Csatahajók - múltja, jelene és esetleges jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szerintetek lesznek-e újra csatahajó osztályba tartozó hadihajók?


  • Összes szavazó
    161

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 751
61 129
113
2-3 felderítő gép volt a fedélzeten, azokkal sokra nem mentek volna, a viharos tengeren valószínüleg indítani sem tudták volna őket, felszedni pedig garantáltan nem.
A Swordfishről pont a friss, Ark Royalos cikkben írta le megint Zoli, hogy a gép konkrétan annyira lassú volt megpakolva, amit nem hittek el a légvédelmi lövészek, és folyamatosan a gépek elé lőttek.
Aki ilyen fafejű ( gondolok a német légvedelemre a Bismackon) jogosan pusztul el.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 513
4 049
113
kedvencem az, hogy "Az Otto" berugja az illetékes ajtaját, hogy egyirányú jeggyel van 3-4 pilótája légi-fedezetet adni a Bismarck-nak

Ha már "mi lett volna, ha" a téma, lehet jobban járunk, ha Otto valóban személyesen felült volna egy Henkel/Junkers bombázóra azon az estén... Valószínűleg 1944. október 15.-e másképp alakul Budapesten... (Meg a duce is marad a Gran Sasson...)

De a németek már az elején hibáztak, ha pl. használják a Kiel-i csatornát, akkor lehet nem várja ott őket az a két cirkáló Izlandnál, és minden teljesen máshogy alakul. Mondjuk a végkifejlet előbb-utóbb vszeg így is ugyanaz lett volna (értsd Bismark a tengerfenéken), de lehet sikerül a briteknek több kárt okozni, ill. hosszabban lekötni az erőiket.
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 801
4 965
113
Ami a csatahajók jövőjét illeti, bár a szavazás alapján sokan szkeptikusak, legyen itt pár gondolatébresztő:



 
  • Tetszik
Reactions: ZeiG

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
Nem volt a Bismarknak több felderitőgépe?Azokat is bevethették volna egy ilyen èlet-halàl helyzetben.
Az is nehezen erthető, hogy a lassú gépeket nem tudták lelőni.
Az tény, hogy a Kriegsmarinéból hiânyzott a “ Nelsoni szellem”. :)
Ahogy írták már, egyrészt a felderítő Arado hidroplánokkal nem sokra mentek volna még a Swordfishek ellen sem, másrészt a katapult már a Dánia-szorosban tönkrement a PoW egyik találatától, de ezt csak jóval később vették észre.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 424
113
A "Mi lett volna ha..." ötletek közül az egyik (bocs: Saját) kedvencem az, hogy "Az Otto" berugja az illetékes ajtaját, hogy egyirányú jeggyel van 3-4 pilótája légi-fedezetet adni a Bismarck-nak

SyJw73-SU9NxwHFMzPp1cyhoIzweV0oVc0_RvVIDPsVc2fuXsoPOZDiDLRNwxMXhIgk=s0-d





arra a pár-tíz órára, amíg a "Nagy-könyv" szerinti német légtérbe ér.

450px-Map_Rheinuebung.svg.png


A Bismarck-ot támadó --szárazföldi gépekhez képest elavult-- Swordfish torpedóvetők eredményes bevetését szinte bármilyen német többmotoros nehéz-vadász, vagy akár nagyobb bombázó meg tudta volna akadályozni, gyakorlatilag mészárolva a 220 km/h-s max sebességgel jól jelezhető képességű. anyahajón használt repülőgépet nem lebecsülve.

Akár 3-4 ilyen mentesítő gép elvesztése is jelentéktelen a Bismarck csatahajó elvesztéséhez képest, nem beszélve az erkölcsi és propaganda oldal jelentőségéről.
Az olaszok több erre a célra alkalmas, több-motoros géppel is rendelkeztek. Németek is több erre a célra alkalmas --Swordfish-hez képest-- repülő-erőd típussal rendelkeztek.
Számomra érthetetlen az a passzivitás ami a hadművelet több jelentős --akár megmenekülést is jelenthető-- részleténél talán a "lefagyás" állapotaként jellemezhető.
(Most így gyorsan nem szedtem össze mik ezek az erre kb. alkalmas típusok, ha valakinek "megvan" néhány ezek közül, dobja be nyugodtan, én is elkezdek nézelődni ez-ügyben".)


Akár spanyol támaszpont titkos igénybevételét is meg lehetett volna tenni ebben a kiemelt fontosságú esetben.
Ez a merev ötlettelen, szemlélet a német felszíni flotta vezetésében és tiszti karában többször is felmerült a II. V-h. során, mint kudarcok, elmaradt sikerek, kihasználatlan lehetőségek forrása.
A szárazföldi erők kiemelkedően sikeres szemléletét nem sikerült az arisztokratikus kötöttségek és más szempontból igen magas szintű kiképzés elemei közé bevinni.
Ez szemléletbeli különbség a német felszíni flotta --és az Angliai-csata idején a Luftwaffe-- sikerességére --vagy inkább sikertelenségére és kudarcaira-- is rányomta bélyegét.
A ráfordított erőforrásokhoz képest mindkét haderőnem --különösen a felszíni flotta-- messze az elvárható alatt teljesített.

Szerintem.

Részletekben, részleteken mindig is lesznek viták, de az utólagos mérleg szerintem nem fog már jelentősen változni és ebből a hazai (katona-)politika is tanulhatna.
A Finn-Orosz háborúból is !!!





.

  • Hogyan jön ide Otto Skorzeny...?
  • He-111 vagy Ju-88 lehet, hogy egyirányú jegy nélkül is elérték volna a hajtót, de ehhez kéne manual. Csak iszonyatosan sok gép kellett volna a CAP-hez.
  • A tenger feletti navigáció külön művészet.
Szóval, ha engem kérdezel, az ötlet vad és nem működött volna.

A németek "Sebhelyesarcú"-ja --Otto Skorzeny--

Otto_Skorzeny2.jpg


a "stílus" és szemléletbeli különbség és annak látványos sikerei miatt jött ide.
...és a hiányzó kezdeményező-készséget ezzel a poénos analógiával akartam érzékeltetni!

Ő --meg Én Pl.-- már eleve ügyeletben tartottam volna néhány (akár feláldozható) repülőgépet --egy célzott átalakításokra képes mérnöki/átépítői kapacitással-- a bármikor előállható váratlan helyzetekre.
Ennek a csapatnak adtuk volna ki "mindketten" a feladatot, hogy készítsenek elő 3-4 He-111 gépet egy hosszútávú bevetésre, ahol akár pl az ezúttal később már nem szükséges --ezért felszállás után ledobott-- futómű helyére --a súlypont közelében lévő aknákba-- üzemanyagtartályokat építsenek.
...vagy ledobható külső tartályokat készítsenek.
...vagy ahogy tudják/akarják.
..."tegnapra!", ahogy szokott lenni!

1 gépet előre küldtem volna felderíteni az angol csata-hajó köteléket(a Bismarck segítségével és a korábbi helyszínek ismeretében ez nem lett volna nehéz), amit a felderítő egy szimulált, vagy akár valós támadással meg is zavarhatott volna, majd otthagy a ...csába "teljes zavarában", de felderítve a másik 3 gépnek!

A következő 3-as hullám akár támadhatott volna is, vagy megint "csak" szimulálta volna --ezzel további késést okozva az üldözőknek--, de szerintem már ez is annyi késedelmet okozott volna, hogy "lemaradnak" a Bismarck-ról.

Miután a pár-órás eltéréssel érkező két hullám "megdobálta"/torpedózta( ? ) volna az angol köteléket, a Bismarck körül "zümmögve" még legalább 3-5 óra idejük lett volna "védőőrizetet" adni.

Ezt a 3-5 óra időt bőven ki lehetett volna tolni --vagy akár a visszatérésnyi időre is elég lett volna--, ha a "titkos-spanyol-reptér" üzemmódot lekérik Franko tábornoktól.
Ennél sokkal többet sok-tízezer-embert is adott Hitler-nek Oroszországba.

De ha ez nem: a He-111-t másik géppel lehet vontatni!!!
Ha egy másik 111-es felvontatja 6000 méterre és még egy 6-700 km-t "segít"(vontat). az rengeteg plusz üzemanyag és hatósugár.
Ezzel a módszerrel a források által említett 2-300 km hatósugár-hiány a légi-támogatáshoz szerintem átmenetileg rendelkezésre állt volna.
Nem is kellett volna beáldozni --most gyorsan átgondolva/megbecsülve ezt az előnyt-- a támogató gépek mindegyikét, ha az elsővel PL. időt nyernek, megzavarva az angol flotta-köteléket, a többi ezzel a vontatós hatósugár-növelő trükkel --legrosszabb esetben spanyolba visszat tudott volna érni (kamu-internálás a pilótáknak, ajándék gép Franco-nak).
Ez a légi-támadás/-támogatás hír szinte biztosan az Ark Royal bevetési parancsára is hatással lett volna!

Ha csak annyi, hogy pár órát gondolkoznak még, az is elég lett volna a Bismarck megmeneküléséhez.
A német "semmit-tevés" kellet az angoloknak! Megkapták! Megnyerték (a Bismarck-ot)!

A helyzet hasonlít a "vicces" analógiához: Az Isten sem tud segíteni egy lottónyereménnyel, ha a vicc-béli Kohn nem vesz lottót.
Ha a németek nem csinálnak semmit, nincs esély szerencsés fejleményre.
Nem kezdeményeztek semmit, nem lett szerencséjük.

Az angolok gyakorlatilag addig próbálgatták a --"szakkönyvek" szerint sokszor esélytelen-- ötleteket, amig valamelyik (az egyébbként korábban nyugdíjazásra esélyesnek ítélt Swordfish-ek bevetése) bejött nekik.

U.i: Kis kitérő az egyszer-használatos üzemmód hadi-gazdálkodási vonzatára, szerény becslésem szerint a 1-4 He-111 áránál jóval nagyobb értékű üzemanyagot égettett volna el az angol flotta!
Az idő (nyereség) meg felbecsülhetetlen lett volna!


U.i. 2.0: olaszoknak voltak megfelelő hatósugarú gépeik a visszatéréshez is, nem túl sok túlterheléssel. Spanyolba visszatéréssel meg "lazán"!

Piaggio P.108

450px-Piaggio_P.108.svg.png


Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero

450px-Savoia-Marchetti_SM.79.svg.png




Fiat BR.20 Cicogna

525px-Fiat_B.R.20_3-view.svg.png





Egyébként nem koruk csúcsteljesítményű gépei, de erre a feladatra kiválóak lettek volna hatósugaruk és az ellenük bevethető ellenséges gépek fegyverzete szempontjából!
Mindhárom típus legnagyobb sebessége a Swordfish duplája, és több --az angol ellenfélnél jóval nagyobb kaliberű és hatású-- fegyverzettel rendelkeztek (lásd a forrás-linkekben)!




Német felszíni-flotta bizonyítványába (asszem' nem csak tőlem) egy "karó"!


.
 
M

molnibalage

Guest
Ahogy írták már, egyrészt a felderítő Arado hidroplánokkal nem sokra mentek volna még a Swordfishek ellen sem, másrészt a katapult már a Dánia-szorosban tönkrement a PoW egyik találatától, de ezt csak jóval később vették észre.
Amikor a hajónaplót vitték volna a partra.
A következő 3-as hullám akár támadhatott volna is, vagy megint "csak" szimulálta volna --ezzel további késést okozva az üldözőknek--, de szerintem már ez is annyi késedelmet okozott volna, hogy "lemaradnak" a Bismarck-ról.
A németeknek lövésük nem volt, hogy hol volt az angol CV.
Miután a pár-órás eltéréssel érkező két hullám "megdobálta"/torpedózta( ? ) volna az angol köteléket, a Bismarck körül "zümmögve" még legalább 3-5 óra idejük lett volna "védőőrizetet" adni.
Hatótávolságon kívül voltak bombákkal és torpedókkal sanszoan. Talná elérték volna könnyített teherrel kérdéses CAP idővel.
De ha ez nem: a He-111-t másik géppel lehet vontatni!!!
Ennél a marhaságnál hagytam abba az olvasást. Nem tudták egymást vonatni..
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 751
61 129
113
Amikor a hajónaplót vitték volna a partra.

A németeknek lövésük nem volt, hogy hol volt az angol CV.

Hatótávolságon kívül voltak bombákkal és torpedókkal sanszoan. Talná elérték volna könnyített teherrel kérdéses CAP idővel.

Ennél a marhaságnál hagytam abba az olvasást. Nem tudták egymást vonatni..
Voltak prioritàsaik. Csak a papirmunka legyen rendben... :)
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
M

molnibalage

Guest
Ami a csatahajók jövőjét illeti, bár a szavazás alapján sokan szkeptikusak, legyen itt pár gondolatébresztő:



A contemporary battleship would combine advanced armor materials with automated damage control to produce a ship that is virtually unsinkable

Ezen a kijelentésen csak sírva lehet röhögni. 500-1000 kg-os formázott harci résznek semmiféle páncélzat nem tud ellenállni.
Ezen felül ennyire ostoba a lelkem, hogy nem tűnik fel a szerzőnek, hogy minden hajón antenna erdő van? Ha, azt sehogyan nem lehet páncélozni.

Ez P-700 vagy P-800 egy 250 méteres hajó ellen. A kumulatív sugár végig ment a hajón...

main-qimg-b66df376e8a36d456009056c1a0a8393


Itt is a hajó egyik oldalán be a sugár, a másikon ki. Ez egy AGM-84 csak asszem.

But it is time to reexamine the role of armor in naval architecture.
Azt a páncélt légvédelemnek hívják.

A másik kettőre már nemigen volt erőm, csak átpörgettem, de ott sem láttam túl sok értelmet.

Egyesek képtelenek hollywoodi vagy más hülyeségek miatt elengedni ezt a páncélzat kérdést. Közben nem esik le nekik, hogy a harckocsiknál is kezdik elengedni a passzív páncélzatot, mert 70 tonnás hk a vége és kvázi csak szemből van komoly passzív védelem...

Az airburst és AHEAD lőszerek mellett a páncélzat ötlete hülyébb, mint valaha volt. Most ott tartunk, hogy a hajók 76-127 mm-es lövegéből olyan CIWS-t lehet formálni, hogy beszarunk. Az a repeszfelhő, amit egy ekkora lövedék formál a sok méteres mellélövés mellett is garantáltan kinyír minden ASM-et.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 801
4 965
113
A contemporary battleship would combine advanced armor materials with automated damage control to produce a ship that is virtually unsinkable

Ezen a kijelentésen csak sírva lehet röhögni. 500-1000 kg-os formázott harci résznek semmiféle páncélzat nem tud ellenállni.
Ezen felül ennyire ostoba a lelkem, hogy nem tűnik fel a szerzőnek, hogy minden hajón antenna erdő van? Ha, azt sehogyan nem lehet páncélozni.

Ez P-700 vagy P-800 egy 250 méteres hajó ellen. A kumulatív sugár végig ment a hajón...

main-qimg-b66df376e8a36d456009056c1a0a8393


Itt is a hajó egyik oldalán be a sugár, a másikon ki. Ez egy AGM-84 csak asszem.

But it is time to reexamine the role of armor in naval architecture.
Azt a páncélt légvédelemnek hívják.

A másik kettőre már nemigen volt erőm, csak átpörgettem, de ott sem láttam túl sok értelmet.

Egyesek képtelenek hollywoodi vagy más hülyeségek miatt elengedni ezt a páncélzat kérdést. Közben nem esik le nekik, hogy a harckocsiknál is kezdik elengedni a passzív páncélzatot, mert 70 tonnás hk a vége és kvázi csak szemből van komoly passzív védelem...

Az airburst és AHEAD lőszerek mellett a páncélzat ötlete hülyébb, mint valaha volt. Most ott tartunk, hogy a hajók 76-127 mm-es lövegéből olyan CIWS-t lehet formálni, hogy beszarunk. Az a repeszfelhő, amit egy ekkora lövedék formál a sok méteres mellélövés mellett is garantáltan kinyír minden ASM-et.
A survivability témához adalék:

 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
És a hajó teljes feltöltéssel, hogy alig 40%-a tömegben a csatahajónak.
Nagyjából azonos teljesítményű hajtással így a Kirov laza 5 csomóval gyorsabb.
Csak mivel a gépészet teljesítménysűrűsége is nőtt és kisebb helyet igényel.
Piszok jól mutatja a 40 év fejlődését ez az ábra, ha az ember mellé teszi azt, hogy mi van az egyik és másik hajón.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 645
18 812
113
És a hajó teljes feltöltéssel, hogy alig 40%-a tömegben a csatahajónak.
Nagyjából azonos teljesítményű hajtással így a Kirov laza 5 csomóval gyorsabb.
Csak mivel a gépészet teljesítménysűrűsége is nőtt és kisebb helyet igényel.
Piszok jól mutatja a 40 év fejlődését ez az ábra, ha az ember mellé teszi azt, hogy mi van az egyik és másik hajón.
Hiányzik jó 20-25 000 tonnányi páncél is. Eszméletlen utánajárást igényelne, már ha egyáltalán lehetséges, de érdekes lenne, hogy a lőszer mekkora súly a hajókon. Egy 460 mm-es gránát közel 1,5 tonna volt, plusz 2-300 kg kivetőtöltet lövedékenként. Persze plusz a 155, 127 és 25 mm-es gránátok, lőszerek.
Másik oldalról a Kirov fegyverzetének szintén tetemes tömege.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 751
61 129
113
Az ember fejeben van egy elképzelés a nagysàgrendekről ( pl. hogy a Yamato milyen óriàsi...) Aztán az ilyen kèpek felrugnak mindent.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 955
85 572
113
Az ember fejeben van egy elképzelés a nagysàgrendekről ( pl. hogy a Yamato milyen óriàsi...) Aztán az ilyen kèpek felrugnak mindent.
Igazaból nem voltak hatalmasak a csatahajók.Jó persze kicsik sem de alapvetően kompaktak voktak, mert a nagy mérethez sok páncél kellett volna.A csatahajók nagysága a tömegükre vonatkozik mintsem a fizikai méretükre.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 612
37 003
113
Azért a Kirov nem véletlenül "battlecruiser" a nyugati sajtóban. Egy Tico eltörpül mellette, az Alaska-osztály volt csak hasonló méretű, bár nehezebb, a nem csatahajók közül. Az összes "rakétás" cirkáló, az ágyús nehézcirkálókból átépítettek is jóval kisebbek voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány