Európai 5. generációs repülőgép-fejlesztések

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 145
113
Szerintem egyáltalán nem, és ez a kisebb baj.
Az A-7 Corsair II-re hajaz erősen (ami pedig egyike a személyes kedvenceimnek), illetve a MIG-21 a beömlőben elhelyezett radarkúpos verzióira annak a hátrányaival.
Nézzük már meg mekkora az itt látott orrkúp, és mekkora az F-35-ön; ez a kialakítás ebben a formában eléggé behatárolja a radart befoglaló méreteket és annak teljesítményét - AESA ide vagy oda. A vevőegységek száma bizony AESA esetén is számít.

A sorozatgyártott változatnak másfajta orra lett volna, mint az X-32-nek, nem lett volna nagy (ha lett volna bármilyen is) különbség a radar T/R számban.

BAe-nek volt saját 5.generációs programja,a Replica
...
Az MD JSF tervében is bent volt a BAe

A JSF volt az a program, ahol gyakorlati tesztek is zajlottam, javíts ki, ha tévednék, de a Replica nem jutott el idáig.
Az MD JSF terve az, amiből az X-32 lett, miután a Boeing felvásárolta az MD-t.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 541
113
A sorozatgyártott változatnak másfajta orra lett volna, mint az X-32-nek, nem lett volna nagy (ha lett volna bármilyen is) különbség a radar T/R számban.
Replica tudtommal egy modellig jutott,amivel radarmérési kisérleteket végeztek.Saab gépe meg rajzasztalig.
Amennyire emlékszem,a tervválogatásnál még külön ott volt a Replica alapján fejlesztett gép is,amikor a két megépülésre kerülő JSF gépet kiválasztoták.Ha jol emlékszem,a helyből felszálló változat külön emelőhajtóművén bukott el.


A JSF volt az a program, ahol gyakorlati tesztek is zajlottam, javíts ki, ha tévednék, de a Replica nem jutott el idáig.
Az MD JSF terve az, amiből az X-32 lett, miután a Boeing felvásárolta az MD-t.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 145
113
Azt jól értem, hogy erre megrendelés van? Mondjuk az 50M EUR az kb. a munka elkezdésére tűnik elég, de koncepció demó gép építésére talán.

Az Eurofighter LTE nagyjából "kötelező", lévén az FCAS program végeredménye 2040 előtt nem várható...

A Rafale F4 milyen új dolgokat kap?

Két lépcsőben (2023 és 2027) kapják meg elviekben a francia Rafale B, C és M gépek, 2023-ra plusz 28, 2027-re plusz 30 új gép is jön:
  • RBE2-AESA radar
  • Javított Sisak-kijelző
  • Talios célzókonténer
  • Mica NG levegő-levegő rakéta
  • Új 1000kg-os precíziós csapásmérő fegyver, AASM (valami 'Hammer', de gondolom ez az angol fordítása a névnek)
  • SCALP integrálás
  • Javított adatkapcsolat és új műholdas adatkapcsolat
 
M

molnibalage

Guest
Az Eurofighter LTE nagyjából "kötelező", lévén az FCAS program végeredménye 2040 előtt nem várható...

Két lépcsőben (2023 és 2027) kapják meg elviekben a francia Rafale B, C és M gépek, 2023-ra plusz 28, 2027-re plusz 30 új gép is jön:
  • RBE2-AESA radar
  • Javított Sisak-kijelző
  • Talios célzókonténer
  • Mica NG levegő-levegő rakéta
  • Új 1000kg-os precíziós csapásmérő fegyver, AASM (valami 'Hammer', de gondolom ez az angol fordítása a névnek)
  • SCALP integrálás
  • Javított adatkapcsolat és új műholdas adatkapcsolat
A Meteor jön hozzá vagy sem? Mit tud majd ez?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 145
113
A Meteor jön hozzá vagy sem? Mit tud majd ez?

Az Rafale F3R óta hadrendben van a Meteor a franciáknál...

