Eurofighter Typhoon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 955
85 572
113
molni

 

Nem csak abban a pillanatban működik a hajtómű amikor  indítják az eszközt.Arra is van esély,hogy még a hajtómű kiégése előtt de az indítás után(az útvonal repülés során)érzékel a rendszer.
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 669
113
Tesztelik az AESA rendszerű lokátort a Typhoon-on. Az első repülés év vége előtt várható.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/picture-aesa-radar-clears-trial-fit-with-eurofighter-387060/
 
M

molnibalage

Guest
A legújabb hírban németeknél az jön ki, hogy jelenlegi árfolyamon kb. 18 millárd dollárért van 108 EF, aminek nagy része nem multirole. Ez darabra visszaosztva 176 milló / gép. Na, ennyit arról, hogy milyen mondjuk az F-35 ár/érték aránya. Minden hülye járulékos költséggel számolva ordít, hogy az EF nemhogy olcsóbb, de egy kategória az F-35 vagy inkább még annál is drágább...
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
A Eurofighterrol van egy regebbi cikkem a konyvjelzoben, erdemes utananezni , hogy miert is szaladnak el az arak. Ez egyebkent egy tipikus esete az ejjropai "egyuttmukodesnek" ( huzzuk le a masikat minnel jobban ) , meg szerencse , hogy a jenkik nem utottek bele a lehuzos orrukat , mert akkor mar 200 euroert exportalnak a kalapacsot is . http://www.theregister.co.uk/2011/03/03/eurofighter_nao_analysis/
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
molni szerintem ne dobálózz "ez drága" " az olcsó" meg hasonló kifejezésekkel. Az F35-ösökön még jóformán a festés sem száradt meg, hogy mennyi az annyi azt kb 20 év mulva fogod megtudni. Amikor már egy rakás helyen hadrendbe állították, reptették, szervízelték, földhözverték, háborúztatták, stb akkor látsz tisztán, addig nem. Jelenleg amit tudsz az kb a
- flyaway cost;
- egyes országok hány darabot mennyiért vesznek
- mibe kerül a szükséges infrastruktúra kiépítése és ezt leoszthatod 12-24-120 gépre attól függően, hogy ki mennyit vesz

A további rész az becslés, ami tippelést, találgatást és a számok manipulácóját jelenti a valóságban.
 
M

molnibalage

Guest
Már bocs, de ez nem dobálózás...

A gépek ára és üzemeltetési költsége az első és utolsó években a legmagasabb. Ekkor még alig gyártottak valamennyit, döcögős a gyártás és az üzem is. Az EF-ből már több száz db készült és <i><b>ennek nagy része nem multirole</b></i> változat volt és ehhez képest az árcímke valami egészen elképesztő. Ez már nem dobálózás, ez simán azon a határon túl vagy, hogy becslési hibával és mással elkenje az ember.

Az EF hardverügyileg - már elnézést - de lószar egy F-35-höz képest. Se AESA radar - ez önmagában ~10-15 milliós tétel - se DAS, se integrált TGP és FLIR meg miegymás. És így ilyen marha drága. Ez valami egészen elképesző. Ehhez képest a F-35 filléres masina, de tényleg és úgy, hogy sokkal többet tud majd.

Januárban a 100. F-35 már gyártásban volt. Ez azért valahol elég tisztes mennyiség, mert 10+ év alatt sikerült kb. 350 db EF-et legyártani, pedig az F-35 gyártása csak most pörög fel...

A gép földhözverése miért is befolyásolja a gyártási árat? Szerintem sehogy.

A háborúztatás hogyan jön ide...? Az EF hány háborút látott? Líbiában sem vetették még be valódi csapásmérőként, mert Tornado GR.4 jelölte meg neki a célokat... Egyébként ez megint hol befolyásolja a gép árát...?

A flyaway cost meg egyes megrendelők első gépére az van, mert ki kellett fizetni. Az első F-35B volt 130 milla az angoloknak, de ez messze a leggbonyásabb és ebből készül a legkevesebb, az 'A' változatból jelenleg 1800+ darabra van megrendelés.

