C-130 Hercules / C-130J Super Hercules (Lockheed, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 166
81 041
113
Elkészült az első Német C-130J
E64yeYwXEAAXAXc-1536x1025.jpg

https://defence-blog.com/lockheed-martin-rolls-out-first-c-130j-slated-for-german-air-force/

És már le is festették...

Luftwaffe Super Hercules roll-out

As already mentioned before (on 8 May and 29 July) the German Air Force's first C-130J has now been spotted with its new serial and in full colours.

Serial 55+01 (msn 5930) was rolled out at Lockheed Martin's facility at Marietta-Dobbins ARB (GA) mid-August.

It will be based at Base Aérienne 105 (BA105) Evreux/Fauville (France) where it will join the new Franco-German Lockheed C-130J Super Hercules squadron.

Erste-C-130J-in-der-Lackierung-der-Luftwaffe-2_Foto_Lockheed-Martin.jpg


Erste-C-130J-in-der-Lackierung-der-Luftwaffe_Foto_Lockheed-Martin.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egyre inkább úgy tűnik megvalósul az amfíbia C-130 :)
https://www.afsoc.af.mil/News/Artic...f_jvEJRBFDD704rlzLEjf0aTn-Bx7-pO2EwGjm-faWv8/
A U.S. Air Force Special Operations Command (AFSOC) az Air Force Research Lab's Strategic Development Planning and Experimentation (AFRL-SDPE) directorate-tal közösen fejleszti az MC-130 gépekre felszerlhető Removable Amphibious Float Modification (RAFM) csomagot.
Most új képek.jelentek meg a tervről:
C130-floats.jpg

message-editor%2F1631752793875-c130seaplane.jpg

message-editor%2F1631752682589-210419-f-xx001-005.png

message-editor%2F1631752728554-210419-f-xx001-010.png
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A gép tömege és plusz állásszög? Meg a max felszállósúy? Azok pont azért üregesek, hogy a gép a víz felszínén maradjon...
A gép max. felszálló tömege nyilván nem nőhet jelentősen, ezért az úszópapucsok tömege a hasznos terhelést csökkenti.
Viszont jó hír hogy a gép a különlegeseknek készül azok meg ritkán szállítanak a max. hasznos teher közeli terheket. Szerintem inkább a tehertér térfogata a lényegesebb szempont ami elég nagy ahhoz hogy beférjen akár egy nagyobb csónak, vagy több tucat ember is.
Lényeges hogy a teher rámpa teljesen működőképes marad a tervezett megoldással
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 812
5 896
113
A gép tömege és plusz állásszög? Meg a max felszállósúy? Azok pont azért üregesek, hogy a gép a víz felszínén maradjon...
A cipelendő üzemanyagnak is van tömege...
Mivel várhatóan speciális célokra fogják használni, szerintem bevállalják a hasznos teher és a hatótávolság csökkenését. A leírás alapján nem egy új géptípus lesz, hanem csak egy kiegészítő kit a meglévő gépekhez.
 
M

molnibalage

Guest
Ez a videót én is most mentettem le magamnak...
figyelemre méltó részletességgel mutatja harci rendszereket.
Még csak a HUD-nál járok. Nekem persze nem mond szinte semmi újat, de egy műkedvelő érdeklődőnek, ez az a szint, amire azt mondom, hogy na igen.
Akár magyarul is lehetne ilyen HUD-os videó...
 
W

Wilson

Guest

A svéd Herkulesek nem megfelelőek​


A svéd rádió szerint a Hercules katonai szállító repülőgépek, amelyeket az afganisztáni evakuáláshoz is használtak, nem felelnek meg a Polgári Légiközlekedési Hatóság valamennyi szükséges követelményének. A gépek elöregedtek és műszaki felújításra szorulnak, de a modernizációs programjukat több éve halogatják, és a repüléshez illetve a a meghosszabbított üzemeltetésükre ideiglenes engedélyt kellett szerezni .

01
Menekülteket vesznek fel a svéd Herkulesekre a kabuli repülőtéren © Försvarsmakten

02 03
Őket a SDF katonái biztosították a SOG-tól © Försvarsmakten

04 05
Augusztus 30-án este két C-130-as tért haza Sotanesbe. A 73. század repülőterén a 7. (Scarborg) légiflottilla parancsnoka és vezérkari főnöke fogadja őket © Per Forsberg / Försvarsmakten


1806667_original.jpg

A Tp-84 (Transportflygplan 84) az 1960-as és 1980-as évek óta áll szolgálatban a Svéd Fegyveres Erőknél. Várhatóan legalább 2030-ig üzemben maradnak. De nincs valódi alternatíva a helyettesítésükre, kivéve a modernebb (és drágább) C-130J Super Hercules beszerzését.
 
