A Navy fejlesztései az elmúlt öt évtizedben nagyon elhúzódtak.
Az F-14-es Johnson alatt kezdődött, amit, mint koncepciót megkavart a vietnámi háború.
A rendszeresítése végül a vietnámi veszteségek, az Apollo-program és a társadalmi folyamatok hatására amolyan befagyasztott technológiai státusszal, már Nixon alatt kezdődtek. Ekkor keményít be a 64-ben megjelent enyhén neo-sztálinista Brezsnyev (a 68-72 közötti időszak) majd ezt követően kezdetét veszi a “brezsnyevi pangás” időszaka. Megáll az idő.
Jön a rövidke Ford-ciklus és az olajválság, majd a Carter korszak. Még a “low budget” Tomcat verzió ötlete is felmerül.
Tehát szó nincs arról, hogy a haditengerészet valóban egy olyan potens F-14-eshez jusson, mint amilyenre eredetileg igénye lett volna.
1980, Reagan adminisztráció, a szovjetek már Afganisztánban, az irániak már barátból ellenség lettek és náluk van az átadott 85 darab F-14A. Valamit mégiscsak kellene kezdeni a géppel.
1981, Brezsnyev már a világát se tudja, a lengyeleknél áll a bál. 1981, a Tomcat első légigyőzelme.
1982, meghal Brezsnyev, elindul a sakkjátszma a Kremlben, a VSz új fejlesztésekbe kezd, Washington is szeretné tudni, hogy odaát ki irányít?
A Bekaa-völgyben kezdődik a balhé, a tengerészgyalogosokat felrobbantják Bejrútban, de nem Arafaték, hanem az új-irániak első komolyabb külföldi barátai, Jaszin-sejkék.
Reagan bejelenti az SDI-t, ezzel akarják bedönteni a szovjeteket, ahol ebben az évben már repedezik a rendszer, hiszen a Kaukázusban már elkezdődik egy kisebb balhé.
De a Pentagon-t jobban érdekli a Közel-Kelet, hiszen a régi, amerikai felfogás szerint a harmadik világháború kitörése nem az NSzK-NDK határon, hanem az arab-izraeli konfliktusban fog kiindulni, 200 ezer tulai szovjet deszantos átdobásával.
Nagyon kell a Navy-nek a potens haditechnika.
1984, Able Archer hadgyakorlat és a majdnem atomháború. Ekkor kezdődik a GE vs P&W “Great Engine War” időszaka, megjelenik az F-15C, F-16C, F-14B, dolgoznak a Strike Eagle-n és az F-16XL-en, ahogy már javában megy a háttérben a titkos ATF program is. Ömlik a pénz a hadiiparba.
1985 Gorbacsov, 1986 Reykjavík, Csernobil, az afganisztáni fordulat.
1987-89, kelet európai fordulat.
1990, már idősebb Bush az elnök, elkezdődik a F-14D sorozatgyártása, végre révbe ér az eredeti koncepció?
1991, rögvest leáll az F-14D sorozatgyártása.
1992, Clinton első ciklus, kivonjuk a Tomcat-et, vagy sem? - Ez eltart 2000-ig, két cikluson át.
2000, ifjabb Bush: kivonjuk a Tomcat-et, vagy sem? Egy ciklus elmegy így, a Bombcat közben Afganisztánban operál.
2006, második Bush-ciklus, kivonják a Tomcat-et, de az alapvetően sok üzemidő tartalékkal bíró gépeket a sivatagban lekonzerválják.
2007-2008, egy idióta kongresszusi képviselő indítványára a letárolt 133 darab gépet bezúzzák, mert Iránnak is van F-14-ese...
Ehhez képest, ha megnézzük az F-35C történetét, az is kacifántos, bár máshogy.
1995, JSF, első Clinton adminisztráció.
2001, X-35A és B, első ifjabb Bush adminisztráció, beszédes, hogy az USN C variánsát meg se építik.
2006, második Bush ciklus, felszáll az USAF F-35A AA-01 gépe, de az USN F-35C-je már az első Obama ciklusra tevődik át.
A nagyobb fesztávú szárny flatterol, a fékhorog nem éri el rendesen a kábelt, vannak gondok a dizájnnal.
Lemegy két Obama adminisztráció, rákezd Trump, de F-35C még mindig nincs hadrendben.
Trump megkérdőjelezi az F-35C-t a Super Hornettel szemben.
A US Navy először mondja ki, hogy nem ilyen lovat akart, a következő típus tisztán USN fejlesztés lesz.
2021, jön Biden, az F-35C még mindig csak korlátozottan érhető el.
A programot eddig futtató USAF kijelenti, inkább az NGAD-ban és egy teljesen új F-16 utódban látja a dolgok megoldását.
A Navy-nél az admirálisok rágyújtanak az “elmentek ti a jó édes...” kezdetű népi jókívánságra...
