A "Mi lett volna ha..." ötletek közül az egyik (bocs: Saját) kedvencem az, hogy "
Az Otto" berugja az illetékes ajtaját, hogy egyirányú jeggyel van 3-4 pilótája légi-fedezetet adni a
Bismarck-nak
arra a pár-tíz órára, amíg a "Nagy-könyv" szerinti német légtérbe ér.
A Bismarck-ot támadó --szárazföldi gépekhez képest elavult--
Swordfish torpedóvetők eredményes bevetését szinte bármilyen német többmotoros nehéz-vadász, vagy akár nagyobb bombázó meg tudta volna akadályozni, gyakorlatilag mészárolva a 220 km/h-s max sebességgel jól jelezhető képességű. anyahajón használt repülőgépet nem lebecsülve.
Akár 3-4 ilyen mentesítő gép elvesztése is jelentéktelen a Bismarck csatahajó elvesztéséhez képest, nem beszélve az erkölcsi és propaganda oldal jelentőségéről.
Az olaszok több erre a célra alkalmas, több-motoros géppel is rendelkeztek. Németek is több erre a célra alkalmas --Swordfish-hez képest-- repülő-erőd típussal rendelkeztek.
Számomra érthetetlen az a passzivitás ami a hadművelet több jelentős --akár megmenekülést is jelenthető-- részleténél talán a "lefagyás" állapotaként jellemezhető.
(Most így gyorsan nem szedtem össze mik ezek az erre kb. alkalmas típusok, ha valakinek "megvan" néhány ezek közül, dobja be nyugodtan, én is elkezdek nézelődni ez-ügyben".)
Akár spanyol támaszpont titkos igénybevételét is meg lehetett volna tenni ebben a kiemelt fontosságú esetben.
Ez a merev ötlettelen, szemlélet a német felszíni flotta vezetésében és tiszti karában többször is felmerült a II. V-h. során, mint kudarcok, elmaradt sikerek, kihasználatlan lehetőségek forrása.
A szárazföldi erők kiemelkedően sikeres szemléletét nem sikerült az arisztokratikus kötöttségek és más szempontból igen magas szintű kiképzés elemei közé bevinni.
Ez szemléletbeli különbség a német felszíni flotta --és az Angliai-csata idején a Luftwaffe-- sikerességére --vagy inkább sikertelenségére és kudarcaira-- is rányomta bélyegét.
A ráfordított erőforrásokhoz képest mindkét haderőnem --különösen a felszíni flotta-- messze az elvárható alatt teljesített.
Szerintem.
Részletekben, részleteken mindig is lesznek viták, de az utólagos mérleg szerintem nem fog már jelentősen változni és ebből a hazai (katona-)politika is tanulhatna.
A Finn-Orosz háborúból is !!!
.
- Hogyan jön ide Otto Skorzeny...?
- He-111 vagy Ju-88 lehet, hogy egyirányú jegy nélkül is elérték volna a hajtót, de ehhez kéne manual. Csak iszonyatosan sok gép kellett volna a CAP-hez.
- A tenger feletti navigáció külön művészet.
Szóval, ha engem kérdezel, az ötlet vad és nem működött volna.
A németek "Sebhelyesarcú"-ja --Otto Skorzeny--
a "stílus" és szemléletbeli különbség és annak látványos sikerei miatt jött ide.
...és a hiányzó kezdeményező-készséget ezzel a poénos analógiával akartam érzékeltetni!
Ő --meg Én Pl.-- már eleve ügyeletben tartottam volna néhány (akár feláldozható) repülőgépet --egy célzott átalakításokra képes mérnöki/átépítői kapacitással-- a bármikor előállható váratlan helyzetekre.
Ennek a csapatnak adtuk volna ki "mindketten" a feladatot, hogy készítsenek elő 3-4 He-111 gépet egy hosszútávú bevetésre, ahol akár pl az ezúttal később már nem szükséges --ezért felszállás után ledobott-- futómű helyére --a súlypont közelében lévő aknákba-- üzemanyagtartályokat építsenek.
...vagy ledobható külső tartályokat készítsenek.
...vagy ahogy tudják/akarják.
..."
tegnapra!", ahogy szokott lenni!
1 gépet előre küldtem volna felderíteni az angol csata-hajó köteléket(a Bismarck segítségével és a korábbi helyszínek ismeretében ez nem lett volna nehéz), amit a felderítő egy szimulált, vagy akár valós támadással meg is zavarhatott volna, majd otthagy a ...csába "teljes zavarában", de felderítve a másik 3 gépnek!
A következő 3-as hullám akár támadhatott volna is, vagy megint "csak" szimulálta volna --ezzel további késést okozva az üldözőknek--, de szerintem már ez is annyi késedelmet okozott volna, hogy "lemaradnak" a Bismarck-ról.
Miután a pár-órás eltéréssel érkező két hullám "megdobálta"/torpedózta( ? ) volna az angol köteléket, a Bismarck körül "zümmögve" még legalább 3-5 óra idejük lett volna "védőőrizetet" adni.
Ezt a 3-5 óra időt bőven ki lehetett volna tolni --
vagy akár a visszatérésnyi időre is elég lett volna--, ha a "titkos-spanyol-reptér" üzemmódot lekérik Franko tábornoktól.
Ennél sokkal többet sok-tízezer-embert is adott Hitler-nek Oroszországba.
De ha ez nem: a He-111-t másik géppel lehet vontatni!!!
Ha egy másik 111-es felvontatja 6000 méterre és még egy 6-700 km-t "segít"(vontat). az rengeteg plusz üzemanyag és hatósugár.
Ezzel a módszerrel a források által említett 2-300 km hatósugár-hiány a légi-támogatáshoz szerintem átmenetileg rendelkezésre állt volna.
Nem is kellett volna beáldozni --most gyorsan átgondolva/megbecsülve ezt az előnyt-- a támogató gépek mindegyikét, ha az elsővel PL. időt nyernek, megzavarva az angol flotta-köteléket, a többi ezzel a vontatós hatósugár-növelő trükkel --legrosszabb esetben spanyolba visszat tudott volna érni (kamu-internálás a pilótáknak, ajándék gép Franco-nak).
Ez a légi-támadás/-támogatás hír szinte biztosan az Ark Royal bevetési parancsára is hatással lett volna!
Ha csak annyi, hogy pár órát gondolkoznak még, az is elég lett volna a Bismarck megmeneküléséhez.
A német "semmit-tevés" kellet az angoloknak! Megkapták! Megnyerték (a Bismarck-ot)!
A helyzet hasonlít a "vicces" analógiához: Az Isten sem tud segíteni egy lottónyereménnyel, ha a vicc-béli Kohn nem vesz lottót.
Ha a németek nem csinálnak semmit, nincs esély szerencsés fejleményre.
Nem kezdeményeztek semmit, nem lett szerencséjük.
Az angolok gyakorlatilag addig próbálgatták a --"szakkönyvek" szerint sokszor esélytelen-- ötleteket, amig valamelyik (az egyébbként korábban nyugdíjazásra esélyesnek ítélt Swordfish-ek bevetése) bejött nekik.
U.i: Kis kitérő az egyszer-használatos üzemmód hadi-gazdálkodási vonzatára, szerény becslésem szerint a 1-4 He-111 áránál jóval nagyobb értékű üzemanyagot égettett volna el az angol flotta!
Az idő (nyereség) meg felbecsülhetetlen lett volna!
U.i. 2.0: olaszoknak voltak megfelelő hatósugarú gépeik a visszatéréshez is, nem túl sok túlterheléssel. Spanyolba visszatéréssel meg "lazán"!
Fiat BR.20 Cicogna
Egyébként nem koruk csúcsteljesítményű gépei, de erre a feladatra kiválóak lettek volna hatósugaruk és az ellenük bevethető ellenséges gépek fegyverzete szempontjából!
Mindhárom típus legnagyobb sebessége a Swordfish duplája, és több --az angol ellenfélnél jóval nagyobb kaliberű és hatású-- fegyverzettel rendelkeztek (lásd a forrás-linkekben)!
Német felszíni-flotta bizonyítványába (asszem' nem csak tőlem) egy "karó"!
.