F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Amúgy a DAS kíváncsi lennék milyen emisszióanalízisre képes, vagyis megmondja-e alakból vagy frekiből, hogy mi az ellenfél.
Pusztán műszaki szemmel nézve a frekvencia nem sokat jelent. Ha gépek közötti data link van, akkor a több irányból a tárgy alakja sakkozható, de ami még fontosabb, a tárgy haladási iránya és sebessége. Az, ami döntően árulkodik arról, hogy micsoda. Ezzel tudja megkülönböztetni a tüzérségi lövedéket mondjuk egy Sz-300 rakétától és egy AAA sorozatot egy SR IR AAM-től. Ehhez még adatbázis sem kell. Puszta matek és fizika.
 

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
183
43
Pusztán műszaki szemmel nézve a frekvencia nem sokat jelent. Ha gépek közötti data link van, akkor a több irányból a tárgy alakja sakkozható, de ami még fontosabb, a tárgy haladási iránya és sebessége. Az, ami döntően árulkodik arról, hogy micsoda. Ezzel tudja megkülönböztetni a tüzérségi lövedéket mondjuk egy Sz-300 rakétától és egy AAA sorozatot egy SR IR AAM-től. Ehhez még adatbázis sem kell. Puszta matek és fizika.

Műszaki szempontból nézve erre mennyire lehet alkalmas a DAS?
Azért egy tüzérségi lövedék, egy repülőgép, CM, AAA sorozat, AAM, SAM rakéta, stb között erőteljes sebesség és repülési profil különbségek vannak/lehetnek de mennyire alkalmas a rendszer ezek kisakkozására és akár egyéni osztályzására?
Gondolok arra, hogy a kapott adatokból mindegyik gép képes lehet ezeket kiszámolni?
Vagy kell hozzá egy AWACS ami utána visszaosztja?

Engem foglalkoztat az is, hogy az AESA radar ilyen esetben mennyire túlterhelhető?
Értem ezalatt, hogy automatikusan elkezdi a radar követni és "sakkozni" az akármilyen különböző méretű lövedékeket, rakétákat a színtéren amivel viszont mennyire lehetséges túlterheléssel a rendszer teljesítményét annyira terhelni hogy hatékonyan felléphessenek az F-35 ellen?
(nyilván egy repülő nem tudna - hacsak nem STEALTH) annyira közel menni, hogy ezt kihasználja de rakéták képesek lennének rá akár amennyiben észlelt cél a Lightning II.)
 
M

molnibalage

Guest
Műszaki szempontból nézve erre mennyire lehet alkalmas a DAS?
Azért egy tüzérségi lövedék, egy repülőgép, CM, AAA sorozat, AAM, SAM rakéta, stb között erőteljes sebesség és repülési profil különbségek vannak/lehetnek de mennyire alkalmas a rendszer ezek kisakkozására és akár egyéni osztályzására?
Gondolok arra, hogy a kapott adatokból mindegyik gép képes lehet ezeket kiszámolni?
Vagy kell hozzá egy AWACS ami utána visszaosztja?

Engem foglalkoztat az is, hogy az AESA radar ilyen esetben mennyire túlterhelhető?
Értem ezalatt, hogy automatikusan elkezdi a radar követni és "sakkozni" az akármilyen különböző méretű lövedékeket, rakétákat a színtéren amivel viszont mennyire lehetséges túlterheléssel a rendszer teljesítményét annyira terhelni hogy hatékonyan felléphessenek az F-35 ellen?
(nyilván egy repülő nem tudna - hacsak nem STEALTH) annyira közel menni, hogy ezt kihasználja de rakéták képesek lennének rá akár amennyiben észlelt cél a Lightning II.)

A videó szerint még data link nélkül is képes lehet erre. Ezeket pont nagyon könnyű kisakkozni, ha mérhető data linkkel a sebesség.


