F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 556
113
A katapulüléses cikk érdekes. A korábbi katapultülések sem 100%-osak. Nem közli, hogy miféle rejtélyes ok miatt van az, hogy 50 év ülésgyártás után mitől nem működne hirtelen az ülés. Csak leírja és kész... Hm...

A Gripenünk üléses is egy eléggé kiforrott darab volt, aztán egyszer csak kiderült, hogy a heveder elvágó nem volt kiélezve. Pont a legrosszabbkor derült erre fény. Pedig az is milyen jó kis konstrukciónak számít...
 
M

molnibalage

Guest
A Gripenünk üléses is egy eléggé kiforrott darab volt, aztán egyszer csak kiderült, hogy a heveder elvágó nem volt kiélezve. Pont a legrosszabbkor derült erre fény. Pedig az is milyen jó kis konstrukciónak számít...
Na ja, de az arról szól, hogy egy jól tervezett eszközt szarul gyártottak le. Az írás meg arról szól, hogy rosszul lett eleve megtervezve az ülés...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 212
81 109
113
Valószínűleg ilyen heveder elvágókat nem több ezer darabot gyártanak naponta, mert nem gyártanak annyi katapultülést sem, amibe beleépül. És mivel életvédelmi-/mentő eszközbe épül, ezért 100 %-ban ellenőrzik. Ha ez elmaradt, akkor értem hogy kellemetlen volt a gyártónak és ezért cserélte ki utána titokban az összeset.

Kell-e ezt cserélni vagy szemrevételezésen kívül máshogy ellenőrizni az első beépítés után?
 
M

molnibalage

Guest
Valószínűleg ilyen heveder elvágókat nem több ezer darabot gyártanak naponta, mert nem gyártanak annyi katapultülést sem, amibe beleépül. És mivel életvédelmi-/mentő eszközbe épül, ezért 100 %-ban ellenőrzik. Ha ez elmaradt, akkor értem hogy kellemetlen volt a gyártónak és ezért cserélte ki utána titokban az összeset.

Kell-e ezt cserélni vagy szemrevételezésen kívül máshogy ellenőrizni az első beépítés után?
Ettől drága a repipar. Akkor is megtervezel és legyártasz egy rakás gépet és beredezést, amiből alig néhány tucat kell.

A késes probéléma több dolgot is felvet:
  • Hol maradt a minőségellenőrzés a végén?
  • Hány ember látta és volt a kés közelében és nem tűnt fel senkinek, hogy alapevető funkciójának nem megfeleő?
  • Ezek szerint, aki kézzel (?) beszerelte az egy "droid", csak követi a lépéseket, de nem is tudja, hogy mit rakott össze és mire való az adott alkatrész?
Az eset után ittjárt a gyártó küldöttsége, de én csak szóbeszédeket tudok. Messze nem értintett minden legyárttot ülést, hiszen akkor sorban halna meg mindenki minden gépelhagyásnál. Valamelyik széria vagy valahol és valaki(k) által összerakott ülésekkel lehetett a baj. Anno ilyen volt pl. a kettétört F-15 esete is. Több gépet érintett, de nem az egész flottát.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Kell-e ezt cserélni vagy szemrevételezésen kívül máshogy ellenőrizni az első beépítés után?
Az első beépítés ELŐTT kell(ene) ellenőrizni, és ha jó, éles, akkor az szerintem örök-élet, mivel a teljes élettartama során csak egyszer kell működnie: a katapultálás után az ülés-leválasztáskor egy pirotöltettel működtetve mindegyik késnek el kell vágni a bekötő-hevedereket.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Az első beépítés ELŐTT kell(ene) ellenőrizni, és ha jó, éles, akkor az szerintem örök-élet, mivel a teljes élettartama során csak egyszer kell működnie: a katapultálás után az ülés-leválasztáskor egy pirotöltettel működtetve mindegyik késnek el kell vágni a bekötő-hevedereket.
Ja, és ehhez hozzá kell tenni: itt nincs működés-ellenőrzési lehetőség, mivel a pirotöltet is csak egyszer-használatos, meg a hevedert is csak egyszer lehet elvágatni a késsel, utána már mindkettő selejt. Szóval a katapultülésnél egyszer meg kell tervezni, többször is le kell tesztelni, de utána csak gyártás van - szigorúan, betűről-betűre betartva a technológiát!! Persze ha valami fél-analfabéta afrikai rakja össze, aki vagy elolvassa a dokumentációt vagy se - "mer az így gazdaságosabb mint a drága ejrópai munkaerő" - akkor ilyen majdnem-halál is lehet az eredmény.
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 592
7 849
113
Fighter_Airplane_Painting_Art_F-35J_ASDF-X1_532288_2400x1600.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egy kis szösszenet kifejezetten ínyenceknek...
A korábbi gyakorlattól eltérően az F-35-nél igyekeztek a titán főbordákat egy darabból elkészíteni.
Ez azt jelenti hogy egy hidraulikus sajtóló berendezésnek el készítenie a nyers munkadarabot...
N7GUANJEMBHHBJNBPTCSI65FDA.jpg


amit utána forgácsolással alakítottak a végleges formára.
CszeKdkXgAEt4SB.jpg


Ehhez egy nagyon-nagyon...nagy hidraulikus sajtolóra volt szükségük. 50 000 tonnás nagyra! :eek:

50kT-101s.jpg

És a csavar a dologban hogy ki is tud ilyen gépeket építeni? Természetesen a Németek! :)
A történet:
 
M

molnibalage

Guest
Egy kis szösszenet kifejezetten ínyenceknek...
A korábbi gyakorlattól eltérően az F-35-nél igyekeztek a titán főbordákat egy darabból elkészíteni.

Az F-14 ás F-15 központi része is tudtommal egy darabból készült. Az F-14-ről még videót is láttam.