Igazából egy szóval sem írtam hogy egy gépnek ha kis sebességgel nagy állásszöggel akar repülni úgy kell kinéznie mint az F-35-nek.
Én azt írtam hogy
- kellően erős hajtóművének kell lennie,
- kell valami kormányfelület ami kellő nyomatékot tud kifejteni minimál sebességnél is mindhárom tengely (de elsősorban a hossztengely) körül,
- kellően fejlett kormányvezérlő software kell hogy ezt a kényes egyensúlyt előállítsa és fenntartsa.
A fentiek nem feltételezik hogy a gépnek F-35 szerűnek kell lennie.
Állítólag te repültél D.keszin (ami vicces, mert lehet hogy még oktattalak is..
)
Ha repültél akkor tudod hogy még egy Góbéval is lehet ilyen "post stall" nagy állásszögű manővereket végezni (liftelésnek hívták) és ha lenne a Góbéban egy kellően erős hajtómű (jól nézne ki...
) és te elég fürgén tudnád mozgatni a csűrőt, akkor azzal is lehetne ilyen kis sebességű nagy állásszögű kunsztokat mutogatni (a Góbé csűrője pl. extrém állásszögeknél is rendkívül hatásos úgyhogy a kormány nyomaték meglenne hozzá)
De épp ezaz, hogy teljesen kihagyod a képletből a statikailag instabil felépítést, ami alapja annak a manőverdinamikának, amire egy statikailag stabil gép nem képes.
És mindenáron nagyvonalúan ki akarod hagyni a képletből a törzs, mint emelőtest feljatóerőtermelő képességét.
Ahogy figyelmen kívül hagyod, hogy milyen egyéb trükkökkel (hókusz-pókuszokkal) teszik lehetővé az általad nemes egyszerűséggel csak kellően nagy kormányfelületeknek akkor is a hatékonyságát, amikor azoknak normálisan már nem is kéne működniük.
Ha te oktattál Góbén, (akár engem, akár mást) akkor tudod, hogy ha egy kormányfelület leárnyékolódott, vagy átesett, akkor már mit sem ér, ha azzal gyorsabban kalimpálnak a szokásosnál, ilyenkor nem a kitérítés üteme, sebessége számít. A kormányfelületek kitérítésének gyorsasága az instabil repülőgépek oszcillációjának kellően gyors lereagálásakor számít. A Góbé, mint minden vitorlázórepülőgép, stabil építésű.
A Góbénak elég hatásos Friese-csűrője van, de a dugóhúzót oldalkormánnyal hajtjuk végre, a csűrő ott már mit sem ér. Nem beszélve a nagy állásszögön fellépő ellentétes forgatónyomatékról, ami a bedöntés irányával ellentétes oldalon lefelé kitérő csűrő ellenállása fejt ki a függőleges tengely mentén, csúszást okozva ezzel.
Visszatérve
αkr állásszögön túl a Góbé csűrője már hatástalan.
Ha átesett, akkor már hiába integetsz te a csűrőkkel, nem csinálnak semmit. Csak ugye egy vitorlázógép relatíve hamar leadja az orrát, így nem igazán marad meg sokáig "post stall" tartományban.
Amit fentebb is melítettem, az F-16-ossal is lehet 50 fokos állásszögön repülni, de ekkor a vezérsík átesik, a gép elveszti kormányozhatóságát.
A hangsúly a kormányozhatóságon van, ugyanis az F-35A a tesztjei során még 70 fokos pozitív és 40 fokos negatív állásszögön is kormányozható maradt.
Az más kérdés, hogy a szériagépek üzemi limitje megáll 55 fokban, ami amúgy még mindig sok.
Az F-35-ösnek szinte lehetetlenül kis szárnyai vannak ahhoz képest, hogy milyen jó lassúrepülő tulajdonságai vannak. Ennek oka, hogy a törzs rengeteg felhajtóerőt termel, de ennél is fontosabb, hogy a felhajtóerő/légellenállás aránya is igen kedvező, hangsebesség alatt.
Ahhoz, hogy egy TVC nélküli géppel ilyen jó nagy állásszögű kormányozhatóságot érjünk el, vagy úgy kell kinézni, mint egy F-35-ös, vagy... kinézhet éppen akár úgy is, mint egy F/A-18 Hornet, ami ugye teljesen más formavilág. De az nem alacsony észlelhetőségű, nem fér el benne két egytonnás bomba, plusz két légiharc rakéta plusz több, mint nyolc tonna kerozin. Egyszerre.