rafale.jpg


A Mica NG új kettős tolóerejű hajtóművet és új érzékelőket (mátrixpontos képalkotó IR illetve AESA radaros RF) jelent, de a régi Mica-val megegyező méret, tömeg és tömegközéppontal, hogy probléma nélkül lehessen a régi Mica rakéták helyére függeszteni őket.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
18 798
33 499
113
De a másik oldalról pedig nem igaz, hogy a Saab-ot lekötötte a Gripen E/F, hiszen például közben részt vettek a Boeing-el közös T-X tenderen...
És ezt most végiggondoltad? Én ezt írtam:
míg a svédek a TX-el meg a saját Gripen E-jükkel kiválóan el voltak foglalva.
Maradjunk annyiban, hogy a SAAB 2 ekkora projekt mellé teljesen érthetően nem kapálózott még egy újabbért. Ne felejtsd el, hogy a Gripen E nagyon sokáig versenyben volt az Indiai vadászgép beszerzésen, és ott is elképesztő melót (és pénzt!!!) tettek bele a project sikerességébe.
Mi az, amit a Gripen NG tud, de a Rafale F4 és az Eurofighter LTE nem?
Háát :rolleyes: csak annyi, hogy a svédek szempontjából hazai fejlesztésű, és gyártású. ;)
De hogy megértsd. Az olaszok és angolok éppen most vannak benne az új F-35-ös gépek gyártásában, bevezetésében. Mint ahogy a svédek a Gripen E-vel ugyan így.
A Rafale F4, EF LTE meg max fejlesztési szinten van. Ezek továbbfejlesztések, és nem vadonat új gépek megrendelését jelentik. A svédek meg 60db vadonat új gép leszállítására szerződtek a SAAB-bal.
Mi a hülyére butított megrendelés? Ha az eredetileg tervezettnél kevesebb példányt rendelnek meg belőle.
Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől? Nos, Németország 13 példányt próbált meg a saját megrendelésállományából értékesíteni
Ez érdekes lesz! :)
Fel tudnál sorolni 1 olyan országot (a dél-afrikaiakon kívül akik a saját anyagi nyomoruk miatt szálltak ki), aki véglegesen - tehát nem opcióra változtatott - törölt megrendelést? :rolleyes: Pedig bárki megtehette volna, szerződésszegésre hivatkozva!
Meg szeretném kérdezni, hogy a németek végül is eladták a gépeket?
Mennyi is volt a BW GDP arányos költségvetése, amikor felmerült a gépek eladása? Ha jól összeadom, akkor több mint 6Mrd EUR-val ígértek azóta többet a 2020-as védelmi kiadásokra, és szerintem nem ez lesz a végső szám! Ez több mint amit a cseh, a szlovák, és a magyar kormány EGGYÜTTVÉVE költ védelmi kiadásokra 2019-ben! :eek: És ez a pénz még mindig csak arra elég, hogy 1-2 olyan programjukat rendbe rakják, ami már teljesen vállalhatatlan állapotba került.
Dél-Afrika még benne se volt, amikor Olaszország például kiszállt. Viszont a későbbi megrendelésállomány újratárgyalása a mai napig tüske az Airbus és például a Német kormány között.
Hivatalosan senki nem volt benne, amikor az olaszok kiszálltak. Ha az olaszok bármikor is komolyan gondolták volna a programot, akkor nem rendelnek be előtte 22db C130J-t, amiből 10db-ot 2001-re (azaz a megállapodás aláírásának évére) le is szállítottak nekik. Forrás
Gondolom tisztában vagy vele, mi a kötbér fogalma. Amennyire tudom, a németek is visszamondták volna, de ugye akkor fizethettek volna egy rakat pénzt az Airbusnak a felmondott gépek után... Ezért jött az az ötletük, hogy akkor átveszik a gépeket, és megpróbálják értékesíteni őket. Ami nem sikerült...
És te a "Hibás teljesítés" fogalmával? Többszörösen joguk és lehetőségük (hajtómű problémák, késve szállítás) lett volna csökkenteni a megrendeléseket, vagy akár lemondani a további rendeléseiket, mindenféle büntetés nélkül.
Tényleg? Én úgy tudom nem volt. Van erre valami forrásod?
Íme
A költségeiket akarták csökkenteni. Alapvetően a BW-nek 40db gépre lenne szüksége, a minimális működéshez. Másra nem is gondolhattak az akkori védelmi kiadások mellett. A gépekre szükségük volt, és van most is, csakhogy ha eladják őket, akkor egyszeri bevételt jelent, és a szorult helyzetükre való tekintettel a konzorcium csak áron alul vette volna meg (gondolom). Ehelyett azt a megoldást választották, hogy a kecske is jól lakjon (nem csak viszi a pénzt a gépek fenntartása, hanem bevételt is jelent), meg a káposzta (és a gépek) is megmaradjon.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az Airbus nyilvánosságra hozta a No.onak fejlesztett gyémánt alakú alacsony észlelhetőségű repülőgépről készült képeket és a tesztek néhány részletét.
A fejlesztés 2007 (!!) óta tart (azzal azt hiszem nem lehet vádolni őket hogy elkapkodnák a dolgot…)
A project eredeti neve LOUT volt (Low Observable UAV Testbed) de ezen már túlléptek és a jelenlegi fejlesztés már szoros összefüggésben van a Francia-Német FCAS projekttel
és a képek
LOUT-Pic-11.jpg

LOUT-Pic-2.jpg

LOUT-Pic-3.jpg

Ja, és annyit még elmondtak hogy a gép felülete az IR STEALTH miatt több helyen hűtött lenne, és a kormányzást hagyományos kormányfelületek helyett tolóerő vektorosnak tervezik (mindhárom tengely mentén) :eek: