Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

szpg9

Well-Known Member
2017. december 17.
1 676
1 187
113
ez az a kőolaj és földgáz, amelyikről 30 éve mondják, hogy még 20 évre elég? nincs igazán értelme az ilyen becsléseknek, nagyon bizonytalanok.


Mondjuk volt egy időszaka az életemnek, amikor nem vásárolhattam MOL részvényeket, mert bennfentes információkkal bírtam. Azt, hogy meddig tart ki az olaj és a gáz, világszinten nehéz megmondani. Mert, ha alacsony az olajár, akkor a (világ) cégek leépítik a kutatást, mert nem érdekük újabb nyersanyag lelőhelyek megkutatása, mert az, ha sok van, csak lejjebb viszi az olaj árát. Ha drága az olaj, az nem csak a kereslet függvénye, hanem annak is, hogy mekkora a világcégek (és itt a MOL csak egy pici fin...g) kutatási kapacitása, meg mekkora a megkutatott, termelésbe állított készlet. Ha drága az olajár, akkor olyan területek is kutatási prioritást kapnak, amelyek a korábbi műszaki, földtani nehézségek miatt nem jöhettek számításba. De nálunk ez is máshogy van mint az USA-ban. Volt szerencsém 2 évig velük is dolgozni... Nálunk a 90-es években 550 fó dolgozott a MOL kutatásán, míg az AMOCO-én 50 fő. És nem találjátok ki, de az AMOCO megkutatott, ipari készlete több, mint hússzorosa volt a MOL akkori készletének, legalábbis az emlékeim szerint...
 

szpg9

Well-Known Member
2017. december 17.
1 676
1 187
113
Ha csak azt kérdezed és nézed, hogy a kőolaj és földgáz még meddig lesz elérhető, mint ásványi nyersanyag, akkor a 100 éves becslésem egyáltalán nem volt túlzó, hanem talán még pesszimista is...


Bocs éppen a lényeget hagytam ki az előző fejtegetésekből. A kitermelés alatt álló, a kitermelhető, mert megkutatott és a reménybeli (nem teljesen feltárt) készletek mennyiségéből és a várható kereslet (fogyasztás) mértékéből számolják ki ezeket a 20, 30, 50 éves "idópontokat", ami alatt a szénhidrogének elfogynak.... Persze az újságokba csak az első két kategória kerül bele az elfogyás prognizálásakor. Mert mit tesz egy olajcég akkor, amikor a termelt és a termelésbe állítható mezői nyersanyag tartalékai elfogynak.? Elkezdi kutatni a reménybeli készleteket és azokból lesznek kitermekls alatt álló vagy kitermelésbe állítható készletek. És ez a mókuskerék" így folytatódik tovább... Csak erről megfeledkeznek a médiában...
 

szpg9

Well-Known Member
2017. december 17.
1 676
1 187
113
Próbáltam low profile módban maradni. Amíg ezeket az embereket hallgattam, feltaláltam egy új fogalmat:

