F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Az USA ipara a 3. generációnál tart a repülőgép-fedélzeti AESA radarok terén és eddig úgy kb. 1000+ darabot adhattak át.

Super Hornet
F-22
F-16 Block 60
F-15 Golden Eagle
F-35
F-15E legacy export gépek radarjai (SA, SG, stb.)

Tessék megszámolni, hogy ezekből hány gép készült.
Erősen kétlem, hogy az eddig 0 db szériagépben levő AESA radart legyártó svéd anyagot kellene "turbózni"...
jól van na csak egy ötlet volt :(:confused:
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

tiz

Well-Known Member
2016. július 21.
459
3 006
93
Az USA ipara a 3. generációnál tart a repülőgép-fedélzeti AESA radarok terén és eddig úgy kb. 1000+ darabot adhattak át.

Erről nekem az jutott eszembe, amikor az USA dizel tengót bérelt, és kiderült, hogy nincsenek rá felkészülve.

Abból, hogy sok radart legyártottak egy bizonyos technológiával, nem következik, hogy senki más nem tud nekik meglepőt mutatni.

Számomra például az a kijelentés, hogy "stealth is irrelevant" elég erős, végtelenül kíváncsi vagyok arra, miért mondta.

Amúgy a B-2-esek hány évig voltak titkosak?

Arra szerettem volna csak rávilágítani, hogy óvatosan az abszolút igazságokkal.

Egyébként ha a stealt-et levesszük, mekkora marad a különbség az F-35 és a Gripen-E között?
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 449
84 389
113
Erről nekem az jutott eszembe, amikor az USA dizel tengót bérelt, és kiderült, hogy nincsenek rá felkészülve.

Abból, hogy sok radart legyártottak egy bizonyos technológiával, nem következik, hogy senki más nem tud nekik meglepőt mutatni.

Számomra például az a kijelentés, hogy "stealth is irrelevant" elég erős, végtelenül kíváncsi vagyok arra, miért mondta.

Amúgy a B-2-esek hány évig voltak titkosak?

Arra szerettem volna csak rávilágítani, hogy óvatosan az abszolút igazságokkal.

Egyébként ha a stealt-et levesszük, mekkora marad a különbség az F-35 és a Gripen-E között?

Az elektronika sokkal jobb,a belső fegyvertérből fakadó minden előny,a nagyobb üzemanyagkapacitásból adódó minden előny.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 802
2 554
113
Egyébként ha a stealt-et levesszük, mekkora marad a különbség az F-35 és a Gripen-E között?
Mi a gyíkért kéne le venni??
Hasonlítsd akkor a Rafalehoz vagy a Tájfunhoz. Ha azok is megkapják az AESA radarokat valószínű, hogy messze verik majd a Gripent. De megint, egyes gépeket egyesével összehasonlítani tök fölösleges.
A kérdésre válaszolva pedig, kb F-15 vs F-86 Sabre, és nem a Gripen javára! SZVSZ :D:D
 
M

molnibalage

Guest
Erről nekem az jutott eszembe, amikor az USA dizel tengót bérelt, és kiderült, hogy nincsenek rá felkészülve.
A hasonlat szerintem nagyon nem szerencsés. A tengót azért bérelték ki, hogy egy fenyegetést mérjenek fel és nem azért, mert ők is D-E vagy más nem nuki tengót akarnak építeni. A doktrínájuk miatt ez egész egyszerűen lehetetlen.

Ehhez képest a svéd radar megvásárlása lehet, hogy csak költséghatékonyság + kíváncsiság. Rájuk nem jelent fenyegetést.

Abból, hogy sok radart legyártottak egy bizonyos technológiával, nem következik, hogy senki más nem tud nekik meglepőt mutatni.
Az esélye elég marginális. Ráadásul úgy, hogy a svéd gépek légiharc-fegyverzetét 50+ éve a jenkik szállítják.

Számomra például az a kijelentés, hogy "stealth is irrelevant" elég erős, végtelenül kíváncsi vagyok arra, miért mondta.
Szerintem is az, konkrétan bullshit.

Amúgy a B-2-esek hány évig voltak titkosak?
Semeddig kb. a rollout ceremony nyilvános volt anno. Az 1988-as atomkorszak dokumentum filmben is benne volt már. Mindez úgy, hogy az F-117-es létezése 1988-ig titkos volt.

Egyébként ha a stealt-et levesszük, mekkora marad a különbség az F-35 és a Gripen-E között?
Ez azért értelmezhetetlen, mert nem tudod levenni róla. Vagy hogyan néznek ki az az összehasonlítás, hogy nulla plusz légellenállással számolsz, 0 aerodin. büntivel, de azért a gép poénból nem stealth...?

Az F-35A kirepül a világból a Gripenhez képest, ami alapvető harcászati előny. Ha LO konfigot dobod, akkor is sokkal kisebb légellenállás bünti van a gépen.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
K

kamm

Guest
Az ellentételezés egy érdekes kérdés és igazából már nem is ebbe a topicba való. A pénzügyi oldal egy része (nem tudom mire ment el), de a politikai vetület fontosabb. Tulajdonképpen egy eszköz rendszeresítésével te nem csak a cuccot kapod meg, hanem úgymond "beházasodsz" a gyártó családjába, vagyis a szövetségi rendszerébe. Ennek pedig előnyei vannak (lásd SA mi fa*ságát elnézi az USA, vagy a törökök direkte ezért vettek orosz cuccot).
A svéd ellentételezést pontosan nem ismerem, de nagy bajom azzal volt, hogy sok pénzért egy olyan országgal házasodott vele a honvédség, ami úgymond súlytalan. Egy USA vagy Oo. sokkal jobb választás lett volna, mert ma már legalább annyira a nagyhatalmi háttér, mint vas minősége a döntő.
F-35 esetében pedig ugye mindkettő number 1., szóval aki teheti, azt veszi.

Ez marasag, mar ne haragudj. Pont ellenkezoleg, gyakorlatilag kiszolgaltatod magadat egy hatalmas hadiiparnak, aki utana azt szamlaz, amit akar, nellkuled is megel amugy is. Ha technologiailag adekvat a gripen, akkor egyaltalan nem jobb uzlet az F-35 az elmebeteg uzemeltetesi ktgvel.


Akkor ennyi erővel vesd össze a két gép üzemeltetési költség vs. képesség arányát. Konkrétan a Gripen labdába sem rúg ilyen összehasonlítás után. Legyen mondjuk dupla akkora repóra költsége az F-35nek, tökmindegy, a képességei miatt az egész HUF Gripen flottát lezavarná egy F-35 géppár...

Hogy mit tetszik? Ez valami vicces kiszolas akar lenni, amit nem ertek...?
Megint valaki, aki szerint lathatatlanok a 'lopakodok"? :D

szóval az ár/üzemeltetési költség vs. harcérték versenyben jelenleg a világon semmi nem jön közel hozzá (ha felkerekítünk minden költséget sem), tetszik vagy sem.
Nem a semmiért ragaszkodott hozzá mindenki USAF vezetőséggel az élen az LM minden nyomorúsága ellenére is. A végeredmény összességében megérte.

Ez mar az epuletes, hajmereszto marhasag. Egyreszt hogyne jonne kozel hozza, nem mindenben a legjobb, hiaba hiszik azt esetleg lelkes rajongoi, masreszt szinyuaqn draga, viszont legalabb rossz a readyness aranya, vegul pedig azert ragaszkodtak hozza, mert iszonyu cash cow a cegnek, semmi masert.

Mar sokszor leirtuk: az F-35 egy iszonyuan draga platform, ami remek, ha misszios kuldetesekbe akarsz legelol tamado stealth gepet kuldeni, de minden masra ugyanugy megfelel barmelyik modern 4.5+ fighter.[/quote][/QUOTE]
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 857
113
Ez marasag, mar ne haragudj. Pont ellenkezoleg, gyakorlatilag kiszolgaltatod magadat egy hatalmas hadiiparnak, aki utana azt szamlaz, amit akar, nellkuled is megel amugy is. Ha technologiailag adekvat a gripen, akkor egyaltalan nem jobb uzlet az F-35 az elmebeteg uzemeltetesi ktgvel.




Hogy mit tetszik? Ez valami vicces kiszolas akar lenni, amit nem ertek...?
Megint valaki, aki szerint lathatatlanok a 'lopakodok"? :D



Ez mar az epuletes, hajmereszto marhasag. Egyreszt hogyne jonne kozel hozza, nem mindenben a legjobb, hiaba hiszik azt esetleg lelkes rajongoi, masreszt szinyuaqn draga, viszont legalabb rossz a readyness aranya, vegul pedig azert ragaszkodtak hozza, mert iszonyu cash cow a cegnek, semmi masert.

