F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Akkor a kérdésem az lenne, hogy miért nem a HMZ szélén indítottak, ha annyira jól látszott...?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
Az szerintem még egy tökéletesen védtelen utasszállító ellen sem lett volna jó ötlet(nem felételezem,hogy lőtt volna ilyen gépre)
mert túl sokáig kellett volna kisugározni ami akkoriban Jugoszláviában nem volt tanácsos.
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 656
5 753
113
A cikkhez még egy megjegyzés. Abban a légtérben amiben a drón utazott ugyan annyi joga van az iráni légierőnek repülni. Tehát semmiféle módon nincs joga egyetlen félnek sem a másikat elhajtani. Ugyan akkor közel repülve lehet tanulmányozni mit is csinál vagy egyebet. Az előző eset a Szu25 gépekkel teljesen más szituáció volt, ugyan is az egy katonai körzet környékén történt, és az iráni légtérbe való behatolás után.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Az szerintem még egy tökéletesen védtelen utasszállító ellen sem lett volna jó ötlet(nem felételezem,hogy lőtt volna ilyen gépre)
mert túl sokáig kellett volna kisugározni ami akkoriban Jugoszláviában nem volt tanácsos.

Na most nem vagyok a téma nagy szakértője, de szerintem a célravezető radarnál pont mindegy, meddig sugároz, mert az céljánál fogva, csak igen keskeny nyalábban sugároz, így csak a célba vett gép látja. Épp ezért látja jól még a lopi gépeket is.
A felderítő radart meg csak 20 másodpercekre kapcsolták be.
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 656
5 753
113
A riportban ha jól emlékszem az hangzott el hogy a p18 radar látta a gépet a tűzvezető meg nem. Kellene egy biztosan eredeti forrás, túl sok verzió van.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
A pasas az eredeti forrás. Ha a tűzvezető nem látta volna, nem tudtak volna rakétát vezetni rá .
 
M

molnibalage

Guest
A bibi az, hogy amit írtál, az a kereső radar módosítása, mert a tűzvezető nem VHF sávban üzemel...

A P-18 módosításával nyerhettek nagyobb ablakot, mert az első észlelés hamarabb történt meg és így többi idő állt rendelkezésre, hogy felkészüljenek az indításra.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Ej, de jó lenne egy lérakos által írt könyv. Majd ráfexem erre a 21. másod
"The repaired P-18 radar returned to air by 19:50 and started to emit at the specially modified lower frequency."
Azaz "A megjavított P-18as radar 19.50 kor elkezdett sugározni a különlegesen módosított alacsonyabb frekvencián."
139,6 MHzen sugárzott, mert ott világít az F-117es.
Wikipédia. Dani ugyan ezt mondta Kiskunhalason, a többször betett videóban.
Valamilyen frekvencián az F-22es is világít.

A 140 MHz az két méteres hullám. Nyilván azért, mert azzal az antennávan nem tudtak húsz méterest adni-venni. Az F-117es ugye húsz méter. Gondolom, ezért vették pont a tizedét.
 
M

molnibalage

Guest
Ha ennyre egyszerű lenne az alacsony észlelhetőség leépítése, hogy csak megváltoztatod a frekit, akkor senki nem építene ilyen gépeket...
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Amúgy bocsi, ha hülye kérdés, de a PESA és AESA fejlődése nem emiatt gyorsult be? Gondolom ezekkel a műdökési elvből kifolyólag "jóval" nagyobb esélyel lehet bedetektálni egy 5. genes gépet, nem?
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem nem. A PESA és AESA érzékenysége adott estben akár még gyengébb is lehet, mint egy mechanikus pásztázású radaré, ha ma raknák össze, ugyanis nem merőleges a vevő felület, tehát aspektrustól függő az radar érzékenysége. Nem ezért szeretik a PESA-t és AESA-t. A radar "natúr" érzékenysége nem függ attól, hogy milyen pásztázási és hullámgenerálási formát használsz szerintem, ha ugyanaz a kívánt forma máshogy is előállítható.

