Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 707
4 260
113
M

molnibalage

Guest
édesjézusgyerele
Hát kb. És ezt valaki elhiszi.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 707
4 260
113
Hát kb. És ezt valaki elhiszi.
Az átállás persze eleinte költséges lesz. Európa és a teljes nyugati világ legnagyobb acélgyártó vállalata, a luxemburgi székhelyű ArcelorMittal becslései szerint a saját üzemeinek dekarbonizálása – az EU klímacéljainak megfelelő mértékben – valahol 15 és 40 milliárd euró közötti összegbe kerül majd a cégnek. Ha azt nézzük, hogy a vállalat az előző negyedévben közel 3,5 milliárd euró profitot termelt, ezt a befektetést akár barátinak is lehetne tekinteni, de az acélipar híresen volatilis: az elmúlt években volt már olyan negyedév is, amit 5,6 milliárdos veszteséggel zártak. Lakshmi Mittal, a vállalatot vezető indiai acélmágnás figyelmeztetett is rá: „Ezek a technológiák megemelik majd az acélunk árát. Nem lesz olcsó, a fogyasztóknak fel kell készülni a költségekre.”
 
M

molnibalage

Guest
Az átállás persze eleinte költséges lesz. Európa és a teljes nyugati világ legnagyobb acélgyártó vállalata, a luxemburgi székhelyű ArcelorMittal becslései szerint a saját üzemeinek dekarbonizálása – az EU klímacéljainak megfelelő mértékben – valahol 15 és 40 milliárd euró közötti összegbe kerül majd a cégnek. Ha azt nézzük, hogy a vállalat az előző negyedévben közel 3,5 milliárd euró profitot termelt, ezt a befektetést akár barátinak is lehetne tekinteni, de az acélipar híresen volatilis: az elmúlt években volt már olyan negyedév is, amit 5,6 milliárdos veszteséggel zártak. Lakshmi Mittal, a vállalatot vezető indiai acélmágnás figyelmeztetett is rá: „Ezek a technológiák megemelik majd az acélunk árát. Nem lesz olcsó, a fogyasztóknak fel kell készülni a költségekre.”
Majd @ozymandias jön és megszakérti azt, hogy mi itten a probléma, az anyagminőségtől kezdve a teljes logiszikai láncig.
Ez az acél a mesében zöld.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Kis zöld propaganda:


Btw. Az elmúlt hetekben sikeresen elértem, hogy facebook-on az összes zöld hirdetőnél bannolva vagyok, nem tudok se kommentelni, se röhögős smile-zni :D
 
M

molnibalage

Guest
Kis zöld propaganda:


Btw. Az elmúlt hetekben sikeresen elértem, hogy facebook-on az összes zöld hirdetőnél bannolva vagyok, nem tudok se kommentelni, se röhögős smile-zni :D
Tipikus ostoba zöld cikk.
Rizsa, bullshit, meg hit.
Műszaki megoldás semmi.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Kis zöld propaganda:


Btw. Az elmúlt hetekben sikeresen elértem, hogy facebook-on az összes zöld hirdetőnél bannolva vagyok, nem tudok se kommentelni, se röhögős smile-zni :D

en tobbre tartom az idomet mint hogy olyan hulyesegekre toltsem el.

egyszerubb beszolni a facebooknak minden olyan hirdetesre hogy csalas (en azt csinalom amikor vmi politikai v vallasi reklamot kapok).
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 137
10 465
113
M

molnibalage

Guest
Az én megjegyzésem: ne bonyolítsuk már eddig, támogassuk a hőszigetelés/jó minőségű nyilászárók beépítését, legalább ÁFA csökkentéssel! (én túl vagyok ezeken, de ez hozná a legtöbbet az energiafelhasználás csökkentésében)
Meg a maximális sebesség autópályán 110. Németországban is.
Igen nevetséges az, hogy mindenféle méregdrága kamu kibocsátáscsökkentést erőltetnek itt, amikor -10% sebesség mindenütt alsó hangon -10% fogyasztáscsökkenés lenne. 0 Ft "innovációs" költéssel.

De nem, helyette van a 2 tonnás "környezetvédő" PH SUV.
A mérnök meg nem tudja, hogy sírni vagy röhögni kéne ezen kínjában.

Akinek meg van esze...

Jó reggel Európa, talán ezen kéne ügyködni és nem nap, meg szélbohóckodni aránytalanul.
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 801
25 401
113
Az európai helyzet nagyjából egyharmados feltöltöttségi szinten van, mi most épp kicsit jobban állunk, nálunk ez kétharmados telítettség egyelőre. De bele kellene húzni, mert ha szeptember hatodika környékén "lefordulunk innen" és nem 25 C° fölé vesszük az irányt hőmérsékletileg (és vannak ilyen modellfutások), akkor másfél hét múlva már fűtési szezon lesz!
(Figyelő, 2021. augusztus 19., 33. szám)
Na meg majd még ha jön a kis-jégkorszak!
---
"A magas ázsiai árak, az LNG-szállítmányok volumene, a nemzetközi karbantartások és az alacsony európai tárolói töltöttségi szintek miatt globális hiány jellemezte a júliusi gázpiacot. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) piaci riportja szerint ennek következtében egész évben maradhatnak a magas európai gázárak.
..
Hazánkban jó ütemben folytatódott a téli időszakra vonatkozó betárolás, bár a júliusi mennyiség nem érte el az előző év azonos hónapjának mennyiségét. A régió tárolóiban – júniushoz hasonlóan – ismét alacsonyabb volt a havi záró készletszint, mint a megelőző év azonos időszakában."
..
mekhtaroloi-477112.jpg

 
W

Wilson

Guest
Nagy-Britannia már most is 4000 fontot fizet megawattonként, hogy az energiarendszer ne omoljon össze....


67805143995a8d584a8858ac649b4.jpeg

Illusztráció: edfenergy.com.

Az Egyesült Királyság energiarendszer-üzemeltetője rekordösszegeket kénytelen fizetni a gáztüzelésű erőműveknek, hogy üzembe helyezzék őket, és plusz megawattot adjanak az országnak. Az időjárás miatt a zöldáram-termelés bezuhant, és így a gázerőművek üzembe helyezése az Egyesült Királyságot megmentették a hálózati zavaroktól.

"Ahogy a nappalok rövidülnek , és egyre kevesebb energiát termel a szél- és napenergia, az Egyesült Királyság hálózatüzemeltetője több gáz- és széntüzelésű erőművet kér a működéshez. Több gáztüzelésű erőmű beindítására érkezett kérelem. Az ár igen tekintélyes - megawattonként 4000 font (5500 dollár). Ez az ára annak, hogy a villany égve maradjon!" - tweetelte a Bloomberg vezető energetikai tudósítója, Javier Blas.

Az Egyesült Királyság jövőre tervezi a széntüzelésű energiatermelés teljes kivezetését. A hét elején azonban két erőművet is be kellett indítani, valamint további gázkapacitásokat. Az ország villamosenergia-rendszerét fennakadások fenyegették a szél- és naperőművek csökkenő teljesítménye miatt.

A GB Grid jelentése szerint tegnap a gáztüzelésű villamosenergia-termelés az Egyesült Királyság villamosenergia-termelésének 49%-át, míg a széntüzelésű termelés 2,9%-át tette ki.

A helyzetet bonyolította, hogy a sziget korlátozott tartalékai miatt a kék tüzelőanyag tőzsdei ára rekordszintre, 710 dollárra emelkedett ezer köbméterenként, a villamos energia nagykereskedelmi ára pedig meghaladta a 310 dollárt MW-ként.


Bloomberg
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 930
13 253
113
Igen nevetséges az, hogy mindenféle méregdrága kamu kibocsátáscsökkentést erőltetnek itt, amikor -10% sebesség mindenütt alsó hangon -10% fogyasztáscsökkenés lenne. 0 Ft "innovációs" költéssel.
Japánban még autópályán is 80-100 km/h között van a sebességhatár és kiválóan elműködik ezzel az ország. Az országúton 50-60 km/h-s korlátozásuk már azért az észszerűség alsó határán mozog, vagy kicsivel az alatt. Ahol viszont nem érdemes őket követni és 30-45 km/h-ra csökkenteni a sebességet, az a városi forgalom. Általában a kisebb sebesség kevesebb fogyasztást és kibocsájtást, kevesebb zajt, kevesebb por felverést, kevesebb út és jármű kopást, kevesebb és kevésbé súlyos balesetet jelent. Viszont ha már nem gurul el könnyedén, közel optimális fordulatszámmal a legmagasabb sebességfokozattal az az autó, akkor az alacsonyabb fokozatba kényszerítés kifejezetten növeli a fogyasztás, kibocsátást, a jármű elhasználódását és nem csökkenti a zajt sem. Az alacsonyabb sebesség miatt csökken a szűk keresztmetszetet jelentő utak átbocsátó képessége, ami dugókat okoz. Nő a városi megállások száma (lámpa ciklusidőtől majdnem függetlenül) ami szintén fogyasztás és szennyezés növekedéssel jár. Ha játszani kell a sebességfokozattal, az fárasztóbbá teszi a vezetést.
Szóval míg az autópályán és az országúton bőven lenne tere a sebesség csökkentésének, addig a városban az 50 km/h alá menni már inkább káros. Erre mi történik? Az autópályán és az országúton marad a sebességhatár, a városban viszont csökkentik forgalomcsillapítás címszóval. Nagy ötlet!
 
