F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 075
8 973
113
Szerbusztok!
A DAS rendszer nem ördöngösség. Nagyon leegyszerűsítve gyakorlatilag ami ujdonság az a kamerarendszer, amely látható fény és infavörös tartományban eredetileg kisebb mint VGA felbontás, most már SVGA felbontásban mutatja a repülőeszköz körüli légteret. Komoly számítógép teljesítmény kell hozzá, de vannak korlátai. Például először a VGA-nál kisebb felbontás, valamint a lassú képernyőfrissítés (a HUD helyett használt sisakban) problémát jelentett. Nem tudjuk, hogy mennyire gyorsult fel a rendszer, mert a programozási architektura miatt is volt lassú és ezen változtattak. Arról sincs tudtunk, hogy nagyszámú légi és földi cél esetén hogyan működik, tehát túl lehet-e terhelni a rendszert. A DAS többi része, más repülőgépeknél is már most rendelkezésre áll. Ami fontos, hogy mivel az első ilyen integrált rendszer, ezért óriási fejlesztési potenciál van benne. Ugyanakkor DAS-t egy 4++ repülőgépre is fel lehetne szerelni, de írtóra feldobná az árát, valamint a sárkányszerkezetben a kameráknak helyett kéne keresni, valószínűsíthetően a számítógép kapacítást szintén növelni kéne (hűtés, processzorok, memoria, sebesség) és gyakorlatilag írni kéne programot, összehozni a AESA lokátort+DAS+EOTS (illetve ami helyett van pld. Eurofighternél a Pirate) rendszert..
.. és akkor még nem alacsony észlelhetőségű a repülőgép...talán szupercirkáló, és valószínűleg kisebb hatótávolságú, vagy kevesebb kero fér bele, tehát az F-35-nél előbb kell kiválnia a légiharcból, ami halál..

 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 128
50 099
113
Szerbusztok!
A DAS rendszer nem ördöngösség. Nagyon leegyszerűsítve gyakorlatilag ami ujdonság az a kamerarendszer, amely látható fény és infavörös tartományban eredetileg kisebb mint VGA felbontás, most már SVGA felbontásban mutatja a repülőeszköz körüli légteret. Komoly számítógép teljesítmény kell hozzá, de vannak korlátai. Például először a VGA-nál kisebb felbontás, valamint a lassú képernyőfrissítés (a HUD helyett használt sisakban) problémát jelentett. Nem tudjuk, hogy mennyire gyorsult fel a rendszer, mert a programozási architektura miatt is volt lassú és ezen változtattak. Arról sincs tudtunk, hogy nagyszámú légi és földi cél esetén hogyan működik, tehát túl lehet-e terhelni a rendszert. A DAS többi része, más repülőgépeknél is már most rendelkezésre áll. Ami fontos, hogy mivel az első ilyen integrált rendszer, ezért óriási fejlesztési potenciál van benne. Ugyanakkor DAS-t egy 4++ repülőgépre is fel lehetne szerelni, de írtóra feldobná az árát, valamint a sárkányszerkezetben a kameráknak helyett kéne keresni, valószínűsíthetően a számítógép kapacítást szintén növelni kéne (hűtés, processzorok, memoria, sebesség) és gyakorlatilag írni kéne programot, összehozni a AESA lokátort+DAS+EOTS (illetve ami helyett van pld. Eurofighternél a Pirate) rendszert..
.. és akkor még nem alacsony észlelhetőségű a repülőgép...talán szupercirkáló, és valószínűleg kisebb hatótávolságú, vagy kevesebb kero fér bele, tehát az F-35-nél előbb kell kiválnia a légiharcból, ami halál..

Nem válaszoltál a neked feltett kérdésemre, két embert kérdeztem meg innen, az egyik Emel volt, Ő válaszolt, én még rád is kíváncsi vagyok, hogyan látod azt a kérdéskört, ami a kis Binkov videóval támadt. Kb. reális a két videó, F-35 vs Szu-35 I-II rész, és valóban szűk előny van a nyugati oldalon, ami esetleg még azt is megengedi, hogy mikor a Szu-35 a védekező, annak minden rendszerszintű előnyével, az F-35 a támadó, akkor nyerhet a keleti tech, vagy azt mondod, amit Molni-Fade-Mac és Roni hozzászólásai állítanak, hogy hátrányos harcászati szituáció sem számít, akkora előny van az F-35 oldalán, a Szu-35 el szemben, hogy az gyakorlatilag vakon fog a mindent látó és lelőhetetlen F-35 áldozatává válni, még létszámfölényes szitukban is.
Kiváncsi vagyok, de tényleg...
 
