F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 243
113
 

Fejleszteni kell az 5. és a 4. generációs gépek közötti adatcserét is:

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-seeks-information-on-connecting-4th-and-5th-gen-fighters-382396/

 

 
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 243
113
http://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-awarded-69-billion-f-22-upgrade-contract-382576/
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 243
113
Elfelejtettem hogy levágja a linkeket...

 

Az előzőhöz a cím: Lockheed awarded $6.9 billion F-22 upgrade contract

 
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
"The USAF expects that the work will be completed by 20 February 2023." - hát nem sietik el a fiuk.
 
M

molnibalage

Guest
A hírhalomban levő Raptoros rész igen zavaros. Már évekkel ezelőtt képes volt legalább egy Raptor nagy felbontású SAR kép készítésére. Azzal tesztelték az Raptor adatáviteli rendszerét, hogy néhány másodperc alatt 50 vagy 100 MB adatmennyiséget tolt át egyik gép a másikra, ami történetesen egy nagy felbontású SAR radarkép volt. Ez azt jelenti, hogy azt nem szériagéppel csinálták?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Az lenne a kérdésem, hogy egy F-22 a lopakodótechnológián kívül mi rendkívülit tud nyújtani, ami megérte a kifejlesztését (mondjuk kurvajól néz ki, de ez most mellékes). Mármint maga a gép kifejlesztésének oka érdekel. Ha jól tudom, akkor elsődlegesen légiharcra tervezték. Eddig ok, DE: Abban az esetben, ha látotávolságon kívül van a célpont, akkor ami lényeges, az a rakéta, ami leszedi és a radar, ami rávezeti a célpontra a rakétát. Ezeket meglátásom szerint sok más repülőre is fel lehetne ugyanúgy szerelni. A másik lehetőség a légi közelharc, ahol megmutathatná rendkívüli manőverezőképességét, viszont egy régebbi gépben is nagyon stílusosan ki lehet ájulni egy kemény fordulóban pl 8+ G erő hatására, ehez megint nem kell F-22, mert itt az emberi tényező az, ami nem enged egy ponton túl.
 
M

molnibalage

Guest
Az alacsony észlelhetőségű kialakítás még régebbi hajtóművel is magával hordozza a harcászati értelemben vett szupercirkálást, mert a belső fegyvertér brutálisan csökkenti a légellenállást. Nem feltétlen LM definícióval képes a szupercirkálásra - M1.5+ elvárás - de bizonyosan képes hangsebesség felett repülni közepes-nagy magasságon a gép utánégető nélkül.

Az F-22 számára kifejlesztett technológia már +10 éve lassan alkalmazásra került más gépeken is, gondolok itt az AESA radar technológiára. Tudtommal már már több száz Super Hornet repül ilyen radarral - vagy mind (?) - és az export RAAF Super Hornetek is ezzel bírnak. Az F-15C gépeken is már kétféle AESA radar lett kipróbálva / alkalmazva, lásd F-15 írásom legvégét.

Az F-22 annak ellenére, hogy stealth repteljesítményben az abszolút élvonalat képviseli, az F-35 hozzá képest jóval komromisszumosabb, alacsonyabb teljesítménnyel bír.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Akkor kis tulzással egy alacsony észlelhetőségű, és a belső fegyvertere miatt kis(ebb) légellenállású és nagyon drága F18 / F-15C -ről beszélünk? Ok, tény, hogy ez jelentős előrelépés. De végülis a közben kifejlesztett mindenféle rendszerek, hajtóművek többé - kevésbé integrálhatóak régebbi gépekbe is.
 

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 260
93
Az alacsony észlelhetőség az nem egy elhanyagolható előny. Lehet neked egy akármennyi rakétával és akármilyen radarral megpakolt F-15E/Szu-30/Eurofighter (vagy bármely más típusod), ha az nem látja az F-22-est/F-35-öst, így az "csendben" kinyírhat. Ez és a magasfokú rendszerintegráltság az, amit meg kell fizetni. A technológiák kifejlesztése volt eszméletlen drága, mindez viszonylag kis darabszámra oszlik el. Ez a B-2-es esetében drasztikusabban látszik.
 
M

molnibalage

Guest
<div>
Akkor kis tulzással egy alacsony észlelhetőségű, és a belső fegyvertere miatt kis(ebb) légellenállású és nagyon drága F18 / F-15C -ről beszélünk?

Ha nagyon tömören és pongyolán nézzük, akkor igen, de az F-35 inkább az F-16C-hez lett volna közelebb repteljesítményben, nem az Hornethez, azonban méretben inkább az SH-hoz van közel a belső tér és a hatalmas belső tüzelőanyag kapacitása miatt, kb. 2,5-szer annyi kerót nyomhatsz egy F-35A-ba, mint egy F-16C-be.