Mar sokszor leirtuk: az F-35 egy iszonyuan draga platform, ami remek, ha misszios kuldetesekbe akarsz legelol tamado stealth gepet kuldeni, de minden masra ugyanugy megfelel barmelyik modern 4.5+ fighter.
[/QUOTE][/QUOTE]

Igazad van
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Ez marasag, mar ne haragudj. Pont ellenkezoleg, gyakorlatilag kiszolgaltatod magadat egy hatalmas hadiiparnak, aki utana azt szamlaz, amit akar, nellkuled is megel amugy is. Ha technologiailag adekvat a gripen, akkor egyaltalan nem jobb uzlet az F-35 az elmebeteg uzemeltetesi ktgvel.




Hogy mit tetszik? Ez valami vicces kiszolas akar lenni, amit nem ertek...?
Megint valaki, aki szerint lathatatlanok a 'lopakodok"? :D



Ez mar az epuletes, hajmereszto marhasag. Egyreszt hogyne jonne kozel hozza, nem mindenben a legjobb, hiaba hiszik azt esetleg lelkes rajongoi, masreszt szinyuaqn draga, viszont legalabb rossz a readyness aranya, vegul pedig azert ragaszkodtak hozza, mert iszonyu cash cow a cegnek, semmi masert.

Mar sokszor leirtuk: az F-35 egy iszonyuan draga platform, ami remek, ha misszios kuldetesekbe akarsz legelol tamado stealth gepet kuldeni, de minden masra ugyanugy megfelel barmelyik modern 4.5+ fighter.
[/QUOTE][/QUOTE]
Hát,nagyon nem jött le a lopakodó technológia előnye.A nagy Szu gyakorlatilag kidobhatta a teljes légvédelmi rendszerét a B2 és az AGM129 párossal szemben.Harcászati szinten ugyanez a helyzet az F35 vs csapat/honi légvédelem+ 4.gen gépekkel szemben.
Ez azért értelmezhetetlen, mert nem tudod levenni róla. Vagy hogyan néznek ki az az összehasonlítás, hogy nulla plusz légellenállással számolsz, 0 aerodin. büntivel, de azért a gép poénból nem stealth...
Volt már ilyen,az F101,F102,F106 belső fegyverteres gépek voltak.A sebesség végett.F108,F12 folytatta volna a sort,de ellenfél hiányában lefújták őket.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 449
84 389
113
[/QUOTE]
Hát,nagyon nem jött le a lopakodó technológia előnye.A nagy Szu gyakorlatilag kidobhatta a teljes légvédelmi rendszerét a B2 és az AGM129 párossal szemben.Harcászati szinten ugyanez a helyzet az F35 vs csapat/honi légvédelem+ 4.gen gépekkel szemben.[/QUOTE]

Olyan hülyeséget beszélsz,hogy az valami hihetetlen.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ja értem, egy kb. jelentéktelen hajóegységhez vesznek radart, akkor no.1. Eleve nem is repülőgép-fedélzeti a radar.
Az ugye megvan, hogy így fillérekért kiderítik, hogy a svédek hol tartanak?
Ezt én értem, és valószínűleg már fel is derítették. De ehhez nem kell igazi darabokat megvásárolni, pláne nem 2db-ot, és nem a 2 legújabb hajókra. 2018 szeptemberében hoztak létre egy közös kutató csoport.
Ez még érvnek is elég gyenge.Mi a véleményed az AESA technológiáról?
Srácok, az első link nem ment át?
Egy kis összefoglaló a E/F szenzoros képességeiről.
Rosszul tudom, hogy az F-35 radarja az AN/APG81 GaAs alapú. A Gripen E-k radarja már GaN alapú, és egyben ez az első repülőfedélzeti ilyen? És emiatt lesz nehezebb a C/D-kbe való integrálás?
Még egy dolog a Saab radar technológiával kapcsolatos fejlesztéseiről:
A Lockheed a Falcon légvédelmi rendszerében a Gireffe A4-es többfunkciós radaját, pedig a Lockheed saját maga is fejleszt radarokat. Ez konstrukció idén februárban lett bejelentve. Van még másik ilyen radar, ami egyszerre 4 féle céllal használható?
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Hát,nagyon nem jött le a lopakodó technológia előnye.A nagy Szu gyakorlatilag kidobhatta a teljes légvédelmi rendszerét a B2 és az AGM129 párossal szemben.Harcászati szinten ugyanez a helyzet az F35 vs csapat/honi légvédelem+ 4.gen gépekkel szemben.[/QUOTE]
Vagy csak nem tudod lekövetni
Olyan hülyeséget beszélsz,hogy az valami hihetetlen.[/QUOTE]
Vagy csak nem tudod lekövetni
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Ezt én értem, és valószínűleg már fel is derítették. De ehhez nem kell igazi darabokat megvásárolni, pláne nem 2db-ot, és nem a 2 legújabb hajókra. 2018 szeptemberében hoztak létre egy közös kutató csoport.

Srácok, az első link nem ment át?
Egy kis összefoglaló a E/F szenzoros képességeiről.
Rosszul tudom, hogy az F-35 radarja az AN/APG81 GaAs alapú. A Gripen E-k radarja már GaN alapú, és egyben ez az első repülőfedélzeti ilyen? És emiatt lesz nehezebb a C/D-kbe való integrálás?
Még egy dolog a Saab radar technológiával kapcsolatos fejlesztéseiről:
A Lockheed a Falcon légvédelmi rendszerében a Gireffe A4-es többfunkciós radaját, pedig a Lockheed saját maga is fejleszt radarokat. Ez konstrukció idén februárban lett bejelentve. Van még másik ilyen radar, ami egyszerre 4 féle céllal használható?
F16V radarja is már GaNitrides.AG81est meg majd felmodernizálják.Zsiráf meg egy jolsikerült radarcsalád.Nálunk is meglenne a helye.De az F35tel az is gondban van.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Marad a nagyobb repülési idő,hozzájön a több fegyverzet,ha külső függesztéssel számolunk.Plusz ott a lehetőség,hogy dobja a függesztőket,és átvált lopakodó módba.......
Ezt most arra írtad, hogy az F-35 jobb gép? Mert ezzel én egy leütés erejéig sem vitatkozom, senkivel sem....
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 857
113
Passzív érzékelésből vagy hálózatalapú érzékelésből nem lesz stealth gép leszedve a büdös életben soha mert ezek a gépek tetszőlegesen képesek változtatni a kis RCS irányát ezen kívül az is szűk,hogy egy rakétába épített radar mekkora távolságból észlel egy stealth gépet.Mert azt még senki sem mondta meg,hogy egy AMRAAM milyen messziről képes befogni egy stealth gépet ellenben már ott tart az AI hogy gyakorlatilag az emberi reakcióidő töredéke alatt képes a besugárzásjelző adatai alapján optimális kitérőmanővert javasolni(meg valószínűleg automatikusan meg us csinálja ha ez be van kapcsolva).

Itt arról van szó, hogy minél több érzékelő van, a szóródott jelek annál könnyeben összeszedhetőek és átlőhetőek az aktuális vadásznak (meg a világon mindenféle érzékelő, legyen az infra, vizuális, utóbbihoz alakfelismerő algoritmusok vannak. A DARPA nagyon kutakodik az enemy stealth kiküszöbölésén).

Éppen a 6.th genről írom a cikket, amit nem lehet tárgyalni a hálózatalapú hadviselés nélkül, ami viszont taglalja az enemy stealth elleni módszereket. Ennek summája a rengeteg érzékelő adta mindenféle szemétjelből való kimazsolázás (ha jól értem, ezt a részt még csak most kezdtem el. iszonyú tömégy anyag), A lényeg, hogy összeszednek annyi szóródott jelet vagy akármi más forrásból való infót (nagy magasságú drónoktól a hajókig mindenhonnan), amivel egy hozzávetőleges helyzet meghatározható a rakétaindításhoz. Persze az egész AI vezérelte mókázás, az legózza össze az adatokból. Nem értem teljesen, de ha összeraktam, benne lesz a cikkben. Persze ez alapvetően nem csak a stealth gépek valamivel nagyobb hatótávolságból való észleléséről szól, hanem úgy a meglévő rendszerek hatékonyságának növeléséről (vagyis hagyományos gépek észlelési esélyét is javítja). Vagyis pont, hogy a stealth alapkövetelmény lesz a jövőben a harcmezők fölött, ebben teljesen egyetértünk. Csak éppen nem lesz akkora védelem, a védelem inkább aktív irányba tolódik el (ahogy a HK esetében is).