műszaki prostituált

Pénzért bármirōl írnak olyan véleményt, amit a megrendelō szeretne. Gusztustalan


Lehet, hogy így van, de én inkább azt mondom, van műszaki csőlátás is. Ha valaki a vizsgált tárgy peremfeltételeit kellőképpen beszűkiti, akkor még ezen a mesterségesen korlátozott toposzban, ki lehet hozni egy olyan dolgot hasznosnak, amiről kiderül a kevésbé jópofa oldala akkor, ha sok "elhanyagolt" külső feltételt is bekapcsoljuk a vizsgálatba....Megesett már velem is, pedig elég bonyolult rendszereket tervezek, kogy egy kolléga, akivel együtt kellett dolgoznunk, megosztva a munkát, megkérdezte, hogy ugye bevágtam már az anyagba a korábbi munkák folyamatábráit? Erre mondtam neki, hülye vagy, hát hogy vágtam volna bele azokat, mikor az a rendszer egy teljesen egyedi felépítésú. Persze lehetett volna régi anyagokból összetákolni, csak akkor nem működött volna gazdaságosan. Amit nagyobb problémának látok, még az álllami kiemelt beruházások kapcsán sem ismerik el azt, hogyha valami egyedi rendszerterv alapján készúl, és az üzemeltetési költségei minimalizáltak. Ma is dívik az a szemlélet, csak készüljön el úgy, hogy a tervező ne piszmogjon (mert ezt úgy élik meg megrendelői oldalról, hogy csak a saját fontosságomat próbálom érdem nélkül bizonyítani) és senkit nem érdekkel az, hogy az üzemeltetési költségek csökkentését akkor lehetett volna a leginkább megtervezni, amikor a létesítmény csak a rajzasztalon létezett..Aztán a következő jellemző,probléma, hiába van egy igen részletes rendszer terv, sem az építész, de még a villamos tervező sem olvassa el még annyira se, hogy pld. betervezze azokat az épített létesítmény elemeket, amelyek kellenek a működéshez. aztán kivitelezéskor megy a fejvakarás és az inprovizávió....
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ajjaj, mi lesz így a naperőművekkel?