Az F-14-es Johnson alatt kezdődött, amit, mint koncepciót megkavart a vietnámi háború.
A rendszeresítése végül a vietnámi veszteségek, az Apollo-program és a társadalmi folyamatok hatására amolyan befagyasztott technológiai státusszal, már Nixon alatt kezdődtek. Ekkor keményít be a 64-ben megjelent enyhén neo-sztálinista Brezsnyev (a 68-72 közötti időszak) majd ezt követően kezdetét veszi a “brezsnyevi pangás” időszaka. Megáll az idő.
Jön a rövidke Ford-ciklus és az olajválság, majd a Carter korszak. Még a “low budget” Tomcat verzió ötlete is felmerül.
Tehát szó nincs arról, hogy a haditengerészet valóban egy olyan potens F-14-eshez jusson, mint amilyenre eredetileg igénye lett volna.
1980, Reagan adminisztráció, a szovjetek már Afganisztánban, az irániak már barátból ellenség lettek és náluk van az átadott 85 darab F-14A. Valamit mégiscsak kellene kezdeni a géppel.
1981, Brezsnyev már a világát se tudja, a lengyeleknél áll a bál. 1981, a Tomcat első légigyőzelme.
1982, meghal Brezsnyev, elindul a sakkjátszma a Kremlben, a VSz új fejlesztésekbe kezd, Washington is szeretné tudni, hogy odaát ki irányít?
A Bekaa-völgyben kezdődik a balhé, a tengerészgyalogosokat felrobbantják Bejrútban, de nem Arafaték, hanem az új-irániak első komolyabb külföldi barátai, Jaszin-sejkék.
Reagan bejelenti az SDI-t, ezzel akarják bedönteni a szovjeteket, ahol ebben az évben már repedezik a rendszer, hiszen a Kaukázusban már elkezdődik egy kisebb balhé.
De a Pentagon-t jobban érdekli a Közel-Kelet, hiszen a régi, amerikai felfogás szerint a harmadik világháború kitörése nem az NSzK-NDK határon, hanem az arab-izraeli konfliktusban fog kiindulni, 200 ezer tulai szovjet deszantos átdobásával.
Nagyon kell a Navy-nek a potens haditechnika.
1984, Able Archer hadgyakorlat és a majdnem atomháború. Ekkor kezdődik a GE vs P&W “Great Engine War” időszaka, megjelenik az F-15C, F-16C, F-14B, dolgoznak a Strike Eagle-n és az F-16XL-en, ahogy már javában megy a háttérben a titkos ATF program is. Ömlik a pénz a hadiiparba.
1985 Gorbacsov, 1986 Reykjavík, Csernobil, az afganisztáni fordulat.
1987-89, kelet európai fordulat.
1990, már idősebb Bush az elnök, elkezdődik a F-14D sorozatgyártása, végre révbe ér az eredeti koncepció?
1991, rögvest leáll az F-14D sorozatgyártása.
1992, Clinton első ciklus, kivonjuk a Tomcat-et, vagy sem? - Ez eltart 2000-ig, két cikluson át.
2000, ifjabb Bush: kivonjuk a Tomcat-et, vagy sem? Egy ciklus elmegy így, a Bombcat közben Afganisztánban operál.
2006, második Bush-ciklus, kivonják a Tomcat-et, de az alapvetően sok üzemidő tartalékkal bíró gépeket a sivatagban lekonzerválják.
2007-2008, egy idióta kongresszusi képviselő indítványára a letárolt 133 darab gépet bezúzzák, mert Iránnak is van F-14-ese...
Ehhez képest, ha megnézzük az F-35C történetét, az is kacifántos, bár máshogy.
1995, JSF, első Clinton adminisztráció.
2001, X-35A és B, első ifjabb Bush adminisztráció, beszédes, hogy az USN C variánsát meg se építik.
2006, második Bush ciklus, felszáll az USAF F-35A AA-01 gépe, de az USN F-35C-je már az első Obama ciklusra tevődik át.
A nagyobb fesztávú szárny flatterol, a fékhorog nem éri el rendesen a kábelt, vannak gondok a dizájnnal.
Lemegy két Obama adminisztráció, rákezd Trump, de F-35C még mindig nincs hadrendben.
Trump megkérdőjelezi az F-35C-t a Super Hornettel szemben.
A US Navy először mondja ki, hogy nem ilyen lovat akart, a következő típus tisztán USN fejlesztés lesz.
2021, jön Biden, az F-35C még mindig csak korlátozottan érhető el.
A programot eddig futtató USAF kijelenti, inkább az NGAD-ban és egy teljesen új F-16 utódban látja a dolgok megoldását.
A Navy-nél az admirálisok rágyújtanak az “elmentek ti a jó édes...” kezdetű népi jókívánságra...