M

molnibalage

Guest
Szóval míg az autópályán és az országúton bőven lenne tere a sebesség csökkentésének, addig a városban az 50 km/h alá menni már inkább káros. Erre mi történik? Az autópályán és az országúton marad a sebességhatár, a városban viszont csökkentik forgalomcsillapítás címszóval. Nagy ötlet!
Valahol egészen elképesztő, hogy a műszaki fejlődés csúcsán vagyunk, Internet, melyről azt hitték, hogy elhozza majd az új felvilágosodás korát és ilyen ostoba döntések születnek minden téren. Közlekedés, energetika, szabadon lehet választani...
 
M

molnibalage

Guest

Kulcsdarabja érkezett meg a világ első fúziós erőművének​


Megérkezett a világ első kísérleti fúziós erőműve, az ITER gigantikus mágnesének első része a franciaországi Saint-Paul-lez-Durance-ban lévő Cadarache központba – írja az MTI. A Central Solenoid (középső szolenoid) nevű mágnes összeállítása fontos lépés az ITER számára. A nemzetközi programban 35 ország, köztük Magyarország is részt vesz, a projekt célja a hidrogénfúzió révén történő kontrollált energiatermelés.

A kaliforniai General Atomics által megalkotott 66 tonnás mágnesrész a tengeren át érkezett az Egyesült Államokból, majd a marseille-i kikötőből közutakon szállították a helyszínre. A mágnes további öt része legkésőbb 2024-re egyesül Bernard Bigot, az ITER Szervezetének igazgatója szerint. Amikor összeállítják, a Central Solenoid közel ezer tonnát fog nyomni és 18 méter magas lesz.
„Ez lesz a világ legnagyobb erejű mágnese, mivel belsejében 13 tesla mágneses térrel rendelkezik majd, amely a Föld mágneses mezejének 300 000-szerese” – fejtette ki Thierry Schild, a Solenoid technológiai menedzsere.

Az ITER jelenleg az egyik legnagyobb nemzetközi mágneses-fúziós kutatás-fejlesztési projekt a világon. Magyarországról az Eötvös Loránd Kutatási Hálózathoz (ELKH) tartozó Energiatudományi Kutatóközpont (EK) Fúziós Plazmafizika Laboratóriumának és Fúziós Technológia Laboratóriumának a szakemberei vesznek részt benne. A magyar mérnökök tervezték meg az ITER teljes belső részének bekábelezését oly módon, hogy azok 20 évig karbantartás nélkül is működni tudjanak, emellett egyes komponenseket is teszteltek Budapesten. Az EK szakemberei jelenleg is dolgoznak az ITER egyik fontos elemén, az egyik úgynevezett szaporítókazettán, amelynek a feladata a fúzió egyik üzemanyagának előállítása lesz az erőművön belül.
Az ITER-berendezésben a Nap közepén uralkodó hőmérsékletnél forróbbra hevített, körülbelül 150 millió Celsius-fokos hidrogéngáz ég el héliummá, miközben tízszer több energia keletkezik, mint amennyit az anyag fűtésére elhasználnak.

A becslések alapján a kísérletekkel az első plazmát (ionizált hidrogéngázt) 2025 decemberére hozzák létre, a teljes körű működést pedig 2035-re várják. A fúziós energia működő kereskedelmi energiaforrásként 2050 előtt nem fog villamos energiát termelni. A nukleáris fúzió támogatói szerint ez a jövő energiája, mivel gyakorlatilag korlátlan mennyiség állítható elő és nem környezetszennyező. A projekt eredeti költségvetése már megtriplázódott, jelenleg közel 20 milliárd euró.


Oké, de miért a geotermikusba?
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 801
25 401
113
Szembe jött a valóság...
---
"A szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) hétfőn közölte, hogy a Németországban megtermelt 258,9 milliárd kilowattóra villamos energia több mint felét, 56 százalékát hagyományos forrásokból, például szén, földgáz vagy atomenergia felhasználásával állították elő. Az ily módon megtermelt 144,9 milliárd kilowattóra 20,9 százalékkal haladja meg a 2020 első fél évében mért 119,8 milliárd kilowattórát. Utóbbi százalékos arányban kifejezve a teljes mennyiség 48,1 százaléka volt.
..
A megújuló energiák, mint a szél- és a napenergia, valamint a biogáz részaránya a teljes termelésben a tavalyi 51,9 százalékról (129,1 milliárd kilowattóra) 44,0 százalékra (114 milliárd kilowattóra) csökkent idén.
..
A jelentős visszaesés alapvetően arra vezethető vissza, hogy tavasszal szélcsendes volt az időjárás. Emiatt a szélenergiából származó áram mennyisége csak 57,1 milliárd kilowattóra volt, 21 százalékkal kevesebb a tavaly első félévi 72,3 milliárd kilowattórájánál. A hiányt elsősorban a széntüzelésű erőművekből származó energiával pótolták: a tavalyi 51,8 milliárd kilowattóra után idén január-júniusban 70,2 milliárd kilowattóra származott ebből a forrásból.
..
A szélenergia részaránya 29,1 százalékról 22,1 százalékra csökkent, míg a széné 20,8 százalékról 27,1 százalékra ugrott az idei első fél évben az energiamixben."
 
  • Tetszik
  • Imádom
Reactions: tomcat1 and gergo55

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
813
2 370
93
en tobbre tartom az idomet mint hogy olyan hulyesegekre toltsem el.

egyszerubb beszolni a facebooknak minden olyan hirdetesre hogy csalas (en azt csinalom amikor vmi politikai v vallasi reklamot kapok).
HBandi is nyomja az "Ennyi PÉNZT TERMELT a napelem EGY ÉV alatt" videót.....
ha ha ha, egyenlőre csak csökkenti a 12kW-os rendszer bekerülési árát, miközben invertert is cserél egy Fronius-ra , mert a régi zajos volt . . .


Japánban még autópályán is 80-100 km/h között van a sebességhatár és kiválóan elműködik ezzel az ország. Az országúton 50-60 km/h-s korlátozásuk már azért az észszerűség alsó határán mozog, vagy kicsivel az alatt. Ahol viszont nem érdemes őket követni és 30-45 km/h-ra csökkenteni a sebességet, az a városi forgalom. Általában a kisebb sebesség kevesebb fogyasztást és kibocsájtást, kevesebb zajt, kevesebb por felverést, kevesebb út és jármű kopást, kevesebb és kevésbé súlyos balesetet jelent. Viszont ha már nem gurul el könnyedén, közel optimális fordulatszámmal a legmagasabb sebességfokozattal az az autó, akkor az alacsonyabb fokozatba kényszerítés kifejezetten növeli a fogyasztás, kibocsátást, a jármű elhasználódását és nem csökkenti a zajt sem. Az alacsonyabb sebesség miatt csökken a szűk keresztmetszetet jelentő utak átbocsátó képessége, ami dugókat okoz. Nő a városi megállások száma (lámpa ciklusidőtől majdnem függetlenül) ami szintén fogyasztás és szennyezés növekedéssel jár. Ha játszani kell a sebességfokozattal, az fárasztóbbá teszi a vezetést.
Szóval míg az autópályán és az országúton bőven lenne tere a sebesség csökkentésének, addig a városban az 50 km/h alá menni már inkább káros. Erre mi történik? Az autópályán és az országúton marad a sebességhatár, a városban viszont csökkentik forgalomcsillapítás címszóval. Nagy ötlet!
Párizsiak voltak olyan rendesek és meglépték a 30km/h-t, remélem majd a jó következtetéseket sikerül levonni az ő tapasztalataikból.
Japánban szerintem az autók átételezése is hozzá van igazítva e alacsonyabb sebességhez.

 
T

Törölt tag 1711

Guest
Japánban szerintem az autók átételezése is hozzá van igazítva e alacsonyabb sebességhez.

Főleg az olyan szörnyeké, mint a GT-R széria, ami a legutóbbi típusig japán exkluzív volt, a világ egyik legjobban húzható sorhatos turbójával...
Na meg a Gentleman's agreement, hogy nem gyártanak 284 lóerőnél erősebb járművet, aztán LanEvo-knál elég volt benzincsövet cserélni a 400 lóerőhöz...