Cseh haderőfejlesztési program (2035) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 027
91 898
113
Az aláírt szerződés alapján Csehország 6,012 milliárd svéd koronát fizet 12 Gripen repülőgép lízingjéért, szervizeléséért és pilótaképzéséért (16,695 milliárd cseh korona áfával együtt, a 2025. június 3-i 2,295-ös árfolyamon).

A Védelmi Minisztérium a megkötött szerződés szerint 1,454 milliárd svéd koronát fizet a modernizációért (azaz 4,037 milliárd cseh koronát áfával együtt a 2025.06.03-i árfolyam szerint).
6,012 milliárd svéd korona = 636,4 millió USD = 216 milliárd HUF
1,454 milliárd svéd korona = 153,92 millió USD = 52,3 milliárd HUF
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 184
106 529
113
  • Tetszik
Reactions: enzo

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
11 445
39 211
113
"A cseh védőminisztérium keretmegállapodást köt a CZ-vel (Czech Armory) CZ P-10C pisztolyok, CZ GL 40 mm-es gránátvető és CZ Bren 2 gépkarabélyok, valamint éjjel-nappali optikával, lézerpointerekkel és egyéb felszerelésekkel felszerelt karabélyok szállításáról. A teljes költség 4,26 milliárd CZK."
https://x.com/Danny_elMayor/status/1963562360351727792/photo/1
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 184
106 529
113
Elég komoly vihar van a Tatranal, annak ellenére hogy jól fut a CSG szekere. A kissebbségbi tulajdonos [CSG 65% / Promet Group 35%. ] le alarta váltani a vezetést, de a CSG parrintotta a Prometet.

Ahogy én értem, a lényeg, az alaptőkeemelést a Tatra beruházásokra a Promet nem akarja finanszírozni.

Ebből még a Promet kivásárlása is lehet, mert így nem nagyon lehet együtt dolgozni.


Most júliusi vita
Itt a vád

A Promet Group elvesztette a bizalmát a Tatra Trucks felső vezetésében

A közgyűlésen ezért el fogja utasítani javaslatait, és magyarázatot fog követelni az egyes lépésekről és az ebből fakadó esetről.


Ostrava, 2025. július 17. - A Promet Group mérnöki csoport, amely a Promet Tools leányvállalatán keresztül a Tatra Trucks társtulajdonosa, elvesztette a bizalmát a felső vezetésben. Ezért a pénteki közgyűlésen elutasítja az általa javasolt és a médiának bemutatott befektetési tervet. Emellett a másik kulcsfontosságú részvényesnek, a CSG csoportnak közös megbeszélést javasol a vállalat további fejlesztéséről és a konkrét lépésekről.

„2013 óta, a Tatra társtulajdonosaként családunk aktívan részt vett a vállalat megmentésében és modern, sikeres növekedésében. Kevesen ismerjük a Tatra termelését és alkalmazottait. Mindig is mögöttük és a vállalat fejlődésében álltunk. Támogatták és társfinanszírozták azt. Ezt a továbbiakban is folytatni szeretnénk, mert tisztában vagyunk a beruházások szükségességével. Aggodalommal figyeljük azonban a Tatra belső helyzetét, amely egyre inkább eltér a vállalat hivatalos médiaképétől. Az elmúlt hetek eseményei arra késztettek minket, hogy határozottan ellenezzük a jelenlegi felső vezetés intézkedéseit, amely elvesztette a bizalmunkat. Aggódunk, hogy intézkedéseik hatása veszélyeztetheti a Tatra jövőjét és hírnevét” – nyilatkozta Denisa Materová , a Promet Group vezérigazgatója.

A Tatra Trucks vezetőségébe vetett bizalom elvesztésének fő okai

Egy nemrégiben közzétett dokumentum szerint a Tatra Trucks igazgatótanácsa jelentősen túllépte hatáskörét, amikor a felügyelőbizottság és a közgyűlés jóváhagyása nélkül úgy döntött, hogy megváltoztatja a Tatra katonai járművek ellátási láncát egy közvetítő – a Tatra Defence Systems – bevonásával, amely nem része a Tatra Csoportnak. „Véleményünk szerint az ilyen stratégiai döntések meghozatalának és aláírásának hatásköre a társaság alapszabálya szerint kizárólag a társaság legfelsőbb szervét – a közgyűlést – illeti meg” – írja Denisa Materová .

Az ügy most a milliárd dolláros kormányzati katonai szerződések kapcsán érdekli a médiát, és a Cseh Köztársaság és a Szlovák Köztársaság legfelsőbb politikai köreiben is előtérbe került. A vezetőségnek el kell magyaráznia, hogyan lehetséges, hogy ilyen lépést tettek, és azt a kérdést is meg kell nyilatkoznia, hogy ez nem okozott-e anyagi kárt a Tatra Trucksnak vagy a végfelhasználónak. És hogy egy körültekintő üzletember körültekintő körültekintésével jártak-e el.

Ezenkívül a Promet Csoport vezetősége szerint a Tatra Trucks vezetősége félrevezető információkat szolgáltat a részvényeseknek és a nyilvánosságnak a vállalat állapotáról. „Tulajdonosként, akik nagyon közel állnak a vállalathoz és rendszeresen látogatják a Tatra telephelyét, számos állandó termelési és logisztikai problémát tapasztalunk. A termeléstervezéssel kapcsolatos állandóan visszatérő problémák, az összeszereléshez hiányzó alkatrészek állásidőt és hatékonyságvesztést okoznak. Ez természetesen hatással van a termelési és pénzügyi eredményekre. A Tatra már régóta teljesen le van terhelve, és a termeléstervezésnek nem szabadna ekkora problémát okoznia” – teszi hozzá Denisa Materová .

Kérdéseket vetnek fel a Tatra tavalyi pénzügyi eredményei is, amelyek a közgyűlésen megvitatandók lesznek. Mind a termelés teljesítésével – beleértve a katonai megrendeléseket is – összefüggő összegük, mind a szerkezetük szempontjából.

Külön fejezetet szentel a Tatra vezetőségének az egyes részvényesekkel szembeni kiegyensúlyozatlan viselkedésének. A részvényeseknek történő közös jelentéstételt törölték, a Promet Csoport kiválasztott képviselőivel való kommunikáció korlátozott. Ez korlátozza az információikat és a vállalat befolyásolásának lehetőségét, ahogyan az 2024 nyaráig megszokott volt.

A Tatra vezetősége rekordberuházási tervét a tulajdonosokkal való egyeztetés nélkül mutatták be a médiának.

A Promet Csoport vezetősége mindig is tiszteletben tartotta azt az elvet, hogy kizárólag belső megbeszéléseket folytatnak a vezetőséggel és a tulajdonosokkal a termelési folyamatokról, a személyzeti kérdésekről, az eredményekről és a beruházásokról. Most azonban nyilvánosan kellett reagálniuk. „A nyilvános nyilatkozatunk végső lökését a fent említett ellátási lánc változásával kapcsolatos eset mellett a Tatra vezetőségének történelmileg rekordnak számító beruházási tervének médiavisszhangja is adta, amelyre a vállalat tulajdonosai előzetes bemutatása, megvitatása és jóváhagyása nélkül került sor. Ez egy példa nélküli lépés egy olyan helyzetben, amikor a Kristijan Fiket vezérigazgató vezette vezetőség 2,7 milliárd koronát kér a tulajdonosoktól az alaptőke emelésére” – mondja Denisa Materová meglepetten , és hozzáteszi. „A benyújtott dokumentumok csak egy nappal azelőtt érkeztek meg hozzánk, hogy a beruházási terv megjelent a médiában. Ráadásul nem tartalmaznak átfogó információkat, amelyeket minden felelős tulajdonosnak ismernie kell ahhoz, hogy jóváhagyjon egy ilyen jelentős beruházást.” Például az anyagokból hiányzik a piaci környezet és az egyes piaci szegmensek elemzése, a fejlesztési stratégiák és koncepciók, a részletes eredménykimutatás, a mérleg és a cash flow kimutatás.

