CV90 / Combat Vehicle 90 (Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 829
82 358
113
BAE Systems’ new CV90 variants add capabilities and combat efficiency for Swedish Army

BAE-Systems-Hagglunds-CV90-Sweden-800x534.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and Ocses

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 692
14 988
113
"CZ Defence Magazin: Svédországban vagyunk a CV90 jármű bemutatóján..."

314407589_3219996598215102_1340876396952288382_n.jpg
315638162_3219996611548434_5578401655898034348_n.jpg
A hadsereg új páncélosát vezettem. A svéd CV90 egy percen belul megragad
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/nato/cv...bvp-armada-obrana.A221115_225822_zpr_nato_inc

Ha Csehország tényleg 210 új CV90-es páncélozott járművet rendel Svédországból, akkor kicsit irigykedni fogok a katonáinkra. Az ok egyszerű. A harminctonnás apróságot még nekem is sikerült meghajtani, és a teljesen intuitív kezelőszerveknek köszönhetően szó szerint egy perc alatt.

INC977ad2_366AC_CE20_41E4_BB48_61CE18FAE38E.jpeg


A vadon több mint 500 kilométerre húzódik Stockholmtól északra. Végtelen erdők, medvék és jávorszarvasok. A Botteni-öböl melletti Örnsköldsvik városában a svéd BAE Systems/Hägglunds gyártó CV90-es páncélozott járműveket is gyárt, amelyek megvásárlásáról Csehországban már régóta tárgyalnak.

"Ez egy automata, így hagyományosan jobbra van gázpedál, középen fék, balra pedig kézifékünk is van" - tart egy rövid edzést Edvard Kleberg, a svéd gyártó teszthelyének vezetője. cseh újságírók egy csoportja. Itt, az erdők oltalmában teszteli a cég páncélozott járműveit, valamint új résztechnikai alkatrészeket és egyéb járműveket.

Nagyon rövidnek tűnik számomra egy ilyen képzés, hogy egy harminctonnás páncélozott autót vezessen egyedül, talán 100 millió koronáért. "Semmi aggodalom, ebben biztosak vagyunk" - nyugtat meg Ola Thorén, a Hägglunds egyik főnöke, aki felügyeli azt a "kockázatos üzletet", hogy képzetlen, nem katonákkal teszteljék a járműveket.

És egy pillanat alatt nem okoz gondot bejutni a kis vezetőfülkébe. De a hely úgy áll nekem, mint egy kesztyű (181 cm magas és 83 kilogramm), az egyszerű ülés magába szív, a kabin pedig szó szerint körülvesz. Legalább tucatnyi gombra, karra és lámpára számítottam, de meglepő módon csak néhányat, a legkisebb erőfeszítés nélkül és némi gyakorlás után akár vakon is elérheti őket.

Egy másik motorháztető a kaputelefonnal, és ellenőrizze a kapcsolatot. "Elkezdheted. Csakúgy, mint egy modern autóban, csak két másodpercig kell lenyomva tartani a gombot” – mondja Bill oktató, aki végül is közvetlenül a mögöttem lévő nyílásból felügyeli az „utazást”.

Kint fejjel gyakorlatilag nem hallom a motor beindulását, csak zümmögést és finom rezgést. A kormány, pontosabban a repülőgép botszerű kormánya pontosan illeszkedik a kézbe. Nehezen mennek. Bal kezemmel csak a robusztus kart mozgatom a kötelező N – semleges – D-hajtásból, lassan rátapogok a gázpedálra, s a harminc tonnás ujjpattintással simán mozog.

Lassan és félénken hajtok hozzá a hosszú betonegyenesen. Meglep, hogy a kormány minden mozdulatra azonnal reagál, amihez persze erőt kell adni.

„Ha azt mondom, állj meg, azonnal meg kell állnod. Nyomd meg erősen a féket, némi erő kell ahhoz, hogy megállítsd a több tíz tonnát a mozgásban – hallom Bill szigorú hangját a fejhallgatóban, miközben a tank még mindig lassan halad lefelé a betonpályán a megállási parancs után.

Elnézést kérek, és a "parancsot" betűre betartom, hogy azonnal engedélyt kapjak tőle egy rövidebb, nagyjából egy kilométeres, murvás és durvább kövekből összerakott tereppályán.

Gázt adok a dombhoz. A nyilvánvalóan strapabíró pedál könnyedebb lépése is mutatja a valahol alattam dübörgő ezer lóerős motor óriási erejét.

A dombról lefelé és a hullámzó egyenesen gyorsabban merek menni egy kanyarral. – Jól csinálod, jól csinálod – mondja Bill a fejhallgatómba. Ez mámorító. A vezérlés pedig annyira intuitív, hogy pillanatok alatt megszokja.

Lassítok az utolsó éles kanyarig, ahol Bill segít eligazodni, és azt tanácsolja, hogy figyeljem a gép bal sarkát, és az egyenesben az ő biztatása után csak "taposok". Zúg a motor, a páncélautó a betonon át lövöldöz a cél felé, a szél pedig a szemembe vág, pedig kimutathatóan messze vagyok a 70 km/h-s maximális sebességtől.

Az út véget ér, bár - hogy őszinte legyek, ezzel a géppel simán tudnék órákat körözni az erdőben a gyártó által megadott 900 kilométeres hatótávval.

Órákat tartó edzés

"A harci kiképzés természetesen órákat és órákat igényel, amelyek során a vezető tapasztalatot szerez, és megismeri, hogyan viselkedik a jármű különböző terepen, különböző felületeken és különböző sebességeknél" - mondja Mikael Segerman, a Hägglunds cseh menedzsere. A világon senki sem ismeri a lehetséges járműveket jobban.

INC977ad4_59ADC_10F7_4DBF_95CB_011C80787D52.jpeg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 829
82 358
113
  • Tetszik
Reactions: fip7 and LMzek 2.0
W

Wilson

Guest
Kapcsolódva...


AKERON rakéta a CV90 gyalogsági harcjárműhöz integrálták...



Az AKERON irányított rakétát Svédországban tesztelték. Fejlesztő cége, az MBDA termékét az 5. generációs fegyverek közé sorolja.

Erről az MBDA európai fegyvergyártó számolt be .

Az AKERON MP rakétát a BAE Systems Hägglunds CV90 gyalogsági harcjárműből lőtték ki egy lőtérre Svédország északi részén. A teszteken a svéd fegyveres erők képviselői is jelen voltak.


A tesztek körülményei kiemelik a CV90 BMP fejlett harcrendszer sikeres kombinációját az AKERON MP rakéta egyedi jellemzőivel, amely akár 4 km távolságban is képes páncélozott járműveket eltalálni. A technika jól működött télen az északi ország harcterén.

Polish_20221220_123553234.jpg
A CV90 BMP AKERON rakétájának tesztelése Svédországban. 2022. december. Fotó: MBDA

A tesztek során egy, a LYNKEUS program keretében készült kis felderítő drón dolgozott együtt az AKERON rakétával és a CV90 BMP-vel. A fejlesztő cég biztosítja, hogy a technológia ilyen kombinációja lehetővé teszi a célpontok eltalálását nehéz körülmények között is, különösen egy erdős területen vagy egy olyan városban, ahol nincs közvetlen láthatóság.

Az MBDA 5. generációs „AKERON” taktikai irányított rakétái
Az MBDA 5. generációs AKERON taktikai irányított rakétái

Az AKERON az ötödik generációs taktikai harci rakéták egyedülálló családja. Ebbe a családba tartoznak az MMP és MHT rakéták, melyeket AKERON MP-re, illetve AKERON LP-re kereszteltek. A rakéták családjának bemutatására 2022 júniusában került sor .


Az új rakétákat taktikainak hívják, sokféle harci feladat megoldására készültek, és nem csak páncélozott célpontok ellen, mint például a páncéltörő rakéták.

Ennek a családnak a rakétái integrálhatók szárazföldi, légi és tengeri felszíni platformokba.

Taktikai irányított rakéta AKERON MP az MBDA-tól
Taktikai irányított rakéta AKERON MP az MBDA-tól

Az AKERON MP az egyetlen 5. generációs rakéta a világon, amely szolgálatban van és harci körülmények között tesztelték. Súlya 15 kilogramm, mérete pedig mindössze 1,3 méter egy 140 mm átmérőjű tartályban.


Az MBDA azt állítja, hogy a rakéta hatótávolsága több mint 4 kilométer, egy „tűz és felejts” funkcióval, ahol a kezelőnek nem kell a rakétát a kiválasztott célponthoz irányítania az indítás után.

02-10.jpg
BMP CV90. Képek nyílt forrásból

 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kim Philby

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 336
43 602
113
Kapcsolódva...


AKERON rakéta a CV90 gyalogsági harcjárműhöz integrálták...



Az AKERON irányított rakétát Svédországban tesztelték. Fejlesztő cége, az MBDA termékét az 5. generációs fegyverek közé sorolja.

Erről az MBDA európai fegyvergyártó számolt be .

Az AKERON MP rakétát a BAE Systems Hägglunds CV90 gyalogsági harcjárműből lőtték ki egy lőtérre Svédország északi részén. A teszteken a svéd fegyveres erők képviselői is jelen voltak.


A tesztek körülményei kiemelik a CV90 BMP fejlett harcrendszer sikeres kombinációját az AKERON MP rakéta egyedi jellemzőivel, amely akár 4 km távolságban is képes páncélozott járműveket eltalálni. A technika jól működött télen az északi ország harcterén.

Polish_20221220_123553234.jpg
A CV90 BMP AKERON rakétájának tesztelése Svédországban. 2022. december. Fotó: MBDA

A tesztek során egy, a LYNKEUS program keretében készült kis felderítő drón dolgozott együtt az AKERON rakétával és a CV90 BMP-vel. A fejlesztő cég biztosítja, hogy a technológia ilyen kombinációja lehetővé teszi a célpontok eltalálását nehéz körülmények között is, különösen egy erdős területen vagy egy olyan városban, ahol nincs közvetlen láthatóság.

Az MBDA 5. generációs „AKERON” taktikai irányított rakétái
Az MBDA 5. generációs AKERON taktikai irányított rakétái

Az AKERON az ötödik generációs taktikai harci rakéták egyedülálló családja. Ebbe a családba tartoznak az MMP és MHT rakéták, melyeket AKERON MP-re, illetve AKERON LP-re kereszteltek. A rakéták családjának bemutatására 2022 júniusában került sor .


Az új rakétákat taktikainak hívják, sokféle harci feladat megoldására készültek, és nem csak páncélozott célpontok ellen, mint például a páncéltörő rakéták.

Ennek a családnak a rakétái integrálhatók szárazföldi, légi és tengeri felszíni platformokba.

Taktikai irányított rakéta AKERON MP az MBDA-tól
Taktikai irányított rakéta AKERON MP az MBDA-tól

Az AKERON MP az egyetlen 5. generációs rakéta a világon, amely szolgálatban van és harci körülmények között tesztelték. Súlya 15 kilogramm, mérete pedig mindössze 1,3 méter egy 140 mm átmérőjű tartályban.


Az MBDA azt állítja, hogy a rakéta hatótávolsága több mint 4 kilométer, egy „tűz és felejts” funkcióval, ahol a kezelőnek nem kell a rakétát a kiválasztott célponthoz irányítania az indítás után.

02-10.jpg
BMP CV90. Képek nyílt forrásból

műhelytitok: én is itt találtam ezt a hírt, csak mivel sokan húzzák itt a szájukat, hogy "ukrán propi oldal" így meg úgy, ezért vissza szoktam keresni a hír eredeti forrását és azt rakom be. Így már csak "MBDA propaganda" lesz és azt jobban szeretik itt a népek... ;)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
W

Wilson

Guest
műhelytitok: én is itt találtam ezt a hírt, csak mivel sokan húzzák itt a szájukat, hogy "ukrán propi oldal" így meg úgy, ezért vissza szoktam keresni a hír eredeti forrását és azt rakom be. Így már csak "MBDA propaganda" lesz és azt jobban szeretik itt a népek... ;)
Szerintem ne foglalkozz vele ki mit mond, hiszen ott van az ukri cikkben az eredeti forrás, de ebben az ukri katonai oldalban az a jó . hogy összefoglalja ezeket a bejelentéseket és a hírben említett fegyverrendszert annak tulajdonságait és műszaki jellemzőit is röviden ismerteti.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 336
43 602
113
Nem nevezném koppintásnak. Elvileg nagyobb tudású rakétáról beszélünk.
Miben nagyobb?
Hatótávban kisebb például: 4km a Spike LR2 5,5km-jéhez képest.
(Akeron MP-ről beszélünk!)

Egyébként minden elektrooptikai rávezetésű, ívelt pályán felülről támadó ATGM Spike másolatnak tekinthető, mert a Rafalenél jöttek ki először ezzel a koncepcióval. Azóta ezt másolja mindenki: Javelin, Moskit, HJ-12, de még törököknek és az irániaknak is van ilyenje.
Az Akeron egy viszonylag kései érkező ebben a sorban: pár éve van csak gyártásban és MP változat semmi olyat nem tud, amit a Spike LR2 ne tudna.

Az Akeron LP már tényleg potensebb, de az még fejlesztés alatt van és inkább a Spike ER2 és NLOS közé tehető.


Akeron MPAkeron LP
Korábbi elnevezésMMPMHT illetve MAST-F
Hatótávolság4 km8-20 km
Rávezetési módTV / IIRSAL / TV / IIR
Tömeg15 kg30-40kg
Hossz1,3 m1,8 m
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 327
60 822
113
Miben nagyobb?
Hatótávban kisebb például: 4km a Spike LR2 5,5km-jéhez képest.
(Akeron MP-ről beszélünk!)

Egyébként minden elektrooptikai rávezetésű, ívelt pályán felülről támadó ATGM Spike másolatnak tekinthető, mert a Rafalenél jöttek ki először ezzel a koncepcióval. Azóta ezt másolja mindenki: Javelin, Moskit, HJ-12, de még törököknek és az irániaknak is van ilyenje.
Az Akeron egy viszonylag kései érkező ebben a sorban: pár éve van csak gyártásban és MP változat semmi olyat nem tud, amit a Spike LR2 ne tudna.

Az Akeron LP már tényleg potensebb, de az még fejlesztés alatt van és inkább a Spike ER2 és NLOS közé tehető.


Akeron MPAkeron LP
Korábbi elnevezésMMPMHT illetve MAST-F
Hatótávolság4 km8-20 km
Rávezetési módTV / IIRSAL / TV / IIR
Tömeg15 kg30-40kg
Hossz1,3 m1,8 m

Ez kicsit bonyolultabb, és nem biztos , hogy én tudom jól.
De héber nyelvről azt fordítottam, hogy 30 mp kell mire lehűl a Spike feje, hogy lőni lehessen vele IR autonóm módban. Ez elég sok idő...
Ezzel szemben a francia rakéta hűtést nem igénylő IR fejjel bír+ hagyományos TV-s rávezetéssel (fotó kontraszt) és indítás előtt választható.
Ez már önmagában generációs előnynek tűnik. De mindegy, nem rossz a Spike se csak ne nevezzük már klónnak... Ennyi erővel minden ATGM klónja a másiknak...
5th_Gen_ATGM.jpg
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 336
43 602
113
Ez kicsit bonyolultabb, és nem biztos , hogy én tudom jól.
De héber nyelvről azt fordítottam, hogy 30 mp kell mire lehűl a Spike feje, hogy lőni lehessen vele IR autonóm módban. Ez elég sok idő...
Ezzel szemben a francia rakéta hűtést nem igénylő IR fejjel bír+ hagyományos TV-s rávezetéssel (fotó kontraszt) és indítás előtt választható.
Ez már önmagában generációs előnynek tűnik. De mindegy, nem rossz a Spike se csak ne nevezzük már klónnak... Ennyi erővel minden ATGM klónja a másiknak...
5th_Gen_ATGM.jpg
A korai Spikeokat lehet, hogy hűteni kellett, de a LR2 már uncooled a legfrissebb Rafael prosi szerint.


Mivel valaki feltalál és megvalósít egy tök új koncepciót és azt minimális változtatásokkal átveszik, akkor az másolat. De igazából fölösleges vitatkozni ki mit tart annak, mert ez szubjektív. ;)
Egyelőre Spike-féle működési mód a leghatásosabb harckocsik ellen, ezért is másolja ez mindenki. Én örülök, hogy nekünk az "eredeti", potensebb rakéta lesz rendszerben, bár bizonyára ez francia rakéta sem rossz...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 327
60 822
113
A korai Spikeokat lehet, hogy hűteni kellett, de a LR2 már uncooled a legfrissebb Rafael prosi szerint.

https://www.rafael.co.il/wp-content/uploads/2019/03/Spike-LR2.pdf

Nagyon egy szinten vannak ezek szerint. Ugyan olyan elvű szenzor technológia, kb. ugyan akkora átütés, hatótáv. Így ok.
Én még a nem olyan régi verziónál jártam fejben.

Én örülök, hogy nekünk az "eredeti", potensebb rakéta lesz rendszerben, bár bizonyára ez francia rakéta sem rossz...

Ez háborúban fog kiderülni melyik potensebb. De nem írnám le a francia cuccot. A Milan és a HOT a nyugati világ legjobb ATGM-jei voltak. Bele is kényelmesedtek a 90's években. Szerintem ez az MMP sem lehet rossz gurítás.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 527
132 355
113
Nagyon egy szinten vannak ezek szerint. Ugyan olyan elvű szenzor technológia, kb. ugyan akkora átütés, hatótáv. Így ok.
Én még a nem olyan régi verziónál jártam fejben.



Ez háborúban fog kiderülni melyik potensebb. De nem írnám le a francia cuccot. A Milan és a HOT a nyugati világ legjobb ATGM-jei voltak. Bele is kényelmesedtek a 90's években. Szerintem ez az MMP sem lehet rossz gurítás.
Szerintem nagyjából egyenlőségjelet lehet tenni a kettő közé. Csak a spike már egy befutott kiterjedt család. Az akeron meg.most indul.