F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 648
6 360
113
Érdekes, hogy a Pedal Turn-höz két kéz kell és egyátalán ezt a joystick-al csinálják.
Az oroszok a pedállal.
Olyan, mintha valami határolót írna felül fizikai erővel. Ez korábban nem volt jellemző a GD/Lockheed filozófiájára.
A fizikai erővel felülírható bothatárolás a McDonnel féle Hornet, illetve főleg az oroszok sajátja volt - már ha jól tudom.
őszintén szólva egyetlen egy dologra tudok gondolni , arra hogy az átesésvédelem alapból letolná a gép orrát és ezt írja felül fizikai erővel a pilóta , lehet benne ilyen mechanika
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
a népszavazásról tudtam az oké , de nem mentem bele jobban hogy mi lett a vége a dolognak , basszus ha a grifeket sokalták akkor az F35 árcédulájától sokkot fognak kapni :D
Akkor csak az F-5 leváltását tervezték, arra sokallták az elkölteni szándékozott pénzt. Most egyszerre cserélnék az F-5, F-18 flottát, nyilván más összegről lesz szó. Nem a típust szavazták le, hanem a rá költendő pénzt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
őszintén szólva egyetlen egy dologra tudok gondolni , arra hogy az átesésvédelem alapból letolná a gép orrát és ezt írja felül fizikai erővel a pilóta , lehet benne ilyen mechanika
A gép 50 fokos állásszöggel még simán repülhető, az összes tengely körül kormányozható. Ez az érték amúgy 70 fok, de ez a szériagépeken le lett korlátozva.
A Pedal Turn-nél, ami egy vezetett lapos dugóhúzó, nem tudom, mennyire van a gép a tényleges átesés közelében még úgy is, hogy a Pedal Turn, vagy az orosz Stoper egy jellemzően átesésen túli manőverelem. A TVC gépek képesek rá, a nem TVC gépek közül ilyen szinten a klasszikus Hornet-től látni ilyet és az F-35A-tól.
Furcsa, hogy a Super Hornet-nél bár a demoknál megvan egy ehhez hasonlatos elem, távolról se ilyen "bátran" van előadva, mint az F-35A-nál, vagy akár az elődtípus F/A-18C/D gépeknél.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 816
2 512
113
400 F-35!!

https://ukdefencejournal.org.uk/400th-f-35-delivered-as-fleet-passes-200000-flight-hours/
4IEPpyg.jpg

Saját kép! :D
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 187
13 478
113
  • Tetszik
Reactions: borisz and Roni
T

Törölt tag 1586

Guest
Az én ismereteim szerint a kovácsolás eléggé távol áll a préseléstől.
Nem vagyok tisztában az ismerreteid szintjével, mindenesetre annak az eljárásnak a neve amivel ez a törzskeret készül: press forging
Amire Te gondolsz az a hammer forging de ez a munkadarab nem úgy készül
nézz utána...
 

kacsacsor

Well-Known Member
2015. március 15.
16 131
19 917
113

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 820
113
Azért kérdem, mivel a kínaiak évek óta olyasmivel dicsekednek, hogy az új gépekhez nyomtatják a titán elemeket. A képeken lehet látni egy JF-31 törzskeretét, amit állítólag nyomtattank.
3d-printed-parts-fighter-5.png

https://www.3ders.org/articles/2013...st-3d-printed-titanium-fighter-component.html

lehet nyomtatni, mi is csináljuk, csak nem így egyszerre, ahogy a képen van. Ami hiányzik a képről a wow mellett, az rengeteg hátrány:

- mivel alapanyagot gyártasz, ezért minden egyes termékhez a reprezentatív keresztmetszetnek megfelelő vastagságú próbadarabot kell nyomtatni, majd vizsgálni.
- a nyomtatásnál hiányzik a kovácsolás adta alakítási textúra előnye (a kovácsolt termékekben mindig van szálirány, szálirányra merőlegesen a terhelhetőség mindig jobb)
- nagyméretű nyomtatásnál problémás a hőmérsékleti gradiens. Feltételezem, hogy ekkora darabot egyszerre több fejjel nyomtatnak, viszont akkor meg a következő probléma az ömledék-összecsapási front. Ha tippelnem kellene, akkor ott lehet e gyenge keresztmetszet
- nem tudod előállítani a kovácsolásnál/sajtolásnál kialakuló nyomás ÉS hőmérsékletes együttes hatását, ami titánnál komoly gondot okozhat.
- nem látom a méretpontosságát a terméknek. Kíváncsi lennék, hogy középen milyen feszültségi állapot lehet, mivel ott merevített szerkezet van, a körgyűrűknél viszont jóval rövidebb de közelebbi bordák vannak
- ilyen felülete egy 3d-s nyomtatott terméknek sincs. Nyomtattunk már autoklávot, Inconel 625-öt, 316L-t, fogtam a kezemben már nyomtatott cirkónium katalizátort, de ilyen felülete egyiknek sem, volt mint a képek alapján ennek a cuccosnak - a kép aláírásában hiányzik kb. 80 óra marás a CNC-n

