A B-2-ből eredetileg 100+ készült volna, alig lett volna a gép ára 2-3-szorosa egy B-1-nek, attól függően, hogy program vagy flyaway árat nézed.
-----------------------
Nincsenek "trükkök", csak tömény szívás. Anno az AP blogon (2008 táján) Tacsk0 volt olyan "eszes", hogy bádogosmunkának titulálta az újrahajtóművezést. Allesmor, Zord Stonefort kollégával meg a faterral csoportban ülve röhögtük körbe szegényt.
Egy szívócsatornán az eredetinél sokkal több levegőt te csak úgy nem fogsz átpaszírozni, tehát a tolóerő nyereség eleve limitált lesz, hiszen az áramlási veszteség egy adott keresztmetszet esetén nő. Nagyob tolóerőt azonos levegőátfutással nem könnyű csinálni még akkor sem, ha pontosan a hajtóműhöz tervezel szívócsatornát. (Érdemes megnézni azt, hogy az F100 óta milyen levegőátfutáshoz milyen keresztetszet és tolóerő tartozik fékpadon.)
A lökéshullámrendszer és a hajtómű párosa nem végtelen rugalmasak, a nyomáskarakterisztika nem tetszőleges, mert az áramlás és égés stabilitásának követelményei vannak, és még n+1 olyan bibi lehet, amiről én nem is tudok, mert nem vagyok akkora spíler.
Tehát, ha még elméleti szinten alkalmas is a szívócsatorna a hajtómű vezérlést kicsit vagy teljesen újra kell "hangolni" a szívócsatorna miatt. Az F-15 cikk hajtómű része kapcsán láthatod, hogy ez mekkora szenvedés, hogy ne pompázsoljon, a fordulatszám változás gyors legyen, stb. és a teljesítmény is megmaradjon.
Hát a hajtóművet hogyan pakolod egy másik sárkányba? A rögzítési és erőátviteli pontokkal mi lesz? Hát az erőforrássan nagyobb tömegével? Mi garantálja, hogy elbírja a sárkány mondjuk 9G-nél is...?
-----------------------
Két példa. A dél-afrikaiak asszem RD-33 hajtóművet akartak tenni francia gépükbe, évekig tartó szenvedés után csak hatalmas kompromisszummal sikerült csak megoldani és nem tudom, hogy hány gépen hajtották végre. Indiaiak AL-31-et akartak MiG-27-be. Tudtommal egy szem gép elkészült, repült aztán ejtették az ötletet a francba...
Igazából egyetlen komoly újrahajtóművezési program sem jut eszembe, amikor egy másik generációba tartozó hajtóművet tettek egy régi helyére, csak enyébb eseteket tudok felidézni.
Az F-16C gépek egy részén a PW hajtóműveket GE-re cserélték, csak éppen azok az erőforrások átpakolhatóak voltak F-15C-be, tehát nem vesztek kárba. A F-14B már GE hajtóművel repült, a régi TF evolúciós vonalat ejtették. Annak utána kellene nézni, hogy a régebbi "A" gépeken milyen sárkány és egyéb módosítás kellett, ha kaptak azok is GE hajtóművet. Egyáltalán a teljes F-14 flotta újra lett hajtóművezve vagy csak az új gyártású gépek kaptak újabb hajtóművet?
Röviden, olyan hajtóműcsere, amit elképzelsz igazából soha nem is létezett. Ki lehet jelenteni, hogy ma egy gép azzal az erőforrással repül élete végéig, amit megkap. Kalapálgatni lehet, de lecserélni nem. Műszakilag húzós, pénzügyileg lehetetlen.