De igazából a kérdésem lényege a következő lett volna.
van egy csomó új generációs kütyü, amit az f35-től függetlenül is fejlesztettek. Az egyetlen rendszer ami f35 specifikus az a DAS. ezekből egy csomót integráltak az f18e-re vagy f15-sökre (aesa radar, sisakdisplay). Nyilván ennek a sok rendszernek az összehangolása, a szenzorfúzió megteremése is rengeteg fejlesztési kapacitás lett volna. De még így is sokkal olcsóbb lehetett volna a meglévő platformok upgrade-elése, mint egy teljesen új platfrom kifejlesztése.
Az USAF szemlélet más és egész egyszerűen ezt nem érted meg. Az USAF-ban egy gépbe évente átlagosan majdnem 300 órát is beletekernek. Tehát egyszerűen pénkidobást 30-40 misinyi hardvert beltenni egy olyan gépbe, aminek 10-15 éve sincs hátra. Ha teljesen újra kell építeni a gépet strukturálisan, akkor még több az egész és nem csak újra kell építeni, tervezni és gyártani is kell. Az F-35A meg 0 órásan jön. Hoppá... Ezért nem "olcsóbb" az, hogy elköltesz 30-40 misit egy gépre, aminek a maradványértéke nincs ennyi a használt piacon sem.
A másik az, hogy a jenki személet az, hogy "mindenből a legjobb" és ezen csak a költségek oltárán szorítanak meg. És a képességek összessége + magasabb élettartam egyszerűen értelmetlenné teszi azt, hogy akár csak a 4+ gen. gépek töredékére ezeket rátegyék. A DAS-t az F-35-ba tervezték be, nem számoltak azzal, hogy máshova is kéne, mert a terv az volt, hogy levált az F-15E kivételével mindent F-16-ot az USAF-nál. A Hornetek meghalnak, a Super Hornetek mellé és végül helyett jön az F-35C meg az X-47B -nél sem az volt a terv, hogy "akkor legyen stealth (!) tanker"...
Az s300/s400-as rendszerek jelentette fenyegetést pedig egyszerűbben lehetett volna kezelni, mondjuk az egyébként is meglévő JASSM átalakításával, hogy ARM célra is betehető legyen.
Az ARM-ok célpontjai időérzékenyek is lehetnek, ergo 300 km-ről 20 perc érkezési idő mellett vannak itt problémák... A BGM-109 SEAD változatnál is kettőt lehet találni, hogy miért igényelték a visszatérést a loiter time mellett. Mert drága. Csak úgy lett volna effektív, hogy horizont alatt a célterület szélén vár. A visszatérés meg sanszosan nehéz és elbuktatta az egészet. Meg az ára is, ha belevágtak volna.
És igen, egy jassm jóval drágább, mint egy sdb. De megspóroltad volna egy teljesen új platfrom kifejlesztésének a költségét. Abból annyi jassm-et vehettél volna, amennyit csak akarsz. És 350-400 km-ról aztán téged rohadtul nem fenyegetett volna semmilyen légvédelmi rendszer.
Lásd fent. Túl lassú és a "annyit amennyit akarsz" rész meg téves, mert egy fegyver semmit sem ér platfrom nélkül. Egy F-16 legfeljebb kettőt vihet. Kevés platfrom + összesen 2 db JASSM/platfrom = kevés tűzerő darabra... Ezért vonzóbb alternatíva a sok SDB harcászati vonalom....
A JASSM értelem az AGM-86 leváltása lenne, hogy a low level CM felderítése preventíven legyen nehéz. Mert a nagyon távoli jövő az oroszoknál is az, hogy az A-50 + Vityzzal horizont mögé lőnek majd. Akkor meg jó, ha a célpont RCS-e pici.
A rud által linkelt tanulmányban pl. azt írják, hogy nagy hatótávolságú felderítő radarok kb. 90 km-ről észlelnek egy 0,01m2-es rcs-ű gépet. Azért nagy eséllyel fogadnék rá, hogy van az f35-nek olyan aspektusa amiből ennél nagyobb az RCS-e. ráadásul azóta gondolom a radartechnika is fejlődött valamicskét.
Az idealizált matematikai modell festék nélkül is +/- fokos aspektussal -30 dBSm alatti értéket hoz ki. Az F-22-nél -40 dBsm is van.
Molni, imádom a kioktató stílusod.
Nem kiokatásnak szántam, de n+1 faktort nem vettél figyelembe. Lásd fent.
Az egészet azzal indítottam, hogy egy meglévő stand-off platformból (pl. jassm) csinálhattak volna arm verziót.
De. Csak kevés. Lásd fent az okokat. Egy 6-12 célcsatornás rendszert te nem kápráztatsz el gépenként két JASSM-mal. Főleg úgy, hogy az F-16-hoz nézd már meg a méretét. Hát izé... A JASSM inkábbb a strat gépek terepe és nagy kegyesen megkaphatta pár USA barát ország.
Egyébként annyi megjegyzést azért hozzátennék, hogy azért ám az SDB 2-sem egy olyan filléres eszköz, figyelembe véve az irányító rendszerét. Unit cost-ra 130ezer dollár feletti összeget írnak.
Egy long range SAM rakéta ára több millió dollár...
The SM-6 took 9 years to develop and has been in limited production since 2011, with plans to obtain 1,200 missiles at a cost of $4.3 million each. SM-6 will replace many of the SM-2 missiles currently carried by American and Australian warship
Ezt emlékeim szerint nem sikerült tartani és valami 6 misinél járnak ma/rakéta. Ehhez képest filléres egy SDB. Ok, ez aktív radaros. Anno a Patriot GEM korszerűsítés volt rakétánként dollármisis tétel... A long range SAM-ek irgalmatlan drágák az SDB-hez képest.
Nem állítottam, hogy csodafegyver. csak annyit, hogy az f35 számára a "kortárs" fenyegetést az s400-hoz haosnló képességű rendszerek jelentik
Minden számára. Az 4++ gépek ezek teljesen HMZ-jén belül minden aspektussal oltári veszélyben vannak. Az F-35-ösök meg 100 km felett szinte azt csinálnak, amit akarnak és 60-70 km táján lesz aspektusfüggő a stealth elvesztése. Ez olyan orbitális differencia, hogy szavak alig vannak rá még úgy is, ha nem lenne DAS és vontattot csali az F-35-ön. Csak éppen ezek vannak.