Bár a Promet Csoport vezetősége tisztában van a vállalat fejlesztési beruházási tervének fontosságával, a fent említett okok miatt nem hajlandó azt a Tatra jelenlegi vezetésére bízni. Ezért a jelentős tőkeemeléssel is járó beruházási javaslatot a július 18-án tartandó közgyűlésen blokkolni fogják. „Felelős tulajdonosként járunk el. Ahhoz, hogy a Tatra hatékonyan tudjon befektetni és növekedni, a vezetőségnek először is meg kell javítania a hibákat, átláthatónak kell lennie az eredményekkel kapcsolatban, kommunikálnia kell a tulajdonosokkal, és professzionálisan elkészített beruházási tervet kell készítenie. Mivel ez jelenleg nem így van, nem szándékozunk további forrásokat a jelenlegi vezetésre bízni” – mondja Denisa Materová .

Javaslat a Tatra további fejlesztéséről szóló közös részvényesi közgyűlésre

Denisa Materová a Michal Strnaddal, a CSG csoport tulajdonosával, a Tatra Trucks második minősített részvényesével fennálló munkakapcsolatát fogja felhasználni, hogy közös megközelítést javasoljon a Tatra jövőjével és befektetéseivel kapcsolatos tárgyalásokban. „A helyzet mindenki számára aggasztó, és mindkét fél érdeke, hogy leüljenek egy közös asztalhoz, és megállapodást találjanak a Tatra fejlesztésébe történő operatív ügyekkel és jövőbeli befektetésekkel kapcsolatos következő lépésekről. Készen állunk arra, hogy konstruktív javaslattal érkezzünk a tárgyalásokra a következő lépésekre vonatkozóan. A Mater és a Strnad családok hosszú távú jó tapasztalatokat szereztek a Tatra sikeres közös irányításával kapcsolatban, és most rajtunk múlik, hogy folytassuk ezt” – mondja Denisa Materová . „Tudatában vagyunk a Tatra alkalmazottai és a régió iránti nagy felelősségünknek, ahonnan a vállalat származik, és amellyel több mint egy évszázada kapcsolatban áll.”

A kihívás annál is fontosabb, mivel a Tatra teherautók nemcsak a Cseh Köztársaság védelmi képességének kulcsfontosságú részét képezik. Ezért mindkét képzett tulajdonos kötelessége, hogy a lehető legnagyobb felelősséggel közelítse meg a problémát.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 184
106 529
113
Elég komoly vihar van a Tatranal, annak ellenére hogy jól fut a CSG szekere. A kissebbségbi tulajdonos [CSG 65% / Promet Group 35%. ] le alarta váltani a vezetést, de a CSG parrintotta a Prometet.

Ahogy én értem, a lényeg, az alaptőkeemelést a Tatra beruházásokra a Promet nem akarja finanszírozni.

Ebből még a Promet kivásárlása is lehet, mert így nem nagyon lehet együtt dolgozni.


Most júliusi vita
Itt a vád

A Promet Group elvesztette a bizalmát a Tatra Trucks felső vezetésében

A közgyűlésen ezért el fogja utasítani javaslatait, és magyarázatot fog követelni az egyes lépésekről és az ebből fakadó esetről.


Ostrava, 2025. július 17. - A Promet Group mérnöki csoport, amely a Promet Tools leányvállalatán keresztül a Tatra Trucks társtulajdonosa, elvesztette a bizalmát a felső vezetésben. Ezért a pénteki közgyűlésen elutasítja az általa javasolt és a médiának bemutatott befektetési tervet. Emellett a másik kulcsfontosságú részvényesnek, a CSG csoportnak közös megbeszélést javasol a vállalat további fejlesztéséről és a konkrét lépésekről.

„2013 óta, a Tatra társtulajdonosaként családunk aktívan részt vett a vállalat megmentésében és modern, sikeres növekedésében. Kevesen ismerjük a Tatra termelését és alkalmazottait. Mindig is mögöttük és a vállalat fejlődésében álltunk. Támogatták és társfinanszírozták azt. Ezt a továbbiakban is folytatni szeretnénk, mert tisztában vagyunk a beruházások szükségességével. Aggodalommal figyeljük azonban a Tatra belső helyzetét, amely egyre inkább eltér a vállalat hivatalos médiaképétől. Az elmúlt hetek eseményei arra késztettek minket, hogy határozottan ellenezzük a jelenlegi felső vezetés intézkedéseit, amely elvesztette a bizalmunkat. Aggódunk, hogy intézkedéseik hatása veszélyeztetheti a Tatra jövőjét és hírnevét” – nyilatkozta Denisa Materová , a Promet Group vezérigazgatója.

A Tatra Trucks vezetőségébe vetett bizalom elvesztésének fő okai

Egy nemrégiben közzétett dokumentum szerint a Tatra Trucks igazgatótanácsa jelentősen túllépte hatáskörét, amikor a felügyelőbizottság és a közgyűlés jóváhagyása nélkül úgy döntött, hogy megváltoztatja a Tatra katonai járművek ellátási láncát egy közvetítő – a Tatra Defence Systems – bevonásával, amely nem része a Tatra Csoportnak. „Véleményünk szerint az ilyen stratégiai döntések meghozatalának és aláírásának hatásköre a társaság alapszabálya szerint kizárólag a társaság legfelsőbb szervét – a közgyűlést – illeti meg” – írja Denisa Materová .

Az ügy most a milliárd dolláros kormányzati katonai szerződések kapcsán érdekli a médiát, és a Cseh Köztársaság és a Szlovák Köztársaság legfelsőbb politikai köreiben is előtérbe került. A vezetőségnek el kell magyaráznia, hogyan lehetséges, hogy ilyen lépést tettek, és azt a kérdést is meg kell nyilatkoznia, hogy ez nem okozott-e anyagi kárt a Tatra Trucksnak vagy a végfelhasználónak. És hogy egy körültekintő üzletember körültekintő körültekintésével jártak-e el.

Ezenkívül a Promet Csoport vezetősége szerint a Tatra Trucks vezetősége félrevezető információkat szolgáltat a részvényeseknek és a nyilvánosságnak a vállalat állapotáról. „Tulajdonosként, akik nagyon közel állnak a vállalathoz és rendszeresen látogatják a Tatra telephelyét, számos állandó termelési és logisztikai problémát tapasztalunk. A termeléstervezéssel kapcsolatos állandóan visszatérő problémák, az összeszereléshez hiányzó alkatrészek állásidőt és hatékonyságvesztést okoznak. Ez természetesen hatással van a termelési és pénzügyi eredményekre. A Tatra már régóta teljesen le van terhelve, és a termeléstervezésnek nem szabadna ekkora problémát okoznia” – teszi hozzá Denisa Materová .

Kérdéseket vetnek fel a Tatra tavalyi pénzügyi eredményei is, amelyek a közgyűlésen megvitatandók lesznek. Mind a termelés teljesítésével – beleértve a katonai megrendeléseket is – összefüggő összegük, mind a szerkezetük szempontjából.

Külön fejezetet szentel a Tatra vezetőségének az egyes részvényesekkel szembeni kiegyensúlyozatlan viselkedésének. A részvényeseknek történő közös jelentéstételt törölték, a Promet Csoport kiválasztott képviselőivel való kommunikáció korlátozott. Ez korlátozza az információikat és a vállalat befolyásolásának lehetőségét, ahogyan az 2024 nyaráig megszokott volt.

A Tatra vezetősége rekordberuházási tervét a tulajdonosokkal való egyeztetés nélkül mutatták be a médiának.

A Promet Csoport vezetősége mindig is tiszteletben tartotta azt az elvet, hogy kizárólag belső megbeszéléseket folytatnak a vezetőséggel és a tulajdonosokkal a termelési folyamatokról, a személyzeti kérdésekről, az eredményekről és a beruházásokról. Most azonban nyilvánosan kellett reagálniuk. „A nyilvános nyilatkozatunk végső lökését a fent említett ellátási lánc változásával kapcsolatos eset mellett a Tatra vezetőségének történelmileg rekordnak számító beruházási tervének médiavisszhangja is adta, amelyre a vállalat tulajdonosai előzetes bemutatása, megvitatása és jóváhagyása nélkül került sor. Ez egy példa nélküli lépés egy olyan helyzetben, amikor a Kristijan Fiket vezérigazgató vezette vezetőség 2,7 milliárd koronát kér a tulajdonosoktól az alaptőke emelésére” – mondja Denisa Materová meglepetten , és hozzáteszi. „A benyújtott dokumentumok csak egy nappal azelőtt érkeztek meg hozzánk, hogy a beruházási terv megjelent a médiában. Ráadásul nem tartalmaznak átfogó információkat, amelyeket minden felelős tulajdonosnak ismernie kell ahhoz, hogy jóváhagyjon egy ilyen jelentős beruházást.” Például az anyagokból hiányzik a piaci környezet és az egyes piaci szegmensek elemzése, a fejlesztési stratégiák és koncepciók, a részletes eredménykimutatás, a mérleg és a cash flow kimutatás.

Bár a Promet Csoport vezetősége tisztában van a vállalat fejlesztési beruházási tervének fontosságával, a fent említett okok miatt nem hajlandó azt a Tatra jelenlegi vezetésére bízni. Ezért a jelentős tőkeemeléssel is járó beruházási javaslatot a július 18-án tartandó közgyűlésen blokkolni fogják. „Felelős tulajdonosként járunk el. Ahhoz, hogy a Tatra hatékonyan tudjon befektetni és növekedni, a vezetőségnek először is meg kell javítania a hibákat, átláthatónak kell lennie az eredményekkel kapcsolatban, kommunikálnia kell a tulajdonosokkal, és professzionálisan elkészített beruházási tervet kell készítenie. Mivel ez jelenleg nem így van, nem szándékozunk további forrásokat a jelenlegi vezetésre bízni” – mondja Denisa Materová .

Javaslat a Tatra további fejlesztéséről szóló közös részvényesi közgyűlésre

Denisa Materová a Michal Strnaddal, a CSG csoport tulajdonosával, a Tatra Trucks második minősített részvényesével fennálló munkakapcsolatát fogja felhasználni, hogy közös megközelítést javasoljon a Tatra jövőjével és befektetéseivel kapcsolatos tárgyalásokban. „A helyzet mindenki számára aggasztó, és mindkét fél érdeke, hogy leüljenek egy közös asztalhoz, és megállapodást találjanak a Tatra
Ez meg a válasz.

A CSG elutasítja a Promet Csoport médiatámadásait, és úttörő beruházásokat fog megvalósítani a Tátrában.


A CSG Csoport határozottan kifogásolja a Promet Csoport hamis állításait és destabilizáló cselekedeteit, amely kisebbségi részvényesként nyilvánosan megkérdőjelezi az igazgatótanács döntéseinek jogosságát. A Promet, amely a múltban kereskedelmi hasznot húzott a Tatrából anélkül, hogy új szerződéseket kötött volna, most megtagadja a Tatra előremozdítását célzó befektetési terv támogatását. A CSG kijelenti elkötelezettségét a folyamatos növekedés és a vállalat érdekeinek védelme iránt.
A CSG a kisebbségi részvényes, a Promet Tools által kiadott sajtóközleményre reagál. Sajnos a Promet Csoport és vezérigazgatója, Denisa Materová folytatja a hamis nyilvános nyilatkozatok stratégiáját, amelyek alapvetően eltérnek a tényleges cselekedeteiktől. A médián keresztüli folyamatos támadásaik, valamint a Tatra vezető testületeinek tagjaihoz intézett személyes leveleik semmit sem tesznek a vállalat fejlődésének támogatása érdekében.

A Promet Csoport évekig profitált a Tatra beszállítóiból, miközben nem hozott új üzletet a vállalatnak. Most, amikor a Tatrának valós lehetősége van közel kétszeresére növelni méretét, több száz alkalmazottat felvenni, és jelentős beruházásokat eszközölni a városban és a régióban, a Promet hátat fordít a fejlesztési javaslatnak.

„Ezzel a Promet és Denisa Materová megmutatta igazi arcát. Szinte nevetséges, hogy Denisa Materová most egy találkozót javasol Michal Strnadnak, hogy közösen megvitassák a Tatra jövőjét. A CSG néhány héttel ezelőtt hasonló javaslatot tett – sajnos ezek a meghívások megválaszolatlanok maradtak. A CSG továbbra is segíteni fogja a Tatrát a világ minden tájáról érkező szerződések elnyerésében, ahogyan eddig is tette. Támogatni fogja a járműgyártás megduplázását segítő hatékony beruházásokat, és keresi a módját annak, hogy a javasolt beruházási tervet a kisebbségi részvényes támogatása nélkül is megvalósíthassa. Ezért vagyunk részvényesek – hogy megvédjük a vállalat érdekeit, amelyek minden részvényes érdekei is” – mondta David Chour, a CSG Csoport igazgatóságának alelnöke és operatív vezérigazgatója.


Ami még izgi a Tatra duplázni akarja a kapacitásait, amihez a 4ig-Rába együttműködés fontos lépés lehet.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 184
106 529
113
Ez addig "izgi" amíg a 4iG-t fel nem vásárolja egy még nagyobb hal valamikor később.
A kisgömböc jelenleg hízókúrán van. Úgy lehet biztosítani, hogy ne nagyon vágják le, ha nagyobb vadak is vannak a csordájában. Van egy RM 25% és emellé a Tatra lehet második stratégiai partner.

Guglizgattam pötit.

Szal van itt ez a vita a Tatra két tulajdonosa közt. CSG vs Promet. Vagyis inkább CSG vs. STV. Mert állítólag ez a cseh csoport felvásárolta a Prometet és a vita innen ered.

Ugyanis az STV is egy cseh hadiipari játékos.

Nah, de mielőtt megnézzük, ki az az STV, előtte mi lett a júliusi Tatra tőkeemelési vita vége.

A kisebbségi részvényes visszafogja a Tatrát. A jövője bizonytalan, mondja a CSG igazgatója


A Tatra Trucks autógyártó kisebbségi részvényese, a Promet csoport pénteken a közgyűlésen blokkolta a CSG vállalat jegyzett tőkéjének emelését, amely kulcsfontosságú a tervezett milliárd dolláros beruházásokhoz. A csehszlovák csoport ügyvezető igazgatója, David Chour szerint ezért bizonytalan az autógyártó jövője.

