M
molnibalage
Guest
Miről?Nem a fenét nem. Kérdezd meg a líbiaiakat, vagy az Afganisztánban harcoló szovjet pilótákat.
Pakisztáni gépek lőttek le szovjet határsértő gépeket, de kb. úgy, ahogy a törökök a Szu-24-es, rövid időre átcsúszott gépeket. Lényegében csak hidegháborús faszméretegést volt. Egyik esetben sem volt annyira indokolt a gépek lelövése a nagy összképet nézve... Ezzel az erővel a hh alatt több száz szovjet gépet le lehetett volna lőni csak Japán körül...
A szerb elfogások egyikénél is megvolt a lőhelyzet tudtommal és lelőtte a pilóta a gépet? Nem.
Ki mondta, hogy csak az van? Pont ilyen szempontból még hangsúlyosabb. AP közben mondj egy olyan esetet a török-görög véletlen (?) lelövést leszámítva, amikor egy "cowboy mentalitású" zsoké foga magát és tűzparancs nélkül lelőtt egy másik gépet, egy Mirage-2000-es egy F-16-ost. Én nem tudok más ilyen vagy hasonló esetről, de mindig nyitott vagyok horizontom tágítására.Vagy csak és kizárólag USA-Szovjet/Orosz relációban kell mindig gondolkodni?
(Nem tudom, hogy a Mirage-2000 gépen a fegyverzeti főkapcsoló és egyéb dolgok hogyan működnek. Az F-16-on a Master Arm három állásos. Középen OFF, felfelé ON, lefelé meg SIM és a HUD kijelző az ARM és SIM állaopotot. A görög pilóta lehet, hogy csak fotófelvételt akar csinálni, csak a rendszer éles volt és a rakéta így ment ki.)
És egy hogyan jön ahhoz, hogy a dogfight esélye egy F-35 ellen igen marginális?Az F-35-öst nem csak az amerikai fegyveres erők számára fejlesztették ki. A világ számos leendő forró pontján fognak kikötni ezek a gépek és ott komoly ellenségekkel kell majd szembenézniük.
Ezt senki nem tagadta...Nem tudom, hány féle képpen írjam le. Soha nem arra kell készülni, ami idáig volt, hanem arra, ami lehetséges.
És ki mondta, hogy az F-35 nem az? Csak ahogy te is írtad teljesen más megközelítést alkalmaz. Az egész gép forgatása helyett, a csúcskirály SA (DAS + EOTS + data link) kombóra helyezik a hangsúlyt. Szélsősésgesen gondolkodva az AIM-9X bizony értelmetlenné vált, a BVR rakétának kellene TVC-snek lennie és akkor egy rakétával megoldható lenne a HOBS WVR és a BVR is.Semelyik fél se fog odaállni a soron következő masinájával úgy a manőverező légiharchoz, hogy az képtelen lesz rá.
Mert az F-35 "hibája" az, hogy jelenleg AIM-9X csak külsőn függesztőn van, ha belső térben akarná az ember, akkor ASF konfigban a 2xAIM-120 kevés, hogy feláldozza az ember a helyet AIM-9X-re. AG konfigban meg aztán végképp nincs az a hülye, aki lecserélné az AIM-120-at AIM-9X-re.
Ez a komment teljesen váratlan tőled. Senki nem mondta azt, hogy M3 sebességű vadász kell. Pont, hogy én mondtam, hogy az oroszok által kommunikált MiG-41 nevű baromságnak semmi értelme.A dolog túlmutat a foteltudósok statisztikáin. Oda lehet menni a Lockheed Martin főhadiszállásához és be lehet kiabálni az ajtón, hogy itt mindenki hülye, miért nem egy agyonelektronikázott SR-71-est fejlesztettek ki ahelyett, hogy a drága pénzüket nagy manőverezőképességű gépre költötték volna.
Véletlenül is szoktak túl jól sikerülni dolgok, hogy off designban sokat tud a gép. A jenkiknél meg nem ez az első eset, hogy túltolják.Amit a sisakcélzó tud, az elvben teljesen negligálja azt, amire az F-35 amúgy is képes. Akkor meg minek tököltek ennyit a rendkívül kifinomult aerodinamikával?
Minek költöttek mai áron dollármilliárdokat az F-15 idején caseless gépágyúra? Azért, hogy egy 16-18 tonna légiharc tömegű gépnél spóroljanak 200 kg-ot...? Mégis elköltöttek rá egy rakat pénzt....
... ami aztán még 30+ évig maradt miden gépen az M60 Vulcan, kivéve az AV-8-at, de az ugye meg brit gép és USMC CAS igények miatt létezik csak.
Ezt a kommentet teljesen nem értem, hogy logikaialag hogyan jön ide.Mert nem elég csak egy pillérre alapozni. A sisakcélzó önmagában kevés. Ha csak ennyi lenne, a MiG-31BM program megállna ott, hogy a rá fordított pénzből inkább csinálnak egy orosz JHMCS-t vagy valami hasonlót. De ilyen öngyilkosságot senki se csinál.
????Az F-35-ös sisakcélzója szépen lefedi az első fél légtér egy jelentékeny, de nem teljes részét. 6 óra irányából jövő fenyegetéshez fordulni kell.
Pont ez lenne az F-35 lényege, ha TVC-s AIM-120 szerű AAM lenne, akkor nem kell. Hahó, az AIM-9X Block II indítható hátrafelé az F-35-höz képes nevetségesen alultámogatott környezetben is. Az F-35 gépek a DAS + data link és EOTS-szal kötelékben akkor is képesek VID-re, ha az egyik gép mögött van már akár a cél, de a másiknak látómezejében van. A rakéta kinematika korlátozza le a jövőben az F-35-öt stealth-ben, és nem a gép többi része. Meg az, hogy stealth konfigban nincs AIM-9X.
Érzem az iróniát, csak éppen pont az egyik F-35-ös pilóta mondta azt, hogy ha te világ no.1. SA-jú gépével eléred azt, hogy a 6 óránál legyen nálad valaki indítási helyzetben, akkor az nem a gép, hanem a pilóta hibája lesz... (És balfasz vagy.)És ezzel az USAF is tökéletesen tisztában van. Pedig az F-35-ös egyik hatalmas víványa, hogy a légi harchelyzetet soha eddig nem látott módon ismeri a hajózó, így papíron soha, senki semmiféle meglepetést nem tud neki majd okozni. Ergo az F-35-ös mögé innentől az elkövetkező egymilliárd évben már soha senki se fog beülni. Érrezzük remélem az iróniát.
(Feltételezve, hogy minden működik.)
Ez az ami utólag látva nem igaz. Mai napig nem értem, hogy pusztán a papír paraméterekből hogyan vezették le anno ezt a kapitális ökörséget.A légi harcászat alapja, hogy mindig és minduntalan készülni kell az összes szóbajöhető célleküzdési módra. A hatvanas években a szembenálló felek elektronikája és fegyverzete már tökéletesen alkalmas volt arra, hogy labor körülmények között a sztratoszférában egyenes vonalú, egyenletes szuperszonikus sebességgel egymás ellen rakétákat látóhatáron túlra indítva statisztikai alapon elég nagy valószínűséggel találatot érhessenek el. A manőverező légiharcra tehát már nem lesz szükség.
A radarok pásztázási ideje, a lock, IFF és AAM HMZ alapján kurvára nem jött ki ez a lehetőség még akkor sem, ha a célpont égháttérben repült nemhogy valós harcászati környezetben. Inkább csak elhitették magukkal meg "felfelé" is...
Az meg végképp vicces, hogy ennek fényében a SR IR AAM, ami még nem is all aspect volt miért létezett Vietnám alatt. Mert logikailag értelmetlen lenne. Bombázók ellen befordulva még ok, de vadászgépek ellen teljesen nyilvánvaló papír paramétereik alapján, hogy alkalmatlanok voltak.