Igen, az AI vezérelte ellentevékenység egy már nagyon magas szinten létező dolog, már polgárin is elterjedt (nekem nagy meglepetés volt, hogy a legújabb szériás Airbusokban már a TCAS is automata, csak néztem mi a franc a FMA-n a "TCAS" téglalapban :D), viszont adott távolságon belül a repülőgép mozgását befolyásolni már nagyon nem lehet ennyi idő alatt (persze az aktív ellentevékenység azonnal működik, de ez egy másik fejezet). Amúgy ilyen közelségben szerintem a kombinált fej a megldás, képalkotó infra vagy amivel előjönnek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Itt arról van szó, hogy minél több érzékelő van, a szóródott jelek annál könnyeben összeszedhetőek és átlőhetőek az aktuális vadásznak (meg a világon mindenféle érzékelő, legyen az infra, vizuális, utóbbihoz alakfelismerő algoritmusok vannak. A DARPA nagyon kutakodik az enemy stealth kiküszöbölésén).

Éppen a 6.th genről írom a cikket, amit nem lehet tárgyalni a hálózatalapú hadviselés nélkül, ami viszont taglalja az enemy stealth elleni módszereket. Ennek summája a rengeteg érzékelő adta mindenféle szemétjelből való kimazsolázás (ha jól értem, ezt a részt még csak most kezdtem el. iszonyú tömégy anyag), A lényeg, hogy összeszednek annyi szóródott jelet vagy akármi más forrásból való infót (nagy magasságú drónoktól a hajókig mindenhonnan), amivel egy hozzávetőleges helyzet meghatározható a rakétaindításhoz. Persze az egész AI vezérelte mókázás, az legózza össze az adatokból. Nem értem teljesen, de ha összeraktam, benne lesz a cikkben. Persze ez alapvetően nem csak a stealth gépek valamivel nagyobb hatótávolságból való észleléséről szól, hanem úgy a meglévő rendszerek hatékonyságának növeléséről (vagyis hagyományos gépek észlelési esélyét is javítja). Vagyis pont, hogy a stealth alapkövetelmény lesz a jövőben a harcmezők fölött, ebben teljesen egyetértünk. Csak éppen nem lesz akkora védelem, a védelem inkább aktív irányba tolódik el (ahogy a HK esetében is).

Igen, az AI vezérelte ellentevékenység egy már nagyon magas szinten létező dolog, már polgárin is elterjedt (nekem nagy meglepetés volt, hogy a legújabb szériás Airbusokban már a TCAS is automata, csak néztem mi a franc a FMA-n a "TCAS" téglalapban :D), viszont adott távolságon belül a repülőgép mozgását befolyásolni már nagyon nem lehet ennyi idő alatt (persze az aktív ellentevékenység azonnal működik, de ez egy másik fejezet). Amúgy ilyen közelségben szerintem a kombinált fej a megldás, képalkotó infra vagy amivel előjönnek.
Ne erőlködj! Mutatom a megfejtést (ha más a Saabot fényeztem ma délután):
https://saab.com/land/istar/multi-role-surveillance-system/sirus-intelligence/
Talán ez elég jól összefoglalja:
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Ezt én értem, és valószínűleg már fel is derítették. De ehhez nem kell igazi darabokat megvásárolni, pláne nem 2db-ot, és nem a 2 legújabb hajókra. 2018 szeptemberében hoztak létre egy közös kutató csoport.

Srácok, az első link nem ment át?
Egy kis összefoglaló a E/F szenzoros képességeiről.
Rosszul tudom, hogy az F-35 radarja az AN/APG81 GaAs alapú. A Gripen E-k radarja már GaN alapú, és egyben ez az első repülőfedélzeti ilyen? És emiatt lesz nehezebb a C/D-kbe való integrálás?

Az APG-81 jelenleg GaAs alapú és a Gripen E ES-05-ös AESA radarja szintén gallium-arzenid transzmitterekkel van szerelve. A Gripen E nem a radarjában, hanem az ECM rendszerében használ GaN-alapú transzmittereket.