„A Promet csoport Tatra közgyűlésén képviselt álláspontja a kisebbségi részvényes és igazgatója, Denisa Materová részéről nyílt támadás a Tatra autógyártó jövője ellen” – mondta David Chour, a CSG igazgatótanácsának alelnöke és ügyvezető igazgatója. Szerinte a Promet visszafogja a Tatrát, és a testületek tagjai és a vezetőség elleni folyamatos támadásokkal próbálja destabilizálni azt.

A CSG részesedést vásárolt a ZVI Vsetín fegyvergyárban. A tervek szerint korszerűsíti és bővíti a termelést.

Továbbá a csehszlovák csoport holdingtársaság aggódik az STV INVEST csoport valódi szándékai miatt, amely Materová részesedését kéri a Tatra Trucksban. „Meg kell vizsgálnunk, hogy az STV szándékai tiszták-e. Akár a Tatra növekedéséről és fejlesztéséről, akár inkább az információk megszerzéséről és felhasználásáról van szó a versenyben. Az STV a Tatra platformokra épülő pályázatokkal versenyez” – mondja Chour.

Hogyan látja a Tatra Trucks pénteki közgyűlésének eredményét, amikor a Promet csoport és tulajdonosa, Denisa Materová megakadályozta a részvénytőke kulcsfontosságú emelését?
Sajnálom. A Tatra jelentősen jól teljesített, mióta a CSG és a Promet 2013-ban csatlakozott. A vállalat EBITDA-ja és nyeresége magáért beszél. A Tatra fordulóponton van, és olyan megrendeléseket keres, amelyek megduplázhatják jelenlegi számait. Jelenlegi kapacitásaival és infrastruktúrájával azonban erre még nem áll készen.

Ahhoz, hogy modern autógyártóvá váljon, hatalmas beruházásokra van szüksége. Évente háromezer autót szeretnénk gyártani, és egyúttal profitot is termelni belőlük. A Tatra jelenlegi vezetése egy beruházási tervet dolgozott ki a gyár modernizálására és működésének hatékonyabbá tételére. Mi, a CSG, több milliárd koronát szeretnénk a Tatrába önteni, és sajnáljuk, hogy a Promet nem így látja. Valójában ez szinte felfoghatatlan számunkra. Hosszú távú kilátásaiban a Tatra több mint másfél milliárd korona tartós EBITDA-ra és körülbelül egymilliárd eurós árbevételre számít. És akkor még nem is beszéltünk a Kopřivnice és a régió számára nyújtott előnyökről - több száz munkahely, megrendelések a gyár megújításában részt vevő helyi vállalatok számára és beruházások.

A Tatráért folytatott harc folytatódik. A Promet részvényes elutasította a tőkeemelést

Idén áprilisban a Promet csoport bejelentette, hogy eladta a Promet Tools nevű vállalatában lévő részesedésének egy részét az STV INVEST csoportnak, amely a versenytársuk. Lehetséges, hogy a Materók azért nem akarnak befektetni, mert kiszállnak a Tatra Trucksból?
A Tatra hivatalos tulajdonosa továbbra is a Promet Tool, a tulajdonosa pedig továbbra is a Promet csoport. Az STV INVEST és a Promet az STV belépését követő három hónapon belül nem nyújtott be javaslatot a tranzakció jóváhagyására a Versenyhivatalhoz. Mi magunk sem értjük ezt, és nehéz megkülönböztetnünk, hogy ki a valódi üzleti partner a másik oldalon.

Számokban kifejezve a Mater családtól származó 2,7 milliárd korona 35%-át szeretné befektetésre. Felmerül a kérdés, hogy a másik fél rendelkezik-e ezzel az összeggel.
Ez természetesen lehetséges. Másrészt: a becsült, körülbelül ötéves megtérülési idővel keresnék a módját a pénz megszerzésének, és nem mondanék nemet. Az STV INVEST csoportnak minden bizonnyal megvannak az eszközei. Feltételezem, hogy ha belépésük a Promet Toolsba megtörténik, akkor a Tatrába fektetik be, és ezzel megerősítik azt, amit mindkét szervezet a médiának mond. Ha valóban törődnek a Tatra fejlődésével és hosszú távú növekedésével.

El tudja képzelni, hogy ugyanazt a kötelet húzza a fő versenytársával a Tatra teherautók fejlesztésében?
Először is tisztázni kell az STV helyzetét. Igaza van abban, hogy az STV ma több olyan szervezetet képvisel, amelyek a Tatra versenytársai, és olyan szerződésekhez próbálnak hozzájutni, amelyek jelenleg a Tatra felségterületén vannak. Tehát igen, meg kell vizsgálnunk, hogy az STV szándékai tiszták-e. Akár a Tatra növekedéséről és fejlesztéséről, akár inkább az információk megszerzéséről és felhasználásáról van szó a versenyben. Az STV a Tatra-ra épülő platformokkal versenyezve pályázik a pályázatokra. Amíg az STV helyzete és szándékai nem tisztázódnak, a CSG-nek problémája van az STV belépésével a Tatra tulajdonosi struktúrájába. Ezt nem is rejtem véka alá.

A Tatrában elmélyült a vita. A Promet elutasítja a beruházási tervet, tárgyalni akar a CSG-vel.

A know-how átadására gondol?
Természetesen. A Tatra biztosan nem kívánja megosztani azokat a műszaki és egyéb értékes részleteket, amelyek egyedivé teszik a piacon. Attól tartunk, hogy az STV érdekei nem tiszták, és ez a csoport bizonyos szegmensekben le akarja váltani a Tatrát, például a Golem járművel, amelyet az STV már bevezetett Csehországban, és amelyet a közelgő tendereken a hadseregnek kíván felajánlani. A Golem jármű külföldi eredetű.


A Promet Csoport kijelentette, hogy folytatni kívánja a tárgyalásokat a CSG-vel. Hogyan képzeli el az együttműködést velük?
Általánosságban elmondható, hogy nem ellenzünk semmit, ami segítene megoldani a jelenlegi helyzetet. Higgyék el, a médiamegjelenés sem kényelmes számunkra. Nem akarunk versenyezni a partnereinkkel. Amit az előbb leírtam önöknek a Promet Tool és az STV Csoport kapcsolatáról, az mégis annyira komoly téma számunkra, hogy nem hagyhatjuk figyelmen kívül. Logikusan ezek azok az okok, amelyek befolyásolják majd a Promettel és az esetleges tárgyalásokkal kapcsolatos hozzáállásunkat is. Ismétlem: előre tisztázni kell, hogy a Promet eladta-e a Tatrovkában lévő részesedését, és hogy jóváhagyták-e a tranzakciót. Továbbá, mik a Promet szándékai és az STV versenypozíciója. Csak ezután tudunk a Promettel beszélni arról, hogyan oldjuk meg a jelenlegi helyzetet. A Tatrától senki sem érzi jól magát ebben a helyzetben. Nem akarunk média- vagy bármilyen más háborút a Promettel vagy Denisa Materovával.


A célod a Tatrovka teljes irányítása?
Ez lenne az optimális. Viszonylag jövedelmező ajánlatot nyújtottunk be a Prometnek a nevünkben. Elutasították
.

Lesz pontos?
Nem tudok konkrét lenni. Szeretnénk megállapodásra jutni, és megvásárolni a Promet 35 százalékos részesedését. Ha ez a lehetőség nem merül fel, nem ellenezzük a további tárgyalásokat. Azonban ehhez társulnia kell az STV Tatrával kapcsolatos álláspontjának tisztázásának. Aggódunk az STV lehetséges szándékai miatt, amelyek nem a médiában jelentek meg.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 184
106 529
113
Folty kövi
Részt vett-e a pénteki közgyűlésen Michal Strnad, a Csehszlovák Csoport tulajdonosa?
Nem, nem.

A CSG Defence cseh vállalatai kiállítanak az IDEF 2025 isztambuli szakkiállításon
Azért kérdezem, mert a közgyűlés szokatlanul hosszú, tíz órás volt. Információk szerint a tárgyalások is elakadtak, mert Strnad úr nem akar találkozni Materová asszonnyal.

Ha nem tévedek, a két képviselőnek van kapcsolata, kommunikálnak egymással, és azt hiszem, az elmúlt hat hónapban többször is találkoztak. Nem hiszem, hogy bármi is akadályozná meg egy újabb találkozót közöttük.


Még mindig kíváncsi vagyok, miért tartott reggeltől estig a pénteki közgyűlés.
A Tatra Trucks közgyűlése azért tartott ilyen sokáig, mert a napirenden több mint húsz pont szerepelt, amelyekkel kapcsolatban a Promet tucatnyi kérdést és tájékoztatási kérelmet nyújtott be. A pontok és kérdések megvitatása alaposan zajlott, különösen figyelembe véve a részvényesek eltérő álláspontját az alaptőke-emelésről és a jövőbeli befektetési tervekről.

A Tatra alkalmazottai minden bizonnyal a közgyűlés utáni eseményeket is figyelemmel kísérik. Hogyan reagálnak a vitára?
A kialakult helyzetet tágabb kontextusban kell vizsgálni. Őszinte leszek: a Tatra nem létezne a Csehszlovák Csoport nélkül. Jelentős megrendelésszállítói vagyunk a Tatra számára. Védelmi értékesítési csapataink gyakorlatilag az egész világból érkeznek Tatra fegyverrendelések. Arab országokról, Délkelet-Ázsiáról és afrikai országokról beszélünk. A Tatra értékesítési osztálya ezt nem tudná megtenni. Amit a CSG hoz, azt a Tatra tovább élteti. A Tatra vezetősége és értékesítési csapatai tudják, hogy a fegyverrendeléseket, amelyek nagyobb jövedelmezőséggel rendelkeznek, mint a polgári és tűzoltó járművek, a CSG szállítja. Azt hiszem, hisznek a bejelentett és a CSG által támogatott beruházási és fejlesztési tervben. Rájuk bízom a Promet álláspontjának értékelését. Úgy vélem azonban, hogy nem lelkesednek az egész helyzetért.

Ötvenmillió a tűzoltóknak és a közösségnek: a CSG Alapítvány bővíti támogatását
Amikor beszéltünk, két hónap telt el az orosz agresszió kezdete Ukrajnában. Akkor azt mondta nekem, hogy az európai politikusok és a magánbankok már nem hunynak szemet a védelmi ipar és a fegyverek felett.
Változott-e a bankok hozzáállása az Ön számára?

Természetesen. Ez a megközelítés már régen megszűnt. A bankok túlnyomó többsége ma már nyitott a fegyveripar finanszírozására, és ehhez nemcsak a cseh bankok vezetői járultak hozzá, hanem a politikusok is nyomásgyakorlással segítették őket. Hatalmas tranzakciókat hajtunk végre globális bankokkal együttműködve. Igaz, hogy néha kisebb vagy kevésbé hagyományos fegyvergyártó vállalatoktól, például a Csehszlovák Csoporttól halljuk, hogy egyre nehezebb hozzáférniük a finanszírozáshoz. Személy szerint szeretném, ha ezek a vállalatok ugyanolyan hozzáféréssel rendelkeznének a bankokhoz, és ha a fegyveripar Csehországban és Szlovákiában növekedne, és fokozatosan elérné a két világháború közötti szintet. Ez még messze van, de hiszem, hogy a potenciál megvan.

A CSG jelentős beruházásokat hajtott végre az Egyesült Államokban tavaly, különösen a The Kinetic Group 2,2 milliárd dolláros felvásárlásával, amely megerősítette pozícióját a kis kaliberű lőszerek területén. Ez nemcsak az Önök, hanem általában a cseh vállalatok számára is példa nélküli. A CSG Strnad tulajdonosa világossá tette, hogy a teljes csoportot az európai piac második számú szereplőjévé szeretné építeni. Ez további felvásárlások nélkül nem lehetséges, mire számítanak most?

Általánosságban elmondhatom, hogy növekedni akarunk. Strnad úrnak hatalmas elszántsága van abban, hogy a CSG-t a világ egyik legnagyobb fegyvercsoportjává tegye. Általánosságban elmondhatom, hogy több felvásárlási célponton dolgozunk, amelyek a megvalósítás különböző szakaszaiban vannak, a kezdeti felméréstől az előrehaladott átvilágításig. Nem tudok konkrétabb lenni. Azt jelezném, hogy nagyon érdekel minket az amerikai piac, mint a legnagyobb fegyverpiac. Figyelemmel kísérjük a lehetőségeket az Egyesült Államokban, de egész Európában is. Felvásárlási tevékenységeink főként a védelmi iparra irányulnak.

A CSG milliárdok értékű kötvényeket adott el. A forrásokat növekedésre és innovációra kívánja felhasználni.

A CSG-t némileg kritizálják amiatt, hogy az ukrajnai háborúra építve növekszik. Mennyire fontosak azok a szerződések, amelyek végül oda kerülnek az Ön számára?
Ukrajna a CSG csoport egyik kulcsfontosságú és hosszú távon fejlődő piaca – tagvállalataink már 2022 előtt is szállítottak oda katonai felszereléseket. Az orosz agresszió kezdete óta továbbra is intenzíven támogatjuk Ukrajna védelmét tankok, légvédelmi rendszerek és nagy kaliberű lőszer szállításával a cseh lőszerkezdeményezés részeként.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 184
106 529
113
Nah, de ki az STV Group?

Itt kicsit bizonytalan vagyok, de remélem nem fals infók, mert a kínai AI-tól van.
A legviccesebb, hogy az elnök-vezérigazgató állítólag a CSG-től jött, amit most fúr...
És van benne kis politika is. A valószínűleg októberben bukó kormány keze...



2025 júniusától működő, háromtagú STV Group Igazgatóság legfontosabb tagjainak bemutatása:


Az STV Group vezetőinek háttere és kapcsolatai szorosan összefonódnak a cseh hadiipar és politika világával, ami tipikus az ilyen méretű stratégiai jelentőségű cégeknél. Itt van a legfontosabb ismert információ a három vezetőről, figyelemmel az Ön által említett szempontokra:

1. Jan Fulík (Elnök-vezérigazgató)

· Fő feladatkör és jelentősége: Ő a csoport vezetője, aki irányítja az egész vállalat stratégiáját és működését. Felügyeli a holding minden üzletágát és a teljes STV Group fejlődéséért felelős. Pozíciója kiemelt fontosságú a vállalat dinamikus növekedési pályájának meghatározásában és a stratégiai döntések meghozatalában

· Üzleti és politikai háttere: Fulík karrierje kiemelkedő a cseh hadiiparban. A legjelentősebb előző pozíciója a Czechoslovak Group (CSG) elnök-vezérigazgató-helyettesi pozíciója volt, amely az egyik legnagyobb cseh magántulajdonban lévő hadiipari konglomerátum. Ez a CSG és az STV Group között is mutatja a szoros kapcsolatot.
· Tapasztalat: Nagy tapasztalattal rendelkezik a hadiipari cégek vezetésében, nemzetközi üzleti kapcsolatokban és a kormányzati szerződések megszerzésében. Karrierje jól illeszkedik a cseh "védelmi lobbi" hálózatába.
· Botrányok: Közvetlenül nem kötődnek hozzá ismert botrányok. Azonban az általa vezett STV Group egy korábbi, kisebb botrányba keveredett: 2023-ban a cseh média arról számolt be, hogy az STV Group egyik leányvállalata, az STV Technology, adócsalás gyanújával volt vizsgálva a cseh adóhatóság (Finanční správa) által. A vizsgálat azonban lezárult, és a cég nem található bűnösnek. Fulík ekkor már a vezérigazgató volt, de a botrány nem őt magát, hanem a céget érintette.

2. Ivo Strejček

Pozíció: Igazgatósági tag.

· Fő feladatkör és jelentősége: Kormányzati kapcsolatokért és stratégiai partnerségekért felelős. Szerepe kulcsfontosságú abban, hogy a cég erős kapcsolatot ápoljon a honvédelmi minisztériumokkal, a kormányzati szervekkel és más stratégiai ipari partnerekkel (mint például a Czechoslovak Group). Munkája garantálja a vállalat stabil helyzetét és növekedési lehetőségeit a nemzeti és nemzetközi piacokon.
· Politikai háttere: Strejček egy karizmatikus és jól ismert politikus és közgazdász. Politikai pályafutása mélyen gyökerezik:
· A rendszerváltás utáni időszak egyik alapítója és később alelnöke volt a Polgári Demokrata Pártnak (ODS). [
Az ODS a jelenlegi cseh miniszterelnök pártja]
· Cseh szenátor volt 2004 és 2010 között.
· Európai Parlamenti képviselő volt 2009 és 2014 között az ODS színeiben, ahol a gazdasági és monetáris ügyek bizottságában (ECON) tevékenykedett.
· Jelentősége: Kinevezése az STV Group-hoz egy klasszikus példája a "forgóajtó" jelenségnek, amikor egy magas rangú politikus magánvállalati pozíciót vesz át. Kormányzati és európai uniós kapcsolatai, lobbizási képességei felbecsülhetetlen értékűek egy hadiipari cég számára, amely erősen függ a kormányzati beszerzésektől és exportengedélyektől.
· Botrányok: Politikai pályafutása során a szokásos politikai csatárokban volt része, de nem ért őt személyesen kompromittáló gazdasági vagy erkölcsi botrány.

3. Jiří Vaněk
Pozíció: Igazgatósági tag.
· Fő feladatkör és jelentősége: A gyártásért felelős. Övé az a kritikus feladat, hogy irányítsa és optimalizálja a gyártási folyamatokat, az termelési kapacitások kihasználtságát és az termékminőséget. Felelősségi köre magában foglalja mind a lőszergyártást, mind a járműgyártással kapcsolatos termelési tevékenységeket. Szakértelme alapvető a hatékonyság és a termékek megbízhatóságának biztosításában.

· Háttere és tapasztalata: Vaněk profilja merőben műszaki és gyártási. Karrierjét a járműiparban építette, ami tökéletesen illik a TATRA TRUCKS részesedéshez. A legfontosabb korábbi pozíciója a TATRA TRUCKS vezérigazgató-helyettese volt, ahol a gyártásért és a beszerzésért felelt.
· Jelentősége: Ő a "műszaki zseni" a trióbán, aki garantálja, hogy a cég ambiciózus tervei (pl. nagy mennyiségű lőszer gyártása Ukrajna számára) valóban megvalósulnak a gyártósorokon. Kinevezése biztosítja a zökkenőmentes integrációt az STV Group és a Tatra között.
· Botrányok: Nem köthető hozzá semmilyen botrány. A Tatra múltjában voltak bírósági perek (pl. a korábbi tulajdonosokal, mint a René Materna ügy), de ezek nem Vaneěk aktív időszakához kapcsolódtak.

Összefoglaló:

· A trió egy tökéletesen kiegyensúlyozott csapatot alkot: Fulík a tapasztalt hadiipari stratégáról, Strejček a befolyásos politikai kapcsolatokkal rendelkező lobbistáról, Vaněk pedig a technikai szakértőről.
· A legérzékenyebb pont Strejček politikai múltja és a "forgóajtó" jelenség, ami etikai kérdéseket vet fel, de ez gyakori a hadiipari szektorban világszerte.
· A cég egy korábbi adóügyi vizsgálata nem kapcsolódik közvetlenül a jelenlegi vezetőség személyes erkölcsi botrányához, de rámutat az üzleti környezet kihívásaira.

Ez a kombináció teszi őket különösen hatékonnyá a cseh hadiipar és politika összefonódott világában.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 027
91 898
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 027
91 898
113
Az Excalibur Army új gyártócsarnokot nyitott és növelte a termelési kapacitását...
 
  • Tetszik
Reactions: J.G.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 184
106 529
113
Aláírva: A cseh légierő 2035-ig használ Gripeneket


Hétfőn, szeptember 1-jén a Védelmi Minisztérium régóta várt szerződést írt alá Svédországgal 12 JAS-39 Gripen vadászgép 2035-ig tartó lízingjéről. A közel 14 milliárd koronás (224 mrd HUF) szerződés nemcsak maguknak a repülőgépeknek a lízingjét tartalmazza, hanem a szükséges szervizelést és pilótaképzést is. Csehország további mintegy 3,5 milliárdot (56 mrd HUF) fektet be ezek jelentős modernizációjába. A tizenkét repülőgép lízingjének meghosszabbítására irányuló javaslatot korábban a Védelmi Miniszter Kollégiuma támogatta, majd a kormány is megvitatta. A Gripenek 2035-ig történő alkalmazása segít áthidalni azt az időszakot, amikor az ötödik generációs F-35-ös repülőgépeket fokozatosan bevezetik a cseh fegyveres erőkben, és a cseh légierő ez idő alatt önállóan is képes lesz teljesíteni szövetségi kötelezettségeit.

A Gripenek 2005 óta megbízhatóan szolgálják a cseh légierőt, és több mint húsz évnyi működés során a teljes flotta lenyűgöző, 38 000 repülési órát repült. A 2018-as jelentős modernizációnak köszönhetően ezek többcélú harci repülőgépek, amelyek széleskörű feladatok ellátására képesek. A cseh légtér védelmének részeként a Gripen vadászgépek képesek „Advanced Air Defence Advanced” feladatok végrehajtására, ami az ellenséges légi célpontok elleni műveletet jelenti azzal a képességgel, hogy felismerjék az alacsonyan és lassan repülő célpontokat a talaj hátteréből, vagy aktív légvédelmi műveletek során nagyobb számú légi célpontot keressenek és kövessenek nyomon. A cseh Gripenek képesek titkosított hang- és adatkapcsolatot biztosítani a légi és földi eszközökkel, valamint fejlett önvédelmi és elektronikus hadviselési rendszerekkel is rendelkeznek.

Mivel a jelenlegi „második” bérleti szerződés 2027 október elején lejár, időben meg kellett oldani a cseh szuperszonikus légierő jövőjét. Már a Védelmi Minisztérium előző vezetése alatt kidolgoztak egy katonai ajánlást, amely szerint csak egy ötödik generációs repülőgép képes ellátni azokat a feladatokat, amelyeket a jövőbeli hadszíntér ró a cseh légierőre. Emiatt a Cseh Köztársaság egy alapvető lépés megtétele mellett döntött, amely további évtizedekre befolyásolja a cseh fegyveres erők taktikai légierejét, és 24 darab F-35A Lightning II Block 4 repülőgépet vásárolt, beleértve a lőszert, a személyi kiképzést és egyéb tartozékokat, összesen 105,9 milliárd cseh koronáért. A cseh pilóták 2029-től kezdik meg az új repülőgépek repülését, az első „35-ösök” várhatóan 2031-ben érkeznek meg Csehországba. A cseh F-35A repülőgépek 2035-ben nyerik el teljes működési képességüket, amikor a Gripen bérleti szerződés is lejár.

Utolsó bérlés
A Védelmi Minisztérium gyakorlatilag az F-35-ös szerződés aláírása után azonnal hivatalos tárgyalásokat kezdett a svéd állammal a Gripen lízingszerződés meghosszabbításáról, amikor többé-kevésbé egyértelmű volt, hogy az első ötödik generációs repülőgép nem érkezik meg Csehországba a lízingszerződés lejárta előtt, még akkor sem, ha élnek egy lehetséges kétéves, 2029-ig szóló meghosszabbítási opcióval. Az eredeti svéd árajánlat azonban a JAS-39-es repülőgép további használatára vonatkozóan jelentősen magas volt, és Csehország nem volt hajlandó elfogadni az ilyen feltételeket. Mivel azonban mindkét fél megállapodást szeretett volna, és a Cseh Köztársaság meghatározott egy bizonyos árkorlátot, amelyet hajlandó volt elfogadni, a Svéd Védelmi Anyagi Igazgatóság (FMV) megoldást kínált a lízingelt repülőgépek számának 14-ről 12-re történő csökkentésére. Ez elfogadhatóvá tette a svéd ajánlatot a Cseh Köztársaság számára, miközben fenntartotta a Cseh Köztársaság légterének védelméhez szükséges képességet.

A megkötött szerződés alapján, amelyet Lubor Koudelka, a Védelmi Minisztérium Fegyverzeti és Beszerzési Osztályának főigazgatója, valamint Mikael Granholm, az Állami Fegyverzeti Ügynökség (FMV) vezérigazgatója írt alá, Csehország 6,012 milliárd svéd koronát (13,80 milliárd cseh korona áfa nélkül) fizet 12 Gripen repülőgép lízingjéért, szervizeléséért és pilótaképzéséért. Ez mintegy 25 százalékos megtakarítást jelent a tavalyi eredeti svéd ajánlathoz képest. Az ajánlatot a svéd fél ugyanolyan módon és feltételekkel tárgyalta meg a Cseh Köztársaság számára, mint a Svéd Légierő és más Gripen-felhasználók számára tett ajánlatokat. A Védelmi Minisztérium azonban felkészült a magasabb költségekre, és az árfolyam- és inflációs kockázatok fedezésére szolgáló tartalék 5,8 milliárd korona.(92mrd HUF) A meghosszabbított lízing 2027. október 2-án kezdődik és 2035. december 31-ig tart. Csehország 2027 októberében visszaadja Svédországnak a két "felesleges" JAS-39C repülőgépet.

A minisztérium a magasabb „éves” bérleti díjat nemcsak a munkaerőpiaci árak és az anyagárak elmúlt évekbeli emelkedésével indokolja, hanem mindenekelőtt a teljes cseh Gripen-flotta korával és repülési előzményeivel, amely harmadik évtizedét tölti majd be a cseh fegyveres erőknél. Végül is a cseh légierő rekordere a repült órák számát tekintve a 9237- es sorozatszámú JAS-39C repülőgép, amely nemrégiben teljesítette a hihetetlen 3000 repült órát. Azoknál a repülőgépeknél, amelyek harmincéves élettartamuk utolsó szakaszában lesznek, reális feltételezés, hogy a gyakori hibák gyakrabban fordulnak elő a különböző aggregátumok vagy technológiák kopása és elöregedése miatt, ami magasabb karbantartási költségekhez vezet. Bár a gyártó igyekszik az előírt munkák során számos ilyen alkatrészt és technológiát kicserélni, az utolsó ciklus (kopási fázis) mindig a legmagasabb üzemeltetési költségekkel jár minden típusnál, beleértve a Gripeneket is.

A cseh JAS-39C/D Gripen repülőgép törzsének élettartamát, figyelembe véve az elrendelt éves bevetéseket és üzemeltetési módját, körülbelül 30 évre számították. Ily módon a cseh flottabérlet minden egyes fázisa az életciklus egy-egy fázisát tükrözi. A szolgálat első évtizedében (2005-2015) magasabb üzemeltetési költségekre volt szükség a repülőgép cseh fegyveres erőknél történő szolgálatba állításához és a szükséges infrastruktúra kiépítéséhez. A második évtizedben (2015-2025) már szilárd üzemeltetési tapasztalatok álltak rendelkezésre a típussal, és nem voltak "meglepetések", ami a Cseh Köztársaság által a repülőgép szervizeléséért Svédországnak fizetett árban is tükröződött. A harmadik évtizedben (2025-2035) a repülőgép az életciklus harmadik fázisába lép, amikor a nagyobb kopás és a további modernizáció szükségessége reálissá válik.

A cseh fegyveres erők szuperszonikus taktikai légierejének talán a legnehezebb időszaka 2028 lesz, amikor elméletileg egy újabb külföldi missziót terveznek, és a teljes flotta két együléses repülőgéppel csökken. A hadsereg kijelenti, hogy még kevesebb repülőgéppel is teljes mértékben biztosított lesz a Cseh Köztársaság légterének védelme, de a kérdés a külföldi légtérrendészeti missziókban való jövőbeni részvétel. A Ugyanakkor a cseh vadászgépeknek némileg könnyebb dolguk lesz 2026-ban, mivel Szlovákia légterének védelme közel 3,5 év után véget ér.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 184
106 529
113
Kevesebb repülőgép, kevesebb óra
A bérelt repülőgépek számának 14-ről 12-re történő csökkentésének köszönhetően (ebből 10 együléses JAS-39C és két kétüléses JAS-39D) jelentős pénzügyi megtakarítás érhető el. A hadsereg azt is kijelenti, hogy még alacsonyabb repülőgépszámmal is biztosított lesz a Cseh Köztársaság légterének védelme, és nem fog bekövetkezni a „szlovák” forgatókönyv. Természetesen a repülőgépek alacsonyabb száma elsősorban a külföldi légtér-rendészeti missziókat érintheti, amelyekben a Cseh Légierő rendszeresen részt vesz, körülbelül hároméves ciklusokban. Bár egyelőre nem terveznek további missziót, elméletileg 2028-ban kellene megtörténnie. Az idei év azonban valószínűleg a legigényesebb lesz a taktikai légierőben, mivel a 211. századnak csak tíz együléses JAS-39C áll majd rendelkezésére, ugyanakkor ezek a repülőgépek még mindig modernizáción mennek keresztül Svédországban, és valószínűleg a čáslavi bázis bezárása miatt továbbra is egy ideiglenes pardubicei bázisról fognak működni. A NATO-t értesítették a repülőgépek számának jövőbeni csökkentéséről, azzal a feltétellel, hogy ezt a tényt figyelembe veszik a közös légtér védelmének tervezése során.



fallout 2 online free

A két repülőgépre kevesebb repülőgép azonban nem jelenti automatikusan a Cseh Légierő külföldi légtérrendészeti missziókban való részvételének végleges végét. Fontos megjegyezni, hogy a múltban a Cseh Légierő ezeket a missziókat nemcsak szövetségi kötelezettségek teljesítésének tekintette, hanem intenzív kiképzési lehetőségnek is olyan körülmények között, amelyekre Csehországban nincs lehetőség. Ezért egy öt repülőgépből és ennek megfelelő számú személyzetből álló „színvonalon felüli” kontingenst küldött ezekre a külföldi missziókra, amely a misszió során több száz repülési órát generált. Néhány más állam azonban kissé másképp közelíti meg a légtérrendészeti missziókat, és csak 4 repülőgépet küld külföldre, minimális repülési aktivitást mutatva. És minden bizonnyal el lehet képzelni a jövőbeli missziókat ilyen formában, bár hangsúlyozni kell, hogy a Cseh Köztársaságnak gyakorlatilag nem lesznek tartalékai a misszió meghosszabbítása stb. esetén.



A szolgálatban lévő repülőgépek számának csökkenése a szerződéses órák számának csökkenésében is megmutatkozik majd. Míg Csehország jelenleg akár 2100 repülési órát is felhasználhat, a jövőben várhatóan csak körülbelül 1500 órát fog felhasználni, a hadsereg pedig a teljes cseh Gripen flotta 2035-ös lízingszerződés lejártáig körülbelül 56 100 repülési órát fog repülni. Az éves repülési órák valós csökkenése 1500 órára tehát mindenképpen észrevehető lesz, de valahogyan még mindig lehet majd "túlélni" ezzel a mennyiséggel. Végül is a Magyar Légierőnek az első tíz évben mindössze 1600 órát volt szerződésben a 14 Gripenjére, és ezek a szövetségi környezetben egészen jól teljesítettek. Csehország esetében azt is érdemes megfontolni, hogy megéri-e fenntartani néhány, a legmagasabb törzspozíciókat betöltő JAS-39-es pilóta képesítését, akik évente csak 20-30 karbantartási órát repülnek a típuson, és ezeket az órákat elveszik a század operatív pilótáitól.
 
  • Tetszik
Reactions: kelepisti

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 184
106 529
113
Nagy frissítés
Bár a cseh Gripenek húszéves szolgálatuk alatt folyamatosan különféle modernizációkon estek át, az elkövetkező években történő hatékony használathoz és a jelenlegi hadszíntér fejlődéséhez ismét jelentős korszerűsítésre lesz szükség. Ezért 2026 és 2028 között a cseh Gripenek további két modernizációs fázison esnek át Svédországban, amelyekért a Védelmi Minisztérium a tárgyalásos szerződés szerint 1,454 milliárd svéd koronát, azaz a jelenlegi árfolyamon körülbelül 3,34 milliárd cseh koronát (54 mrd HUF) (áfa nélkül) fizet. Ez lesz a cseh Gripenek legdrágább modernizációja a repülőgép teljes harmincéves életciklusa alatt, mivel a szolgálat első évtizedében (2005-2015) mindössze 0,14 milliárd cseh koronát költöttek az új repülőgép modernizációjára, míg a 2016-2027 közötti második lízingszerződés során ezek a költségek már 2,21 milliárd cseh koronára nőttek.

A hadsereg egyelőre nem közölt sok részletet a tervezett modernizációról, de a megerősített pontok között szerepel az új rövid és közepes hatótávolságú légvédelmi rakéták integrálása, a fedélzeti radar korszerűsítése a kis és távoli célpontok észlelésének javítása céljából, interferencia-ellenálló GPS bevezetése, a fedélzeti Ethernet architektúra fejlesztése, valamint a kiképző és földi támogató berendezések módosítása, mindezt a két új szoftverkiadásra, az MS20 Block 3-ra és 4-re való áttérés részeként, amelyeket a svéd FMV iroda fog forgalmazni. Az új rövid és közepes hatótávolságú légvédelmi rakéták integrálása elengedhetetlen lesz a cseh Gripenek működési képességeinek növeléséhez. Ebben az összefüggésben a leggyakoribb szóbeszéd a Meteor és az IRIS-T rakéták megrendeléséről szól, de a közepes hatótávolságú rakéták esetében szóba jöhetnek az új amerikai AIM-120C-8 rakéták is, amelyeket a Cseh Köztársaság az F-35A repülőgépeihez rendelt, és amelyeket nemrégiben a svéd légierő is rendelt, és amelyeket a Gripenekbe kíván integrálni a régi Rb-99 (AIM-120B) rakéták lecseréléseként.
 
  • Hűha
Reactions: enzo

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
15 040
38 138
113
Nagy frissítés
Bár a cseh Gripenek húszéves szolgálatuk alatt folyamatosan különféle modernizációkon estek át, az elkövetkező években történő hatékony használathoz és a jelenlegi hadszíntér fejlődéséhez ismét jelentős korszerűsítésre lesz szükség. Ezért 2026 és 2028 között a cseh Gripenek további két modernizációs fázison esnek át Svédországban, amelyekért a Védelmi Minisztérium a tárgyalásos szerződés szerint 1,454 milliárd svéd koronát, azaz a jelenlegi árfolyamon körülbelül 3,34 milliárd cseh koronát (54 mrd HUF) (áfa nélkül) fizet. Ez lesz a cseh Gripenek legdrágább modernizációja a repülőgép teljes harmincéves életciklusa alatt, mivel a szolgálat első évtizedében (2005-2015) mindössze 0,14 milliárd cseh koronát költöttek az új repülőgép modernizációjára, míg a 2016-2027 közötti második lízingszerződés során ezek a költségek már 2,21 milliárd cseh koronára nőttek.

A hadsereg egyelőre nem közölt sok részletet a tervezett modernizációról, de a megerősített pontok között szerepel az új rövid és közepes hatótávolságú légvédelmi rakéták integrálása, a fedélzeti radar korszerűsítése a kis és távoli célpontok észlelésének javítása céljából, interferencia-ellenálló GPS bevezetése, a fedélzeti Ethernet architektúra fejlesztése, valamint a kiképző és földi támogató berendezések módosítása, mindezt a két új szoftverkiadásra, az MS20 Block 3-ra és 4-re való áttérés részeként, amelyeket a svéd FMV iroda fog forgalmazni. Az új rövid és közepes hatótávolságú légvédelmi rakéták integrálása elengedhetetlen lesz a cseh Gripenek működési képességeinek növeléséhez. Ebben az összefüggésben a leggyakoribb szóbeszéd a Meteor és az IRIS-T rakéták megrendeléséről szól, de a közepes hatótávolságú rakéták esetében szóba jöhetnek az új amerikai AIM-120C-8 rakéták is, amelyeket a Cseh Köztársaság az F-35A repülőgépeihez rendelt, és amelyeket nemrégiben a svéd légierő is rendelt, és amelyeket a Gripenekbe kíván integrálni a régi Rb-99 (AIM-120B) rakéták lecseréléseként.

Nem úgy volt, hogy úgyis F-35 lesz nekik? Vagy amellé is meg akarják tartani?

(utánanézve, 2031-35 között kapnák meg az F-35-öst, hát az elég lassú ütem... akkor most 10 évig még költeniük kell a Gripenekre is)