  • földfelszín közeléből jön és ballisztikus pályán megy 1000 m/s sebesség alatt, de jellemző pályamagassággal? Akkor az tüzérségi lövedék.
  • Ha tovább tart a gyorsulási fázis és nagyon nagy a pályamagaásság és 2-3-nál több? Akkor MLRS.
  • földfelszín közeléből, emelkedve és M3.0 tájára folyamatosan gyorsulva 5-11 sec-ig? Akkor az SAM
  • Több km magasan gyorsul M2.0 fölé pillanatok alatt? AAM
Ez nagyon egyszerű feladat, mert a magasság és kinematika egyértelmű.
Az AESA radarnál gondolom adható prioritás, hogy mennyire mérjen rá adott célra. Ha a DAS el tudja dönteni, hogy távolodik acél, akkor eleve felesleges. Egy emelkedő Sz-300 jellegű cél? Kötelező rámérni, hogy tudja a gép mikor ér kb közel és mikor vágja ki a vontatott csalit és mikor manőverezzen a gép.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Műszaki szempontból nézve erre mennyire lehet alkalmas a DAS?
A DAS nem más mint a gép különböző pontjain elhelyezett 6 db multispektrális kamera.
Műszaki szempontból ahhoz hogy felismerje és osztályozza az észlelt jeleket az kell:
- egyrészt a jel legyen elég erős mert bármilyen érzékeny is a rendszer azért van egy küszöb,
- a jel kellő számú pixelen kell hogy megjelenjen,
- a háttérben futó képelemző és felismerő algoritmusoknak kellően fejlettnek kell lennie ahhoz hogy felismerje hogy mi van a képen.

Ergó: ha a képfelismerő algoritmus kellően fejlett ahhoz hogy felismerje hogy mik a fontos célpontok és eldobja azokat amik csak zavarások akkor abszolút alkalmas lehet
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 894
25 827
113
Május 19-én helyi idő szerint 21.30h -kor gyakorló repülés közben lezuhant egy F-35A Lightning II (Floridai Eglin bázishoz tartozó). A pilóta katapultált és kórházba szállították.

IP3DlzVkdoQ.jpg

5 napon belül két veszteség a két legdrágább típusból...!!
Hmm...
..
A szabotázs szerepel az "Aszimmetrikus hadviselés elemei" c. kézikönyvben?
..
https://militarymachine.com/f-22-raptor-vs-f-35-lightning-ii/
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 864
113
5 napon belül két veszteség a két legdrágább típusból...!!
Hmm...
..
A szabotázs szerepel az "Aszimmetrikus hadviselés elemei" c. kézikönyvben?
..
https://militarymachine.com/f-22-raptor-vs-f-35-lightning-ii/

Nem ezt úgy hívják pech. Az F-35 így is iszonyat jó baleseti statisztikát produkál.
Amúgy persze a biztonságiak biztos körbekukkantanak - de a vizsgálat valszeg úgyis megtalálja az okokat, addig meg minek konteózni. Egyik típusra sem mondtak ki repülési korlátozást, nincsenek a földre parancsolva, vagyis akkora baj nem lehet (főleg, hogy a gép odahaza ontja lefelé az adatokat, jó eséllyel már akkor tudták mi történhetett, mikor a pilóta még az ernyőjén lengedezett). Valszeg a statisztika tette kicsit helyre magát.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
A DAS nem más mint a gép különböző pontjain elhelyezett 6 db multispektrális kamera.
Műszaki szempontból ahhoz hogy felismerje és osztályozza az észlelt jeleket az kell:
- egyrészt a jel legyen elég erős mert bármilyen érzékeny is a rendszer azért van egy küszöb,
- a jel kellő számú pixelen kell hogy megjelenjen,
- a háttérben futó képelemző és felismerő algoritmusoknak kellően fejlettnek kell lennie ahhoz hogy felismerje hogy mi van a képen.

