F-14 Tomcat (Grumman)

Az ilyen lendületes előadásokat nagyon csípem. Félelmetesen sok infót ad, ami könnyen emészthető, de mégis releváns. Bár azért néhol kicsit túloz az F-14 dogfight képességek terén, de mint evolúció és finanszírozás terén érdekes.

Egy dolog sántít nekem benne az F-111B vs F-14A üres tömege. Vagy csak én értettem félre. Mindenhol szinte azonos érték van a kettőre, nem vágom, hogy a -10k font spórolás hogyan jött ki. Az cirka 4,5 tonna. Vagy az F-111B üres tömege mindenhol pontatlan lenne?.

Az F-14A üres tömege, 40 ezer font.
http://www.anft.net/f-14/f14-specification.htm

F-111B üres tömege 46 ezer font.
http://www.alternatewars.com/SAC/F-111B_Seavark_SAC_-_August_1965.pdf
http://www.alternatewars.com/SAC/F-111B_SAC_-_1_July_1967.pdf
 
14441058_10153824843896319_6669871584763149058_n.jpg
14344164_10210977487781490_2775677019719629345_n.jpg
14292343_10154443719650586_8383321864767491908_n.jpg
 
A köztudatban az van, hogy az Intel 4004 volt az első mikroprocesszor. Csak a 2000-es években hozták nyilvánosságra, hogy az F-14-hez kifejlesztett MP944 volt az első. Ezt eddig nem tudtam, ma szaladtam bele véletlenül az infóba.
 
Inkább ide rakom.

A 80adik Tomcat (BuNo160378) nem került iráni kézbe soha. Sokáig állt lekonzerválva Davis-Monthan-ban, majd felújítás után a kaliforniai Point Mugu támaszponton használták rakéta tesztekre. Majd vissza került a sivatagba.
f14-80.jpg

0269.jpg

 
Ezt Molniék tudnák kifejteni, de azt hiszem, a Tomcat egyik gyengéje pont a hajtómű és a manőverező légiharc volt. Az F-15 ebben biztos, hogy jobb.
 
Ezt Molniék tudnák kifejteni, de azt hiszem, a Tomcat egyik gyengéje pont a hajtómű és a manőverező légiharc volt. Az F-15 ebben biztos, hogy jobb.

Na de melyik Tomcat és melyik hajtómű? Volt abból egy jó erős verzó is, lényegében nulla limitációval. De persze ez volt a nehezebb is.
 
A HT összefoglaló írás kárára mennyire hasonlítsam össze a gépeket Ps görbével? Az F-14 anyagot én asszem pénzért vettem, ezért nem szívesen osztanám meg direkt linkben...

F-14A-ról vannak diagramok 4+4 AIM-9+AIM-7-tal, ami a gép ASF légiharc konfigja. Azt lehet összevetni mondjuk az F-16A-val és egyes pontokban az F-15-tel. A diagramok nem azonos diagraom, egyes diagramoknál csak adott pontok hasonlíthatóak össze, nem az egész görbe tartomány. F-15-nél csak sust. turn rate diagramok vannak, ami a Ps = 0 értéknek felel meg.

Vagy ez legyen egy későbbi mítosz oszlató kisebb írás?
 
Szerintem legyen mítosz oszlató. A Gondolatok című írás inkább általános jellegű legyen :-)
 
Az összehasonlítást nehezíti, hogy az F-14-nél a turn diagramok 15k lábon vannak az F-16CJ-nél meg 10k és 20k lábon. Ezért egyes pontokat tudok öszehasnolítani...