Chieftain / FV4201 MBT (Egyesült Királyság)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 759
113
1819437_900.jpg


chieftain%2Bstillbrew.jpg


u2oIk7o.png


Chieftain.gif


97b117508cf98b7b97db973fe7ed16d5.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A CAT könyvből pár részt fordítottam a Chieftainről. Ezek azok a dolgok, amiket az átlag fotelhuszárok nem ismernek...

A Chieftain tömegére eredetileg kevesebb mint 45 tonnát terveztek, de az eredeti terv folyamatos módosításai és kiegészítései egy közel 55 tonnás járművet eredményeztek. A súly folyamatos növekedése azt eredményezte, hogy a maximális közúti sebesség mindössze 50 km/óra volt, de a Chieftain képes volt 60 százalékos emelkedők leküzdésére. Robusztus felfüggesztéssel rendelkezett, és a Centurionnal ellentétben gumilánctalpbetétekkel, hogy a német utakat minél kevésbé károsítsa. Négyfős legénységének előnyére vált a legtöbb brit tankon megtalálható, vízmelegítésre (teakészítésre) szolgáló forraló edény is.

A hajtómű jelentette a Chieftain legjelentősebb hátrányát. Az 1950-es években a NATO ösztönözte a többfajta üzemanyaggal működő harckocsi motorok használatát, hogy a háború esetén fellépő dízelüzemanyag-hiány hatásait ellensúlyozni lehessen. Míg azonban más nemzetek nagyrészt figyelmen kívül hagyták ezt a követelményt, a britek megtartották a Chieftain számára a többféle üzemanyaggal üzemelő motort. Az így kifejlesztett L60-as motor hajlamosnak bizonyult a meghibásodásra, és nagy fehér füstfelhőket bocsátott ki, amelyek a Chieftain jelenlétét jelezték. Ami még rosszabb, hogy nem nyújtott elegendő teljesítményt a harckocsi súlyához és tömegéhez képest. A módosítások és a további képességek folyamatos gyarapodása azt eredményezte, hogy a jármű lényegesen nehezebb lett, mint az eredeti konstrukció, amelyhez a motort teljesítményét tervezték. A motor megbízhatósági problémái a korai teljesítményteszteket közúti utakra korlátozták, így megakadályozták a sebességváltó és a hajtásrendszer problémáinak felfedezését, amelyek csak a jármű fejlesztésének későbbi, szigorúbb terepen történő kiértékelések során váltak nyilvánvalóvá.

A Chieftain 1966-ban állt szolgálatba a brit hadseregnél. A brit Rajnai Hadsereg számára a tűzerő és a túlélőképesség szempontjából üdvözlendő kiegészítést jelentett. A legénység azonban hideg tanknak találta, mivel nem volt fűtőberendezése. Nagy mértékben égette el az olajat, és zajosnak és piszkosnak bizonyult. Az üzemanyag-mérő nem működött, ami arra ösztönözte a legénységet, hogy minden alkalommal tankoljanak. Az egységparancsnokok számára az üzemanyag kifogyása hadbíróságot jelentett. A merülőpálcák segítségével ugyan pontosan lehetett mérni az egyes tartályokban lévő üzemanyagot, de a folyamat időigényes volt, és nem érte el egy megfelelően működő üzemanyagmérő hatékonyságát.

A motor meghibásodások közötti átlagos távolságnak 4000 km-nek kellett volna lennie, ami megfelel a Brit Rajnai Hadsereg egy páncélos egységének három év alatt megtett kilométerének. 1976-ban, a motorhibák közötti becsült távolság mindössze 1500 km volt. Az ugyanabban az évben egy kiképzési gyakorlat során gyűjtött adatokból kiderült, hogy egy harckocsiegység minden egyes 150 km megtétele után a Chieftainek 10 százalékos meghibásodási arányt szenvedtek el, és a szükséges javítások több mint 48 órát vettek igénybe. Egy korábbi, 1969-es gyakorlat során egyetlen Chieftain egység 43 harckocsijából 10 nap alatt 40 meghibásodott. Egy olyan háborúra készülő egységek számára, amelyek valószínűleg folyamatos mozgó műveletek jellemeznének, legalábbis a háború korai szakaszában, ezek az adatok meglehetősen aggasztóak voltak.

A Chieftain irányzók küzdöttek az irányzó készülékkel, amely hajlamos voltak bepárásodni. Mivel az irázó távcső törlői kevéssé bizonyultak hatékonynak, így helyben jobb minőségű ablaktörlő lapátokat fabrikáltak autók szélvédőtörlőiből.

A Chieftain célzási folyamata nem segítette elő a gyors és hatékony tüzelést. Az irányzó vagy a parancsnok először beirányozta a célpontot. Miután lézerrel meghatározta a cél távolságát, és kézzel beírta a távolsági adatot a ballisztikai számítógépbe, az irányzó megvárta, amíg a számítógép a löveget a helyes magasságra emelte. A célzó berendezésben a célzási ellipszis a cél fölé emelkedett, azt a számítógép nem tartotta a célon, mint a Leopard 2 és az Abrams esetén. Miután az automatikus célzás befejeződött, a lövész ismét becélozta a célt immáron biztosítva a megfelelő lövegemelkedést, és ez időbe került.

:cool:
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 473
13 275
113
A Chieftain hibáinak orvoslását nem a műszaki tudás hiánya jelentette, hanem a pénztelenség.

Eredetileg a Chieftain lett volna az IDF általánosan rendszeresített harckocsija, kiváltva az öregedő M48 Patton és Centurion Sho't-okat, és maguk a Britek is hajlandók voltak eleinte a deal-re.

A Britek a VH-ban teljesen eladósodtak, széthitelezték őket, nem véletlenül őket a Lend-Lease tartotta életben. A Britek 31 milliárd dolláros hadisegélyt kaptak, az Oroszok 11 milliárdosat, és a Franciák meg 3 milliárdosat. 1954-ig jegyrendszer, és ilyenkor odáig süllyedtek, hogy a csúcstechnológia eladására is hajlandók lettek, mindent, amit lehetett, pénzzé tettek. Az csak hab a tortán, hogy mindkét országban Munkáspárti kormányzat / kabinetek voltak, és így sokkalta gördülékenyebb volt a megegyezés. Vegyenek az Izraeliek egy újabb kéttucat használt Centurion-t, és amint kijönnek a Chieftain-ek, frissen a gyártósorról egyből megkapják, jelképes áron, gyári újként és elsőként.

Kettő tesztpéldányt kaptak 1967 - 69-ben, komoly érdeklődést mutattak irántuk és segítettek a fejlesztésébe, műszakilag. A sokkalta öregebb Centurion-nak problémája a különösen gyenge mobilitás / motorizáltság, Heavy Cruiser Tank volt, de az Izraeliek amerikai motort és váltót beleerőszakolták az övéikbe, mintha új harckocsi lett volna, jó teljesítménnyel, és mind a mai napig működnek. A Centurion-ok harckocsikként letűntek, de Nakpadon / Nagmachon / Puma APC-ként tovább vannak hadrendben.

centurion217tharmoredmmkwg.jpg


2856510_original.jpg


PumaAPC01.jpg


A Chieftain pontosan ugyanilyen problémáival tisztában volt, azonban az Izraeliek jól demonstrálták a műszaki képzettségüket / kísérletezésüket, feltalálták volna magukat.

A zártajtós megállapodás valahogyan kiszivárgott, az Arabok között is híre ment, a Brit nagykövetségeket / konzulátusokat / egyéb gyarmati érdekeltségeket mindenhol meglincselték, olyannal is fenyegetőztek, hogy kiveszik a pénzüket a Brit Tőzsdéről és akkor valóban beütött volna náluk az államcsőd, így kellett az Izraeliek támogatásáról lemondani. De attól még nem támogatták az Izraellel ellenséges Arab államokat, nekik a T-62-es lett a legfőbb játékszerük.

Az USA-nal kilincseltek, ők nem függtek az Araboktól, és mentek is nekik a Patton-ök és F-4-es Phantom-ok, de a Patton-ökkel elégedtelenek voltak, és lett így a Merkava, teljesen unortodoxként.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Már eleve ott kezdődik az angol harckocsigyártás minden baja, hogy a 60-as években még nehéz harckocsiban gondolkoztak.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 473
13 275
113
Folyt. köv:


A Britek még csak alig jutottak tovább a Nullszérián, a hadrendbe állítás kicsit váratott magára, de belátták, hogy az ATGM-ek, és a 115 milis APDS veszélyesek az övéikre, sőt át is ütik, a hagyományos RHA + öntött acélt jó hogy, a korszellemmel ellentétben fontosnak tartották a személyzet túlélését, ezt a páncélvédettségben látták, nem a mobilitásban és álcázásban, és kezdtek is azonnal a fejlesztéseiknek. 1963-ban kezdték, 1971-re lett kézzelfogható eredménye, az FV 4201-es Chieftain FV 4211-es Aluminium Chieftain-né nőtt fel, korlátozottan ismert a fórumon, és @fip7 kolléga topicindító posztjában is szúrt be róla képet.

Papíron egy nagyon jó harckocsi volt, de annak is elestek az exportpiacától, Iránnak szerették volna eladni, az Ajatollah miatt dőlt kútba, és pénzhiányosan születtek meg a Chieftain Stillbrew - Challenger 1 - Challenger 2, amik mind - mind nagyon egyszerű, kispórolt megoldásúak, és nem csoda, hogy más, gyengébbnek tekintett harckocsik is képesek legyőzni őket.

A Chieftain Stillbrew-en rémprimitív módon a toronyra csavaroztak acéllemezeket, közöttük gumival, egy kezdetleges és alternatív NERA-rendszerű páncélzat jött létre, azonban nyersgumiból állt, az acéllemezek minősége is hagyott kívánnivalót, és a csavarozás minősége is, 1 - 2 találatot viselt el, és a következőnél az egész leszakadt, ellenben a T-55-ös Enigma moduljai 3 MILAN-t is elviseltek, vagy az Alu Chieftain-é 9 találatot is, mielőtt a szerkezeti integritásuk tönkre ment. A motorhoz nem nyúltak, és jelezték, hogy "Emergency / Interim" dizájn, csodákat nem szabad várni tőle.

A Chally 1 - 2 masszív és minőségi Dorchester-t kapott a toronyra, de a teknő továbbra is 80 mili RHA.

A Challenger 1 lebőgésében szerepet játszott az osztott lőszerhez való ragaszkodásuk, és a gyakran meghibásodó füstelszívó / NBC rendszerük, ami a bennük ülőket is akadályozta. Papíron minden harckocsi bír füstelszívóval és NBC rendszerrel, de gyakorlatban az Abrams-en, a Leopárd 2-esen, és a Leclerc-en működik sterilen, addig a T-90A-n is tüzelés után úgy ömlik a lövegzárból az égéstermék, hogy nem szégyellik ezt a hibáját.


 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Hány harckocsi van, aminél gyakorlatban kihasználják a mindenevőséget, és hány, amit egyfajta üzemanyaggal menetnek ?
A mindenevőség nem arra az esetre van, amikor nem probléma a megfelelő tüzelőanyag, hanem arra, hogyha nincs elég gázolaj. Egyébként semmilyen hátránya nincs a mindenevő motornak azt a pár 10kg-t leszámítva mennyivel nehezebb.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 473
13 275
113
A mindenevőség nem arra az esetre van, amikor nem probléma a megfelelő tüzelőanyag, hanem arra, hogyha nincs elég gázolaj. Egyébként semmilyen hátránya nincs a mindenevő motornak azt a pár 10kg-t leszámítva mennyivel nehezebb.

Az Amerikaiak nem hisznek az olyan esetekben, hogy az Autobahnon guberált fáradtolajjal kéne tankolni az övéiket, ők a légifölény mellett működő utánpótlásban hisznek, a Németek mást vallanak, és a Brit harckocsik a formaságok kedvéért mindenevők, de amint írták, a gyakorlatban nem javallták az előre beállított üzemanyagtól való eltérést.
 
  • Vicces
Reactions: ogretankHU

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Az Amerikaiak nem hisznek az olyan esetekben, hogy az Autobahnon guberált fáradtolajjal kéne tankolni az övéiket, ők a légifölény mellett működő utánpótlásban hisznek, a Németek mást vallanak, és a Brit harckocsik a formaságok kedvéért mindenevők, de amint írták, a gyakorlatban nem javallták az előre beállított üzemanyagtól való eltérést.
Az Abrams is elmegy mindennel. De nem a fáradtolaj a mindenevőség oka, hanem a benzin és a gázolaj (vagy a JP-8 pl az Abramsnél).