Most jön a mélytorkos
MEGJEGYZÉS: A
GDELS megtámadta a CV90-es járművekre aláírt szerződést. Jana Černochovát soha nem látott méretű katasztrófa fenyegeti
O čem se spekulovalo v náznacích v celém průběhu původního tendru na BVP a nově pak nejpozději od letošního ledna, tedy o riziku, že se jeden či více uchazečů o dodávku pásových BVP Armádě České republiky důrazně ohradí proti zvolenému postupu, se stává realitou. Na Ministerstvo obrany dorazily...
www.securitymagazin.cz
Amiről az eredeti BVP-pályázat teljes ideje alatt, majd legkésőbb ez év januárjában utalásszerűen spekuláltak, vagyis
annak a veszélye, hogy egy vagy több pályázó a Cseh Köztársaság hadseregének szállított lánctalpas BVP-t határozottan tiltakozik. a választott eljáráshoz, valósággá válik. A Honvédelmi Minisztérium kifogásokat kapott az ASCOD 42 járművet gyártó spanyol GDELS cégtől, amely az iRozhlas és a Radiožurnál szerint nem sokkal a szerződés aláírása után, azaz május 24-e után tiltakozott, amikor a Honvédelmi Minisztérium két szerződést írt alá. A svéd kormányhivatallal, az FMV-vel, a másik a CV90-es gyártó BAE Systems-Hägglunds-szal tárgyalok, összesen mintegy 60 milliárd koronáról 246 járműre, de inflációs záradékkal, így a végár biztosan lényegesen magasabb lesz. Mi lehet a következő fejlesztés?
A Cseh Köztársaság kormánya a tavaly nyár folyamán döntött arról, hogy tárgyalásokat kezd a Svéd Királyság kormánnyal, nem sokkal azután, hogy az új pályázati feltételek elutasítása miatt törölték a 2019 tavaszán kiírt közbeszerzési pályázatot. Az újonnan meghatározott feltételeket a Rheinmetall és a GDELS elutasította, indokait többek között a védelmi bizottság akkori képviselőinek küldött levélben indokolta. A kormány Jana Černochová védelmi minisztert bízta meg a CV90-es járművek beszerzésének tárgyalásával, amelyeket a svéd BAE Systems-Hägglunds cég ajánlott fel a pályázat részeként. A járműveket a kormányok közötti (G2G) megállapodás alapján kellett volna beszerezni.
A Honvédelmi Minisztérium a szerződés aláírását követő kifogások kézhezvétele után közölte, hogy a kifogásokat a Kbt. értelmében késve nyújtották be, ezért nem veszik figyelembe. Automatikusan felkínálja az összehasonlítást a H-1 rendszerű amerikai helikopterek beszerzéséről szóló kormányközi megállapodás esetével, amelyek jelenleg a cseh hadseregnél állnak hadrendbe. Egy versengő gyártó, a Leonardo cég már a szerződés aláírása előtt a Honvédelmi Minisztériumhoz fordult kifogásaival. A tárca megközelítésében az akkori helyettes Filip Říha kulcsszerepet játszott: a HM akkor sem volt hajlandó foglalkozni a kifogásokkal. Az érv az volt, hogy Leonardo nem vett részt az eljárásban, és nem kínált olyan terméket, amely megfelelne az ACR követelményeinek. Ennek ellenére az ÚOHS elfogadta az olasz cég utólagos panaszát, és példátlanul, a szerződés értékéből számítva 0,5 milliárd korona feletti bírságot ítélt a minisztériumnak. A minisztériumnak nem járt sikerrel a fellebbezése, és elvesztette a későbbi tárgyalást. A történelem legmagasabb bírsága végleges.
Nem várható el, hogy a pályázaton hosszú évek óta részt vevő, a cseh környezetet jól ismerő GDELS jogi képviselői, többek között a KBVP Pandur II 8x8 CZ projektből, ne ismerjék a közbeszerzési szerződések odaítélésére vonatkozó jogszabályokat. . Kétségtelenül a Leonardo cég ügyének köszönhetően tudják, hogy a szerződés aláírását követő kifogások benyújtása nem éri el a kívánt hatást, és láthatóan a HM válaszára is számítottak. Másrészt a tárgyalások menete, amely az előbb említett szerződések aláírásával tetőzött, nagyon átláthatatlan módon zajlott: "Az elmúlt hónapokban napi rendszerességgel folytak intenzív tárgyalások a svéd féllel. a projekt minden aspektusát érintette, beleértve az ipari együttműködést is.A helyzet az egyes tárgyalási területeken folyamatosan fejlődött, így nem volt helyénvaló olyan információkat közzétenni, amelyek nem lennének naprakészek a következő napon vagy héten.
Ez nagyjából a következőt jelenti a Kbt. vonatkozó rendelkezése szempontjából: a tárgyalások során semmi sem végleges, a nyilvánosság kevéssé ismert, ezért konkrét kifogásokkal nehéz megtámadni a folyamatot. A szerződés aláírása után, amikor a megrendelés jellege nyilvánvalóbbá válik, már késő. Nem egészen. A
szerződés aláírását követő egy hónapon belül megtámadható a Gazdasági Versenyvédelmi Hivatalnál. És valószínű, hogy a GDELS panasza is pontosan erre irányul majd. A határidő egy hét múlva jár le. Az iRozhlas Marin Švanda, az ÚOHS szóvivőjének alábbi nyilatkozatáról számolt be: „A szerződés megkötését követően az ajánlatkérő eljárása a szerződés teljesítésének megtiltására irányuló javaslattal vagy a hatósághoz történő kezdeményezés benyújtásával támadható meg, ha kétségek merülnek fel. az ajánlatkérő eljárásának jogszerűségéről."
Feltételezhető, hogy a kutya beletemetkezik abba az információba, amely az adásvételi szerződésről szóló tárgyalások kellős közepén, még a végső svéd ajánlat benyújtása előtt, mégpedig január 18-án elhangzott. A kormány akkor a Honvédelmi Minisztériumtól a következőket tudta meg: "Az FMV által képviselt Svéd Királyság kijelenti, hogy a BVP szállítási szerződésének megkötéséhez egy másik jogalany (a BAE gyártó) közvetlen bevonása a szerződéskötési folyamatba. a Svéd Királyság szempontjából szükséges, mivel a Svéd Királyság nem lehet független szerződő fél a szállítási szerződésben az eladó oldalán." A tárgyalások következő menete ennek megfelelően alakult, és végül két szerződést írtak alá, egyet a Svéd Királyság kormányát képviselő FMV-vel, egyet pedig a gyártóval. Ugyanakkor a vonatkozó szabályozások (2009/81/EK irányelv és egyebek) kifejezetten kimondják, hogy az a kivétel, amely szerint a szerződés kormányközi megegyezéssel hajtható végre,
Éppen ezért már januárban írtuk: "Nagyon valószínű, hogy a Cseh Köztársaság és az EU jogszabályi szabályaitól való bármilyen eltérés lehetőséget ad a többi eredeti ajánlattevőnek a szerződésre és jogi lépéseikre a szerződés teljesítése ellen. szerződést, valamint a Gazdasági Versenyvédelmi Hivatal által kiszabott számos pénzbírság egy másik lehetséges kockázatát."
Ha erről vagy más pontokról van szó, az kétségtelenül a vita további alakulásából fog következni. A Leonardo cég ügyével való párhuzam nem abban rejlik, hogy az olaszoknak végül csak egy nagyon részleges feljelentést sikerült elérniük, ami azzal a problémával kapcsolatos, hogy a Honvédelmi Minisztérium nem oldotta meg a cég kifogásait az Egyesült Államokkal kötött szerződés aláírása előtt. államok kormánya. Ebből adódóan komoly, de formai probléma volt, amelyben a benyújtott kifogásokat tartalmilag és tartalmilag nem bírálták el, és a kiszabott bírságot, bár végül láthatóan évek múltán oda vezetett, hogy Filip Říha távozott. a minisztériumban betöltött magas beosztása (és Bécsbe "takarították" az EBESZ-hez tartozó cseh képviselethez), nem volt befolyása magára a szerződésre, valamint a H-1 rendszer helikoptereinek beszerzésére és megvalósítására.
Leonardo is előállt ezzel, de az ÚOHS elutasította javaslatát, mondván, hogy "a tárgy UH-1Y és AH-1Z helikopterek, azaz katonai felszerelések beszerzése, amely az első és a második kategória biztonsági érdekeinek biztosításához szükséges, azaz létfontosságú és stratégiai érdekek." És persze ez megismétlődhet a 246 lánctalpas BVP esetében, amit a Cseh Köztársaság hadserege már hosszú évek óta türelmetlenül vár. Másrészt ilyen megközelítéssel az egyéni többlet lassan rendszerré válna, ill Valószínűleg a Honvédelmi Minisztériumnak az a gondolata támadna, hogy az ország létfontosságú és stratégiai érdekei szempontjából értelemszerűen nélkülözhetetlen katonai felszerelések beszerzése esetén a gazdasági verseny szabályait megkerülheti. Emlékeztetünk ismét arra, hogy ez legalább 60 milliárd korona, több mint háromszorosa a helikopterekre vonatkozó szerződés értékének.
Katasztrófa lenne a minisztérium vezetése számára egy stoptábla a CV90 adásvételi szerződésének végrehajtására. Az egész folyamatot újra kellene kezdeni, és ez jelentős késést jelentene a Cseh Hadsereg számára a korszerű felszerelések szállításában. Azt azonban nem lehet mondani, hogy ezt a helyzetet nem lehetett feltételezni és nem lehetett várni. A vitaveszélyről már az újra összevont pályázat idején szó esett, amelyben minden résztvevő mindent megtett, hogy az adott szabályok szerint sikeres legyen, de a folyamat bonyolultsága kétségtelenül számos lehetőséget kínált a sikertelen pályázóknak a későbbi fellebbezésre. . A strip BVP cseh felvásárlásának véget nem érő történetének még messze van az utolsó fejezete.