A hajtóművek működéséről

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Jól tudom,hogy a Mug 29 volt az első hadrendbe is állított vadászgép amunek tvc-je volt?

Rosszul tudod. A MiG-29-nek sose volt TVC-je. Volt egy MiG-29OVT jelölésű demonstrációs proto-példány, de hadrendbe nem állt még egy MiG-29 (vagy folyományai) típus sem TVC-vel.

Az indiai Szu-30MKI volt az első hadrendbe állított TVC-s vadászgép, a második az amerikai F-22A.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egy érdekes - számomra új - gázturbina megoldás.
Helikális kompresszoros, turbina nélküli gázturbina...o_O
(eddig hallottam centrifugális, meg axiális kompresszorokról...ez a helikális megoldás nekem még nem volt meg)
Jó volna tudni hogy egy ilyen helikális kompresszor hatékonyságban hogy viszonyul egy axiális vagy egy centrifugál kompresszorhoz, illetve egy ilyen nagy fordulatszámmal pörgő égőtérben hogy alakulhatnak az égési viszonyok
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram and Luthero
M

molnibalage

Guest
Egy érdekes - számomra új - gázturbina megoldás.
Helikális kompresszoros, turbina nélküli gázturbina...o_O
(eddig hallottam centrifugális, meg axiális kompresszorokról...ez a helikális megoldás nekem még nem volt meg)
Jó volna tudni hogy egy ilyen helikális kompresszor hatékonyságban hogy viszonyul egy axiális vagy egy centrifugál kompresszorhoz, illetve egy ilyen nagy fordulatszámmal pörgő égőtérben hogy alakulhatnak az égési viszonyok
Fogalmazunk úghy, hogy erős kétségeim vannak affelől, hogy nem áramvonalas üreges lyukacsos testeket mennyire jó ötlet forgatni élettartam szempontjából.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 178
61 040
113
Azt odáig értem, hogy axiál kompresszor helyett menetes orsót alkalmaz, de minek forgatja a tüzelőteret? Csak azért, hogy a turbina álló lehessen? Értem én, hogy innentől kezdve a "turbinán" (ez nem igazi turbina, csak fix áramlásterelő) nincs mechanikai, csak hőterhelés, de akkor a tüzelőtérre vándorol át a probléma, ami nehezebb és nem feltétlen tesz jót neki, illetve a benne zajló égésnek se a gázokra ható hatalmas centrifugális erő. A szimpla csavarkompresszor hatásfoka meg szerintem nem éri el egy többfokozatú axiálét.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram and endre
M

molnibalage

Guest
Azt odáig értem, hogy axiál kompresszor helyett menetes orsót alkalmaz, de minek forgatja a tüzelőteret? Csak azért, hogy a turbina álló lehessen? Értem én, hogy innentől kezdve a "turbinán" (ez nem igazi turbina, csak fix áramlásterelő) nincs mechanikai, csak hőterhelés, de akkor a tüzelőtérre vándorol át a probléma, ami nehezebb és nem feltétlen tesz jót neki, illetve a benne zajló égésnek se a gázokra ható hatalmas centrifugális erő. A szimpla csavarkompresszor hatásfoka meg szerintem nem éri el egy többfokozatú axiálét.
Csak légsűrítő gépeket láttam eddig műszaki gyakorlatban és azok hatásfoka borzalmas, sehol nincs még az 1930-as évek beli Jendrassik féle 80% feletti kompresszorhoz képest...

Én vakarom a fejem ezen az egészen, hogy mi értelme van és miől lenne racionális megépítésben és üzemeltetésben...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 326
76 964
113
Csak légsűrítő gépeket láttam eddig műszaki gyakorlatban és azok hatásfoka borzalmas, sehol nincs még az 1930-as évek beli Jendrassik féle 80% feletti kompresszorhoz képest...

Én vakarom a fejem ezen az egészen, hogy mi értelme van és miől lenne racionális megépítésben és üzemeltetésben...

Ha ezt nem nagy teljesítményű gépekhez tervezik hanem teszem azt generátorhoz amit csak beindítasz és egy tartományban üzemel?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 815
81 128
113
64,3 milliárd Rubelt (kb 1,1 milliárd USD) költ az orosz álam a PD-35 hajtómü kifejlesztésére 2023-ig, amely a közös orosz-kínai szélestörzsü utasszállítóhoz készül.
5XXl_gWQc1A.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and fishbed
T

torsen

Guest
Azt odáig értem, hogy axiál kompresszor helyett menetes orsót alkalmaz, de minek forgatja a tüzelőteret? .

A ferde helyzetű égésterek miatt van forgásban az egész forgórész. Az égéstér egyben "turbina" is, a "magot" az tartja forgásban.

A csavarkompresszor szerintem ebben a formában csak azért jött szóba, mert az égésterek miatt a forgórész fordulatszáma nem lehet túl magas, ezért az axiálkompresszor nem működne.
Ha ezt a kütyüt kéne fejleszteni, akkor én maradnék az axiálkompresszoros megoldásnál (lsd, amit molni is írt a Jendrassik féle turbináról) és a forgó égésterek és a kompresszor közé egy bolygóműves áttételt tennék. Így maradhat korrekten alacsony az égésterek fordulatszáma és magas az axiálkompresszor tengely fordulatszáma. Amúgy lehet a rendszerben ráció, mert kimarad a turbinahatásfok.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 178
61 040
113
A forgó tüzelőtér üzembiztos tüzelőanyag ellátását nem tudom, hogyan kívánják biztosítani. Ugyanúgy nem tudom ennyire tesz jót a centrifugális erő hatására a foró tüzelőtér primer körében a külső felek mentén a feldúsulás.
A nagyfelületű álló terelőlapátoknak nekifeszülő gázáram, pedig feleslegesen nagy felületen generál komoly hőterhelést, egyúttal ezen a nagy hőátadó felületen a gázáram belső energiája csökken, ami a tolóerőben veszteségként jelentkezik.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Azt odáig értem, hogy axiál kompresszor helyett menetes orsót alkalmaz, de minek forgatja a tüzelőteret? Csak azért, hogy a turbina álló lehessen? Értem én, hogy innentől kezdve a "turbinán" (ez nem igazi turbina, csak fix áramlásterelő) nincs mechanikai, csak hőterhelés, de akkor a tüzelőtérre vándorol át a probléma, ami nehezebb és nem feltétlen tesz jót neki, illetve a benne zajló égésnek se a gázokra ható hatalmas centrifugális erő. A szimpla csavarkompresszor hatásfoka meg szerintem nem éri el egy többfokozatú axiálét.
A tüzelőtereket azért építik be ferdén és ezzel forgatják azt is, mert a csavarkompresszort valamivel hajtani kell, és ha nincs turbina, akkor ez is lehet egy megoldás (azt nem mondtam, hogy jó megoldás!). A centrifugális erő miatt a hossztengelytől kifelé, a tengelytől eltérő irányú tüzelőanyag-beporlasztást ellensúlyozni lehet a porlasztófúvókák ferde, kissé befelé álló beépítésével, de ugye mivel a centrifugális erő nagysága fordulatszám-függő, ez az ellensúlyozás csak egyetlen adott fordulatszámnál lesz optimális. Ha viszont az optimálistól eltérő fordulatszámokon üzemelve a beporlasztási szög eltér az optimálistól, és emiatt a láng eléri a tüzelőtér falát, hát akkor rövid időn belül térdre imához!! Ennek elkerüléséhez elméletileg van egy mód: a fordulatszám függvényében szabályozni kellene minden fúvóka beállítási szögét az optimális beállításhoz, hogy a lángfront egyetlen üzemmódban se érhesse el soha a tüzelőtér falát !!!
Hajtóműtervező mérnök urak, a lecke fel van adva!! Csak attól tartok, én ezt a megoldást (ha lesz is valaha megoldás) én már nem érem meg!! :p
Ja, és még néhány megoldandó : a forgórész csapágyazásához (ami min egy mellső és hátsó csapágyat jelent), valahogy olajat is be kellene juttatni, és onnan egy kialakított olajteknőtől vissza is vezetni a szűréshez, hűtéshez. Lehet ügyeskedni ...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 700
28 127
113
Tudom nem teljesen ide tartozik, de a hajókon alkalmazott gázturbinák is ugyanazt az üzemanyagot használják, mint légi társaik vagy tudnak nagyobb viszkozitásúakkal (és ezáltal olcsóbbakkal) működni?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Tudom nem teljesen ide tartozik, de a hajókon alkalmazott gázturbinák is ugyanazt az üzemanyagot használják, mint légi társaik vagy tudnak nagyobb viszkozitásúakkal (és ezáltal olcsóbbakkal) működni?

Tudomásom szerint hasonló tulajdonságú hajtóanyagot használnak, eleve több hajófedélzeti gázturbinát repülőgépeken használt turbofan hajtóművekből fejlesztették ki.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger
M

molnibalage

Guest
Tudom nem teljesen ide tartozik, de a hajókon alkalmazott gázturbinák is ugyanazt az üzemanyagot használják, mint légi társaik vagy tudnak nagyobb viszkozitásúakkal (és ezáltal olcsóbbakkal) működni?
Nem a viszkozitás a szűk keresztmetszet, sokkal inkább a kéntartalom és más faktorok.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger