Ez alap szintű fizika. A hagyományos váltóval szerelt, belső égésű motoros autók fogyasztása azon a sebességen a legalacsonyabb, ahol már a legmagasabb fokozatban viszonylag könnyen elgurul a kocsi, minél kisebb, de még erőlködés nélkül fenntartható fordulatszámmal. Ez valahol 50 és 70 km/h között van típustól függően. E fölött a sebesség növekedésével a fogyasztás nő, mert a légellenállás és a közegellenállás a sebesség négyzetével arányosan nő, míg a megtett út csak a sebességgel egyenes arányban. Továbbá a magasabb fordulatszámon a motor belső ellenállása és veszteségei is nőnek, különösen ha az kilép a hatásfok szempontjából optimális fordulatszám tartományból. A fogyasztási, szennyezési, elhasználódási, zaj, por kavarási, közlekedésbiztonsági optimum nem 130, de még csak nem is 100 km/h, hanem 50-70 km/h. E fölött már csak a menetidővel magyarázható a magsabb sebeség.
A fokozatmentes váltóval szerelt járgányok és az elektromos autók pedig nem fix áttételű fokozatokat használnak, így azoknál minél alacsonyabb sebesség, annál kisebb a fogyasztás még 50 km/h alatt is.
Viszont a fogyasztást befolyásolja a forgalmi helyzet. A sok lassítás, gyorsítás növeli. A magas fokozatban, de alacsony fordulatszámon való egyenletes haladás javítja. Tehát a fogyasztás szempontjából optimális sebességet nem csak a legmagasabb fokozathoz tartozó, erőlködés nélkül tartható legalacsonyabb fordulatszám határolja be, hanem az egyenletes, minél kevesebb gyorsítással, lassítással járó haladáshoz tartozó sebesség. Ahol sok a lámpa, kereszteződés, körfogalom, sokat kell szűken kanyarodni, sok a meredek emelkedő, ott ez a sebesség alacsonyabb. Ezért indokolt, hogy különbség legyen a városi és országúti sebességhatár között. Meg közlekedésbiztonsági szempontból is indokolt a városban az alacsonyabb sebessség.
De 80-90 km/h már mindenképpen fogyasztásnövelő hatású mondjuk 70 km/h-hoz képest mindegyik autónál (néhány extrém kivételt leszámítva).
Egyébként a legtöbb országban a magyarhoz képest alacsonyabb, vagy legfeljebb azonos autópályán és országúton a sebességhatár. Csak nagyon kevés országban magasabb, mint a miénk. Egy csomó helyen 100-110 km/h a maximum még autópályán is (sőt, van ahol csak 90 km/h) és 60-80 km/h országúton.
Egy 50 km/h városban, 70 km/h országúton, 90-100 km/h autópályán korlátozással elég tetemes fogyasztás és szennyezés csökkenést lehetne elérni és sok egyéb előnye is lenne. A hátránya legfeljebb a hosszabb menetidő.