- jah és majd elfelejtettem. Az összes kifáradási és tönkremeneteli hipotézis homogén alapanyaggal indít. A sajtolt vagy kovácsolt titán kifáradási görbéje köszönő viszonyban sincs a nyomtatott titán értékével. Az ok pofon egyszerű: A nyomtatott termékben mindig jóval több a porozitás, mint az ignotból készített előgyártmány esetében. Titánnál nehezebb megoldani a pórusmentességet (acélnál egyszerűbb, mert a gáz és az olvadt fém sűrűség-különbsége elég magas), de nem lehetetlen. Erre alkalmas a vákuum alatti átolvasztás. Ezt nem lehet 3d-s alkatrésznél megcsinálni. Még akkor sem, ha vákuum alatt nyomtatod az alkatrészt. Egyszerűen nincs annyi ideje a gáznak, hogy távozzon az anyagból. Ez a probléma játszik az összes 3d-s nyomtatásnál (poralapú, vagy ívvel nyomtatásnál, mindegy)

Mondjuk úgy, hogy fenntartással fogadnám, ha olyan dinamikus igénybevételnek kitett cuccra kellene felülnöm, amiben ilyen és ekkora 3d-s nyomtatvány van.

Ha már mindenképpen nagyméretű, minimális anyagveszteségű gyártásban gondolkodom, akkor kovácsolt egységek, majd izostatikusan sajtot panelek, majd ezek összehegesztése elektronsugárral...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
lehet nyomtatni, mi is csináljuk, csak nem így egyszerre, ahogy a képen van. Ami hiányzik a képről a wow mellett, az rengeteg hátrány:

- mivel alapanyagot gyártasz, ezért minden egyes termékhez a reprezentatív keresztmetszetnek megfelelő vastagságú próbadarabot kell nyomtatni, majd vizsgálni.
- a nyomtatásnál hiányzik a kovácsolás adta alakítási textúra előnye (a kovácsolt termékekben mindig van szálirány, szálirányra merőlegesen a terhelhetőség mindig jobb)
- nagyméretű nyomtatásnál problémás a hőmérsékleti gradiens. Feltételezem, hogy ekkora darabot egyszerre több fejjel nyomtatnak, viszont akkor meg a következő probléma az ömledék-összecsapási front. Ha tippelnem kellene, akkor ott lehet e gyenge keresztmetszet
- nem tudod előállítani a kovácsolásnál/sajtolásnál kialakuló nyomás ÉS hőmérsékletes együttes hatását, ami titánnál komoly gondot okozhat.
- nem látom a méretpontosságát a terméknek. Kíváncsi lennék, hogy középen milyen feszültségi állapot lehet, mivel ott merevített szerkezet van, a körgyűrűknél viszont jóval rövidebb de közelebbi bordák vannak
- ilyen felülete egy 3d-s nyomtatott terméknek sincs. Nyomtattunk már autoklávot, Inconel 625-öt, 316L-t, fogtam a kezemben már nyomtatott cirkónium katalizátort, de ilyen felülete egyiknek sem, volt mint a képek alapján ennek a cuccosnak - a kép aláírásában hiányzik kb. 80 óra marás a CNC-n

- jah és majd elfelejtettem. Az összes kifáradási és tönkremeneteli hipotézis homogén alapanyaggal indít. A sajtolt vagy kovácsolt titán kifáradási görbéje köszönő viszonyban sincs a nyomtatott titán értékével. Az ok pofon egyszerű: A nyomtatott termékben mindig jóval több a porozitás, mint az ignotból készített előgyártmány esetében. Titánnál nehezebb megoldani a pórusmentességet (acélnál egyszerűbb, mert a gáz és az olvadt fém sűrűség-különbsége elég magas), de nem lehetetlen. Erre alkalmas a vákuum alatti átolvasztás. Ezt nem lehet 3d-s alkatrésznél megcsinálni. Még akkor sem, ha vákuum alatt nyomtatod az alkatrészt. Egyszerűen nincs annyi ideje a gáznak, hogy távozzon az anyagból. Ez a probléma játszik az összes 3d-s nyomtatásnál (poralapú, vagy ívvel nyomtatásnál, mindegy)

Mondjuk úgy, hogy fenntartással fogadnám, ha olyan dinamikus igénybevételnek kitett cuccra kellene felülnöm, amiben ilyen és ekkora 3d-s nyomtatvány van.

Ha már mindenképpen nagyméretű, minimális anyagveszteségű gyártásban gondolkodom, akkor kovácsolt egységek, majd izostatikusan sajtot panelek, majd ezek összehegesztése elektronsugárral...
A Tu-160-as rekorder centroplánja is egy ilyen utólag összehegesztett szerkezet?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz