F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 693
113
Minden piac, minden üzlet. Ne legyünk már ennyire romatikusak.

Egyáltalán nem vagyok romantikus, de a vadászgépek hajtóműpiacát alapvetően az állam tartja fent. Míg például a civil gépeknél a piac magát tartja fent, ahol a piaci fogyasztók nyers önérdeke hajtja a folyamatokat. Az államnál alapvetően önmagából kell fakadni az igényeknek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 565
113
Egyáltalán nem vagyok romantikus, de a vadászgépek hajtóműpiacát alapvetően az állam tartja fent. Míg például a civil gépeknél a piac magát tartja fent, ahol a piaci fogyasztók nyers önérdeke hajtja a folyamatokat. Az államnál alapvetően önmagából kell fakadni az igényeknek.
Ezt mond meg az államnak. Ő talán ki szeretne maradni az üzletből? Az állam emberei a politikusok. Az üzlet emberei a lobbysták. A lobbysták pénzt és egyéb juttatásokat adnak az állam embereinek és így az állam emberei megrendeléseket az üzlet embereinek. Munkahelyeket biztosít az egyik, választópolgárokat a másik. Üzlet.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 115
113
40130570323_998183ddd6_h.jpg


Forrás
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
54430389_992290140959720_3418170557407952896_n.png


Érdekes kevert konfig. A törzs alattit nem ismerem fel és a bal külső fehér rakéta is érdekes, hogy miért van fent. Az valami régebbi AAM-nek tűnik.
Python-3 izraeli légiharc-rakéta, infravörös önvezérlésű, a 80-as években volt jópár-tucatnyi légigyőzelmük vele. Lehet, hogy már az élettartama vége felé járhatott, és azért függesztették fel hogy közeli légiharc esetén azt indítsák elsőként. A törzs alatti az talán valami elektronikai felderítő-konténer, vagy ki tudja, az izraeliek nem túl bőbeszédűek a saját elektronikájukról.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 115
113
Mondjuk elég vegyes a rakéta függesztés. Sparrow, amram,python 3 aztán 2db python 4 vagy 5-ös.

A 2011-ben Ostravában kiállított izraeli F-15ösökön is hasonlóan vegyes fegyverzet volt, csak póttartályokkal. Szerintem ez is valamilyen "megemlékező fotózás" lehetett.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 683
4 438
113
A Sas visszatér: nyolcvan új példány az F-15-ösökből

Negyvenöt éve repült az első Eagle, de ma is dolgozik a gyártósor. Hogyan lesz a modernizált F-15EX az ötödik generációs F-35-ös fegyverhordozója?
Az amerikai fegyveres erők beszerzési programja az Egyesült Államokon kívül is érdeklődésre tart számot, némi információt nyújtva az amerikai haderőfejlesztés irányairól, vagy akár a hiányosságokról. A 2020-as lista azonban olyan tételt tartalmaz, ami világszerte komoly meglepetést okozott. A hadügyi tárca száztíz harci gépet tervez beszerezni, héttel kevesebbet, mint 2019-ben, ezen belül negyvennyolc F-35-öst, nyolccal kevesebbet, mint az idei tervszám, és a légierő számára – itt a meglepetés – nyolc F-15EX típusú gépet, ami része, és ez az igazi meglepetés – egy nyolcvan gépes Eagle-csomagnak, amit 2024-ig tervez szolgálatba állítani a US Air Force. Korábban a haderőnemnek épp az F-35-ösök beérkezése volt az, ami kvázi feleslegessé tette ezeknek a negyedik generációs gépeknek a további szolgálatba állítását.



Az F-15-ösök váratlan reneszánsza – ezzel a címmel írt elemzést minderről a tekintélyes aviatikai szaklap és portál, a FlightGlobal. A cikk arra emlékeztet, a típus első példánya 1972-ben repült, vagyis negyvenöt évvel ezelőtt, amikor még Nixon volt az elnök és tartott a vietnami háború... Az is kétségtelen viszont, hogy az eredetileg a McDonnell Douglas által fejlesztett, erős, kéthajtóműves, többfeladatú, robusztus gépnek (sokan még mindig nem hiszik el, de fél szárnnyal is leszállt egyszer...) most is működik a gyártósora, hála a katari és a szaúdi megrendeléseknek. De mi szükség van erre a gépre annak a légierőnek, amely nem is egy, hanem immár két ötödik generációs típust tart szolgálatban?

Az elsődleges funkció az üzemidejüket kirepült F-15C-k pótlása elfogó vadászként. Más feladatkörben pedig éppenséggel az F-35-ös mellé rendelik a hadszíntereken az „öreg” kollégákat, mégpedig abból a megfontolásból, hogy az F-15-ös úgymond fegyverhordozója legyen a fejlettebb, de kisebb típusnak, amelynek belső fegyver-rekeszébe bizonyos nagyobb támadófegyverek nem férnek el, ha pedig külső fegyvertartókra függesztik a méretes muníciót, vége a „lopakodó” jellegnek és előnyeinek.



Vagyis az F-35-ös a maga alacsony észlelhetőségű kiképzésével, akár az ellenséges légtérben repülve, megtalálja és megjelölheti a célpontokat, az adatátviteli rendszer révén a céladatok megjelennek az F-15-ösök személyzete és fegyverrendszere számára is, és a megfelelő eszközt tehát erről a nagyobb gépről indíthatják, távolabbról, onnan, ahol a nem „lopakodó” gépek sincsenek annyira kiszolgáltatva a célpontot védő rakétáknak és vadászoknak. A szisztéma kicsit hasonlít arra az amerikaik által régóta használt „Vadmenyét-formációra”, amely elsősorban az ellenséges légvédelmi egységek kiiktatását kapta feladatul, hasonló munkamegosztással, a kilencvenes évek elején Magyarországon is tartott bemutatót az akkori felállásban Wild Weasel kötelék, egy F-16-os a maga akkor fejlett szenzoraival, és a hatalmas teherbírású F-4 Phantom.

Az sem lényegtelen, hogy noha az F-35-ös csak egy hajtóműves, az egy órára jutó üzemeltetési költsége ennek ellenére magasabb, 35 ezer dollár körüli. Mindeközben az F-15-ösökre bővebben van személyzet és az évtizedek alatt kiépült alkatrész-bázisa is stabil. A nyolcvan gép az F-15EX variáns lesz. A modernizálás elsősorban a passzív és aktív védelmi rendszer felújítását és új repülési szoftvert jelent, és valószínű, legalábbis a gyártó Boeing azt reméli, hogy a megrendelés egyben erősíti majd a Sasok újabb külföldi eladásainak esélyeit is.
http://iho.hu/hir/a-sas-visszater-nyolcvan-uj-peldany-az-f-15-osokbol-190320
 
M

molnibalage

Guest
Az elsődleges funkció az üzemidejüket kirepült F-15C-k pótlása elfogó vadászként.
Ez rész furcsa, mert elfogó vadász, mint típus megszűnt az F-106-tal 1988-ban. Az F-15 "klasszikus légifölény" vadászgép. Attól, hogy QRA és esetleg háborús készültségből végez felszállást ettől még nem elfogó vadászgép. Simán F-15-öt feladatkörét betölti.

Más feladatkörben pedig éppenséggel az F-35-ös mellé rendelik a hadszíntereken az „öreg” kollégákat, mégpedig abból a megfontolásból, hogy az F-15-ös úgymond fegyverhordozója legyen a fejlettebb, de kisebb típusnak, amelynek belső fegyver-rekeszébe bizonyos nagyobb támadófegyverek nem férnek el, ha pedig külső fegyvertartókra függesztik a méretes muníciót, vége a „lopakodó” jellegnek és előnyeinek.
Milyen fegyverekre gondolnak itt?

A JSOW-nak lesz hajtóműves változata, ami tudtommal elfér az F-35-be. Milyen hosszabb lándzsa kell amikor a stealth képesség miatt 100 km távolságig jó esetben azt csinál a gép, amit akar? Ok, JASSM, de hajtóműves JSOW mellett minek? Az F-35A egyik lényege, hogy a stealth miatt közel tud menni és nem 2-4 db nagyobb cuccot indít, hanem 8 db SDB I/II-őt.

