F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

A katapulüléses cikk érdekes. A korábbi katapultülések sem 100%-osak. Nem közli, hogy miféle rejtélyes ok miatt van az, hogy 50 év ülésgyártás után mitől nem működne hirtelen az ülés. Csak leírja és kész... Hm...

A Gripenünk üléses is egy eléggé kiforrott darab volt, aztán egyszer csak kiderült, hogy a heveder elvágó nem volt kiélezve. Pont a legrosszabbkor derült erre fény. Pedig az is milyen jó kis konstrukciónak számít...
 
A Gripenünk üléses is egy eléggé kiforrott darab volt, aztán egyszer csak kiderült, hogy a heveder elvágó nem volt kiélezve. Pont a legrosszabbkor derült erre fény. Pedig az is milyen jó kis konstrukciónak számít...
Na ja, de az arról szól, hogy egy jól tervezett eszközt szarul gyártottak le. Az írás meg arról szól, hogy rosszul lett eleve megtervezve az ülés...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A heveder elvágó élességét hogyan lehet ellenőrizni?
A kések vágására vannak tesztpadok. Gondolom erre is.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Valószínűleg ilyen heveder elvágókat nem több ezer darabot gyártanak naponta, mert nem gyártanak annyi katapultülést sem, amibe beleépül. És mivel életvédelmi-/mentő eszközbe épül, ezért 100 %-ban ellenőrzik. Ha ez elmaradt, akkor értem hogy kellemetlen volt a gyártónak és ezért cserélte ki utána titokban az összeset.

Kell-e ezt cserélni vagy szemrevételezésen kívül máshogy ellenőrizni az első beépítés után?
 
Valószínűleg ilyen heveder elvágókat nem több ezer darabot gyártanak naponta, mert nem gyártanak annyi katapultülést sem, amibe beleépül. És mivel életvédelmi-/mentő eszközbe épül, ezért 100 %-ban ellenőrzik. Ha ez elmaradt, akkor értem hogy kellemetlen volt a gyártónak és ezért cserélte ki utána titokban az összeset.

Kell-e ezt cserélni vagy szemrevételezésen kívül máshogy ellenőrizni az első beépítés után?
Ettől drága a repipar. Akkor is megtervezel és legyártasz egy rakás gépet és beredezést, amiből alig néhány tucat kell.

A késes probéléma több dolgot is felvet:
  • Hol maradt a minőségellenőrzés a végén?
  • Hány ember látta és volt a kés közelében és nem tűnt fel senkinek, hogy alapevető funkciójának nem megfeleő?
  • Ezek szerint, aki kézzel (?) beszerelte az egy "droid", csak követi a lépéseket, de nem is tudja, hogy mit rakott össze és mire való az adott alkatrész?
Az eset után ittjárt a gyártó küldöttsége, de én csak szóbeszédeket tudok. Messze nem értintett minden legyárttot ülést, hiszen akkor sorban halna meg mindenki minden gépelhagyásnál. Valamelyik széria vagy valahol és valaki(k) által összerakott ülésekkel lehetett a baj. Anno ilyen volt pl. a kettétört F-15 esete is. Több gépet érintett, de nem az egész flottát.
 
Kell-e ezt cserélni vagy szemrevételezésen kívül máshogy ellenőrizni az első beépítés után?
Az első beépítés ELŐTT kell(ene) ellenőrizni, és ha jó, éles, akkor az szerintem örök-élet, mivel a teljes élettartama során csak egyszer kell működnie: a katapultálás után az ülés-leválasztáskor egy pirotöltettel működtetve mindegyik késnek el kell vágni a bekötő-hevedereket.
 
Az első beépítés ELŐTT kell(ene) ellenőrizni, és ha jó, éles, akkor az szerintem örök-élet, mivel a teljes élettartama során csak egyszer kell működnie: a katapultálás után az ülés-leválasztáskor egy pirotöltettel működtetve mindegyik késnek el kell vágni a bekötő-hevedereket.
Ja, és ehhez hozzá kell tenni: itt nincs működés-ellenőrzési lehetőség, mivel a pirotöltet is csak egyszer-használatos, meg a hevedert is csak egyszer lehet elvágatni a késsel, utána már mindkettő selejt. Szóval a katapultülésnél egyszer meg kell tervezni, többször is le kell tesztelni, de utána csak gyártás van - szigorúan, betűről-betűre betartva a technológiát!! Persze ha valami fél-analfabéta afrikai rakja össze, aki vagy elolvassa a dokumentációt vagy se - "mer az így gazdaságosabb mint a drága ejrópai munkaerő" - akkor ilyen majdnem-halál is lehet az eredmény.
 
Fighter_Airplane_Painting_Art_F-35J_ASDF-X1_532288_2400x1600.jpg
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Egy kis szösszenet kifejezetten ínyenceknek...
A korábbi gyakorlattól eltérően az F-35-nél igyekeztek a titán főbordákat egy darabból elkészíteni.
Ez azt jelenti hogy egy hidraulikus sajtóló berendezésnek el készítenie a nyers munkadarabot...
N7GUANJEMBHHBJNBPTCSI65FDA.jpg


amit utána forgácsolással alakítottak a végleges formára.
CszeKdkXgAEt4SB.jpg


Ehhez egy nagyon-nagyon...nagy hidraulikus sajtolóra volt szükségük. 50 000 tonnás nagyra! :eek:

50kT-101s.jpg

És a csavar a dologban hogy ki is tud ilyen gépeket építeni? Természetesen a Németek! :)
A történet:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Egy kis szösszenet kifejezetten ínyenceknek...
A korábbi gyakorlattól eltérően az F-35-nél igyekeztek a titán főbordákat egy darabból elkészíteni.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Az F-14 ás F-15 központi része is tudtommal egy darabból készült. Az F-14-ről még videót is láttam.