Ergó: ha a képfelismerő algoritmus kellően fejlett ahhoz hogy felismerje hogy mik a fontos célpontok és eldobja azokat amik csak zavarások akkor abszolút alkalmas lehet

Nem magában a DAS az ütős, hanem a többi érzékelővel való kombinálás a "szenzor fúzió". DASban az ütős a 360 és az érzékenység. pl Ha rakétát indítanak ki fogja szúrni. Ha közel van azért, ha messze van akkor meg a brutál kezdeti IR miatt. Lehet meg tudja mondani mi az, lehet nem.
Ehez képest EOTS nagyon nem lát 360ban. Jórészt lefele ill előre/hátra. Fent ugye kitakar a gép de ez annyira nem probléma. Tök x mennyiben lát pl kedvéért 1-5fokban. Fotós hasonlattal van benne egy nagy tele. MI történik? EOTS ránéz ahonnan DAS jelzi a rakétát. Na ő már elég jól látja meglesz a tipus, vszeg pontos sebesség irányt is mond. Ha radar rá tud nézni akkor ezen radar még pontosíthat.
Ebből az egészből összeáll egy elég pontos kép. Ki indított. Honnan. Lehet indítani rá. Kire indítottak. Mit tegyen. pl forduljon el mert hatótáv vagy hogy zavarható vagy.... (erre biztos egy külön részel van USAFnél)

Az AIM-260nak sztem csak akkor van komoly értelme, ha tényleg tud háromszögelni az APG81
 
M

molnibalage

Guest
Nem ezt úgy hívják pech. Az F-35 így is iszonyat jó baleseti statisztikát produkál.
Amúgy persze a biztonságiak biztos körbekukkantanak - de a vizsgálat valszeg úgyis megtalálja az okokat, addig meg minek konteózni. Egyik típusra sem mondtak ki repülési korlátozást, nincsenek a földre parancsolva, vagyis akkora baj nem lehet (főleg, hogy a gép odahaza ontja lefelé az adatokat, jó eséllyel már akkor tudták mi történhetett, mikor a pilóta még az ernyőjén lengedezett). Valszeg a statisztika tette kicsit helyre magát.
Itt lehet nézegetni.
https://www.safety.af.mil/Divisions/Aviation-Safety-Division/Aviation-Statistics/

  • Az első 100 ezer óra alatt egyetlen F-35A sem semmisült meg.
  • F-16-ból az első 92 ezer óráig 10 db.
  • F-15-ből az első 68 ezer óráig 3 db.
    136 ezer óráig 10 db.
Csinálhatok egy rövid analízist majd a fenti típusokból, hogy lássuk hogyan javultak a dolgok.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 864
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 546
113
Hiába az egyre fejlődő gyártástechnológia, ember-gép kapcsolat és fejlesztői környezet, olyan repülőgép úgysem lesz, ami ne tudna lezuhanni.
De az látszik, hogy az F-35-ös az egyhajtóműves kialakítás ellenére is jól teljesít.
Az oroszoknál a Szu-34-es volt nagyon sokáig balesetmentes, majd volt egy szerencsés kimenetelű felborulás, utána meg két gép össze is ment a levegőben, a személyzetek halálát okozva.
Ezeknél az eseteknél is inkább a humán faktor játszott szerepet.

A mostani kettős Eglin-i gépveszteségben az a nagy szó, hogy rövid időközön belül két nagyon magas presztízsű, modern és emiatt drága típus semmisült meg. De csak ennyi.
 
M

molnibalage

Guest
Hiába az egyre fejlődő gyártástechnológia, ember-gép kapcsolat és fejlesztői környezet, olyan repülőgép úgysem lesz, ami ne tudna lezuhanni.
De az látszik, hogy az F-35-ös az egyhajtóműves kialakítás ellenére is jól teljesít.
Az oroszoknál a Szu-34-es volt nagyon sokáig balesetmentes, majd volt egy szerencsés kimenetelű felborulás, utána meg két gép össze is ment a levegőben, a személyzetek halálát okozva.
Ezeknél az eseteknél is inkább a humán faktor játszott szerepet.