M

molnibalage

Guest
Szerbusztok!
A DAS rendszer nem ördöngösség. Nagyon leegyszerűsítve gyakorlatilag ami ujdonság az a kamerarendszer, amely látható fény és infavörös tartományban eredetileg kisebb mint VGA felbontás, most már SVGA felbontásban mutatja a repülőeszköz körüli légteret. Komoly számítógép teljesítmény kell hozzá, de vannak korlátai. Például először a VGA-nál kisebb felbontás, valamint a lassú képernyőfrissítés (a HUD helyett használt sisakban) problémát jelentett. Nem tudjuk, hogy mennyire gyorsult fel a rendszer, mert a programozási architektura miatt is volt lassú és ezen változtattak. Arról sincs tudtunk, hogy nagyszámú légi és földi cél esetén hogyan működik, tehát túl lehet-e terhelni a rendszert. A DAS többi része, más repülőgépeknél is már most rendelkezésre áll. Ami fontos, hogy mivel az első ilyen integrált rendszer, ezért óriási fejlesztési potenciál van benne. Ugyanakkor DAS-t egy 4++ repülőgépre is fel lehetne szerelni, de írtóra feldobná az árát, valamint a sárkányszerkezetben a kameráknak helyett kéne keresni, valószínűsíthetően a számítógép kapacítást szintén növelni kéne (hűtés, processzorok, memoria, sebesség) és gyakorlatilag írni kéne programot, összehozni a AESA lokátort+DAS+EOTS (illetve ami helyett van pld. Eurofighternél a Pirate) rendszert..
.. és akkor még nem alacsony észlelhetőségű a repülőgép...talán szupercirkáló, és valószínűleg kisebb hatótávolságú, vagy kevesebb kero fér bele, tehát az F-35-nél előbb kell kiválnia a légiharcból, ami halál..

Erre írtam le korábban is, hogy nincs értelme, mert egy új F-35A is most már olcsóbb lenne, mint egy DAS-os új F-16V AESA radarral. Akkor meg minek az utóbbi...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 128
50 099
113
Kele, megnéztem amit linkeltél reklámvideót, a legjobban a vége ütött :D "Seeing Everything, Everywhere, All the time".
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 075
8 973
113
Azért nem írtam, mert nem akartam értekzést írni, amitről nem tudok pontos adatokat, sok a találgatás..
Mi az amit tudunk kb: az F-35-ös repülőgépek gyakorló Légiharcban találkoztak Golden Eagle gépekkel, amelyek AESA lokátorral (nem is akármilyennel) vannak felszerelve és az szerintem az IRBIS felett áll. Ott akkor a Sasok nem is látták meg a még képességük elején lévő F-35-ös repülőgépeket és a Villámok ha jól emlékszem 6-8 légigyőzelmet szereztek.. (Az, hogy a F-15E gépek voltak (lehet, hogy nem Golden Eagle-knek nevezik őket, mert az csak a modernizált C/D-kre vonatkozik..)
Egy 4++ gen repülőgép ameddig a lokátora nem találja meg a célt, addig hátrányban lesz egy 5. gen repülőgéppel, amely BVR rakétákkal van felszerelve.
Utána ha már meglátta, még mindig problémás, hogy tűzvezetést tud-e rá végezni, Valamint BVR rakéta lokátora a végfázisban egyáltalán megtalálja-e a 5.gen repülőgépet. Amit tehet a 4++ gép, hogy az 5. gen érzékelése után azonnal kiválik a harcból, de ehhez szupercirkálónak kell lenni, vagy megszabadulni a függesztményektől.. és akkor még mindig nem biztos, hogy nem lövik le. A másik oldalon nincs ilyen megszorítás, ráadásul még be se kell kapcsolni az 5.gen lokátorát, hogy lássa a légihelyzetet elég az átjátszott adat. .. ráadásul a BVR rakéta megtalálja a célt, mivel az nem alacsony érzékelhetőségű. A Szu-35 meg pláne nagy dög, a turbinalapátok sincsenek árnyékolva, a fegyverzet is komoly RCS-t generál..
Én ezért mindenképpen az F-35 mellett teszem le a voksomat.

Viszont védekező légiharcot összefegyvernemivé téve, kicsit más a leányzó fekvése. A 3D felderítő lokátorok és légrak rendszerek felderítő lokátorai hálózatában, az F-35 előbb felderíthető valószínűleg, mert azt elölről tették elsősorban kis RCS-re. A hálózat alapú hadviselésben az adattovábbítás megoldásával és légi-földi lokátorok és uram bocsá egyébb felderítőeszközök adataiból összerakott 3D légtér helyzeti térképeket amennyiben meg lehet osztani (ne gondoljuk, hogy az Oroszok, vagy más nagyobb országok leragadnak a Link16 16 bites adattovábbításnál, és csak az amcsik csináltak más rendszereket - lásd pld a Svéd rendszer, aminek félig-meddig csodájára jártak a Red Flagon az amcsik, sok esetben ezzel sikerült komoly légi és földi előnyt szerezni a svéd gépeknek, pld. légiharcok eredménye, vagy földi csapásméréskor.)

Szóval ebben az esetben, már látok olyan scenáriós lehetőséget, amikor eredményesen támadhatja a Szu-35-ös is az F-35-öst. Igaz csak abban az esetben, ha olyan közelre irányítják, rávezetik hogy láthatja VVR-ben is az F-35-öst, valamint rendelkezik R-74-el, mert az már képalkotó, vagy pedig seggbe kéne lőni hőkövető rakétákkal, mert a gázturbinát az F-35-nél nem lehet árnyékolni, és a vontatot csalik+ flare, chaff szórás sem védi meg ha 3-4 modern infrás rakétát indítanak rá szerintem.
Viszont szerintem az összfegyvernemi harcászatban a fő a lérakosok, és lokátorok együttműködése, egymást lefedő rétegei (orosz, kínai oldalon nincs NASAMS szerű rendszer tudtommal) szerintem nem is az a fontos, hogy a támadókat leszedje a légvédelem+vadászrepülgépek, hanem a drága stand-off fegyvereiket, vagy ledobálják, vagy lelőjjék, vagy ne is tudjanak csapást mérni.

Az még minden esetben igaz, ebben nem vagyok azonos véleménnyel pld. Molnival hogy nagyobb kötelékek esetében is abszolút a főlény az F-35-nek, mert természetszerűleg a több gép, nagyobb gömbhalmazt alkotva, és összekeveredve - hacsak az F-35-ösök a BVR rakétákat kilőve nem pucolnak haza a bázisaikra, hanem harcérntkezésben maradnak, infrás rakétákkal, és gépágyúval, akkor már lehetséges légigyőzelem még akár jóval régebbi gépekkel is. Viszont ilyen parancsot nem én nem adnák a Villám kötelékeknek, mert nem erre tervezték a gépeket.
kb. ennyit tudk kiizzadni magamból találgatást..
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 128
50 099
113
Azért nem írtam, mert nem akartam értekzést írni, amitről nem tudok pontos adatokat, sok a találgatás..
Mi az amit tudunk kb: az F-35-ös repülőgépek gyakorló Légiharcban találkoztak Golden Eagle gépekkel, amelyek AESA lokátorral (nem is akármilyennel) vannak felszerelve és az szerintem az IRBIS felett áll. Ott akkor a Sasok nem is látták meg a még képességük elején lévő F-35-ös repülőgépeket és a Villámok ha jól emlékszem 6-8 légigyőzelmet szereztek.. (Az, hogy a F-15E gépek voltak (lehet, hogy nem Golden Eagle-knek nevezik őket, mert az csak a modernizált C/D-kre vonatkozik..)
Egy 4++ gen repülőgép ameddig a lokátora nem találja meg a célt, addig hátrányban lesz egy 5. gen repülőgéppel, amely BVR rakétákkal van felszerelve.
Utána ha már meglátta, még mindig problémás, hogy tűzvezetést tud-e rá végezni, Valamint BVR rakéta lokátora a végfázisban egyáltalán megtalálja-e a 5.gen repülőgépet. Amit tehet a 4++ gép, hogy az 5. gen érzékelése után azonnal kiválik a harcból, de ehhez szupercirkálónak kell lenni, vagy megszabadulni a függesztményektől.. és akkor még mindig nem biztos, hogy nem lövik le. A másik oldalon nincs ilyen megszorítás, ráadásul még be se kell kapcsolni az 5.gen lokátorát, hogy lássa a légihelyzetet elég az átjátszott adat. .. ráadásul a BVR rakéta megtalálja a célt, mivel az nem alacsony érzékelhetőségű. A Szu-35 meg pláne nagy dög, a turbinalapátok sincsenek árnyékolva, a fegyverzet is komoly RCS-t generál..
Én ezért mindenképpen az F-35 mellett teszem le a voksomat.

Viszont védekező légiharcot összefegyvernemivé téve, kicsit más a leányzó fekvése. A 3D felderítő lokátorok és légrak rendszerek felderítő lokátorai hálózatában, az F-35 előbb felderíthető valószínűleg, mert azt elölről tették elsősorban kis RCS-re. A hálózat alapú hadviselésben az adattovábbítás megoldásával és légi-földi lokátorok és uram bocsá egyébb felderítőeszközök adataiból összerakott 3D légtér helyzeti térképeket amennyiben meg lehet osztani (ne gondoljuk, hogy az Oroszok, vagy más nagyobb országok leragadnak a Link16 16 bites adattovábbításnál, és csak az amcsik csináltak más rendszereket - lásd pld a Svéd rendszer, aminek félig-meddig csodájára jártak a Red Flagon az amcsik, sok esetben ezzel sikerült komoly légi és földi előnyt szerezni a svéd gépeknek, pld. légiharcok eredménye, vagy földi csapásméréskor.)

Szóval ebben az esetben, már látok olyan scenáriós lehetőséget, amikor eredményesen támadhatja a Szu-35-ös is az F-35-öst. Igaz csak abban az esetben, ha olyan közelre irányítják, rávezetik hogy láthatja VVR-ben is az F-35-öst, valamint rendelkezik R-74-el, mert az már képalkotó, vagy pedig seggbe kéne lőni hőkövető rakétákkal, mert a gázturbinát az F-35-nél nem lehet árnyékolni, és a vontatot csalik+ flare, chaff szórás sem védi meg ha 3-4 modern infrás rakétát indítanak rá szerintem.
Viszont szerintem az összfegyvernemi harcászatban a fő a lérakosok, és lokátorok együttműködése, egymást lefedő rétegei (orosz, kínai oldalon nincs NASAMS szerű rendszer tudtommal) szerintem nem is az a fontos, hogy a támadókat leszedje a légvédelem+vadászrepülgépek, hanem a drága stand-off fegyvereiket, vagy ledobálják, vagy lelőjjék, vagy ne is tudjanak csapást mérni.

Az még minden esetben igaz, ebben nem vagyok azonos véleménnyel pld. Molnival hogy nagyobb kötelékek esetében is abszolút a főlény az F-35-nek, mert természetszerűleg a több gép, nagyobb gömbhalmazt alkotva, és összekeveredve - hacsak az F-35-ösök a BVR rakétákat kilőve nem pucolnak haza a bázisaikra, hanem harcérntkezésben maradnak, infrás rakétákkal, és gépágyúval, akkor már lehetséges légigyőzelem még akár jóval régebbi gépekkel is. Viszont ilyen parancsot nem én nem adnák a Villám kötelékeknek, mert nem erre tervezték a gépeket.
kb. ennyit tudk kiizzadni magamból találgatást..
Köszönöm :D. Remélem értetted HA vetted a fáradtságot, hogy egyáltalán végigolvasd a tegnap keletkezett kommenthalmazt, hogy ÉN sem állítottam mást, mint azt, hogy egyébként FELTAKARVA a Binkov videó I-II részére, az F-35 jobb gép. Ugyan ezt hangoztattam én is, hogy nagyon sok fontos dolgot NEM TUDHATUNK, de kb. ÉN reálisnak tartom azt, ahogy oda felvázolták, és a lényeg ennyi: Az F-35 jobb, haladóbb, jövőbe mutatóbb, és kész, ezek tények. SOHA NEM vitattam, nem is fogom. DE arra akartam utalni, amire egyébként azért ha jól értelek, te is inkább hajlasz, hogy bizony REALITÁS lehet könnyedén, hogy ahogy a kis videó bemutatta, védekezőként, pláne helyi létszámfölényben, valóban a földi radarok, légvédelem etc. - ahogy az ott látható volt - segítségével, a lenézett "VAK Szu-35" nagyon csúnyán meglepné a nyugati totális dominancában, és high tech ben hívők népcsortját.

Ennyit állítottam, a választ köszönöm...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
k R-74-el, mert az már képalkotó,
Erre forrást kérnék. Az '90-es évek legelején elkészült és R-74-nek hívott dolog nem képalkotós, hanem az Iglához hasonlóan dual seeker-es lett volna. Csak nem vett belőle senki. Egy kép is megteszi, mert a képen egyértelműen látszik, ha elég közelről készült, hogy infrakamera van a rakéta orrában vagy az érzékelő + tükörrendszer.

vagy pedig seggbe kéne lőni hőkövető rakétákkal, mert a gázturbinát az F-35-nél nem lehet árnyékolni, és a vontatot csalik+ flare, chaff szórás sem védi meg ha 3-4 modern infrás rakétát indítanak rá szerintem.
A dual seekeres rakéta ellen flare és porifrókis töltet kell eszerre szórni, de a a dual seeker nem egyszerű FM, hanem liner reticle, akkor rohdat nehéz akkor szórni, amikor kell, mert nagyrészt fizikailag nem is jut jel az érzékelőre a forgó tárcsa miatt.

Az még minden esetben igaz, ebben nem vagyok azonos véleménnyel pld. Molnival hogy nagyobb kötelékek esetében is abszolút a főlény az F-35-nek, mert természetszerűleg a több gép, nagyobb gömbhalmazt alkotva, és összekeveredve - hacsak az F-35-ösök a BVR rakétákat kilőve nem pucolnak haza a bázisaikra, hanem harcérntkezésben maradnak, infrás rakétákkal, és gépágyúval, akkor már lehetséges légigyőzelem még akár jóval régebbi gépekkel is. Viszont ilyen parancsot nem én nem adnák a Villám kötelékeknek, mert nem erre tervezték a gépeket.
kb. ennyit tudk kiizzadni magamból találgatást..
A régi gépeknél a több gép csak rontotta az SA-t. Az F-35 DAS + data link mellett a részvevő gépek száma csak javítja az SA-t. A nővekvő gépek száma azt nehezíti, hogy az F-35 alacsony RCS-t kihasználva könnyen mehessen AIM-120 DLZ szélére, mert több az esély arra, hogy valami közben őt is megtalálja. De ha 6-8 F-35 DAS + AESA radarja dolgozik együtt, akkor 30 km-es távolság táján ha nincs felhő magasan és az ellenféle nem repül alacsonyan - kimenatikailag alárendelt helyzet - akkor olyan, hogy meglepés, az F-35 ellen egyszerűen nem létzik. A DAS minimum kiszúrja a rakéta indítást. A DAS videó alapján a távolság legalább 30 km-es volt. Ráadásul, ha több F-35 van, akkor nagyobb az esély, hogy oldalról rálát a rakétára egy vagy több gép. Az F-35 az első olyan repülőgép a világon sanszosan, ami ilyen módon egy darabik tudja, hogy a raá indított rakéta hol van. Egy 5-6 másodperces mérésből, ahol kiégési sebességet tud a rendszer számolni és van magasság adat fényévekkel jobb becslést kap az F-35, hogy kb. meddig repül el a rá indított rakéta, mint bármi más.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 075
8 973
113
Ebben igazad van Molni, hogy az F-35-ös pilótája előbb fogja látni, hogy az ő gépére irányul-e támadás a hőkövető/infravörös/képalakotó rakétakkal, viszont amennyiben a több irányból egy viszonylag egyidejűleg érkezik, és még lokátorirányítású rakéták is vannak a légtérben kérdés, hogy a passzív, aktív ellenrendszerekkel, és manőverezéssel ki tud-e térni előle. Olyan mintha kidobosoznál sok labdával, de nincs térfél... egy elől kitérhesz, másikat is dobták rád de máshonnan, azt a vontatott csali fogja fel (bár manőverező légiharc esetében szerintem a vontatott csali nem használható.. De mondjuk a kiszort flare eltéríti. Sajnos 3. irányból is dobtak rád egyet egyszerűen túlterhelődtél, nem tudsz 3 dologra reagálni. A fenti helyzetet egy nagy csoportban egymást kerülgető gépekből álló halmazra értettem. De erre nem fogják használni a villámot szerintem, más lesz maga a harcászat is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 969
113
Félelmetes mennyiségű, brutális indulatokkal is megtűzdelt kommenthalmot generált az F-35 család az egész interneten csak azért, mert olyan csúnyára sikeredett (ízlések és pofonok, fotók és képszögek) és ez elfogadhatatlanná teszi. Ez a gép nem szexi, ellenben drága (drága, mint az összes többi), pusztulnia kell.
Valóban hiba volt a STOL verzió miatt hordóformába eröltetni az összes modifikációt, ez tény, de a kollektív ellenszenv ennél méllyebbről fakad.
Ugyanis adott a poszt-Bush éra generálta globális USA-ellenszenv, a félresikerült nemzetközi erőprojekciók, a gőzerővel csúcsrajáratott információs hadviselés, netes trollkodás, az egész bolygót behálózó jövőképhiány és rosszkedv, az általánossá vált mindennel szembeni gyanakvással igyekezett önazonosság keresés, stb stb.
Ejj-ejj F-35, te itt szép lehetsz, de okos nem. Ja, hogy csúnya is vagy? Ennyit erről...
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 075
8 973
113
Misi ez honnan jött??? :)..