Az külső függesztésű F-15-ös ellen alsó hangon 250 km távolságig jó az Sz-400, de elvi szinten messzebbre is jó az 40N6-tal. Persze lehet horizont alá menni, annak minden következményével. Tehát minek kell olyan platform, ami igen kevés célt indít, ergo igen kevés célcsatornát foglal le? SDB-vel közel menni nem tud, hiába visz el egy rakatot.

Boeing_orders_undisclosed_number_of_Cbham_s_BRU_61_SDB_carriage_systems_640_001.jpg


Vagyis az F-35-ös a maga alacsony észlelhetőségű kiképzésével, akár az ellenséges légtérben repülve, megtalálja és megjelölheti a célpontokat, az adatátviteli rendszer révén a céladatok megjelennek az F-15-ösök személyzete és fegyverrendszere számára is, és a megfelelő eszközt tehát erről a nagyobb gépről indíthatják, távolabbról, onnan, ahol a nem „lopakodó” gépek sincsenek annyira kiszolgáltatva a célpontot védő rakétáknak és vadászoknak.
Púder. Erre van megfelelő platform, úgy hívják B-52 és B-1. Erre új vadászgép elég elég muris és drága. Vagy egyszerűbb lenne akkor benyögni a valóságot, hogy túl lassan érkezik az F-35A, öregszik és kevés az F-16C, kell réskitöltés. Arcvesztés lehet, de az FB-111 is így született meg, ami azért nagyon nem volt egy B-1A sem B-1B...

A szisztéma kicsit hasonlít arra az amerikaik által régóta használt „Vadmenyét-formációra”, amely elsősorban az ellenséges légvédelmi egységek kiiktatását kapta feladatul, hasonló munkamegosztással, a kilencvenes évek elején Magyarországon is tartott bemutatót az akkori felállásban Wild Weasel kötelék, egy F-16-os a maga akkor fejlett szenzoraival, és a hatalmas teherbírású F-4 Phantom.
Hujujujujujuj...

Szezon és fazon. Az F-4G az 100%-ban SEAD gép, semmi másra nem használták. Az F-16-osra lehetett már AGM-45 és AGM-88-at is tenni, de nem volt HTS pod. Ez esetben max. arról lehet szó, hogy az F-4G adott át valahogy adatokat (volt azon Link 16....?), de ha ez nem volt lehetséges, akkor a HTS pod nélküli F-16C legfeljebb HAS (HARM As Senor) módban indíthatta az AGM-88-at, tehát ez nem igazán jó hasonlat. Ezen inkább arról szólhatott, hogy az F-4G volt a SEAD és az F-16C a DEAD bombákkal. Csak ez "picit" más dolog.

Az sem lényegtelen, hogy noha az F-35-ös csak egy hajtóműves, az egy órára jutó üzemeltetési költsége ennek ellenére magasabb, 35 ezer dollár körüli.
Na ez az, ahol megroppan az ég...

https://www.google.com/url?sa=t&rct...08-2012.xlsx&usg=AOvVaw39KBqhK9jBZNWYd8m_K9Xc

Izé. Az összes F-15 változat drágábban repült már 6-10 éve is. Azóta volt infláció is és a gépek öregedtek. Az upgrade-ek költségei is rakódnak rá az átlagra. Az F-35A költsége meg csökkenni fog jó darabig.

Mindeközben az F-15-ösökre bővebben van személyzet és az évtizedek alatt kiépült alkatrész-bázisa is stabil.
Én nem vettem észre valamit és nagy hirtelen megszűnt a generális USAF pilótahiány? Tessék csak beírni azt a keresőbe, hogy "USAF lacks pilot" vagy "USAF pilot shortage". 2016 óta csak úgy ömlenek a cikkek. Ez kezdetben 1000 pilóta volt. a 2018-as cikkben ez már 2000. Tehát kétszemélyes gépekkel csökkentjük a pilótahiányt az egyszemélyes F-35A-val szemben? Tessék...? Keresem a kandi kamerát.

https://www.businessinsider.com/air...-shortage-but-struggling-with-training-2018-7

Hát gyerekek, ekkora púderozását annak, hogy "kilobbiztunk 8 db gépet és esetleg még többet" még a büdös életben nem láttam.