Cseh vadászgép-beszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Dehogy lehet. Ilyenkor jön az ki, hogy az 1976-os Néphadsereg által kiadott, ostoba-kommunista harcászati szakkönyvekből nem lehrt tájékozódni.

A svédek 70 éve gyúrják a networked warfaret, amihez külön doktrinat dolgoztak ki.

Mellette másik 50 éve az elektronikus hadviselést fejlesztik, az elmúlt 20 év alatt l meg már a kamu célpontok generálását stb is megoldották; gyakorlatilag világelsők ezen q területen.

Ehhez jön a világ leghatásosabb BVR air-to-air rakétája, valamint az a tény, hogy 2x annyit tudsz kiállítani és üzemeltetni az F-35 árából
Nézd kamm én készséggel elhiszem, hogy ezen a területen a svédek ott vannak a szeren, én is olvastam azokat a beszámolókat amelyben az egymás közötti gyakorlások imitált légiharcok során a Gripennel szembe kerülő más NATO országok vadászgépeinek pilótái elismeréssel beszéltek a Gripenek ezen képességeiről, de az igazság, az, hogy ez a része a haditechnikának amelynek a valós képességeit/teljesítményét hétpecsétes titokként, örzik mind a gyártók mind a rendszeresítő országok haderői is.

Így aztán én abban, hogy mire mennének pl a Gripenek az orosz Szu-57-l szemben nem tudok állást foglalni.
 
K

kamm

Guest
Nézd kamm én készséggel elhiszem, hogy ezen a területen a svédek ott vannak a szeren, én is olvastam azokat a beszámolókat amelyben az egymás közötti gyakorlások imitált légiharcok során a Gripennel szembe kerülő más NATO országok vadászgépeinek pilótái elismeréssel beszéltek a Gripenek ezen képességeiről, de az igazság, az, hogy ez a része a haditechnikának amelynek a valós képességeit/teljesítményét hétpecsétes titokként, örzik mind a gyártók mind a rendszeresítő országok haderői is.

Így aztán én abban, hogy mire mennének pl a Gripenek az orosz Szu-57-l szemben nem tudok állást foglalni.
Te láttad a Su-57 cockpitjet? :D
Egy 20-30 eves Su-30-35 design, qrva nagy kattogo pingpong kapcsolok - egy röhej az egész gép, ebben te nem fogsz semmi olyasmit látni sw platform szintjén, mint a Gripen Eben avagy az F-35ben :

Su-57-Cockpit7.jpg


Sehol nincs még az EFhez kepest sem.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 221
33 488
113
Nézd kamm én készséggel elhiszem, hogy ezen a területen a svédek ott vannak a szeren, én is olvastam azokat a beszámolókat amelyben az egymás közötti gyakorlások imitált légiharcok során a Gripennel szembe kerülő más NATO országok vadászgépeinek pilótái elismeréssel beszéltek a Gripenek ezen képességeiről, de az igazság, az, hogy ez a része a haditechnikának amelynek a valós képességeit/teljesítményét hétpecsétes titokként, örzik mind a gyártók mind a rendszeresítő országok haderői is.

Így aztán én abban, hogy mire mennének pl a Gripenek az orosz Szu-57-l szemben nem tudok állást foglalni.
Gripen E REH rendszerei félig izraeliek.Lokatora olasz.De amcsi elemek is vannak benne.
Jók a svédek,de egyáltalán nem világelsők.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
W

Wilson

Guest
Te láttad a Su-57 cockpitjet? :D
Egy 20-30 eves Su-30-35 design, qrva nagy kattogo pingpong kapcsolok - egy röhej az egész gép, ebben te nem fogsz semmi olyasmit látni sw platform szintjén, mint a Gripen Eben avagy az F-35ben :

Su-57-Cockpit7.jpg


Sehol nincs még az EFhez kepest sem.
Annak ellenére,hogy abban igazat adok neked ,hogy a pilótafülke ergonómiája területén az oroszok nem tartoznak a világ élvonalában, de én ebből nem vonnék le messzemenő következtetéseket a Szu-57 képességeit illetően.

Amúgy akit érdekel annak itt egy cikk ami a kamm által betett kép alapján is elemzi és 4,5-5 gen gépek pilótafülkéjével is összehasonlítja a Szu57 pilótafülkéjének kijelzőit és ergonómiáját.

 
  • Vicces
Reactions: formosa1

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 096
93
Gripen E REH rendszerei félig izraeliek.Lokatora olasz.De amcsi elemek is vannak benne.
Jók a svédek,de egyáltalán nem világelsők.
Azt el tudom fogadni, hogy a gliffmadál seholsincs képességekben az F-halmincöttöl, de ettől függetlenül mégis megnyugtató lenne még egy század belőle.
Igaz, mál elle se látok sok esélyt, de a Lemény ezen a fólumon hal meg utoljála.
Lemélem nem velünk együtt...
 
  • Hűha
  • Tetszik
Reactions: formosa1 and Katica

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 221
33 488
113
Azt el tudom fogadni, hogy a gliffmadál seholsincs képességekben az F-halmincöttöl, de ettől függetlenül mégis megnyugtató lenne még egy század belőle.
Igaz, mál elle se látok sok esélyt, de a Lemény ezen a fólumon hal meg utoljála.
Lemélem nem velünk együtt...
Attól függ,ki az ellenfél.Es a legero is egy rendszer.De a Gripen sok feladatra jó meg,jól felfegyverkezve, és egy jó rendszerbe foglalva..De a harcászati képességei szerintem egyszerűen nincs arányban az árával.60 milkat nem ér egy C,
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Tudjunk,a Gripen meg a TIE vadásznak is sokkal,sokkal de sokkal jobb.Palpatine birodalma se bukott volna meg,ha Gripenekkel szerelte volna föl a birodalom flottát......
A sugárhajtású nem működik az űrben.
Így csak a földèhez hasonló lègkörrel rendelkező bolygónkon tudták volna használni.
Ès mivel nincs pajzsuk, sebezhetőek az X-szarnyuakkal szemben.

De mivel nem szeretem a csillagok háborúját, lehet tévedek.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
A sugárhajtású nem működik az űrben.
Így csak a földèhez hasonló lègkörrel rendelkező bolygónkon tudták volna használni.
Ès mivel nincs pajzsuk, sebezhetőek az X-szarnyuakkal szemben.

De mivel nem szeretem a csillagok háborúját, lehet tévedek.
A TIE vadászoknak sincs pajzsuk.
Persze a Gripen pilótája meg is fagyna az űrben.
Nagy probléma még, hogy se a gépágyú, se a meteor rakéta nem használható az űrben (az IRIS-T, AMRAAM és Sidewinder viszont esetleg igen).
 
  • Hűha
  • Tetszik
Reactions: formosa1 and Ocses

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 221
33 488
113
A TIE vadászoknak sincs pajzsuk.
Persze a Gripen pilótája meg is fagyna az űrben.
Nagy probléma még, hogy se a gépágyú, se a meteor rakéta nem használható az űrben (az IRIS-T, AMRAAM és Sidewinder viszont esetleg igen).
Nem,mert a stabilizalasukat és kormányzásuk is aerodinamikusan oldják meg,így légüres térben iranyithatatlanok
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1 and imike

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Megtudtuk, hogy Daciát vettünk, nem SAAB-ot...

Hibás a cikk, mert ezt írja:
"az első F35-ös 2027-ben érkezhet meg a cseh légierőhöz, és a továbbiakra még éveket kell várni. Ezért érdemes lesz élni a Gripenek vásárlásakor kötött szerződés meghosszabbításának lehetősével, ami 2027 után két évvel nyújtaná el a svéd gépek használatának idejét."

Viszont 2027-ben már a +2 év hosszabbítás jár le, lásd:
"A 10 éves cseh lízing 2015-ben járt le, így a megelőző évben megkezdték a tárgyalásokat a hosszabbításról. Újabb 10+2 évről volt szó, a megegyezés létrejött, mégpedig kedvezőbb feltételekkel. Ezzel 2027-ig megoldott a cseh légierő számára a gépállomány."
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 053
14 078
113
Hibás a cikk, mert ezt írja:
"az első F35-ös 2027-ben érkezhet meg a cseh légierőhöz, és a továbbiakra még éveket kell várni. Ezért érdemes lesz élni a Gripenek vásárlásakor kötött szerződés meghosszabbításának lehetősével, ami 2027 után két évvel nyújtaná el a svéd gépek használatának idejét."