Szerintem azért óriási a kommenthalom, mert a világ legjobban ismert 5. gen terrvezett repülőgépe amelynek tervezését, gyártását, evolucióját a kezdettől lehet olvasni a NET-en és a legtöbb anyag (akár dezinformációs is) van róla..

Az F-22 idején még hol volt a net... gyermekcpőben az egyetemek között..
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 128
50 099
113
Félelmetes mennyiségű, brutális indulatokkal is megtűzdelt kommenthalmot generált az F-35 család az egész interneten csak azért, mert olyan csúnyára sikeredett (ízlések és pofonok, fotók és képszögek) és ez elfogadhatatlanná teszi. Ez a gép nem szexi, ellenben drága (drága, mint az összes többi), pusztulnia kell.
Valóban hiba volt a STOL verzió miatt hordóformába eröltetni az összes modifikációt, ez tény, de a kollektív ellenszenv ennél méllyebbről fakad.
Ugyanis adott a poszt-Bush éra generálta globális USA-ellenszenv, a félresikerült nemzetközi erőprojekciók, a gőzerővel csúcsrajáratott információs hadviselés, netes trollkodás, az egész bolygót behálózó jövőképhiány és rosszkedv, az általánossá vált mindennel szembeni gyanakvással igyekezett önazonosság keresés, stb stb.
Ejj-ejj F-35, te itt szép lehetsz, de okos nem. Ja, hogy csúnya is vagy? Ennyit erről...
Van ennek is alapja, kár lenne tagadni. Mindenképpen több, mint a "Vak Szu-35 - mindent látó F-35" nek...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 969
113
Misi ez honnan jött??? :)..

Szerintem azért óriási a kommenthalom, mert a világ legjobban ismert 5. gen terrvezett repülőgépe amelynek tervezését, gyártását, evolucióját a kezdettől lehet olvasni a NET-en és a legtöbb anyag (akár dezinformációs is) van róla..

Az F-22 idején még hol volt a net... gyermekcpőben az egyetemek között..

Olvasd csak el újra mit írtam. Nem azt állítottam, hogy csak és kizárólag azért téma a neten az F-35-ös, mert sokan szubjektív ellenszenvet éreznek iránta, hanem azt, hogy a géphez köthető pro és kontra online diskurzus legnagyobb hányada érzelmi alapon generálódik. Az általam említett okokból.
Az F-35-ösről amúgy nincs több anyag, mint más gépekről. A legtöbb, amit olvashatunk mezei copy/paste egy korábbi felszínes marketing bullshitből, illetve az ezeket boncolgató áltudományos megszakértésekből. Sőt, még mi is csak ezeket rágjuk tovább.
A Lockheed videók szépek, de semmitmondóak. Pl. a 70 fokos állásszög videók csak nagyon keveset mutatnak, pedig nem három percig tartott a teszt repülés és nem csak egy-két figurát repültek a géppel.
A hajtóműről ami anyag van, az üresség, úgy kell összelapátolni részinformációkból, hogy mit is tud valójában, de még így se pontos a teljes kép.
A radar egy nagy misztikum. A legtöbb infografikát orosz bloggerek hegsztik össze.
A szenzorokról (nyílván) csak egy eléggé kilúgozott infóhalom van, amit mesterségesen látattnak részletesnek és alaposnak a különféle pilóta beszámolók.
Így van? Így van, de ne is várjunk mást. Ez a védelmi szektor, itt a vevőn kívül más nem kap részletes tájékoztatást.

És az F-22? Ha lett volna akkor internet, akkor se lett volna ennyi indulat. Meghirdették a világ legtökéletesebb repülőgépét, ami mindent fog tudni, mindenből a legjobb lesz és mindenkit maga mögé utasít, illetve költséges fejlesztésekre késztet.
Ha lett volna net már akkor is, a fenti alapvetéssel senki se vitatkozott volna. Maximum tíz-tizenöt évvel később jöttek volna az első olyan kritikus hangok, melyek pedzegették volna a nem túl elegáns túlsúlyt, a kissé iszákos hajtóműveket, a némiképp alacsony hajtómű élettartamot, hogy az OBOGS problémáról, a JHMCS hiányáról, a strukturális gondokról ne is beszéljünk.

Változni fog a világ. F-35 ügyileg biztos. Elkjönnek az első holland F-35 műrepülő demók, az USA hegemóniája legalábbis kommunikáció szinten változni fog arrogánsból szánalmasba, majd tovább valamerre.
Nekünk fotelszakértőknek lesz csámcsognivaló, amiből majd üthetjük egymás fejét, hogy akkor jobb-e a holland F-35A forduló szögsebessége a lengyel MiG-29-esnél, vagy a brit Typhonnál, ebből, vagy abból a szögből jobb-e fotózni a 35-öst, mint a Rafale-t, vagy csak szimplán a hangja adja el a showt.
De csak ennyi marad nekünk.
Hiába az internet információ áradata, a különféle légiparádék, ennél többet nem fogunk megtudni. Hiába szeretnénk. Mi netes okoskodók, csak egymás okoskodásaival okoskodjuk körbe egymást.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 128
50 099
113
Olvasd csak el újra mit írtam. Nem azt állítottam, hogy csak és kizárólag azért téma a neten az F-35-ös, mert sokan szubjektív ellenszenvet éreznek iránta, hanem azt, hogy a géphez köthető pro és kontra online diskurzus legnagyobb hányada érzelmi alapon generálódik. Az általam említett okokból.
Az F-35-ösről amúgy nincs több anyag, mint más gépekről. A legtöbb, amit olvashatunk mezei copy/paste egy korábbi felszínes marketing bullshitből, illetve az ezeket boncolgató áltudományos megszakértésekből. Sőt, még mi is csak ezeket rágjuk tovább.
A Lockheed videók szépek, de semmitmondóak. Pl. a 70 fokos állásszög videók csak nagyon keveset mutatnak, pedig nem három percig tartott a teszt repülés és nem csak egy-két figurát repültek a géppel.
A hajtóműről ami anyag van, az üresség, úgy kell összelapátolni részinformációkból, hogy mit is tud valójában, de még így se pontos a teljes kép.
A radar egy nagy misztikum. A legtöbb infografikát orosz bloggerek hegsztik össze.
A szenzorokról (nyílván) csak egy eléggé kilúgozott infóhalom van, amit mesterségesen látattnak részletesnek és alaposnak a különféle pilóta beszámolók.
Így van? Így van, de ne is várjunk mást. Ez a védelmi szektor, itt a vevőn kívül más nem kap részletes tájékoztatást.

És az F-22? Ha lett volna akkor internet, akkor se lett volna ennyi indulat. Meghirdették a világ legtökéletesebb repülőgépét, ami mindent fog tudni, mindenből a legjobb lesz és mindenkit maga mögé utasít, illetve költséges fejlesztésekre késztet.
Ha lett volna net már akkor is, a fenti alapvetéssel senki se vitatkozott volna. Maximum tíz-tizenöt évvel később jöttek volna az első olyan kritikus hangok, melyek pedzegették volna a nem túl elegáns túlsúlyt, a kissé iszákos hajtóműveket, a némiképp alacsony hajtómű élettartamot, hogy az OBOGS problémáról, a JHMCS hiányáról, a strukturális gondokról ne is beszéljünk.

Változni fog a világ. F-35 ügyileg biztos. Elkjönnek az első holland F-35 műrepülő demók, az USA hegemóniája legalábbis kommunikáció szinten változni fog arrogánsból szánalmasba, majd tovább valamerre.
Nekünk fotelszakértőknek lesz csámcsognivaló, amiből majd üthetjük egymás fejét, hogy akkor jobb-e a holland F-35A forduló szögsebessége a lengyel MiG-29-esnél, vagy a brit Typhonnál, ebből, vagy abból a szögből jobb-e fotózni a 35-öst, mint a Rafale-t, vagy csak szimplán a hangja adja el a showt.
De csak ennyi marad nekünk.
Hiába az internet információ áradata, a különféle légiparádék, ennél többet nem fogunk megtudni. Hiába szeretnénk. Mi netes okoskodók, csak egymás okoskodásaival okoskodjuk körbe egymást.
Némá' van itt több gondolkodó ember is!
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 272
83 997
113
Félelmetes mennyiségű, brutális indulatokkal is megtűzdelt kommenthalmot generált az F-35 család az egész interneten csak azért, mert olyan csúnyára sikeredett (ízlések és pofonok, fotók és képszögek) és ez elfogadhatatlanná teszi. Ez a gép nem szexi, ellenben drága (drága, mint az összes többi), pusztulnia kell.
Valóban hiba volt a STOL verzió miatt hordóformába eröltetni az összes modifikációt, ez tény, de a kollektív ellenszenv ennél méllyebbről fakad.
Ugyanis adott a poszt-Bush éra generálta globális USA-ellenszenv, a félresikerült nemzetközi erőprojekciók, a gőzerővel csúcsrajáratott információs hadviselés, netes trollkodás, az egész bolygót behálózó jövőképhiány és rosszkedv, az általánossá vált mindennel szembeni gyanakvással igyekezett önazonosság keresés, stb stb.
Ejj-ejj F-35, te itt szép lehetsz, de okos nem. Ja, hogy csúnya is vagy? Ennyit erről...
Csak egy szöget mutas ahonnan szép.KÉRLEK CSAK EGYET! ;)
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 557
18 447
113
Tessék :D
FmhWMHb.jpg
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 551
12 415
113
Tisztelt Fórumtársak!
Eleinte látszólag a hozzászólásom nem az F-35-ről fog szólni.
Hanem arról, a gondolatfoszlányokról, amiket az itt - is - folyó végtelen viták indítottal el bennem.
(Nem) kissé egyszerű világképem sokszor szerencsejáték analógiákat keres és talál folyamatokra.
Ilyen analógia számomra a fegyver/haderő fejlesztés is.
Nézzük példaként a magyar fegyverkezést a szocializmusban! Anno tizenéve Kecelen járva - meg egykori sorkatonaként - döbbentem rá, hogy mennyiféle haditechnikai eszközt vásároltunk, a magyar társadalom/gazdaság arányaiban milyen bődületes energiákat ölt bele a fegyverkezésbe - nyilván nem csak jószántából:
- Mondhatni számtalan eszköz rendszeresítése (vásárlás, üzemeltetés, szervizelés, veszteségek pótlása, avulás miatti csere stb.)
- Nagy létszámú parancsnoki állomány képzése, lakhatásának biztosítása, élelmezése, ruháztatása, fizetése, nyugdíja.
S akkor nem számoltuk azt, hogy közülük mennyi tehetségesebb alkothatott, fejleszthetett, irányíthatott volna a népgazdaság (ej, de szocialistára sikeredik ez a
mondat) gazdasági, termelő ágazataiban, hozzájárulva az ország gyarapodásához.
- Sorállomány dettó ( mínusz nyugdíj), s akkor nem számoltuk azt, hogy ezek az a fiatal legények a legkreatívabb, legenergikusabb korukban lettek kivonva a
termelésből.
Ami lehet, hogy jót tett a rejtett munkanélküliség elkendőzésében, de akkor már inkább a munka helyett a a munkahelyeiken a kiharcolt előjogaikat érvényesítő nyugdíj előtt állókat kellett volna azzal a kettő, másfél évvel hamarabb nyugdíjazni.
Összességében borzalmas károkat okozott az országnak az ekkora mértékű fegyverkezés. Vigasztaló talán az, hogy a környékünkön keletre - nyugatra mindenhol ez volt a "divat", legfeljebb a károkat menedzselték jobban...

S mit értünk el a nagy erőfeszítésekkel?
Semmit!
A haderőnemi szakmai tapasztalatok - már amik voltak - gyakorlatilag elvesztek, kultúrájuk szintén, ahogy nyugodjon nagymamám mondaná: Kiment "hőkére". Ami van is kevés, azzal a netán a szükséges időn belül most nem tudnánk érdemi képességű haderőt kinevelni.
(Így utólag nézve) a felettünk "atyáskodó" Szovjetunió miatt úgysem mert volna minket megtámadni senki - az áldozatokkal megszerzett érdekszférájukat nem hagyták volna veszni.
Tehát - rulettes analógiával élve feltettünk két tucatra is zsetont, amikor egyre is elég lett volna.
Bizonyíték kell?: A VSZ utáni és a NATO csatlakozás előtti helyzet. Már csak árnyéka volt a haderőnk az évekkel korábbi önmagának, mégse támadott meg tőlünk abszolút számokban nagyobb szomszéd sem.
Na ehhez azért szerencse is kellett a pillanatnyi politikai környezet mellett. Ha pl. teszem azt Meciar Iliescuval bátorra, meg ötletesre itták volna magukat, nem vagyok benne biztos, hogy megúsztuk volna, meg hogy rohantak volna megmenteni minket pl. a németek...
De megúsztuk, ahogy most is megúszásra játszunk a nemzeti helikopter és a többi képességgel.
Miközben tudjuk, tudják a politikai vezetőink is hogy ha békét akarsz; készülj a háborúra.
Viszont nagyon sok kiadást megúsztunk, rengeteg pénzt megspóroltunk; kvázi adott időszakra megnyertünk. (Amit mi persze elszartunk alagútra az M6 alatt, meg nagy stadionra kis faluban stb., ezzel tömve a politika zsebeit)
Ahogy megússza jelenleg Új-Zéland is a légierőt tekintve.
Hogy lesz e számukra belátható és nem belátható időben böjtje?
Na ez a szerencsejáték!

S akkor térjünk a szenzorfúziós F-35 vs. orosz rendszerek témájára. Megint csak a szerencsejáték analógiámmal.
De előtte szögezzünk le valamit! /Besenyő Pista bácsis szigorú nézés)
A technológia hátrány/fáziskésés nem erény, s nem előny!
Persze meglehet úszni komoly kiadásokat, azzal ha lemaradunk/nem vágunk bele olyan fejlesztésekbe/rendszeresítésekbe, amik közben technikai technológia, alkalmazási zsákutcáknak bizonyulnak. Például - bár kifejlesztették - de a franciák nem rendszeresítették a variaszárnyú Mirage G-t és G.8-at.
Nem kis összegekett spóroltak meg ezzel.
Itt maximum az a kérdés, hogy az alapcéljában előbb-utóbb kudarcot vallott fejlesztés származékosan hoz e más területekre átvihető tapasztalatokat.
Szerintem általában igen, a kérdés maximum az, hogy milyen áron, ez mennyibe is került?

Baj e az, hogy az oroszok AESA, szenzorfúzió terén le vannak maradva az USA-tól?
Szerintem attól függ, hogy milyen időtávon belül?
Rövid távon belül nem baj. A nukleáris elrettentő erejének köszönhetően nagy biztonsággal ez a hátrány nem lesz probléma, ha a saját területét kell megvédenie.
Sőt még az érdekeltségei védelme is belefér, hiszen gondolom a jelenlegi fejlettségi szintjén is szükség esetén eredményesen bevethető lenne az F-35 a Szíria felett járőröző Szu-35-ösök ellen - csakhogy megmutassa az USA, hogy ki is az erősebb kakas a szemétdombon.
Hosszabb távon?
Ha a technológia eléri egy adott területen az ésszerű és kor-szerű határait /csillagmotor, légcsavar stb./, az utolérhető.
A szenzorok fejlődése utolérhető, ahogy a programoké is. Ugyanúgy, ahogy a 80-as évek közepére a Szu utolérte az F-15, F-16 manőverezőképességét a MiG-29, Szu-27 párossal. Mégsem vesztett el emiatt az előző hátrányos tíz évben közvetlen háborút az USA ellen.
Tehát momentán nem volt gond. Nem volt kár.
Tehát adott,kivett időszakaszban ezzel pénzt spórol.......hatott volna meg, ha azt más hülyeségre nem szórja el ( MiG-23 rendszeresítése).
A gazdasági bukás egy másik szál.
Pontosabban nem is: A Szu majd' minden pénzét a fegyverkezésre tette fel, aztán a krupié meg szinte az összes vörös csillagos zsetont bezsebelte.

A nyugati vagy az USA érdekszférájába tartozó egyéb országok akkor sem vennének AESA-s, szenzorfúziós PAK-FA-t, ha az USA 15 évvel korábbi F-16-os radaros F-35-öst lenne hajlandó eladni nekik...
Tehát így nem bukás.
A kár szinte csak akkor fog jelentkezni, ha úgy maradnak el a fejlesztéssel, hogy emiatt buknak el tendert például kínai konkurenciával szemben.
Hoppá: Már van is rá példa: MiG kontra Dassault Rafale Indiában...
Egy zseton ugrott.
Amíg ez nem éri el a fejhullatós ingerküszöböt, addig legyintenek, mint a zenebohóc Eötvös Gábor, hogy van másik! S kihúznak a csarnokból egy újabb Bulavát.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 695
65 969
113
Érdekes eszmefuttatás, de több ponton sántít. Véleményem szerint:

  • A sorállományúak nem estek ki a termelésből, akkoriban nem volt még olyan éles helyzet a munkaerőpiacon mint manapság. Arányaiban kevesebben bukták be a nagybetűs életet csak azért mert kettő, másfél, netán egy évre katonáskodniuk kellett a karrierjük legelején. A manapság alatt a korábbi évtizedek munkanélküliségét, illetve napjaink munkaerő hiányát értem.
  • Nem a fegyverkezés okozott borzalmas károkat az országnak, hanem a ráfordított pénzeken szerzett képesség későbbi elherdálása. Így utólag válik értelmetlenné az egész.
  • Nem azért nem ért semmit a VSz érában a fegyverkezésünk, mert az ott megszerzett tapasztalatokat később úgyis elveszítettük, hanem azért veszítettük el az ott megszerzett tapasztalatokat, mert koncepció nélkül lenulláztuk az egész haderőt, nem törődve a tudás átmentéséről, fejlesztéséről. Erről viszont nem a VSz érabeli fegyverkezésünk tehet.
  • A VSz alatt a Szovjet védernyő önmagában nem ért volna semmit, a nagy sakkjátszmában nekünk is ki kellett állni a gyalogként, teljesen mindegy, hogy önmagában a Magyar Néphadsereg milyen harcértéket képviselt volna. Csak így volt értelme a Varsói Szerződésnek.
  • A 90-es években nem úsztunk meg semmiféle kiadást. Folyamatosan hatalmas pénzeket emésztett fel a Magyar Honvédség költségvetése, miközben látványosan és extrém mód aránytalanul zuhant a mélybe a hadrafoghatóság, majd a komplett harcérték is. Itt tartunk most. Sokba kerül, semmi értelme.
  • A VSz és NATO közti időszakban ugyanúgy kiegyenlítettek voltak az erőviszonyok, mert a fenti problémakör a környező országokban is jelen volt. A jugoszláv válság idején azonban nagyon közel kerültünk a közvetlen fegyveres konfliktushoz, de pont a még meglévő ex-VSz Magyar Honvédség akkori harcértéke miatt nem került sor rá. És igen, én is úgy szocializálódtam anno, hogy Iliescu és Meciar lesz a mumus, de ma már tudjuk, hogy akkor bizony egy szlovák vagy román (illetve közös) agresszió rémképe már nem volt több, csak fikció.
  • A MiG-29-es és a Szu-27-es idejére a MiG-23-as problémaköre már nem játszott szerepet, sőt, a szinte minden orvosolható hibáját tekintve korrigált MiG-23MLD variáns fejlesztési költségei erre az időre már nagyságrendileg kisebbek voltak a két említett típusénál. Ami pénzszórásról te beszélsz, az a Tu-160-as, a Buran/Enyergija páros, Afganisztán, Csernobil (csak ez önmagában, nominál értéken meghaladja a 60-as, 70-es évekbeli amerikai Apollo programét, ha minden igaz), 941 Akula (Typhoon), illetve a mai nevén Admiral Kuznyecov repülőgéphordozó fejlesztése. Csak, hogy a nagyobbakat említsem, miközben ott volt a késő-brezsnyevi időszakban eltékozolt "a háború utáni szovjet gazdaság első húsz éve" összes eredménye. A komplett korszerűsítetlen szovjet gazdasági modell.
  • A MiG vs Rafale ügylet is érdekes. Papíron a Rafale lett a nyerő, de keserű ez a győzelem, mivel jelenleg az oroszok több MiG-29-est adtak el Indiának, mint ami Rafale várhatóan kelleni fog. És ezeket modernizálni is kell, hajó is ment hozzá, az oda kiszámlázott eladási árban szerintem az elbukott MiG-29M2-esek ára is bele van szépen írva, ott a Szu-30MKI modernizáció, a folyamatos hajtómű utánrendelés, miközben az MMRCA tender győztese még egy fillért se látott a győzelme óta.