46955 said:
Kanadához kapcsolóan a legutóbbi HTKA hír írta, hogy a légiutántöltő flottát is cserélni kell nagy eséllyel. Csak a tervezésnél az számomra az érdekes, hogy mind a B, mind a C variáns csonkja az orr részen található, ergo hajlékony csöves rendszert használ. A merevcső a légierő kérése volt, a hajlékony meg a haditengerészeté?
Az USAF mindig is boom, a Navy és a USMC meg a kosaras rendszert használta, hiszen a hordozón boom-os tanker soha nem fért volna el.
A magyar és svéd Gripen is utólag kapaott légiutántöltő csonkot, ami nem is fix beépítésű, mint egyes francia gépeken. (RCS miatt nem lehet fix a F-35-ön.) Tehát nem a világ legnehezebb mérnöki problémája az 'A' gépeket kosarasra átalakítani. A teljes programköltségben kb. kerekítési hiba ennek költsége. Ha meg ez lenne a gond, akkor talán tetszettek volna a 'C'' változatot megrendelni... A törkök is fontolgatják, hogy 'C' variánst is vesznek. (Hogy mi okból, az nem egészen világos.)
A RCAF jelenleg két nagyobb CC-150 Polaris (amik gyak. buhara gépek) és 5 db kisebb, Hercules alapon nyugvó tankerrel bír. Ellenben van majdnem 80 db CF-188 Hornetjük. Az erőforrások aránytalansága nyilvánvaló, a RCAF önállóan valójába nem képes operálni, ehhez kell a NATO tanker support.
Az líbiai hadműveletek alatt a két nagy tankerhez 7 db Hornet társult. Ja, 100%-os hadrafoghatóság meg nincs, tehát a 2 db gép az néha csak 1 db... A C-130 mérete és sebessége eleve alkalmatlan arra, hogy nagy távolságú vadászműveletekhez használják - a gép lassú és a hatósugara sem mérhető egy KC-135 vagy KC-10 kategórihoz, a kapacitásáról nem is beszélve főleg, ha F-35 töltése a feladat... Az új tanker meg simán megrendelhető úgy, hogy képes legyen mindkét módon tölteni, tehát ha mondjuk vegyes F-35/CF-18 flotta lesz, akkor a tanker jó lesz mindkettőhöz.
Innentől fogva azzal érvelni, hogy a tankerflotta miatt szar F-35A Kanadának az én szemszögemből egetverő marhaság. Ha valódi önálló tankeres hadműveleti képességet várnak el, akkor tanker beszerzése nélkül beszélni erről felesleges...
Az általam megköpködött ottawacitizenes írás is feszegette ezt. Apropó a kritka közeledik a végéhez. Nem bírtam magammal, 30 oldalán hosszabb lesz...
