F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 875
7 166
113
Érdekes, hogy a Pedal Turn-höz két kéz kell és egyátalán ezt a joystick-al csinálják.
Az oroszok a pedállal.
Olyan, mintha valami határolót írna felül fizikai erővel. Ez korábban nem volt jellemző a GD/Lockheed filozófiájára.
A fizikai erővel felülírható bothatárolás a McDonnel féle Hornet, illetve főleg az oroszok sajátja volt - már ha jól tudom.
őszintén szólva egyetlen egy dologra tudok gondolni , arra hogy az átesésvédelem alapból letolná a gép orrát és ezt írja felül fizikai erővel a pilóta , lehet benne ilyen mechanika
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 298
4 786
113
a népszavazásról tudtam az oké , de nem mentem bele jobban hogy mi lett a vége a dolognak , basszus ha a grifeket sokalták akkor az F35 árcédulájától sokkot fognak kapni :D
Akkor csak az F-5 leváltását tervezték, arra sokallták az elkölteni szándékozott pénzt. Most egyszerre cserélnék az F-5, F-18 flottát, nyilván más összegről lesz szó. Nem a típust szavazták le, hanem a rá költendő pénzt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 990
68 333
113
őszintén szólva egyetlen egy dologra tudok gondolni , arra hogy az átesésvédelem alapból letolná a gép orrát és ezt írja felül fizikai erővel a pilóta , lehet benne ilyen mechanika
A gép 50 fokos állásszöggel még simán repülhető, az összes tengely körül kormányozható. Ez az érték amúgy 70 fok, de ez a szériagépeken le lett korlátozva.
A Pedal Turn-nél, ami egy vezetett lapos dugóhúzó, nem tudom, mennyire van a gép a tényleges átesés közelében még úgy is, hogy a Pedal Turn, vagy az orosz Stoper egy jellemzően átesésen túli manőverelem. A TVC gépek képesek rá, a nem TVC gépek közül ilyen szinten a klasszikus Hornet-től látni ilyet és az F-35A-tól.
Furcsa, hogy a Super Hornet-nél bár a demoknál megvan egy ehhez hasonlatos elem, távolról se ilyen "bátran" van előadva, mint az F-35A-nál, vagy akár az elődtípus F/A-18C/D gépeknél.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 849
2 717
113
400 F-35!!

https://ukdefencejournal.org.uk/400th-f-35-delivered-as-fleet-passes-200000-flight-hours/
4IEPpyg.jpg

Saját kép! :D
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Production line of F-35 Lightning II A , B and C fighter of the Lockheed Martin Company in Industrial Factory Fort Worth, Texas, United States.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


60347074_1016907935180573_4112959797609889792_n.jpg


60347838_1016906811847352_875070956308004864_n.jpg


60323307_1016907741847259_1200157344474857472_n.jpg
@Mackensen
Ezen a képen látszik, hogy mekkora valós méretben az a titán törzs keret, amit egy darabban kovácsolnak.... :)
 
  • Tetszik
Reactions: Mackensen

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 606
14 776
113
  • Tetszik
Reactions: borisz and Roni
T

Törölt tag

Guest
Az én ismereteim szerint a kovácsolás eléggé távol áll a préseléstől.
Nem vagyok tisztában az ismerreteid szintjével, mindenesetre annak az eljárásnak a neve amivel ez a törzskeret készül: press forging
Amire Te gondolsz az a hammer forging de ez a munkadarab nem úgy készül
nézz utána...
 

kacsacsor

Well-Known Member
2015. március 15.
16 829
23 014
113

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 786
18 086
113
Azért kérdem, mivel a kínaiak évek óta olyasmivel dicsekednek, hogy az új gépekhez nyomtatják a titán elemeket. A képeken lehet látni egy JF-31 törzskeretét, amit állítólag nyomtattank.
3d-printed-parts-fighter-5.png

https://www.3ders.org/articles/2013...st-3d-printed-titanium-fighter-component.html

lehet nyomtatni, mi is csináljuk, csak nem így egyszerre, ahogy a képen van. Ami hiányzik a képről a wow mellett, az rengeteg hátrány:

- mivel alapanyagot gyártasz, ezért minden egyes termékhez a reprezentatív keresztmetszetnek megfelelő vastagságú próbadarabot kell nyomtatni, majd vizsgálni.
- a nyomtatásnál hiányzik a kovácsolás adta alakítási textúra előnye (a kovácsolt termékekben mindig van szálirány, szálirányra merőlegesen a terhelhetőség mindig jobb)
- nagyméretű nyomtatásnál problémás a hőmérsékleti gradiens. Feltételezem, hogy ekkora darabot egyszerre több fejjel nyomtatnak, viszont akkor meg a következő probléma az ömledék-összecsapási front. Ha tippelnem kellene, akkor ott lehet e gyenge keresztmetszet
- nem tudod előállítani a kovácsolásnál/sajtolásnál kialakuló nyomás ÉS hőmérsékletes együttes hatását, ami titánnál komoly gondot okozhat.
- nem látom a méretpontosságát a terméknek. Kíváncsi lennék, hogy középen milyen feszültségi állapot lehet, mivel ott merevített szerkezet van, a körgyűrűknél viszont jóval rövidebb de közelebbi bordák vannak
- ilyen felülete egy 3d-s nyomtatott terméknek sincs. Nyomtattunk már autoklávot, Inconel 625-öt, 316L-t, fogtam a kezemben már nyomtatott cirkónium katalizátort, de ilyen felülete egyiknek sem, volt mint a képek alapján ennek a cuccosnak - a kép aláírásában hiányzik kb. 80 óra marás a CNC-n

- jah és majd elfelejtettem. Az összes kifáradási és tönkremeneteli hipotézis homogén alapanyaggal indít. A sajtolt vagy kovácsolt titán kifáradási görbéje köszönő viszonyban sincs a nyomtatott titán értékével. Az ok pofon egyszerű: A nyomtatott termékben mindig jóval több a porozitás, mint az ignotból készített előgyártmány esetében. Titánnál nehezebb megoldani a pórusmentességet (acélnál egyszerűbb, mert a gáz és az olvadt fém sűrűség-különbsége elég magas), de nem lehetetlen. Erre alkalmas a vákuum alatti átolvasztás. Ezt nem lehet 3d-s alkatrésznél megcsinálni. Még akkor sem, ha vákuum alatt nyomtatod az alkatrészt. Egyszerűen nincs annyi ideje a gáznak, hogy távozzon az anyagból. Ez a probléma játszik az összes 3d-s nyomtatásnál (poralapú, vagy ívvel nyomtatásnál, mindegy)

Mondjuk úgy, hogy fenntartással fogadnám, ha olyan dinamikus igénybevételnek kitett cuccra kellene felülnöm, amiben ilyen és ekkora 3d-s nyomtatvány van.

Ha már mindenképpen nagyméretű, minimális anyagveszteségű gyártásban gondolkodom, akkor kovácsolt egységek, majd izostatikusan sajtot panelek, majd ezek összehegesztése elektronsugárral...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 990
68 333
113
lehet nyomtatni, mi is csináljuk, csak nem így egyszerre, ahogy a képen van. Ami hiányzik a képről a wow mellett, az rengeteg hátrány:

- mivel alapanyagot gyártasz, ezért minden egyes termékhez a reprezentatív keresztmetszetnek megfelelő vastagságú próbadarabot kell nyomtatni, majd vizsgálni.
- a nyomtatásnál hiányzik a kovácsolás adta alakítási textúra előnye (a kovácsolt termékekben mindig van szálirány, szálirányra merőlegesen a terhelhetőség mindig jobb)
- nagyméretű nyomtatásnál problémás a hőmérsékleti gradiens. Feltételezem, hogy ekkora darabot egyszerre több fejjel nyomtatnak, viszont akkor meg a következő probléma az ömledék-összecsapási front. Ha tippelnem kellene, akkor ott lehet e gyenge keresztmetszet
- nem tudod előállítani a kovácsolásnál/sajtolásnál kialakuló nyomás ÉS hőmérsékletes együttes hatását, ami titánnál komoly gondot okozhat.
- nem látom a méretpontosságát a terméknek. Kíváncsi lennék, hogy középen milyen feszültségi állapot lehet, mivel ott merevített szerkezet van, a körgyűrűknél viszont jóval rövidebb de közelebbi bordák vannak
- ilyen felülete egy 3d-s nyomtatott terméknek sincs. Nyomtattunk már autoklávot, Inconel 625-öt, 316L-t, fogtam a kezemben már nyomtatott cirkónium katalizátort, de ilyen felülete egyiknek sem, volt mint a képek alapján ennek a cuccosnak - a kép aláírásában hiányzik kb. 80 óra marás a CNC-n

- jah és majd elfelejtettem. Az összes kifáradási és tönkremeneteli hipotézis homogén alapanyaggal indít. A sajtolt vagy kovácsolt titán kifáradási görbéje köszönő viszonyban sincs a nyomtatott titán értékével. Az ok pofon egyszerű: A nyomtatott termékben mindig jóval több a porozitás, mint az ignotból készített előgyártmány esetében. Titánnál nehezebb megoldani a pórusmentességet (acélnál egyszerűbb, mert a gáz és az olvadt fém sűrűség-különbsége elég magas), de nem lehetetlen. Erre alkalmas a vákuum alatti átolvasztás. Ezt nem lehet 3d-s alkatrésznél megcsinálni. Még akkor sem, ha vákuum alatt nyomtatod az alkatrészt. Egyszerűen nincs annyi ideje a gáznak, hogy távozzon az anyagból. Ez a probléma játszik az összes 3d-s nyomtatásnál (poralapú, vagy ívvel nyomtatásnál, mindegy)

Mondjuk úgy, hogy fenntartással fogadnám, ha olyan dinamikus igénybevételnek kitett cuccra kellene felülnöm, amiben ilyen és ekkora 3d-s nyomtatvány van.

Ha már mindenképpen nagyméretű, minimális anyagveszteségű gyártásban gondolkodom, akkor kovácsolt egységek, majd izostatikusan sajtot panelek, majd ezek összehegesztése elektronsugárral...
A Tu-160-as rekorder centroplánja is egy ilyen utólag összehegesztett szerkezet?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz