F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 127
8 693
113
Szerintem simán... pl. megolható, hogy a festék expiry date annyira alacsony legyen, hogy elbomlanak benne az összetevők, kémiailag megoldható - egy sima tömítő paszta sem jó túl sokáig...
Ha nem kapnak ellátmányt, bukta a felület igen hamar - és ez csak egy lehetőség. Maintenance (meg hogy nem halmozol fel raktárkészletet, mert megrohad, ergo gyártól kell rendelni frissen) megfogja a gépet. Végül is az első stealth külföldi üzemeltetés, van valamiféle protokoll

Igen, a radarabszorbens burkolat rosszabb minőségű, kevesebb benne a ferrit golyó / szén nanocső / szilícium karbid / akármi, nem is kell belőle titkot csinálni, közel-keleti export változat és kész.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 441
84 369
113
Igen, a radarabszorbens burkolat rosszabb minőségű, kevesebb benne a ferrit golyó / szén nanocső / szilícium karbid / akármi, nem is kell belőle titkot csinálni, közel-keleti export változat és kész.
Vagy csak simán nem komozit a tburkokat.
 
M

molnibalage

Guest
Vagy csak simán nem komozit a tburkokat.
Mikor felejtjük már el a hülyeséget, hogy a kompozit burkolat = stealth?

Egyébként gép szerkezeti elemeket nem cserélnek le csak így. Az F-15E legacy gépek burkolata tudtommal mind a mai napig fém, legalábbis az F-15K export idején tudtommal az volt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 441
84 369
113
Mikor felejtjük már el a hülyeséget, hogy a kompozit burkolat = stealth?

Egyébként gép szerkezeti elemeket nem cserélnek le csak így. Az F-15E legacy gépek burkolata tudtommal mind a mai napig fém, legalábbis az F-15K export idején tudtommal az volt.

Nem egyenlő a kettő csak a megfelelő kompozit borítás nagyban csökkenti az RCS-t az alum borítással szemben.Ezen kívül azt mondja a gyártó,hogy kész műszaki megoldásuk van és ebbe simán belefér az,hogy ők bizony a tervezés fázisban már gondoltak a butított exportváltozat butított változatára(ugye még a NATO államok is butítottat kapnak csak nem ilyen drasztikusan butítottat).Márpedig ez lehet egy megoldás foleg ha elwve ezzel terveztek már a gép megalkotásakor.
 
M

molnibalage

Guest
Nem egyenlő a kettő csak a megfelelő kompozit borítás nagyban csökkenti az RCS-t az alum borítással szemben.Ezen kívül azt mondja a gyártó,hogy kész műszaki megoldásuk van és ebbe simán belefér az,hogy ők bizony a tervezés fázisban már gondoltak a butított exportváltozat butított változatára(ugye még a NATO államok is butítottat kapnak csak nem ilyen drasztikusan butítottat).Márpedig ez lehet egy megoldás foleg ha elwve ezzel terveztek már a gép megalkotásakor.
Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.

A többségnek még az sem esik le, hogy a spéci festés azért csak a stealth formákon hatásos igazán, mert ha az forma által leredukált ki visszaverődést kell még tovább csökkenteni, akkor a kevés is sok? Ha ez nincs, akkor lehet a gép borítása lehet full kompozit és tehetsz rá festéket rohadtul nem számít, mert bőven van benne még fém...

Nem értem, hogy miért nem lehet elszakadni az ilyen sztereotípiáktól...
(Ezek visznek félre a drónok kapcsán is, hogy egyszerű faktorokat nem sikerült felismerni... )
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 441
84 369
113
Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.

A többségnek még az sem esik le, hogy a spéci festés azért csak a stealth formákon hatásos igazán, mert ha az forma által leredukált ki visszaverődést kell még tovább csökkenteni, akkor a kevés is sok? Ha ez nincs, akkor lehet a gép borítása lehet full kompozit és tehetsz rá festéket rohadtul nem számít, mert bőven van benne még fém...

Nem értem, hogy miért nem lehet elszakadni az ilyen sztereotípiáktól...
(Ezek visznek félre a drónok kapcsán is, hogy egyszerű faktorokat nem sikerült felismerni... )

Azt ne felejtsd el,hogy a fém visszaveri a radarsugarakat míg a megfelelő kompozit átengedi és az átengedés közben elnyeli egy részét.Ez mit is jelent?Azt hogy amikor a kompozitot radarsugárzás éri akkor az áthatol rajta miközben elnyeli egy részét,majd az átjutott sugarak visszaverődnek a belső részegységekről és újra találkoznak a kompozittal ami újra átengedi őket miközben újra elnyeli egy részüket.A spéci festék vagy bevonat ezt az elnyelő hatást erősíti.Ha ugyanezt eljátszod fémmel akkor nem lesz elnyelése a borításnak.

Pont emiatt nem mind1 a stealth gépek belső berendezéseinek helyzete.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Tudtommal az F-117 teljesen fémépítésű volt és remekül ment a stealth.
...

Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
(Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
:D
Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 441
84 369
113
Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
(Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
:D
Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.

Akkor ez kb el is döntötte azt,hogy mennyit számít a kompozit meg a fém az RCS szempontjából.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 011
113
Azt ne felejtsd el,hogy a fém visszaveri a radarsugarakat míg a megfelelő kompozit átengedi és az átengedés közben elnyeli egy részét.Ez mit is jelent?Azt hogy amikor a kompozitot radarsugárzás éri akkor az áthatol rajta miközben elnyeli egy részét,majd az átjutott sugarak visszaverődnek a belső részegységekről és újra találkoznak a kompozittal ami újra átengedi őket miközben újra elnyeli egy részüket.A spéci festék vagy bevonat ezt az elnyelő hatást erősíti.Ha ugyanezt eljátszod fémmel akkor nem lesz elnyelése a borításnak.

Pont emiatt nem mind1 a stealth gépek belső berendezéseinek helyzete.

A repipari kompozitok titánnal erősített cuccok a szerkezeti elemeknél (az alumíniumot megeszi a feszültség-korrózió), szóval nem teljesen láthatatlanok.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 441
84 369
113
A repipari kompozitok titánnal erősített cuccok a szerkezeti elemeknél (az alumíniumot megeszi a feszültség-korrózió), szóval nem teljesen láthatatlanok.

Nem is írtam,hogy láthatatlan hanem azt írtam,hogy a sugárzás egy részét elnyelik szemben a tiszta fémmel ami kb semennyit nem nyel el.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
(Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
:D
Köszi.
Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.
Akkor ez kb el is döntötte azt,hogy mennyit számít a kompozit meg a fém az RCS szempontjából.
Nem. Te csak hinni szeretnéd. Te komolyan azt hiszed, hogy az az egy elem ki van cserélve és kész a stealth gép? Akkor nosza, kompozit függőleges vezérsíkot az F-15/16-nak és kész a stealth gép. Ja, nem...

  1. Az F-117 full stealthben kb. 0,001-0,0025 m2 között van X sávban. Kb. ezen a tartományon belül vagy kicsit fentebb tol mondjuk a vezérsík csere kompozitra, de úgy, hogy az is festve van. Az alapforma adja a döntő csökkentést, kis difi viszont kb. 3-4 km-ert is hozzáadat az érzékelési távolsághoz. Ezen múlik az élet.
  2. Na, akkor egy 1m2 nagyságrendben levő gépnél szerinted ez faktor...? Szerinted számít? Nem, nem múlik rajta semmi.
Mi az 1. és 2. közötti difi? Az, hogy az F-117 alapforma megvan. Ez akkor okoz érzékelhető difit, ha eleve rohadt kevés az RCS. Ennyire egyszerű dolgot nem vagy képes megérteni. De ehhez kell a stealth alapforma.

Tényleg ilyen nehéz? Bocs, de kezd megint lerepülni a gépszíj. Vagy akkor csak érzékeltetés miatt számok...?
De persze én vagyok a hülye, hogy elvárom azt, hogy értelemmel kommenteljük és stílusom is csak nekem lehet.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 441
84 369
113
Nem. Te csak hinni szeretnéd. Te komolyan azt hiszed, hogy az az egy elem ki van cserélve és kész a stealth gép? Akkor nosza, kompozit függőleges vezérsíkot az F-15/16-nak és kész a stealth gép. Ja, nem...

  1. Az F-117 full stealthben kb. 0,001-0,0025 m2 között van X sávban. Kb. ezen a tartományon belül vagy kicsit fentebb tol mondjuk a vezérsík csere kompozitra, de úgy, hogy az is festve van. Az alapforma adja a döntő csökkentést, kis difi viszont kb. 3-4 km-ert is hozzáadat az érzékelési távolsághoz. Ezen múlik az élet.
  2. Na, akkor egy 1m2 nagyságrendben levő gépnél szerinted ez faktor...? Szerinted számít? Nem, nem múlik rajta semmi.
Mi az 1. és 2. közötti difi? Az, hogy az F-117 alapforma megvan. Ez akkor okoz érzékelhető difit, ha eleve rohadt kevés az RCS. Ennyire egyszerű dolgot nem vagy képes megérteni. De ehhez kell a stealth alapforma.

Tényleg ilyen nehéz? Bocs, de kezd megint lerepülni a gépszíj. Vagy akkor csak érzékeltetés miatt számok...?
De persze én vagyok a hülye, hogy elvárom azt, hogy értelemmel kommenteljük és stílusom is csak nekem lehet.

Az amik annyira lényegesnek találták a vezérsík cserét hogy meglépték pedig korlátozta a manőverezőképességet.Ez sokmindent elmond és nem téged igazol.Az alapforma RCS amit te vagy bárki más számol max összehasonlításra jó de másra nem hisz csak formát vizsgál semmi mást márpedig ennél milliószor összetettebb a dolog.Ha nem hiszed nézd csak meg,hogy melyik gépnek nyilvános az RCS-je pontosan.Ha jól emlékszem akkor talán a B-25-nek...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Az amik annyira lényegesnek találták a vezérsík cserét hogy meglépték pedig korlátozta a manőverezőképességet.Ez sokmindent elmond és nem téged igazol.Az alapforma RCS amit te vagy bárki más számol max összehasonlításra jó de másra nem hisz csak formát vizsgál semmi mást márpedig ennél milliószor összetettebb a dolog.Ha nem hiszed nézd csak meg,hogy melyik gépnek nyilvános az RCS-je pontosan.Ha jól emlékszem akkor talán a B-25-nek...
Kb. az ilyen kommentek után érzem azt, hogy írok és a francnak cikket, könyvet meg számolhatok és mutatok be dolgokat. Minek...? Hogy semmit se értsél meg.
Nekem ehhez bocs, de nincs erőm. Legyen, felőlem olyan hülyeségekben hiszel, amiben jól esik.
Én erre nem pazarlom erőmet erőmet és asszem rád sem. Felesleges. 10 év alatt semmit sem sikerült megtanítanom neked úgy érzem. Semmit.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 441
84 369
113
Kb. az ilyen kommentek után érzem azt, hogy írok és a francnak cikket, könyvet meg számolhatok és mutatok be dolgokat. Minek...? Hogy semmit se értsél meg.
Nekem ehhez bocs, de nincs erőm. Legyen, felőlem olyan hülyeségekben hiszel, amiben jól esik.
Én erre nem pazarlom erőmet erőmet és asszem rád sem. Felesleges. 10 év alatt semmit sem sikerült megtanítanom neked úgy érzem. Semmit.

Mit?Azt,hogy nagy mellénnyel RCS értékekkel dobálózol sőt számolsz és érvelsz úgy,hogy kb ez a világ legjobban őrzött hadititka?Már ne haragudj de ezt valóban nem értem!Azt kellene megérteni,hogy neked vagy nekem annyira felszínes az ismeretünk az RCS-ről hogy az valami elképzelhetetlen!De te ennek ellenere veszed a bátorságot és adatokkal érvelsz...
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Mit?Azt,hogy nagy mellénnyel RCS értékekkel dobálózol sőt számolsz és érvelsz úgy,hogy kb ez a világ legjobban őrzött hadititka?Már ne haragudj de ezt valóban nem értem!Azt kellene megérteni,hogy neked vagy nekem annyira felszínes az ismeretünk az RCS-ről hogy az valami elképzelhetetlen!De te ennek ellenere veszed a bátorságot és adatokkal érvelsz...
Csak sejtem, hogy kivel vitázol! :D:D:D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 102
113
F-35B-kill-markings.jpg


https://theaviationist.com/2019/11/...n-afghanistan-with-interesting-bomb-markings/
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Az F-117A kétféle függőleges vezérsíkkal rendelkezett.
Az egyik egy sima fém vezérsík amelyikkel általában békeidőben repült, akár bemutatót is, és egy másikkal harci bevetésekre, ami egy méhsejt szerkezetű kompozit.
(Dani Zolinak van belőle, nála fogdostam meg.)
:D
Az utóbbinak jelentősen limitált a belehúzható G mértéke, ez említve is van amúgy az F-117A Flight Manuálban.

És akkor még egy kis adalék a kompozit vs alu lopakodó témában...

If only conventional metallic structural materials like aluminum, steel, and titanium were employed in the design, the structures experts predicted the resultant design would weigh so much that there would be no practical use for the aircraft. Therefore, the extensive use of composites required in the design was considered a major risk. The B-2 program constructed a risk closure plan for the composites as part of the FSED risk reduction phase of the program and set September 1983 as the wing material decision date (WMDD). The team of the best talent in composites from Northrop, Boeing, Vought, and the Air Force, to be led by Boeing, was assembled at the development center in Seattle, Washington. The team met in December 1981 and developed criteria for success for design allowables, manufacturing, tooling (tool life), producability (repeatability and cost basis data), and supportability. The team built three 50 foot long wing sections representative of the outboard wing panels. They also built several wing box sections of the outboard wing. These pieces were extensively tested and inspected. Teardown of every tested piece was accomplished and results
were analyzed against the pre-test predictions and against the criteria. The team also initiated an aluminum wing design of the air vehicle made of conventional metals. This design was to compare the weight, cost, schedule, risk, and manufacturing approach to the composite design. It was a risk mitigation strategy in the event the composite design was not successful. The team met in September 1983 to review the work and results of the tests, inspections, and analysis; they declared the risk closed and the composite approach as viable, thus establishing it as the B-2 program baseline.

2019-11-15-12-05-48-Window.jpg

B-2 Systems Engineering Case Study

... lényeg hogy gyártottak kompozit és alu kisérleti B-2 szárnyelemet is (83-ban még nem tudták hogy sikerül-e ekkora méretű kompozit előállítása), de alapvetően nem a lopakodó képesség, hanem a súly miatt volt fontos a kompozit. Alu szárny esetén a harci teher értékelhetetlen méretűre csökkent volna.