De végülis a közben kifejlesztett mindenféle rendszerek, hajtóművek többé – kevésbé integrálhatóak régebbi gépekbe is.

A hajtómű nem. Egyszerűen teljesen más paraméterei vannak az F119/F135 párosnak, ahogy a méreteik is egészen mások. A szívócsatorna - hajtómű páros igen szorosan összefügg, nem variálható tetszőlegesen.
</div>
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Félre ne érts, nem gondoltam, hogy az alacsony észlelhetőség elhanyagolható dolog, eredetileg is arra voltam kiváncsi, hogy az alacsony észlelhetőségen kívül mit ad csak maga a gép. A B-2 -es meg tényleg rohadt drága, de ha az F35-ből is csak annyit készítettek volna, akkor relatív kurvaolcsó lenne a B-2.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
"A hajtómű nem. Egyszerűen teljesen más paraméterei vannak az F119/F135 párosnak, ahogy a méreteik is egészen mások. A szívócsatorna – hajtómű páros igen szorosan összefügg, nem variálható tetszőlegesen."

 

Nem lehet a szívócsatornán vagy a hajtóművön valamiket variálni? Kell legyenek trükkök. Gondolok arra, hogy egy új generációs sárkányszerkezet elkészültekor nem feltétlenül van meg az új gen. hajtómű (pl PAK FA), és addig beletesznek egy másikat és azzal tesztelik.
 
M

molnibalage

Guest
A B-2-ből eredetileg 100+ készült volna, alig lett volna a gép ára 2-3-szorosa egy B-1-nek, attól függően, hogy program vagy flyaway árat nézed.

-----------------------

Nincsenek "trükkök", csak tömény szívás. Anno az AP blogon (2008 táján) Tacsk0 volt olyan "eszes", hogy bádogosmunkának titulálta az újrahajtóművezést. Allesmor, Zord Stonefort kollégával meg a faterral csoportban ülve röhögtük körbe szegényt. 

Egy szívócsatornán az eredetinél sokkal több levegőt te csak úgy nem fogsz átpaszírozni, tehát a tolóerő nyereség eleve limitált lesz, hiszen az áramlási veszteség egy adott keresztmetszet esetén nő. Nagyob tolóerőt azonos levegőátfutással nem könnyű csinálni még akkor sem, ha pontosan a hajtóműhöz tervezel szívócsatornát. (Érdemes megnézni azt, hogy az F100 óta milyen levegőátfutáshoz milyen keresztetszet és tolóerő tartozik fékpadon.)

A lökéshullámrendszer és a hajtómű párosa nem végtelen rugalmasak, a nyomáskarakterisztika nem tetszőleges, mert az áramlás és égés stabilitásának követelményei vannak, és még n+1 olyan bibi lehet, amiről én nem is tudok, mert nem vagyok akkora spíler.

Tehát, ha még elméleti szinten alkalmas is a szívócsatorna a hajtómű vezérlést kicsit vagy teljesen újra kell "hangolni" a szívócsatorna miatt. Az F-15 cikk hajtómű része kapcsán láthatod, hogy ez mekkora szenvedés, hogy ne pompázsoljon, a fordulatszám változás gyors legyen, stb. és a teljesítmény is megmaradjon.

Hát a hajtóművet hogyan pakolod egy másik sárkányba? A rögzítési és erőátviteli pontokkal mi lesz? Hát az erőforrássan nagyobb tömegével? Mi garantálja, hogy elbírja a sárkány mondjuk 9G-nél is...?

-----------------------

Két példa. A dél-afrikaiak asszem RD-33 hajtóművet akartak tenni francia gépükbe, évekig tartó szenvedés után csak hatalmas kompromisszummal sikerült csak megoldani és nem tudom, hogy hány gépen hajtották végre. Indiaiak AL-31-et akartak MiG-27-be. Tudtommal egy szem gép elkészült, repült aztán ejtették az ötletet a francba...

Igazából egyetlen komoly újrahajtóművezési program sem jut eszembe, amikor egy másik generációba tartozó hajtóművet tettek egy régi helyére, csak enyébb eseteket tudok felidézni.

Az F-16C gépek egy részén a PW hajtóműveket GE-re cserélték, csak éppen azok az erőforrások átpakolhatóak voltak F-15C-be, tehát nem vesztek kárba. A F-14B már GE hajtóművel repült, a régi TF evolúciós vonalat ejtették. Annak utána kellene nézni, hogy a régebbi "A" gépeken milyen sárkány és egyéb módosítás kellett, ha kaptak azok is GE hajtóművet. Egyáltalán a teljes F-14 flotta újra lett hajtóművezve vagy csak az új gyártású gépek kaptak újabb hajtóművet?

Röviden, olyan hajtóműcsere, amit elképzelsz igazából soha nem is létezett. Ki lehet jelenteni, hogy ma egy gép azzal az erőforrással repül élete végéig, amit megkap. Kalapálgatni lehet, de lecserélni nem. Műszakilag húzós, pénzügyileg lehetetlen.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
"Egy szívócsatornán az eredetinél sokkal több levegőt te csak úgy nem fogsz átpaszírozni" - ez biztos, de a szívócsatorna módosításával vagy a hajtóművezérlés átírásával üzemképes lehet, persze lehet 100 másik dolog, ami miatt nem kivitelezhető.

 

"Hát a hajtóművet hogyan pakolod egy másik sárkányba? A rögzítési és erőátviteli pontokkal mi lesz? Hát az erőforrássan nagyobb tömegével? Mi garantálja, hogy elbírja a sárkány mondjuk 9G-nél is…?"

 

Nem tudom, nem építettem soha repülőt (csak kicsit és egyszerűt), se hajtóművet. Csak a PAK FA jutott eszembe, hogy annak mintha nem lenne kész az 5 gen hajtóműve, és valami régebbit beletettek, hogy addigis repüljön és teszteljék, amíg 1-2-3-33 év mulva meglesz a beleszánt hajtómű. Valamit átalakítottak az szinte biztos, de ebből az jött le, hogy nem lehetetlen.
 
M

molnibalage

Guest
ez biztos, de a szívócsatorna módosításával vagy a hajtóművezérlés átírásával üzemképes lehet, persze lehet 100 másik dolog, ami miatt nem kivitelezhető.

A szívócsatorna átalakítása a gép sárkányának és alapvető aerodinamikai koncepciójába való belenyúlás. Ennyi erővel kis túlzással új gépet is építhetnél.

A PAK-FA új hajtóművét sanszosan úgy tervezik, hogy evolúciósan közel van/lesz ahhoz, ami most ketyeg benne. Az F-22-nél fel sem merült az, hogy bármi köze legyen a régihez.


<div>
Ez a radar SAR dolog, és a Link16 hiánya meglepett kicsit…!

Miért? Az F-15 cikk is említi, hogy a GPS navigációt legutoljára a vadászok kapták meg, mert nem igénylik azt a fajta precíz navigációt. A SAR még ennél is durvább és felesleges képesség egy egyfeladatos vadásznak.
 
A Link 16 inkompatibilitás hiánya valszeg forráshiány volt eddig.
</div>
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
"A szívócsatorna átalakítása a gép sárkányának és alapvető aerodinamikai koncepciójába való belenyúlás. Ennyi erővel kis túlzással új gépet is építhetnél."

Szerintem nem kellene ennyire drasztikusan felfogni az egészet és kis túlzás helyett inkább jó nagy túlzás. A gép aerodinamikájába (5 gen előttiekbe) alapból szinte minden repülés alkalmával belenyúlnak és nem is kicsit. Ha felaggatsz rá egy külső üzemanyagtartályt, néhány bombát meg levegő-levegő rakétát a szárnyakra, egyből közel sem a gép eredeti aerodinamikáját kapod.

 

"A PAK-FA új hajtóművét sanszosan úgy tervezik, hogy evolúciósan közel van/lesz ahhoz, ami most ketyeg benne. Az F-22-nél fel sem merült az, hogy bármi köze legyen a régihez."

Merész feltételezés, hogy az új sárkányt úgy tervezték, hogy egy régi hajtómű köré pont jó legyen, az új hajtóművet meg emiatt úgy, hogy "olyan legyen" mint a régi.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem nem kellene ennyire drasztikusan felfogni az egészet és kis túlzás helyett inkább jó nagy túlzás. A gép aerodinamikájába (5 gen előttiekbe) alapból szinte minden repülés alkalmával belenyúlnak és nem is kicsit. Ha felaggatsz rá egy külső üzemanyagtartályt, néhány bombát meg levegő-levegő rakétát a szárnyakra, egyből közel sem a gép eredeti aerodinamikáját kapod.

Mert ezeket rátervezték a gépekre. A szívócsatorna méreteinek megváltozatása viszont egészen más... Ez olyan, mintha az mondanád, hogy egy autóra feltenni a tetőcsomagtartót és levágni a kaszniról az egész tetőt és mást raktni a helyére az ekvivalens. Hát nagyon nem azok...

Merész feltételezés, hogy az új sárkányt úgy tervezték, hogy egy régi hajtómű köré pont jó legyen, az új hajtóművet meg emiatt úgy, hogy "olyan legyen" mint a régi.

A PAK-FA-hoz terveztek valaha annyira újgenerációs hajóművet, mint az F100 vs F119/F135 viszonyai jellemzi? Ha nem, akkor ebben mi az elképzelhetetlen...? A PAK-FA eleve csak egy techdemó, tehát ha a szériagépnek más hajtóműve lesz, akkor a sárkány is más lesz. Az F-16 sárkány evolúciója is kettévált, mert későbbi szériákba nem tetszőlegsen pakolható PW és GE hajtómű.