A PESA előnye és létszükségessége az oroszoknál a szimultán célleküzdési képesség megteremtése volt aktív radaros légiharcrakéta nélkül a MiG-31-en. A villámgyors pásztázás csak ezzel volt megoldható és az F-15C + AIM-7M kváziszimultán célleküzdéséhez képest <b>valódi szimultán célleküzdési képességet</b> kaptak, ráadásul <b>korábban</b>. Ez az egyik fele. A másik előnye az, hogy ugyebár kevesebb mozgóalkatrésze van. (Személy szerint egyébként az egyik legelegánsabb mérnöki húzásnak tartom, amit valaha harci gépen láttam, az adott korban.)

Az AESA-nál ugyanúgy lehetne ilyen szimultán SARH képességet csinálni, de ez már senkit sem érdekel az aktív radaros rakéták korában. Az AESA-nál a skálázhatóság és a szimultán többfunkciós üzemmód az, amiért szeretik.

A modulok számának játszadozásával lehet a sugárzási teljeítményt állítani, és ha a modulcsoportok PRF értéke külön-külön állítható, akkor a radarnak nincsenek távolságtól függő "vakfoltjai". Ugyanis a PRF állítása nélkül a radar csak adott távolságokon működik tudtommal. Nagyon nagy távolságra történő PRF értéknél a kis távolságú célokat lehet, hogy érzékeli a radar, csak éppen fals távolságot ad meg.

A modul csoportok meg egyszerre üzemelhetnek AG és AA üzemmódban, ami a mai automatizálás mellett azt jelenti, hogy kétfajta fenyegetésre is képes egyszerre reagálni a gép.
 
M

molnibalage

Guest
Ha leírnád magyarul, hozzá is tudnánk szólni.

A repülés nyelve az angol és az orosz. Ha ezek közül egyikkel sem bírsz, akkor max. egy IJ kártyával tudlak medobni. Ne várd el, hogy mindenki lefordít neked majd mindent, mert te egyik alapnyelvet sem ismered...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Amúgy bocsi, ha hülye kérdés, de a PESA és AESA fejlődése nem emiatt gyorsult be? Gondolom ezekkel a műdökési elvből kifolyólag "jóval" nagyobb esélyel lehet bedetektálni egy 5. genes gépet, nem?
Alapvetően nem. A dolog ott gyorsult be nyugaton, vagyis ott vált repülőgépeken alkalmazhatóvá, hogy faszányosan kifejlődött a gallium-arzenid alapú spéci erősítő tranzisztorok technológiája. Így aztán elfogadható méretű egyedi adó-vevő-antenna egységeket tudtak gyártani, amiből ha ezret összerax, megvan a radarod. AESA radarok addig is voltak, de nem szilárdtest félvezetős bizbaszokkal, hanem magnetronos adóval, és mittudomén milyen vevőkkel. Ezek a Keopsz piramis méretű (nem vicc) orosz szuper radarok. Ezek egyike tartja a rekordot. Sokezer kilóméterről meglátott egy teniszlabda méretű célt.
Az amik csináltak vadászrepülőbe való AESA radart, és késsz. A nyugat-európaiak is tudnak ilyet, de sóher kormányaik nem rendelik meg.
A keletiek meg nem tudnak. Az a néhány kisérleti példány ami létezik, gyaníthatóan nyugati félvezetőkkel működik. A harkovi valamilyen ide vágó gyár szilárdtest modulja még mindig négy kilós, és három literes. Ugyan ilyen teljesítményű magnetront meg cérnaspulni méretűt tudnak gyártani.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Stealth gépek észlelésére lenne hivatott a szárnyakba tervezett L sávú, azaz méteres hullámhosszú radar. Azt is csak igérgetik vagy tíz éve.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Itt ugyan azt írja, hazai gyártásúak a gallium - arzenid egységek:
http://www.niip.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=23:2011-08-08-13-19-53&catid=8:2011-07-06-06-33-26&Itemid=8