1517735168234.gif
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 996
31 071
113
Ahogy öregszem (jövő héten 48), egyre gyakrabban mondom, hogy mindenkit Skoda 105-el tanítanék vezetni, s az első két évet Nysan, UAZon, meg Roburon szocializálnám!:hadonaszos:
Na jó, időnként vezethetnének Nagypolszkit is...
A régebbi rutinosabb oktatók még szerencsére a viszonylag fapados és nem sok lóerővel rendelkező autókat használják a drága vezetni tanuló delikvenseknél. Sajnos az újabbaknál már inkább az erősebbeket és nagyobbakat preferálják, pedig szerintem pont az lenne a jó a tanuló vezetőknél, hogy ne a sok lőerős azonnal ugrós autókban szocializálódjon, hanem úgymond érezze az autót. Oktatóm szokta mondani, hogy úgy kell a kocsival (de főleg a váltóval) bánni mintha egy finom nővel lennénk :D
Amúgy én is egy olyan Skoda Fabian tanultam vezetni ami maximum karistolta alulról a 60 paci erejét, és a veszprémi domborzati viszonyokat figyelembe véve sokszor ki kellett tapossam kettesben a belét, hogy felmenjen az emelkedőkön. Igaz még így sem érek fel Fater GAZ-69-es élményeihez, ami elmondása szerint még egyenesen sem tudott menni.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
Bocs éppen a lényeget hagytam ki az előző fejtegetésekből. A kitermelés alatt álló, a kitermelhető, mert megkutatott és a reménybeli (nem teljesen feltárt) készletek mennyiségéből és a várható kereslet (fogyasztás) mértékéből számolják ki ezeket a 20, 30, 50 éves "idópontokat", ami alatt a szénhidrogének elfogynak.... Persze az újságokba csak az első két kategória kerül bele az elfogyás prognizálásakor. Mert mit tesz egy olajcég akkor, amikor a termelt és a termelésbe állítható mezői nyersanyag tartalékai elfogynak.? Elkezdi kutatni a reménybeli készleteket és azokból lesznek kitermekls alatt álló vagy kitermelésbe állítható készletek. És ez a mókuskerék" így folytatódik tovább... Csak erről megfeledkeznek a médiában...
Es hany ledugozott kut van ahol talaltak bar olajat de a kotermelese adott idoszakban veszteseges lett volna az alacsony olaj arak mellett... /ezeket rendszerint kesobb se nyitjak meg amikor magasabb az olaj ar mert nem szeretnek azzal rizikozni hogy mire elkezdik kitermelni ujra vesztesegesse vallik a kut de a penz mar all benne./
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A régebbi rutinosabb oktatók még szerencsére a viszonylag fapados és nem sok lóerővel rendelkező autókat használják a drága vezetni tanuló delikvenseknél. Sajnos az újabbaknál már inkább az erősebbeket és nagyobbakat preferálják, pedig szerintem pont az lenne a jó a tanuló vezetőknél, hogy ne a sok lőerős azonnal ugrós autókban szocializálódjon, hanem úgymond érezze az autót. Oktatóm szokta mondani, hogy úgy kell a kocsival (de főleg a váltóval) bánni mintha egy finom nővel lennénk :D
Amúgy én is egy olyan Skoda Fabian tanultam vezetni ami maximum karistolta alulról a 60 paci erejét, és a veszprémi domborzati viszonyokat figyelembe véve sokszor ki kellett tapossam kettesben a belét, hogy felmenjen az emelkedőkön. Igaz még így sem érek fel Fater GAZ-69-es élményeihez, ami elmondása szerint még egyenesen sem tudott menni.
Ó, nekem az oktatóm mondása volt, hogy "becsapódtunk mint egy ufó"!
Egy széttaposott kuplunggal megáldott Fiat Puntóval toltam, leginkább télen, este és ködben (vagy csúcsban). Egyszer ki akartam próbálni a rutinpályán az ABS-t a nyélgázról megállás során egy totál satut nyomtam, mire kiderült, hogy a kocsiban nincs is ABS. Kellemes égett gumiszag és erősen dühös oktató annál inkább. Ez a tudás később jól hasznosult, mert anyósom kocsiján meg lelkesen villogott az ABS lámpa, valahányszor a fékre léptem - mint kiderült az élettársa átkötött ezt-azt. A vizsgán meg becsukódtam 3 kamion közé a kölső sávban, így nem igazán sikerült balra fordulni abba a 30-as övezetbe, amin a reggeli kapibrációs vezetés során balról úgy húzott keresztbe egy autó 50-nel, hogy azt se mondtam banán. Meg volt valami nem kitáblázott, a mi oldalunkon fel se festett zebra. Igazából akkoriban játszottam valami tankvezetős játékkal és zavart a lövegcső hiánya (még géppuska sincs...). Viszont egyszer sikerült kapartatva elindulnom zöldnél, meg 1-ből felszúrni 3-ba. De inkább a 2 kerekűeket szeretem a holttér hiánya miatt.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
Ó, nekem az oktatóm mondása volt, hogy "becsapódtunk mint egy ufó"!
Egy széttaposott kuplunggal megáldott Fiat Puntóval toltam, leginkább télen, este és ködben (vagy csúcsban). Egyszer ki akartam próbálni a rutinpályán az ABS-t a nyélgázról megállás során egy totál satut nyomtam, mire kiderült, hogy a kocsiban nincs is ABS. Kellemes égett gumiszag és erősen dühös oktató annál inkább. Ez a tudás később jól hasznosult, mert anyósom kocsiján meg lelkesen villogott az ABS lámpa, valahányszor a fékre léptem - mint kiderült az élettársa átkötött ezt-azt. A vizsgán meg becsukódtam 3 kamion közé a kölső sávban, így nem igazán sikerült balra fordulni abba a 30-as övezetbe, amin a reggeli kapibrációs vezetés során balról úgy húzott keresztbe egy autó 50-nel, hogy azt se mondtam banán. Meg volt valami nem kitáblázott, a mi oldalunkon fel se festett zebra. Igazából akkoriban játszottam valami tankvezetős játékkal és zavart a lövegcső hiánya (még géppuska sincs...). Viszont egyszer sikerült kapartatva elindulnom zöldnél, meg 1-ből felszúrni 3-ba. De inkább a 2 kerekűeket szeretem a holttér hiánya miatt.
A kétkerekűekben az a legjobb, hogy semmiben nem zavar a gyűrődőzóna.:D:D
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
Ma voltam kicsit kocsikázni a ronda nagy benzines autómmal és elmentem két vadi új napelemfarm mellett. Szikrázó napsütes, a táblák háromnegyed részén áll a hó. Begurultam a kútra és 4 perc alatt teletankoltam. Visszafelé az M6on Paks mellett gurultam el, mikor feltűnt az atomerőmű eszembe jutottak a napelemfarmok és úgy elkezdtem röhögni, hogy majdnem kiestem a kocsiból.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 996
31 071
113
Ó, nekem az oktatóm mondása volt, hogy "becsapódtunk mint egy ufó"!
Egy széttaposott kuplunggal megáldott Fiat Puntóval toltam, leginkább télen, este és ködben (vagy csúcsban). Egyszer ki akartam próbálni a rutinpályán az ABS-t a nyélgázról megállás során egy totál satut nyomtam, mire kiderült, hogy a kocsiban nincs is ABS. Kellemes égett gumiszag és erősen dühös oktató annál inkább. Ez a tudás később jól hasznosult, mert anyósom kocsiján meg lelkesen villogott az ABS lámpa, valahányszor a fékre léptem - mint kiderült az élettársa átkötött ezt-azt. A vizsgán meg becsukódtam 3 kamion közé a kölső sávban, így nem igazán sikerült balra fordulni abba a 30-as övezetbe, amin a reggeli kapibrációs vezetés során balról úgy húzott keresztbe egy autó 50-nel, hogy azt se mondtam banán. Meg volt valami nem kitáblázott, a mi oldalunkon fel se festett zebra. Igazából akkoriban játszottam valami tankvezetős játékkal és zavart a lövegcső hiánya (még géppuska sincs...). Viszont egyszer sikerült kapartatva elindulnom zöldnél, meg 1-ből felszúrni 3-ba. De inkább a 2 kerekűeket szeretem a holttér hiánya miatt.
Jó hát azt meg kell mondjam, hogy előbb vezettem tankot, mint kocsit :D
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
M