W

Wilson

Guest
2.

"Ha nagyon hosszú ideig akarjuk használni az ilyen típusú repülőgépeket, akkor modernizálni kell őket, hogy lépést tartsanak a technológiai fejlődéssel. Svédország ezt nem tette meg" - mondta Malin Persson ezredes az SR Gräns podcastnak. 2019 júniusa óta a 7. (Skaraborgs) légiflotta parancsnoka (Överste Malin Persson, chef på Skaraborgs flygflottilj F7), amelyhez immár a 73. transportflygskvadronen (73. tpflygskv) is tartozik.


2012 előtt a katonai szállító repülőgépek a Svéd Légierő különálló egységét, a 71. szállító repülőszázadot (71. transportflygdivisionen - 71. tpdiv) alkották. Az egységet ezután a szállító- és különleges célú századba integrálták, és a 7. flottához rendelték (7. transport- och specialflygenheten - 7. TSFE vagy F7/TSFE). A századból 2021 elején alakult meg a 73. század.

07 08
Négy Hercules repülőgép repül Malmö felett © Johan Nilsson/TT/NTB

Jelenleg öt C-130H szállító Hercules és egy C-130E légi utántöltő szállító repülőgép áll rendelkezésére:

No. 842 (Tanker) = C-130E-2 (1969-ben épült, 2010-ben légi utántöltésre átalakították).

No.844-848 = C-130H-2 (1975-ben épült, a többi 1981-ben)

01 02
Foto © Försvarsmakten

Ezenkívül még két régi Hercules marad az FMV (Försvarets materielverk) logisztikai állományában, amelyeket a Marshall Aerospace cambridge-i (Egyesült Királyság) telephelyén tárolnak:
No.841 = C-130E-1 (1964-ben épült, 2014 júniusától repült az élettartama végéig,jelenleg nem repülőképes)

No. 843 = C-130H-1
(1975-ben épült, 2014 júniusáig repült, bár a műholdfelvételek alapján mindkettőt párhuzamosan kannibalizálják).

06 07
A 841-es és 843-as svéd C-130-k Cambridge-ben © Marshall Aerospace / Google Maps

A C-130-as akár 20 tonna rakományt vagy 91 utast is szállíthat a , vagy 56 teljesen felszerelt ejtőernyőst. A "deluxe" utasszállító változatban 65 hagyományos repülőgép ülés fér el a raktérben, az orvosi evakuációs változatban pedig 72 hordágy.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
W

Wilson

Guest
3.

047
Foto © Försvarsmakten

048
Foto © Försvarsmakten

049 050

A szállítás és légi utántöltés mellett a C-130-t leginkább ejtőernyősök kiképzésére használják Karlsborgban, a 3. légideszant ezred (K 3) és a SOG (Särskilda Operationsgruppen) székhelyén.

013 014
Foto © Försvarsmakten

A svéd légierőnek már régóta gondjai vannak a katonai szállítórepüléssel

A 2004-es indiai-óceáni földrengést és szökőárat követően a svéd kormányt bírálták, amiért nem használta a C-130-t a sérült svédek evakuálására Thaiföldről. A védelmi miniszter ezt azzal indokolta, hogy a Herculeseket nem ilyen távolságok megtételére tervezték, amihez több közbenső leszállásra lenne szükség. Hasonló helyzetekben a fegyveres erők korábban nagyobb kapacitású repülőgépeket lízingeltek. Abban az időben azonban a hosszú távú repülőgépek iránti kereslet drámaian megnőtt, és a piaci kínálat nem volt elegendő a kereslet kielégítésére.

Ezt szem előtt tartva, és miután Svédország 2008-ban megkezdte részvételét az EU gyorsreagálású erőiben, a svéd hadseregnek felajánlották két nehéz Boeing C-17 Globemaster III-as repülőgép megvásárlását. A 2 milliárd koronás (200 millió dollár) ár azonban megfizethetetlennek bizonyult, és ahelyett, hogy egyedül vásárolt volna, Svédország csatlakozott a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) programhoz, ahol az Egyesült Államok után a második legnagyobb a részvétele a három C-17-es közös tulajdonlásában és üzemeltetésében. A svédek egyébként a nyár elején először lettek a NATO nehéz szállító repülőszázadának (századának), a HAW-nak (Heavy Airlift Wing) a parancsnokai a magyarországi Pápán.

021

Foto © Försvarsmakten

022

Humanitárius szállítmányok szállítása Irakba a svéd légierő C-130-val (Erbil repülőtér, 2015. augusztus) © Försvarsmakten

Ami a C-130-t illeti, az iraki, afganisztáni és mali hadműveletek megkezdése óta a svéd szállító repülőgépek professzionalizmusa a hosszú távú szállítások terén jelentősen megnőtt, és némi reményt keltett az üzemeltetés és a karbantartás hatékonyságának javítására az a lehetőség, hogy a dán, svéd és norvég légierő a NORDEFCO védelmi együttműködési szervezeten belül együttműködik a C-130-as repülőgépek tekintetében. Elméletileg ezzel a skandináv országok teljes, évi 130 millió eurós katonai szállítási repülési költségének akár 25 százalékát is megtakaríthatják. A NORTAT-ról (Nordic Tactical Air Transport) szóló egyetértési megállapodást még 2012-ben írták alá. 2014-ben megállapodást írtak alá egymás repülési óráinak felhasználásáról, de a logisztikai kérdésekben való együttműködés hosszú időn keresztül elakadt.

Jelentős ellentmondásokat kellett feloldani ahhoz, hogy a Herculesek működését megfelelő együttműködés alapján lehessen támogatni. Minden részt vevő országnak megvoltak a maga prioritásai az ilyen típusú járművek beszerzése és karbantartása tekintetében. Dánia négy C-130J-t vásárolt közvetlenül a Lockheed Martintól, a teljes tervezett élettartamra szóló pótalkatrész-készletekre vonatkozó előleg fizetéssel. Ezenkívül a szerződéses rendelkezésekben egyértelműen meghatározták az értékesítés utáni szervizciklusokat. Norvégia négy C-130J-t kapott az Egyesült Államokkal kötött megállapodás keretében a szövetségi Foreign Military Sales (FMS) program keretében. Ez olcsóbb volt, de egészen más karbantartási szervezetet feltételezett. Ezek a különbségek jelentősen csökkentették az együttműködés lehetőségét, mivel mind a Lockheed Martin, mind az amerikai kormányzat szigorú korlátozásokat szabott a harmadik félnek a műszaki dokumentációhoz és a pótalkatrész-készletekhez való hozzáférésére. Svédország is megszerezte a repülőgépek teljes tulajdonjogát, de ezek Herkulesek a C-130E/H korábbi változatai amelyek a látszat ellenére hatalmas tervezési különbségeket mutatnak.

A gyártó és az amerikai kormány vezetésével, más partnerekkel és vállalkozókkal való megfelelő megállapodások közel 10 évig tartottak, és csak részleges sikerrel zárultak - 2020 végén Dánia és Norvégia közösen írt alá egy 7 éves keretmegállapodást a C-130-ok üzemeltetésének támogatására a brit Marshall Aerospace and Defense Group Cambridge-i céggel. Amennyire a fenti hivatkozásból kiderül, a Hercules ügyében valamilyen formában a svéd kormánnyal is együttműködik. Az azonban még nem világos, hogy milyen mértékű háromoldalú együttműködésre kerülhet sor.

Colonelcassad
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A svéd rádió szerint a Hercules katonai szállító repülőgépek, amelyeket az afganisztáni evakuáláshoz is használtak, nem felelnek meg a Polgári Légiközlekedési Hatóság valamennyi szükséges követelményének. A gépek elöregedtek és műszaki felújításra szorulnak, de a modernizációs programjukat több éve halogatják, és a repüléshez illetve a a meghosszabbított üzemeltetésükre ideiglenes engedélyt kellett szerezni .
Svéd "Fehér Könv" - (svéd védelmi tervek 2021-25 időszakra) ide vonatkozó pontja (5. oldal):
"...The C130 squadron will be maintained, with the replacement planned towards the end of the 2020s..."

Vagyis a Svéd C-130 ok maradnak a cseréjük majd a 20 as évek vége felé lesz esedékes...