Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
HBandi is nyomja az "Ennyi PÉNZT TERMELT a napelem EGY ÉV alatt" videót.....
ha ha ha, egyenlőre csak csökkenti a 12kW-os rendszer bekerülési árát, miközben invertert is cserél egy Fronius-ra , mert a régi zajos volt . . .



Párizsiak voltak olyan rendesek és meglépték a 30km/h-t, remélem majd a jó következtetéseket sikerül levonni az ő tapasztalataikból.
Japánban szerintem az autók átételezése is hozzá van igazítva e alacsonyabb sebességhez.

Kevés viccesebb yt-s hordott a hátán a föld, mint kedvenc bandinkat...
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
867
2 523
93
Főleg az olyan szörnyeké, mint a GT-R széria, ami a legutóbbi típusig japán exkluzív volt, a világ egyik legjobban húzható sorhatos turbójával...
Na meg a Gentleman's agreement, hogy nem gyártanak 284 lóerőnél erősebb járművet, aztán LanEvo-knál elég volt benzincsövet cserélni a 400 lóerőhöz...
OFF
Igaz, igaz, nem írtam oda, hogy az átlag városi poroszkálókra, kei car és társaira gondoltam,nem a MidNight Club-os fiúkra. :D
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Japánban még autópályán is 80-100 km/h között van a sebességhatár és kiválóan elműködik ezzel az ország. Az országúton 50-60 km/h-s korlátozásuk már azért az észszerűség alsó határán mozog, vagy kicsivel az alatt. Ahol viszont nem érdemes őket követni és 30-45 km/h-ra csökkenteni a sebességet, az a városi forgalom. Általában a kisebb sebesség kevesebb fogyasztást és kibocsájtást, kevesebb zajt, kevesebb por felverést, kevesebb út és jármű kopást, kevesebb és kevésbé súlyos balesetet jelent. Viszont ha már nem gurul el könnyedén, közel optimális fordulatszámmal a legmagasabb sebességfokozattal az az autó, akkor az alacsonyabb fokozatba kényszerítés kifejezetten növeli a fogyasztás, kibocsátást, a jármű elhasználódását és nem csökkenti a zajt sem. Az alacsonyabb sebesség miatt csökken a szűk keresztmetszetet jelentő utak átbocsátó képessége, ami dugókat okoz. Nő a városi megállások száma (lámpa ciklusidőtől majdnem függetlenül) ami szintén fogyasztás és szennyezés növekedéssel jár. Ha játszani kell a sebességfokozattal, az fárasztóbbá teszi a vezetést.
Szóval míg az autópályán és az országúton bőven lenne tere a sebesség csökkentésének, addig a városban az 50 km/h alá menni már inkább káros. Erre mi történik? Az autópályán és az országúton marad a sebességhatár, a városban viszont csökkentik forgalomcsillapítás címszóval. Nagy ötlet!

A mai autók ideális fogyasztása (most Európát vegyük alapul) olyan 100 km/h körül van. Igazából a 130 km/h autópályával sincs nagy baj. Mondjuk az elektromos autók fogyasztása ebben a tartományban megy át "horrorba", de ott is megvan a döntési lehetőség és nyugodtan mehetnek pl. 120 km/h -val autópályán. Ebből kifolyólag pont azt gondolom, hogy az országúti és autópálya sebességhatárokat nem kellene nagyon piszkálni ...

A városi 30 km/h meg persze nagyon nem ideális. A sok kis gyorsítás-megállás kombóval. Az elektromos autók meg itt teljesítenek jobban, mert a légellenállás elhanyagolható - viszont az energia visszanyerésből tudnak profitálni (míg a belső-égésű alternatíva esetén nem). Ugyanakkor a lassabb autók - eléggé meglepő módon - több ideig vannak az utakon, ezzel dugókat okozva ami meg megeszi az ember idegeit. Na ezt meg nem kellene erőltetni ...
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 486
3 913
113
A mai autók ideális fogyasztása (most Európát vegyük alapul) olyan 100 km/h körül van. Igazából a 130 km/h autópályával sincs nagy baj.
A 100km/h az már bőven a több, mint a legkisebb fogyasztáshoz tartozó sebesség, az én autóm konkrétan 70-80km/h körül fogyaszt a legjobban. Nálam kb. 65-től használható az 5. fokozat, de amúgy 4.-ben 50-55 körül is már nagyon jól fogyaszt, mert a rövidebb fokozat nagyobb veszteségét majdnem kompenzálja a még kisebb ellenállás. Hármasban viszont érezhetően rosszabb már a fogyasztás.
A 100km/h az vagy 25%-al több, mint az ideális sebesség, és ez a légellenállásban +50%-ot jelent.
A 130km/h-nál pedig már háromszor akkora a légellenállás, mint 75-nél, és ez óhatatlanul is jelentősen dobja a fogyasztást, nálam simán duplázza.

Amúgy szerintem sokan baromira nincsenek tisztában azzal, hogy az autójuk milyen keveset is fogyaszthatna, ha ésszel használnák. Igazából azt látom, hogy se a fogyasztás, se a környezettudatosság nincs az emberek 90+%-ának a gondolatkörében... Egyszerűen leszarják, jó részük azt sem tudja, mennyit fogyaszt az autójuk ténylegesen... csak fizet a kúton azt kész. Ezek az emberek azt sem vennék észre, ha hirtelen 2 literrel többet vagy kevesebbet enne a kocsijuk.

A sebességhatárok kérdése az más kérdés persze, én is szeretek gyorsan menni, meg néha szükséges is. Viszont azért a pályán 8-9 literes fogyasztás már szúrja a szemem (mégha a tempót magát élvezem is), így aztán hosszú távon nem szoktam 130-140-nél gyorsabban menni.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 686
10 572
113
A 100km/h az már bőven a több, mint a legkisebb fogyasztáshoz tartozó sebesség, az én autóm konkrétan 70-80km/h körül fogyaszt a legjobban. Nálam kb. 65-től használható az 5. fokozat, de amúgy 4.-ben 50-55 körül is már nagyon jól fogyaszt, mert a rövidebb fokozat nagyobb veszteségét majdnem kompenzálja a még kisebb ellenállás. Hármasban viszont érezhetően rosszabb már a fogyasztás.
A 100km/h az vagy 25%-al több, mint az ideális sebesség, és ez a légellenállásban +50%-ot jelent.
A 130km/h-nál pedig már háromszor akkora a légellenállás, mint 75-nél, és ez óhatatlanul is jelentősen dobja a fogyasztást, nálam simán duplázza.

Amúgy szerintem sokan baromira nincsenek tisztában azzal, hogy az autójuk milyen keveset is fogyaszthatna, ha ésszel használnák. Igazából azt látom, hogy se a fogyasztás, se a környezettudatosság nincs az emberek 90+%-ának a gondolatkörében... Egyszerűen leszarják, jó részük azt sem tudja, mennyit fogyaszt az autójuk ténylegesen... csak fizet a kúton azt kész. Ezek az emberek azt sem vennék észre, ha hirtelen 2 literrel többet vagy kevesebbet enne a kocsijuk.

A sebességhatárok kérdése az más kérdés persze, én is szeretek gyorsan menni, meg néha szükséges is. Viszont azért a pályán 8-9 literes fogyasztás már szúrja a szemem (mégha a tempót magát élvezem is), így aztán hosszú távon nem szoktam 130-140-nél gyorsabban menni.
Teljesen felesleges ezzel foglalkozni, az átlag autós már annyira työtyög, emiatt az utak annyira telítettek, hogy 80-al menni is csak álom lakott területen kívül.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 899
4 640
113
A 100km/h az már bőven a több, mint a legkisebb fogyasztáshoz tartozó sebesség, az én autóm konkrétan 70-80km/h körül fogyaszt a legjobban.
Szia,

Szerintem ez nagyon fugg a konkret autotol. Mindenesetre a 80-as evekre kialakult az a szokas, hogy az autok 90 km/h melletti fogyasztasat adjak meg, szerintem azert, mert akkor az atlag(!) autoknak ott volt az idealis fogyasztasa. Es arra tippelek, hogy azokta csokkent az autok legellenallasa es nott a motorteljesitmenye (kozvetve a motorfek, vagyis a veszteseg is), ezek egyutt feljebb toltak az idealis fogyasztast 90 km/h-rol az atlag autok eseten. De persze tevedhetek.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 486
3 913
113
Szerintem ez nagyon fugg a konkret autotol.

Valamennyire függ persze, de azért az összefüggések alapvetően mindre igazak. A légellenállás négyzetesen nő a sebességgel, nagyon hamar az lesz az uralkodó a veszteségeken belül.

Mindenesetre a 80-as evekre kialakult az a szokas, hogy az autok 90 km/h melletti fogyasztasat adjak meg

Ezt még így nem láttam sehol leírva, mire alapozod?
Amúgy szerintem a mostani fogyasztás adatok közé nyugodtan beírhatnák azt is (legalább a gépkönyvbe), hogy konstans 80-100-130-nál mennyit fogyaszt az autó. Legjobban egy sebesség-fogyasztás görbe tetszene, de az már lehet hogy túl nagy kívánság lenne... pedig a mérnöki lelkemnek nagyon tetszene.
(Ez alapján aztán aztán a repülők cost indexének mintájára tökre számolható lenne az ideális-gazdaságos sebesség egy hosszabb úton. De ezt én is tudom, hogy már a bilibe lóg kategória...)

Es arra tippelek, hogy azokta csokkent az autok legellenallasa es nott a motorteljesitmenye (kozvetve a motorfek, vagyis a veszteseg is), ezek egyutt feljebb toltak az idealis fogyasztast 90 km/h-rol az atlag autok eseten. De persze tevedhetek.

A teljes légellenállás szerintem inkább csak nőtt az idők folyamán, méghozzá sokat. Nézz rá a böhöm SUV-okra, mekkora levegőt tolnak maguk előtt. De a "sima" kocsik is nagyon sokat híztak az évek folyamán. A forma (=Cw) lehet, hogy picit előnyösebb, mint 40 éve, de a homlokfelület az biztosan sokat nőtt, márpedig a kettő szorzata adja az ellenállást!
A motorfék nem feltétlenül nőtt, sőt, egyrészt mert komoly törekvések vannak a motor belső súrlódásának csökkentésére (pl. jobb felületi minőségek, olajok), másrészt a downsizing miatt.
Az én autóm motorféke amúgy elég brutális, mégis 70-80 között fogyaszt a legjobban. ;)
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Szia,

Szerintem ez nagyon fugg a konkret autotol. Mindenesetre a 80-as evekre kialakult az a szokas, hogy az autok 90 km/h melletti fogyasztasat adjak meg, szerintem azert, mert akkor az atlag(!) autoknak ott volt az idealis fogyasztasa. Es arra tippelek, hogy azokta csokkent az autok legellenallasa es nott a motorteljesitmenye (kozvetve a motorfek, vagyis a veszteseg is), ezek egyutt feljebb toltak az idealis fogyasztast 90 km/h-rol az atlag autok eseten. De persze tevedhetek.

Igen, nekem is pont ez jutott az eszembe. Igen, a negyven éves autóknál (amikbe mondjuk 5. sebesség sem volt) volt a megadott sebességtartomány ideális a fogyasztás szempontjából. Ez később simán lett 90 km/h környéke és nagyjából egy-másfél évtizede a 100 km/h -át lövik be a gyártók.

Igen, a légellenállás négyzetesen emelkedik a sebesség függvényében. Ugyanakkor amíg annak idején egy Calibra légellenállási együtthatóján volt a szaksajtó elájulva, hogy az mekkora "korszakalkotó" volt - addig azt ma már kb. mindegyik alsó-közepes autó csuklóból hozza. Másik oldalról a motor és erőátvitelt is tudják már úgy hangolni, hogy a 100 km/h nagy általánosságban az ideális. Itt még érdemes lehet a nyomatékgörbéket nézegetni - akár összevetve a fokozatok áttételeivel is ...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and bel

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 486
3 913
113
Ez később simán lett 90 km/h környéke és nagyjából egy-másfél évtizede a 100 km/h -át lövik be a gyártók.

Emberek, a fizikát nem lehet meghágni.
Kizártnak tartom, hogy egy mai átlagos autónál 100km/h jobb fogyasztást adjon mint a 80. Ez azt jelentené, hogy 80-nál valami nagyon nincs jól beállítva, és iszonyatosan pazarló.
Mérjétek csak le saját magatok, és meglátjátok.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Emberek, a fizikát nem lehet meghágni.
Kizártnak tartom, hogy egy mai átlagos autónál 100km/h jobb fogyasztást adjon mint a 80. Ez azt jelentené, hogy 80-nál valami nagyon nincs jól beállítva, és iszonyatosan pazarló.
Mérjétek csak le saját magatok, és meglátjátok.
Pedig nem olyan bonyolult. A váltó áttételezésén múlik az egész. Ha a 80 nem esik ideális tartományba, akkor simán lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 486
3 913
113
Pedig nem olyan bonyolult. A váltó áttételezésén múlik az egész. Ha a 80 nem esik ideális tartományba, akkor simán lehet.
Ok, de milyen az az autó, aminek a 6. fokozata 80-nál még nem használható?
Egyébként meg simán lehet, hogy 5.-ben sem pazarlóbb mert a kevésbé hatékony fokozatot ellensúlyozza a kisebb ellenállás.
A hosszú fokozatoknak nagyobb sebességen van kedvező hatása (pl. 130-nál már biztosan minden autó jobban fogyaszt 6.-ban, mint 5.-ben)
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Ok, de milyen az az autó, aminek a 6. fokozata 80-nál még nem használható?
Egyébként meg simán lehet, hogy 5.-ben sem pazarlóbb mert a kevésbé hatékony fokozatot ellensúlyozza a kisebb ellenállás.
A hosszú fokozatoknak nagyobb sebességen van kedvező hatása (pl. 130-nál már biztosan minden autó jobban fogyaszt 6.-ban, mint 5.-ben)

Nincs nyomatékmaximum = "fröcsög" az üzemanyag a pocsékba ==> nem lesz ideális a fogyasztás.

Mondom ne csak 40+ éves autókkal próbáld. Nézz meg egy 15 éves vagy fiatalabb autót. Ott 100 km/h lesz az ideális ...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ok, de milyen az az autó, aminek a 6. fokozata 80-nál még nem használható?
Egyébként meg simán lehet, hogy 5.-ben sem pazarlóbb mert a kevésbé hatékony fokozatot ellensúlyozza a kisebb ellenállás.
A hosszú fokozatoknak nagyobb sebességen van kedvező hatása (pl. 130-nál már biztosan minden autó jobban fogyaszt 6.-ban, mint 5.-ben)
A turbós!
Pl. az enyém. Nekem a 6.-ban 80-on - emlékeim szerint alig forog 1000-et. Nincs felépült turbónyomás. Csak szenved. Egyszerűen nem érzi jól magát.
Pedig dízel, de a rárakott turbó alacsony fordulaton megfojtja. 2000 felett meg hátbarúg.
A fogyasztás szempontjából optimális fordulatszám valahol 1500-2000 között van nálam.
Korábban szívó benzinesem (1.6l) volt, amit gyakran már 50-55 körül is betettem ötödikbe. Kényelmes gázreakcióval lehetett 1-1 manővert megoldani vele akár ott is.
A mostani meg egy 2.0-ás turbó dízel (1,5+t). Városban 4.-ben 5,5-6literrel kivállóan elvan dinamikusan, jó a gázreakció.
Az igazi előnye meg persze feljebb van. Mert a régi 1.6-asom mellett nagyon lehetett megmaradni autópálya tempóban (persze akkoriban megszoktam). 4-4500rpm-ben tolta.
A turbódízel meg mondjuk 3000 alatt.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 486
3 913
113
Nincs nyomatékmaximum = "fröcsög" az üzemanyag a pocsékba ==> nem lesz ideális a fogyasztás.

Mondom ne csak 40+ éves autókkal próbáld. Nézz meg egy 15 éves vagy fiatalabb autót. Ott 100 km/h lesz az ideális ...

Kit érdekel a nyomatékmaximum? Egy 80km/h-ás haladáshoz mennyi kell, 15 lóerő? Épp hogy csak simogatni kell a gázpedált.
De ha ennyire állítod a dolgot, mérd már le a saját autódon, menj 10km-t 80-al, majd 100-al is, és mutasd mekkora volt az átlagfogyasztásod mindkét esetben.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 899
4 640
113
Mindenesetre a 80-as evekre kialakult az a szokas, hogy az autok 90 km/h melletti fogyasztasat adjak meg


Ezt még így nem láttam sehol leírva, mire alapozod?
Szia,

Az emlekeimre. :)

A rossz hir, hogy pontatlanok ezek az emlekek. :-(
Tehat a megadott ertek a valosagban az volt, hogy "orszaguton", es 1993-ig a megengedett sebesseg orszaguton 100 km/h volt, 1993-2001 kozott 80 km/h, es csak azota 90 km/h.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 546
113
Ez alap szintű fizika. A hagyományos váltóval szerelt, belső égésű motoros autók fogyasztása azon a sebességen a legalacsonyabb, ahol már a legmagasabb fokozatban viszonylag könnyen elgurul a kocsi, minél kisebb, de még erőlködés nélkül fenntartható fordulatszámmal. Ez valahol 50 és 70 km/h között van típustól függően. E fölött a sebesség növekedésével a fogyasztás nő, mert a légellenállás és a közegellenállás a sebesség négyzetével arányosan nő, míg a megtett út csak a sebességgel egyenes arányban. Továbbá a magasabb fordulatszámon a motor belső ellenállása és veszteségei is nőnek, különösen ha az kilép a hatásfok szempontjából optimális fordulatszám tartományból. A fogyasztási, szennyezési, elhasználódási, zaj, por kavarási, közlekedésbiztonsági optimum nem 130, de még csak nem is 100 km/h, hanem 50-70 km/h. E fölött már csak a menetidővel magyarázható a magsabb sebeség.
A fokozatmentes váltóval szerelt járgányok és az elektromos autók pedig nem fix áttételű fokozatokat használnak, így azoknál minél alacsonyabb sebesség, annál kisebb a fogyasztás még 50 km/h alatt is.
Viszont a fogyasztást befolyásolja a forgalmi helyzet. A sok lassítás, gyorsítás növeli. A magas fokozatban, de alacsony fordulatszámon való egyenletes haladás javítja. Tehát a fogyasztás szempontjából optimális sebességet nem csak a legmagasabb fokozathoz tartozó, erőlködés nélkül tartható legalacsonyabb fordulatszám határolja be, hanem az egyenletes, minél kevesebb gyorsítással, lassítással járó haladáshoz tartozó sebesség. Ahol sok a lámpa, kereszteződés, körfogalom, sokat kell szűken kanyarodni, sok a meredek emelkedő, ott ez a sebesség alacsonyabb. Ezért indokolt, hogy különbség legyen a városi és országúti sebességhatár között. Meg közlekedésbiztonsági szempontból is indokolt a városban az alacsonyabb sebessség.
De 80-90 km/h már mindenképpen fogyasztásnövelő hatású mondjuk 70 km/h-hoz képest mindegyik autónál (néhány extrém kivételt leszámítva).

Egyébként a legtöbb országban a magyarhoz képest alacsonyabb, vagy legfeljebb azonos autópályán és országúton a sebességhatár. Csak nagyon kevés országban magasabb, mint a miénk. Egy csomó helyen 100-110 km/h a maximum még autópályán is (sőt, van ahol csak 90 km/h) és 60-80 km/h országúton.

Egy 50 km/h városban, 70 km/h országúton, 90-100 km/h autópályán korlátozással elég tetemes fogyasztás és szennyezés csökkenést lehetne elérni és sok egyéb előnye is lenne. A hátránya legfeljebb a hosszabb menetidő.
 
M

molnibalage

Guest
E fölött a sebesség növekedésével a fogyasztás nő, mert a légellenállás és a közegellenállás a sebesség négyzetével arányosan nő, míg a megtett út csak a sebességgel egyenes arányban.
Ameddig a Cd állandó. Csak a gyártók nem adják meg sebesség szerinti Cd-t valamiért.
Vagy nem akarják vagy akkor állandó széles tartományban.
Ezt jó lenne tudni.

 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 143
59 761
113
Saját kocsi adatai, a fed komp. kb. 2 deci pontossággal mér a saját rátankolós utánmérésem szerint.
(Óra szerinti sebességek)
30 km/h-nál még 2-esben kell mennem. Fogyasztás 8 liter/100 km
50 km/h-nál 4. fokozat. Fogyasztás 5.8 liter.
60 km/h-nál 5. fokozat. Fogyasztás 5 liter.
90 km/h-nál 5. fokozat. Fogyasztás 6 liter.
110 km/h-nál 5. fokozat. Fogyasztás 6.5 liter.
140-160 km/h-nál 5. fokozatban dinamikus csapatva 8 liter

Nagyjából ezek az értékek. Szedán autó, jó légellenállási tényezővel, 5 fokaztú rövid végáttételű váltó, változó szelepvezérléses 1.8 Japán szívó benzin.