F-16 Fighting Falcon (General Dynamics/Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 252
113
Ez a szárny nagyon hasonló kialakítású mint anno a Drakené volt. Tudja valaki milyen repülési tulajdonságai vannak ennek a formának a kacsa vagy a hagyományos szárnyakhoz viszonyítva?

031.jpg
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Aranysas kezdte nyomni ma vagy tegnap, hogy ja de szép... :)
HAL Tejas is amúgy eléggé hasonló kialakítású, nem? :)
 
M

molnibalage

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

sulyid

Member
2010. április 19.
171
0
16
A videó nem rossz :)
1 kérdés: a nemzetköz gyakorlatokon milyen vélemény alakult ki a török, görög, lengyel pilótákról? Mennyire "jó" pilóták?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 252
113
molnibalage , te elég sokat tudsz a repülőkről és az ami gépekről. Meg tudnád mondani nekem melyik szárny ideálisabb ez a delta forma vagy a hagyományos F-16 szárny? Bár ha jól figyeltem ebből a deltából is 2 változat volt ha minden igaz, a hagyományoson pedig sejtem hogy voltak apróbb változtatások. Gondolom nagy sebességnél ez a nyerőbb és több üzemanyag és teher fér fel rá viszont mégis maradt az eredeti.
 
M

molnibalage

Guest
Ennyire sokat nem, ezen felül önmagában ennek a kijelentésnek nincs értelme, mert egy adott szárny mindig csak adott tartományban nyújt határozott előnyt mással szemben, de az XL-nél egyértelműen szükséges a nagyobb fegyverterheléshez, ami nagyon keményen odaver a területszabálynk. Hiába lenne az XL-nek tisza állapotban számtalan előnye megpakolva a gép ennek nagy részét sanszosan elveszti. Emiatt van az, hogy tisztán vagy két IR AAM-el a mai 4++ gépek nagy magasságban kevés tüzelőanyagal képesek akár M1.2-M1.4-re is utánégető nélkül, de csak két nagy bombát teszel rá és az annyira hazavágja a hullámellenállást és annyra növeli a homlokfelületet, hogy még a hangsebességet sem lépik át.

A szuperszonikus karakterisztika miat a nyilazással és más szárnyviszonnyal nem játszhattak sokat az eredeti szánynál, maradt a deltásítás. A nagyobb tömeg miatt egyszerűen szárnyfelület kell, hogy még kb. azonos siklószám mellett is ne eszméletlen nagy állásszöggel repüljön a gép...
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 252
113
És az sem segített rajt hogy a törzs köré helyezték a legtöbb felfüggesztőt? Ami még több is mint a hagyományos F-16-osokon, tehát akár kevesebb is lehetne így csökkenne a légellenállás. Nekem a hagyományos F-16 kis delta szárny egy kissé kompromisszumosnak tűnik, ami minden tartományban jó de sehol sem kiemelkedő. Ennél a változatnál viszont elég sok felhajtóerőt termelhet a törzshöz hosszan simuló rész, azzal spórolható üzemanyag.
 
M

molnibalage

Guest
A területszabály értelmében ez csak ront a helyzeten, mert a szárny által okozott keresztmetszet növekedésére rátesz egy lapáttal. Az F-16-nak nem deltaszárnyra van. A NASA oldalán lehet, hogy van fent részletesebb elemzés az F-16XL-ről, de soha nem nézem utána. Azért ez nem a "két perc alatt ellenőrzöm" dolog. Mérni kell, vagy numerikus szimuláció, de inkább a kettő együtt.
 
M

molnibalage

Guest
Ez sem jelenthető ki. Egyszerűen minden megoldásnak van előnye és hátránya. Abból a szempontból az egész F-16 "elavult" - ahogy minden 4. gen gép - hogy nem ad olyan RCS csökkenést, mint az F-35/F-22 és a többi erre tervezett gépé.

Azt is be kell látni, hogy utólag átszabni egy gépet az eléggé nehéz, mert az alapkoncepciónak vannak kötöttségei. Egy F-16XL méretű/tömegű géphez sokkal erősebb hajtómű kellett volna, vagy két hajtómű. Két hajtmű meg gyakorlatilag egy másik gépet jelent.

Az elavult szó használatával vigyázni kell, mert pl. elavultnak neveznéd pl. a Pitts Special-t? Mindig azt kell nézni, hogy mire tervezed a gépet. Többször említettem már, hogy a 4. gen gépek fantasztikus repteljesíménye ellenére még mindig van olyan szuperszonikus rekord, amit az F-4 Phantom II tart. Egyszerűen máshova volt optimalizálva a gép. Adott célt nézve lehet mondani azt, hogy "elavult", de inkább azt, hogy "arra kevésbé alkalmas".
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 881
32 306
113
A Lockheed és a BAE egy tízmilliárd dolláros F-16-modernizációs piacért versenyez. Jelenleg 3000 potenciális modernizálandó gép jöhet számításba világszinten.
http://finance.yahoo.com/news/bae-systems-battles-lockheed-10-billion-f-16-162931140--finance.html
 
M

molnibalage

Guest
A mai hírhalomhoz. Izraelnek sanszosan azért kell AIM-9X, mert egyes paramétereiben felülmúlja a Python család legutolsó tagját is, no meg az nem mehet törővégre az F-16-on. Legalábbis ez izraeli repszifejlesztő nekem ezt mondta.
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
926
259
63
Azért kérdeztem, mert a Python 4-et még tudták ott hordani ahhoz képest annyira nem tér el az 5-ös külsőre.