Viszont 2027-ben már a +2 év hosszabbítás jár le, lásd:
"A 10 éves cseh lízing 2015-ben járt le, így a megelőző évben megkezdték a tárgyalásokat a hosszabbításról. Újabb 10+2 évről volt szó, a megegyezés létrejött, mégpedig kedvezőbb feltételekkel. Ezzel 2027-ig megoldott a cseh légierő számára a gépállomány."


Igaz.

...és lesz ott nagyobb probléma a számokkal a költségvetésnél is! ...ami a tengerentúli "gazdag" nagybácsit nem nagyon érdekli.

.
 
K

kamm

Guest
Gripen E REH rendszerei félig izraeliek.
Dehogy azok. Megint kiderült, hogy lovesed sincs a témáról.
FYI réges-régen nem releváns már a 70-80-as evek kommunista Néphadsereg kifejezése, a "REH", mondom, hogy 40-50-60 éves, ósdi könyvtári komcsi könyvekből semmit nem fogsz megtanulni, még harcaszatot sem (híresen buta szovjet mintát követett), plane nem 21. szazadi hálózatos, elektronikus ill szoftveres "hadviselést."


Ha "lokátor" alatt a radarra gondolsz, az bezony Ericsson, de ne zavarjon (a Microwave Systemset a 2000-esek elején megvette a Saab), az pedig svéd.
Az új E modellben a Raven az Leonardo, mert mindenképpen AESAt, de európait akartak és gyorsan. Mindeközben kihozták a saját AESA upgradet is a magyar Gripenekre is, remélem, azt is megveszik Gasparek.

De amcsi elemek is vannak benne.
Semmilyen "amcsi elem" nincs a szoftvereben, tényleg fogalmad nincs a témáról, legyél szíves nem hülyeségeket terjeszteni, mert ez már konkrétan kimeríti a témarombolást. Akkor is, ha azért van, mert fogalmatlan vagy a témában (ti. ezt tudod jól magadról.)

Jók a svédek,de egyáltalán nem világelsők.
Csak annyira azok, hogy a next-gen sw design rendszeruk miatt kérte fel oket a Boeing (!) a T-7 Red Hawk projectre, amit együtt meg is nyertek.
Amint már sokszor írtam, emellett virtualized-containerized subsystemekbol áll az új platform az E-ben, egymástól függetlenül, folyamatosan lehet fejleszteni őket, ami pont a rendkívül sw-centric és a jövőt jelentő EW és networked combat képessegeknél fog nagyon durván kijönni (mondjuk pár hét alatt hozzaadnak egy új EW protokollt, methodot avagy teljesen új network information access módot-képességet, függetlenül a kritikus avionikatol stb.)
Networked warfareben meg aztán úgy 50+ ev előnyük minimum volt, bár kétségtelen, hogy az F-35 már majdnem tudja azt, amit a TIDLS mai verziója a magyar Gripeneken :p (csak tudna, mert ha jól rémlik, anno nem vették meg a teljes networked képességcsomagot?)
 
Last edited by a moderator:

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 112
113
Hibás a cikk, mert ezt írja:
"az első F35-ös 2027-ben érkezhet meg a cseh légierőhöz, és a továbbiakra még éveket kell várni. Ezért érdemes lesz élni a Gripenek vásárlásakor kötött szerződés meghosszabbításának lehetősével, ami 2027 után két évvel nyújtaná el a svéd gépek használatának idejét."

Viszont 2027-ben már a +2 év hosszabbítás jár le, lásd:
"A 10 éves cseh lízing 2015-ben járt le, így a megelőző évben megkezdték a tárgyalásokat a hosszabbításról. Újabb 10+2 évről volt szó, a megegyezés létrejött, mégpedig kedvezőbb feltételekkel. Ezzel 2027-ig megoldott a cseh légierő számára a gépállomány."

Micael Johansson, a Saab vezérigazgatója szót ejtett a Cseh Köztársaság kormányának észrevételeiről is, amely július 20-án jelezte, hogy a Washingtonnal folytatott közvetlen párbeszéd révén a jelenlegi 14 Gripen C/D-t legfeljebb 24 Lockheed Martin F-35-ösre kívánja cserélni. Megjegyezte, hogy Prága és a svéd Védelmi Anyagigazgatási Hivatal 2027-ig kötött bérleti szerződése 2027-ig szól, egyéves opcióval.
 