A mostani kettős Eglin-i gépveszteségben az a nagy szó, hogy rövid időközön belül két nagyon magas presztízsű, modern és emiatt drága típus semmisült meg. De csak ennyi.
1997-ben is volt ilyen feltorlódás.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 045
14 049
113
[QUOTE ="gacsat, post: 32165, member: 197"]Az első sikeres SR71-es elfogást a Baltikumban (a ****-ek közül) Per-Olof Eldh abszolválta, aki most visszaemléxik az eseményre: ... ****-ben a datalinket integráltuk a PS46 levegő-levegő pulzáló doppler radarral, és a SkyFlash rakétával, ami a ***-nek jelentősen megnövelte a lehetőségeit. A multifunkciós kijelzőn a térképre tekintve láthattuk a barátokat, az ellenségeket, a SAM (földi légvédelmi rakéta) telepeket,stb. a helyzetkép folyamatosan frissült a földi kontroll és a többi gép által, ami a pilótának korábban nem létező áttekintést adott a helyzet fölött. Hovatovább, a rendszer olyan jó volt, hogy ugyanazt a taktikát alkalmazhattuk, ha láttunk, ha nem. Mikor az első svéd SR71-es elfogást csináltam, a célpont teljesítette az északi elhúzást a szovjet partok mellett, aztán délre fordult Gotland és Oland közé. A datalink az irányítással be volt kapcsolva, és én épp szembe támadtam a célt. 8000 méternél gyorsítottam, hogy elérjem a M 1.35öt. Aztán felhúztam, és nagyon óvatosan folytattam a gyorsítást 1,7 és 2.0M között Majd 18500 és 20 000 m között léptem ki a tetején. Az összes céladat ott volt a térképemen, beleértve a radarképet is a zóna szélén, amit azonnal be is fogott. rakéta indítást szimuláltam - a megközelítési sebesség 4.5 és 5.0 M között volt, az SR71 3M-mel repült 21 500 méteren. Megláttam.[/QUOTE]


Nem, ez nem egy norvég F-35 2020-ban, hanem egy svéd SAAB J-37 Viggen 1981-ben.

...csak érdekesség képpen. ;)
 
M

molnibalage

Guest
Jót röhögtem.

  • Milyen alapon feltételezi, hogy a felsorolt nemzetek menni is akarnak oda?
  • Milyen alapon feltételezi, hogy mind hadrafogható lesz? Különösen azon nemzeteknél, ahol 1 db van csak az osztályból? Az a 11 db az kb. 5-6 db. Ha mindenki menni akar. A jenki 10-11 CV-ből soha nem tud 6-nál több tengeren lenni egy időben. Max db, ha nagyon forszírozzák és adnának rá pénz. De akkor meg néha gép nincs rá, lásd 2 éve a 40% alatti US Navy hadrafoghatóságot.
  • Nem tűnik fel neki, hogy az F-35B belő keró kapacitása mennyivel az F-35C alatt van, hogy mennyivel közelebb kell menni bármihez?
NI = vicc.
Mindig jót mosolygok a belinkelt írásaikon...
 

waterloo

Well-Known Member
2020. március 3.
725
1 132
93
Jót röhögtem.

  • Milyen alapon feltételezi, hogy a felsorolt nemzetek menni is akarnak oda?
  • Milyen alapon feltételezi, hogy mind hadrafogható lesz? Különösen azon nemzeteknél, ahol 1 db van csak az osztályból? Az a 11 db az kb. 5-6 db. Ha mindenki menni akar. A jenki 10-11 CV-ből soha nem tud 6-nál több tengeren lenni egy időben. Max db, ha nagyon forszírozzák és adnának rá pénz. De akkor meg néha gép nincs rá, lásd 2 éve a 40% alatti US Navy hadrafoghatóságot.
  • Nem tűnik fel neki, hogy az F-35B belő keró kapacitása mennyivel az F-35C alatt van, hogy mennyivel közelebb kell menni bármihez?
NI = vicc.
Mindig jót mosolygok a belinkelt írásaikon...

Igen tudom, hogy sok NI cikk egy vicc. De azért nem az összes.
Nem védeni akarom őket, de a cikkben is azzal számol az úriember, hogy csak a töredéke bevethető.
Mellesleg az európai "hordozócskákon" kívül mindegyik ázsiai és elég valószínű, hogy egy olyan konfliktusban, amiben Kína pl Japánnal szembe kerül, minimum az Ausztrál hordozók, de könnyen lehet, hogy a DK hordozók is elérhetővé válnak.
Ne értsd félre, szerintem sem indokolja plusz 2-3 hordozó a design kompromisszumokat, de ha már így alakult nem hátrány, hogy vannak.