Ha elkezdjük bontogatni a portyázó tengeri hadviselést, valamint azt, hogy milyen egységtípus lett volna megfelelő a "hit and run" támadások végrehajtásához, akkor rájövünk, hogy a németek rendelkeztek ilyen hajókkal, mégpedig a Deutschland-osztályú zsebcsatahajókkal. Ezek az egységek voltak valújában az igazi csatacirkálók, vagyis egy cirkálónál erősebb, de a csatahajónál gyorsabb hajók, nagy hatótávolsággal. Csak a nagy brit csatacirkálók jelentettek rájuk veszélyt (illetve a felesleges kockázatvállalás). Szerintem hiba volt felfüggeszteni a gyártásukat, mert a háború elején nagy eredményességgel operálhattak volna, hogyha kellő számban állnak rendelkezésre (a kisérő anyahajók megjelenéséig).
Szerintem meg a Deutschland-zsebcsatahajó osztály mint olyan teljesen elhibázott koncepció volt, lásd a la Plata-i csatát. Ott bizony az Exetert ugyan kigombolta a Graf Spee, de összességében két egyszerű cirkáló meg egy nehézcirkáló tüzéréje elég volt ahhoz, hogy javíthatatlanan károkat okozzon a német hajónak. Még az Ajax meg az Achilleus 152 és 102 miliméteres ágyúi is fájó sebeket ütöttek az az alulpáncélozott – na jó ez a flottaegyezmények miatti tömeg-korlátozás miatt volt így – Graf Spee-n. Egy 30+ csomós hajótól meg esélye sem volt elszakadni és a "nagy" 280 milliméteres német ágyuknak fekvő távolságról tüzelni.
Ha a klasszikus "üss és fuss" a cél, akkor a Prinz Eugen vagyis a felturbózott Hipper-osztály lett volna a nyerő. Neki a 33 csomós végsebessége és zsebcsatahajó-páncélzata azért többet ért noha a tűzerő tekintetében kissé elmaradt. Ha '38-39-ben én vagyok a német flottaadmirális akkor bizony a Hipper osztályt erőltetem (minimum 6 darab), meg mellé legalább 3 darabot a Graf Zeppelin-ből. Meg ezerrel fejlesztem a légvédelmi és tüzérségi radarokat!!! És nem gyertek most a Blücher pusztulásával a norvég partoknál mert az a balfaxság netovábbja volt. Ezek a hajók szerintem a farkasfalka-taktikát kiegészítve sokkal költséghatékonyabban tudták volna felvenni a harcot a konvojokkal mint az agyontárgyalt Bismarck (ezt a kergelésszünk kereskedelmi konvojokat szuper-drednauhgtal dolgot sosem értettem), vagy a zsebcsatahajók. Ha a németek komolyan gondolják ezt a konvoj-háborút akkor
- legelőbb is gyors és közép-hatósugarú cirkálók-nehézcirkálók kellenek,
- megoldják az ellátmány és üzemanyag nyílt tengeri utánpótlását, ahogy a jenki kötelékek is tudtak hónapokig tevékenykedni kikötő érintése nélkül
- fejlesztik a radarokat, mert a rádió-hullámok egy kissé messzebb látnak mint emberi szem és alkalom adtán (ködben, sötétben, hóviharban) a radar alapú irányzás nagyon is kifizetődő tud lenni
- ráállnak a hordozókra mert a már a 30-as évek elején belátták az új módon gondolkodó tengerészetek (japánok és amerikaik) hogy az anyahajóké a jövő.
Ha a Tirpitz-re és Bismarckra meg a Deutschland-osztályra elpocsékolt forrásokat inkább ezen a vonalon hasznosítják annak sokkal több értelme lett volna. Mi több egy Scharnhorst osztályú csatacirkáló+ 2 Hipper cirkáló+ egy Graf Zeppelin osztályú hordozóból álló kötélékkel már lehetett volna ezt-azt kezdeni az angol atlanti-flotta ellen. Ha két ilyen kötelék egyszerre,összehangoltan kifut az Atlantira akkor ott a brit hajóknak nem sok babér terem. ehhez képpest a német flotta mit csinált? Magányos dinoszaurusszokkal próbálta megoldani azt amit tervezéssel és gondolkodással kellett volna.