molnibalage

Guest
Ez már érdekes. A probéma az, hogy akinek 13 misije van kocsira, az szerintem telibeszarja azt, hogy mennyibe kerül a tankolás...
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 716
113
Ez már érdekes. A probéma az, hogy akinek 13 misije van kocsira, az szerintem telibeszarja azt, hogy mennyibe kerül a tankolás...
Bár a videót még nem néztem meg, /megfogom/, de pont azok tudnak lenni a legnagyobb fillérszekszualizálók, akiknek pl. 13 misije van kocsira.
Van pár példa erre csak az én ismeretségi körömben is...

...Vályi Pista képernyőn nagyon bicskanyitogatós tud lenni számomra - ezt jól meg is mondtam neki:hadonaszos:
Élőben viszont teljesen jó fej, közvetlen, s egyáltalán nem tűnik nagyképűnek, amikor elmondja, hogy a gumiteszten a Ferrarin és a Porsche-n kívül tényleg mind sz*r volt...
https://galeria.totalcar.hu/blogok/2011/08/03/perkupa_belsoseg_8/18
https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2011/07/15/ne_legyenek_neked_idegen_isteneid_en_elottem/

Szóval a következő fél percben benne van minden, amit a tankolásról gondolunk Pistával:

 
M

molnibalage

Guest
2017-ben az EU-ban először lett több áram megújuló energiából, mint szénből
https://444.hu/2018/02/06/2017-ben-az-eu-ban-eloszor-lett-tobb-aram-megujulo-energiabol-mint-szenbol
Ez tulajdonképpen mit jelent? Hol az átverés benne, ha van?
http://ec.europa.eu/eurostat/statis...-28,_2015_(%_of_total,_based_on_GWh)_YB17.png
Ez volt két éve. Csak azt emelik ki, hogy a szénhez képest jó, csak éppen van földgáz is, annak fogyasztása viszont tudtommal nőtt...
Egyérelműen a szél nap sikerének beállítása megy csak éppen kilóg a lóláb, a vízienergia miatt...