A megvett gépet meg reptetni is kell, tehát már 1 darabhoz is kell háttér. Szóval bocs, de én azt érzem, hogy a manipuláció az, hogy sokan sajnos megpróbálják takargatni a takargathatatlant és nyilvánvalót. Az EF 4. gen gépként tényleg potens, de ár érték arányt nézve - tisztán csak a "bummra vetítve" egy katasztrófa. Persze jó, hogy ezzel Európában van hi-tech ipar, de a fegyeres erők képességei azért korlátozottak, mert a nemzetgazdaságok támogatása mellett értelmes mennyiségre és a gépek képességeinek kifejlesztésére már nem telik... Szóval kifejlesztettek egy nem rossz gépet, ami annyira drága, hogy értelmes mennyiség értelmes áron soha nem lesz jelen állás szerint.
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
Egy másik topikban már egyszer kifejtettem erről az európai rettenetről a véleményemet,de akkor sokan lehurrogtatok.
Egyet értek molnibalage minden gondolatával.
Ez a bohózat, ami az "egyesült európában" zajlik haditechnika terén, az egy vicc.
Nekiállnak valamit kifejleszteni közösen, majd megpróbálják egymást jól lehúzni és mindjárt ki is száll az egyik a nagy közös buliból! Mindjárt borul a darabszám is.Ráadásul a kilépő is épít egy gépet, ami hasonló elrendezésű és többet tud. Mindjárt meg is van a házon belüli konkurencia és ismét csökken a darabszám!
Majd egymás után jelentik be, hogy inkább kevesebbet vesznek a fejlesztők is a gépből és kevesebb pénzt is adnának a projektbe!
Tragikomikum!
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
Én alapvetően az F35-ről beszéltem, mert arról van kb nulla adat, hogy a valóságban mennyibe is kerül a reptetése hosszú távon. Az F35, hogy jobb azzal egyetértek, feltéve ha ki is használják azt amiben jobb. Ezen a részen nincs amit tovább lovagolni.

"A gép földhözverése miért is befolyásolja a gyártási árat? Szerintem sehogy." - ha földhözverik azt ugy-e kisebb kár esetén javítani, nagyobb kár esetén cserélni kell. Ez nem gyártási költség befolyásoló tényező, hanem javítási költségé. Ha valami folytán meg 5 év mulva elkezdenek potyogni a megszokottnál jobban, akkor az átépítésnek is lesz ára, hogy ne folytatódjon a sorozat. Szóval a földhözverés beleszámít az árba, még ha nem is a kezdetibe.

"A háborúztatás hogyan jön ide...?" - végülis csócstechnológiás fegyverekről beszélünk, hogyan is jönne ide a háborúzás?! A gép elhasználódásának ütemét, szervízigényét befolyásolja amúgy.

A háttér, hogy egy darabhoz is kell az természetes, de a megvett gépek száma mondja meg, hogy gépre leosztva mennyibe kerül a háttér. Emiatt is nagyon mozog az egységár.

A EF ár / érték aránya magas, de az F35 ár / érték arányáról egylőre nem beszélhetsz, mert nem tudod, hogy mennyi az az ár, amennyibe valóban kerül tokkal vonóval, minfenéle fenntartással, mindent és mindenkit kifizetve az egész.
 
M

molnibalage

Guest
<i>Én alapvetően az F35-ről beszéltem, mert arról van kb nulla adat, hogy a valóságban mennyibe is kerül a reptetése hosszú távon.</i>

Ne vedd sértésnek, de a hír és a kommentem a beszerzésről szólt, üzemeltetésről még egy árva hang sem volt.

Egyébként meg anno volt arról hír, hogy az angol gépek, amik kiruccantak valami közel-keleti marketing körútra, mennyiért mentek. Ott is húzta mindenki a szemöldökét, hogy ej-ej...

<i>
Ha valami folytán meg 5 év mulva elkezdenek potyogni a megszokottnál jobban, akkor az átépítésnek is lesz ára, hogy ne folytatódjon a sorozat. Szóval a földhözverés beleszámít az árba, még ha nem is a kezdetibe.</i>

Ilyen vadászgéppel nem történt meg az elmúlt 40 évben. Nem kezdenek csak el úgy potyogni a gépek. Éppen ellenkezőleg. Nézd meg az F-15 cikkben azt, hogy annak statja hogyan javult. Az cikkben levő linken végezd el ugyanazt a számítást az F-16-ra. Az F-15-nél az 'A' osztályú események száma emlékeim szerint a harmadára a 'B' osztályú meg a tizedére esett 20 év alatt és nem kellett a fél flottát drasztikusan átépíteni. A hajtómá FADEC vezérlése kicsit besegíthetett, de kritikus hiba nem volt a flottában, am miatt egy gépre dollármilliókat kellett volna költeni, hogy ne feküdjön meg a flotta.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
"Ne vedd sértésnek, de a hír és a kommentem a beszerzésről szólt, üzemeltetésről még egy árva hang sem volt." - nem veszem sértésnek, de egy gép amennyibe neked konkrétan kerül, abban benne van minden a megvett daraboktól, az infrastruktúrán meg a szervízeken át, üzemanyagköltség, képzések, fizetések, stb. Nem kell magyarázzam. És ilyen megközelítésben kell nézni, nem csak kiragadni a beszerzési árat. A lényeg, hogy a további üzemeltetési költségekről nincsenek megbízható adatok, mert nincs ahonnan, emiatt is nem tudod, hogy mennyibe kerül az F35 valójában.

A potyogást sokminden okozhatja, most nem kell feltétlenül letörő szárnyakról elmélkedni, de ha jól emlékszem nemrég az F22 pilóták se kaptak rendesen levegőt a lélegeztetőrendszer hibája miatt, ami miatt könnyen beleállhat a gép a földbe. Szóval bármennyre is bombabíztos konstrukciók, lehet bennük később kibúvó és orvosolandó hiba, aminek az orvoslása vagy egy 2 dollárral drágább ötvözetből készülő cserealkatrész, vagy a másik végleten egy milliós átépítés.
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
Jó néhány európai fejlesztésű katonai eszköz ára közelíti a csillagokat /pl. NH90, A400M, Typhoon etc./! Az okok pedig politikaiak, mert a "közös ló háta" nem véletlenül túros...!

A versenytársak /az amik és a ruszkik/ pedig röhögnek a markukba...!!!
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
176m$/gép az sokkoló. Ennél olcsobban adják amik a "hude drága" F-35öt.

Márha nem a Britt verzió játszik akkor ugye nem is 176m$ a gépenkénti ár hanem 250m$ felett járunk. Uristen.

joker: "A lényeg, hogy a további üzemeltetési költségekről nincsenek megbízható adatok, mert nincs ahonnan,"

Már hogyne lenne F35 2006óta repül. 2011ben még F-15árban repült, a legutobbi hír meg az, hogy F16/F18SH kaliberben játszik.

http://www.defensenews.com/article/20130418/DEFREG02/304180021/F-35-Head-Flying-Hours-10-Percent-Higher-than-F-16

az amik amúgy pont az F22es tapasztalatok miatt ahol ha tetszik ef/rafis/oroszosan teszteltek a szokásosnál is alaposabban tesztelik az F-35öt. Ennek is köszönhető, hogy csúszik.
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
Ja, és a közös ló hátával civilben is problémák vannak, mert az Airbus gépei drágábbak, mint a Boeing-ek...! - /Bár itt kisebb az árkülönbség./
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
"Már hogyne lenne F35 2006óta repül. 2011ben még F-15árban repült, a legutobbi hír meg az, hogy F16/F18SH kaliberben játszik." - a pontosabb adatok érdekében szerintem várjuk meg, amíg néhány ország rendszeresíti és repül velük mondjuk egy évtizedet. Ez az F16/F18SH kaliber meg vagy igaz, vagy úgy igaz, mint a Gripenre a 8000 dolláros repóra.
 
M

molnibalage

Guest
nem veszem sértésnek, de egy gép amennyibe neked konkrétan kerül, abban benne van minden a megvett daraboktól, az infrastruktúrán meg a szervízeken át, üzemanyagköltség, képzések, fizetések, stb. Nem kell magyarázzam. És ilyen megközelítésben kell nézni, nem csak kiragadni a beszerzési árat.

A hír a beszerzési árról szólt. Pont. Nagyon csúnyán elbukuk az EF. Az üzemeltetési költség egy másik kör. Itt még nem lehet összemérni ez EF-fel az F-35-öt, de azt tudjuk, hogy az EF-nél bőven 30k USD táján levő repórákkal dobálóznak. Szóval ott sem teljesít jól a gép, pedig ez nem a multirole változat adata...

A potyogást sokminden okozhatja, most nem kell feltétlenül letörő szárnyakról elmélkedni, de ha jól emlékszem nemrég az F22 pilóták se kaptak rendesen levegőt a lélegeztetőrendszer hibája miatt, ami miatt könnyen beleállhat a gép a földbe.

Az OBOGS hibájának hitték, de mint kiderült, nem az volt. Emiatt egy gép veszett oda. Ez lenne a "nagy potyogás"...? Ja, és ennek megoldása sem került gépenként milliókba...

@Fade

Márha nem a Britt verzió játszik akkor ugye nem is 176m$ a gépenkénti ár hanem 250m$ felett járunk. Uristen.

Mint írtam az első F-35B-ért 130 millát fizettek ki az angolok. Honnan jött a 250 millós adat...?

@Sondor

Ez az F16/F18SH kaliber meg vagy igaz, vagy úgy igaz, mint a Gripenre a 8000 dolláros repóra.

A Gripenre ennél lényegesen alacsonyabbat hazudik be a SAAB a valóság meg ennél lényegesen sokkolóbb.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
A 30k USD repóránként még elfogadható, ha valós az összeg. Mennyi is a Gripen repórája? 80-90k ha csak lízing részt nézzük, azontúl üzemanyag és fizók meg az infrastruktúra egységnyi része.

Az F22 problémája egy gép elvesztését okozta, de okozhatta volna többét is, a földön tartotta őket amíg ki nem barkóbázták, hogy hol a hiba és ugyanannyi esély van egy olcsó, mint egy drága javíthatóságú hibára. Ennek mind megvan a költsége, ami a végösszegben szerepel ha objektíven számolsz.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
A hír a beszerzési árról szólt. Pont.

Nem egeszen. Hanem az egesz projektrol szol a cikk : http://www.spiegel.de/politik/deutschland/eurofighter-droht-finanzieller-kollaps-a-909797.html

Az angoloknal pedig azert ugrott meg igy az ara , mert 160-ra redukaltak a sajat gepeik szamat , viszont a szerzodesben az eredeti darabszam szerepel , ami veszteseget ugy probaltak kompenzalni, hogy eladtak a szaudiaknak a szerzodesbol viszamaradt darabokat. A masik ar dragulas , hogy inkabb felujitottak a 3 as szintre a regebbi gepeket , amiket 2016-tol kivonnak. Lenyegeben 2x fizettek a gepekert. Feljebb linkeltem a dolgot.Egy nagy Idiokracia ez az EU !
 
M

molnibalage

Guest
Nem egészen. Az angoloknál pont arról van szó, hogy az összes T3 gép most már új lesz, az első egyfeladatos vadászok 2017-ben nyugdíjazva lesznek.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
Nem egészen. Az angoloknál pont arról van szó, hogy az összes T3 gép most már új lesz, az első egyfeladatos vadászok 2017-ben nyugdíjazva lesznek.

Rendben , anyit tevedtem , hogy a 2-es szintre hoztak fel oket :
http://www.theregister.co.uk/2008/07/01/eurofighter_austere_air_to_ground_what_joy/