A Paksi Atomerőmű folyamatban lévő kapacitás fenntartásának (úgy is hallunk róla, mint "Paks 2 építése" vagy "paksi bővítés") megalapozásánál figyelembe vettek rengeteg dolgot, amelyek közül csak néhányat említ a cikk és a fenti kommentek pl. elöregedőben vannak az európai erőművek, ami miatt újakat kell építeni, amihez sok pénz és több év(tized) is kell, így rövid és közép távon ennek árfelhajtó hatása lehet.Sok más fontos szempont nem hangzott el, pl.:
- minél fejlettebb egy gazdaság, annál több nemes energiahordozót (villamos áram) használ, ha ez drága (ha nincs, akkor az a legdrágább!), akkor az egyértelmű versenyhátrány, akinek viszont 10 éven belül nagy mennyiségben és reális áron termelő ÚJ (atom)erőműve lesz (remélem Paks 2 ilyen lesz) az relatíve olcsón láthatja el a saját gazdaságát (ha marad vagy tovább nő a jelenlegi magas európai áram ár), és ha lesz feles kapacitás, akkor lehet, hogy jó drágán tud áramot exportálni majd (pl. az atomerőműveiket leállító németeknek),
- ritkán írnak arról a témában, hogy a technikai fejlődés miatt egyre több árammal működő eszközt használunk (pl. okostelefonok, tabletek, más okoseszközök, légkondicionálók, de ami igazán nagy változást fog hozni az az ELEKTROMOS-MOBILITÁS (elektromos autók, buszok, kamionok, stb.) kibontakozó térnyerése, stb.),
- stb.
Véleményem szerint a magyar döntéshozók az energetikai szakma javaslatára a fentieket IS figyelembe vették, amikor a kapacitás fenntartás mellett döntöttek.
Pár imo:
-Exportba nem reménykednék, magyarország komoly áramimportra szorul. Leálló Paks 1 mellett nincs nagyon az országnak más lehetősége erre mint egy Paks 2. A nap ezt nyári csúcsfogyasztás idején szépen ki tudja egészíteni. Evvel a kettővel összehozható, hogy a Magyar áramfogyasztás ~60% CO2 kibocsátás nélkül teljesüljön.
-Messze a legjobb az lenne ha Paks 1 kaphatna egy nagyfelújtást és hosszabítást. Nem valószínű de meg se lepne ha Oroszok VVER-440-hoz összeraknának egy újabb élettartam hosszabításos csomagot.
-Paks 1 leállásánál már erősen (jelenleginél sokkal jobban) fog fogyatkozni MO lakossága. Evvel valószínűleg a fogyasztás is.
-Fogyasztóknál ami kimaradt az a közlekedés. 2030ban az eladott autók 40-60% tisztán elektromos meghajtású lesz a maradék 40-60% pedig hibrid, hidrogén... 62gramm CO2/100kmet simán benzines, dizellel nem lehet összehozni, még egy mostani csúcs prius is 70gram CO2t pöfög ki 100kmen.