K

kamm

Guest
Szoval @kelepisti téved, eddig semmiféle Mk4 stb upgrade nem lett megrendelve a cseheknek. Érdekes.

A masik érdekesség a svédek finom, végtelenül udvarias emlékeztetője a csehek felé, hogy mekkora faragatlan talpas bunkó paraszt módjára intézik az egész ugyet. Mondjuk ezt a Csernocsova vagy ki kapcsán már egyetlen interjúból kiderült, valami félelmetesen egyszerű szegény...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and SilvioD

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 750
113
F-35 bevezetésének cseh nehézségei
Gugli


Új üzemeltetési, karbantartási és logisztikai infrastruktúra kiépítése

Egy már sokszor emlegetett dolog, ami vár ránk és nem múlik el. Az F-35-ös repülőgéphez teljesen új, az amerikai géphez hitelesített, szigorú működési, rezsim- és kiberbiztonsági feltételeknek megfelelő infrastruktúrát kell kiépíteni, ebbe a térbe csak speciális engedéllyel és biztonsági engedéllyel rendelkezők juthatnak be. A legbonyolultabb talán a szimulátorépület építése lesz, amelynek rendelkeznie kell tanúsított árnyékoló kamrával, melynek paramétereit a NÚKIB rendszeresen ellenőrzi. Mint számos olaszországi, hollandiai, belgiumi, dániai vagy németországi bázis esetében, valószínűleg minden zöld mezőre épül majd.

Ugyanakkor egyes interjúkban olyan információk jelennek meg, hogy a Čáslav-bázist képletesen szólva buldózerekkel kell lebontani, és mindent újjáépítenek. Ilyen információ származik a cseh hadsereg légierejének egykori parancsnokától, jelenleg pedig a Saab cég cseh-szlovákiai képviselőjétől, Jiří Vernertől is, akit a szerző egyébként rendkívül nagyra becsül, és mindenki emlékszik rá, aki ismeri "George-ot". mint a Čáslav-bázis rendkívül népszerű parancsnoka. A szerző azonban ebben a kérdésben nem ért vele teljesen egyet. Ugyanakkor az sem igaz, hogy az F-35 miatt új lőszerraktárakat vagy üzemanyag-gazdálkodást kellene építeni. Ezeket a dolgokat az elmúlt évek során már rekonstruálták, és például a Čáslav bázison van egy modern lőszerraktár, "IGLOO" típusú edzett, edzett tárgyakkal a repülési lőszerek tárolására, melynek elhelyezkedése a a szerző nem hozza nyilvánosságra.

A Čáslav repülőtér F-35-ös repülőgépek számára történő átépítésének teljes költségét még nagyon nehéz megjósolni, további tárgyalások kérdése ugyanis, hogy az amerikaiak mely szakosodott munkahelyeket (például a motorteszttermet) igazolják nekünk és mit nem. Csak hogy hozzávetőleges képet adjak, a Florennes és Kleine-Brogel belga bázisok újjáépítésének költsége 200-300 millió dollár körül mozog. Ezért ez viszonylag magas költség, amelyet a Cseh Köztársaságnak kell fizetnie.


Üzemeltetési költségek

Ha valaki azt mondja, hogy az F-35 üzemeltetése és karbantartása összköltségeket tekintve olcsóbb, mint a Gripen C-é, ne nagyon higgye el. A szerző egy ideje közölt információkat a cseh Gripenek repülési óráinak elszámolási áráról, amely azonban nem hasonlítható össze az F-35 repülési óráinak publikált adataival, mivel módszeresen kiszámított összegekről van szó. teljesen különböző. A valóságban a cseh Gripenek egy repült órájának valós ára meglepő módon nem sokkal magasabb, mint a cseh L-159 repült órájának elszámolt ára, amely jelenleg 215 000 CZK (körülbelül 9 000 USD). Ha az Alka esetében soknak tűnik, csak az érdekesség kedvéért, a KTL-159 szimulátoron egy repülési óra árát 20 ezer CZK-ra számítja fel a hadsereg, és csak isten tudja, mi van benne.

Ugyanakkor le kell szögezni, hogy teljesen mindegy, hogy valaki 15 ezer, 25 ezer vagy 35 ezer amerikai dollárnak adja meg az F-35 repülési órájának árát, mert a hasonló számításokkal úgy lehet zsonglőrködni, mint a golyókkal a cirkuszban. A mérvadó adat mindig a teljes, 24 gépből álló flotta Cseh Köztársaságban történő üzemeltetésének éves költségei lesz. Ezeknek a költségeknek a megjóslása azonban még mindig egy kis kristálygömbből jövő jóslás, mivel ezek összegét számos tényező befolyásolja, többek között egyelőre ismeretlen mennyiségek is, mint például a tervezett éves rajtaütés összege a teljes F- 35 flotta Csehországban és típuskarbantartási rendszere Csehországban, tehát milyen és milyen mértékű karbantartást tudunk majd magunk elvégezni a repülőgépeken, és mit nem. Mindenesetre az éves költségek legtöbb minősített becslése 6-10 milliárd CZK, míg a legsötétebb forgatókönyvek 12 milliárd CZK-ig terjednek.

Mindenesetre a kiadások legalább háromszor nagyobbak lesznek a bérelt Gripenek üzemeltetési összköltségéhez képest, amely összesen körülbelül évi 2,5 milliárd CZK-t tesz ki, ami egy olyan összeg, amely mind az éves bérleti díjból tevődik össze. 1,78 milliárd CZK áfával, amely tartalmazza a szoftverfrissítéseket és az új pilóták képzését, valamint egyéb szolgáltatásokat, és tartalmazza a szerződésben szereplő 2100 repülési óra üzemanyag árát, a 211. század tagjainak fizetését, valamint a külső felszerelések beszerzését is. az árban - azaz Litening 4i konténerek, MIDS + Cryptovoice és NVG terminálok (ezek együtt kb. 500 millió CZK értékű felvásárlást jelentenek), amelyek a cseh Gripeneken lévő ACR tulajdonát képezik. A szerző rámutat, hogy ez természetesen nagyon durva számítás.

Már számos európai felhasználó kezdeti tapasztalata azt mutatja, hogy az F-35 zavartalan működéséhez a meglévő 4. generációs gépekhez képest az ILS mérnöki-repülési szolgálatának nagyjából kétszeres létszáma szükséges. A szerző le mer szögezni, hogy itt nem közvetlenül a repülés előtti felkészülés során a repülőgép körül ácsorogtató technikusokról van szó, hanem a repülőgépek gondozását és üzemeltetését biztosító teljes szükséges "együttesről". Leginkább a különféle szakterületekkel rendelkező munkatársak nem "túl láthatóak". Az idő múlásával és az új Block 4-es verzió érkezésével, valamint általában a szükséges üzemeltetési tapasztalatok megszerzésével ez a szám körülbelül 1,5-szeresére csökkenhet.

Ezen okok miatt naivitás azt hinni, hogy a taktikai század jelenlegi, egy egyszerű és "felhasználóbarát" Gripenhez elegendő személyi struktúrája megoldaná az F-35A üzemeltetését, és minden bizonnyal meg kell erősíteni. azt. A 211. taktikai osztagban jelenleg körülbelül 170 ember dolgozik (ebből körülbelül 140 földi műszaki személyzet, tíz legénység és körülbelül húsz pilóta), tehát az F-35 hadműveleti biztonsága esetén létszámban kell megerősíteni összesen 300-400 főre. És mivel az ILS-tagok nem fákon nőnek, már most el kell kezdeni kiválasztásukat, képzésüket és oktatásukat. Még egy olyan triviális dolgot sem felejthetünk el, hogy minden F-35-ös személynek szigorúan titkos biztonsági engedéllyel kell rendelkeznie. Bárki, aki ismeri a teljes folyamat működését Csehországban, valószínűleg tudja, miről beszélünk.


Pilóták
Az USA-ban történő átképzésnél viszont az a kérdés, hogy az amerikaiak egyáltalán elfogadják-e és elismerik-e a Pardubice CLV-nél az L-39NG-n végzett alapkiképzést és a 213-as századnál az L-159-es harci továbbképzést, ill. vajon a cseh pilótáknak végig kell-e menniük a teljes ciklust az USA-ban a turbóprop T-6 Texan II-től a valószínűleg már bemutatott szuperszonikus T-7A Red Hawk felett. Ebben az esetben a képzés és átképzés az USA-ban több évig tartana.