F/A-18 Hornet , F/A-18 E/F Super Hornet (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
:eek:

Kösz!

Azt hittem magyar rövidítés :D
Persze, hiszen csak anno az oroszul tudok akartak felvágni...
Én is biztos azért használok angol rövidítésket...
Oh, nem...
Remélem ezek után végre leesik egyeseknek miket hordtak itten össze...
 
M

molnibalage

Guest
Van azért különbség. A hunglish nem más, mint netto sznobéria. A "szakmainak" tetsző angolszász technobullshit pedig a bennfentesség láttatása. Kerüljük, ha lehet.
Szomorúan hallom, hogy beálltál ebbe a táborba. Ha 200-szor írod le, hogy légiharc-rakéta és légvédelmi rakéta-rendszer, akkor valahogy sokkal kényelmegesebb az, hogy AAM és SAM egy fórumon. Az összefoglalóban nem hunglish van, de azért bakker egy fórum az nem könyv és nem szakdolgozat...

Érdekes módon, ha valaki orosz rövidítést használ, akkor nincs technobullshit és sznobéria...? Pislogok...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 544
113
Én az aerodinamikát anno Jereb Gábortól, a hajtómű szerkezettant Vass Balázstól tanultam, mármint az ő könyveikből.
Nekem az a kultúrkör adott egy szakszerűen magyarított terminológiát, a repülés nyelvezetét nem az internetről lestem el és nem is az elmúlt pár évben.
Szóval lehetsz nagyon szomorú, de én már 1991 novemberében, a Malév Repülőkulb vitorlázórepülő oktatásán beálltam ebbe a táborba és vagyok annyira fafejű, hogy ne is akarjak távozni onnan.

Ezek után talán megérted, hogy a mindenféle online fórumok lakóinak maguk kreálta nyelvezetét max a spanyol viasznak, vagy a melegvíz feltalálásának tekintem.
Ezen arcok 99%-a nem a fene nagy hatékonyság miatt fogalmaz úgy ahogy, hanem, mert lövése sincs arról, hogy van rá szabatos szaknyelv is.
De ez legyen az ő dolguk, én ettől még jól elvagyok. :)
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 592
7 848
113
nebo-samolioty-liotchik-pilot-kabina-zhivopis.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 104
113
Engineers from NASA’s Glenn Research Center, NASA’s Armstrong Flight Research Center and Boeing have successfully used shape memory alloys (SMA) to move a full-sized wing section of an F/A-18 Hornet.

 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 996
31 070
113
Kicsit off de úgy vélem elfér itt

Szerencsére idén Varasdon a CIAV keretében sikerült élőben is lássam (na meg halljam!) az egyik spanyol Hornetet és meg kell valljam valami hihetetlenül színvonalas és jó programot sikerült a hispánoknak összerakniuk amivel kb meg is mentették az első napot. Mivel a varasdi reptéren nem volt elegendő hely, illetve megfelelő pálya a Galebnél nagyobb típusoknak, így mind a MiG-21-ek mind a Hornet Zágrábból érkeztek a repnapra. (A mieink pótossal ugrottak át Kecsóról hisz kb 30 kilométerre voltunk a magyar határtól) Sajnos pont a Hornet programjára köszöntött be a rossz idő, de a szervezők végül nem töröltek egy programot se.

Na de visszatérve a programra a spanyolok nem csak szimplán gépet küldtek, hanem komplett személyzettel érkeztek Varasdra és amellett, hogy lehetett a pilótákkal beszélgetni/fotózkodni (én örültem hogy találtam egy viszonylag normális fotós helyet, így sajnos ezt a részét kihagytam) maguk a pilóták adták a narrációt is a repülés közben. Ahogy Kővári is írta leginkább fordulókkal és nagy állásszögű repüléssel demonstrálták a típus képességeit, mely során a közönség nagy örömére a pilóta nem spórolt az utánégető használatával sem. Igaz, hogy csak kb 10 perces hosszúságú volt összesen, de abba igyekeztek lehetőleg minél több elemet belefoglalni, úgy, hogy némelyiknél szinte leesett a közönség álla (a Szuhojos hasonlat teljesen megállja a helyét).
Ahogy feljebb is írtam az egész eget betakaró szürke felhőháttér és az eső kombinációja révén nemigen sikerült jó képeket lőjek a Darázsról, de lehet majd valamikor nekiesek a Varasdi mappámnak.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and wankel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 544
113
Korábban már tűnődtem olyasmin, hogy a SAAB-nak mellékesként, amolyan Joint Venture keretében kéne modernizálnia a Boeing engedélyével a finnek és a svájciak Hornet flottáját. RM-12-es hajtómű, Ericson radar, új műszerfal, egyéb dolgok.

Más.
A linkelt cikkben lévő spanyol Hornet beszerzés volt anno a szakítás elég csúnya oka a McDonnell és a Northrop között.
Ez a két cég ugyanis korábban megállapodott, hogy az F-18-asból a Northrop ki fog fejleszteni egy könnyített land based F-18L verziót és a potenciális szárazföldi légierők felé mind a promóciót, mind pedig az értékesítést is maga fogja végezni. Az könnyen látható, hogy így a US Navy és Marines mellet más már nem jut a McDonnell-nek, így az utóbbiak, kihasználva, hogy a már meglévő verziók az ő nevük alatt futnak, nomeg eleve nagyobb a befolyásuk is, mindenhol a saját, hajófedélzeti gépüket kínálták.
A Northrop perre vitte a dolgot, de veszített. Súlyos ára lett a dolognak, mert az F-18L kifejlesztését törölni kellett, az elvégzett dizájn munka eredményei a McDonnell Douglas-ra szálltak és még a perköltséget is fizetniük kellett. A Northrop később az F-20-assal is bukott, a GD F-16-osai nem engettek teret nekik. Érdekes, hogy bár az F-18L per 1986-ban ért véget, az YF-23-ason a közös munkát mégis tovább vitték, egészen annak bukásáig.
Ezután végleg szétváltak. A Northrop egyesült a Grummann-al (akik klasszikus piacát amúgy szintén "bitorolta" az McD), míg az McD indult a JSF pályázaton is. Itt is bukott és tönkrement. A Boeing teljesen felvásárolta és még a McDonnell-Douglas névhasználati jogot is megszerezte, ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy minden McD fejlesztette termék Boeing név alá került. Ezt később a McDonnell család vissza akarta perelni, de belebuktak.

És mi lett az McD "károsultjaival"?
Nos, a Northrop-Grumman jelenleg is él és virul és egykori örökös ellenfelükkel, a GD-t is felvásároló Lockheed Martinnal közösen gyártják a McDonnell Douglas utolsó koporsószegének számító JSF F-35-ösök egyik legnagyobb szerkezeti darabját.
 
M

molnibalage

Guest
Korábban már tűnődtem olyasmin, hogy a SAAB-nak mellékesként, amolyan Joint Venture keretében kéne modernizálnia a Boeing engedélyével a finnek és a svájciak Hornet flottáját. RM-12-es hajtómű, Ericson radar, új műszerfal, egyéb dolgok.
  • A Boeing erre miért adna engedélyt?
  • Mi értelme lenne az áthajtóművezésnek? Olyan gépeknél sem lépik meg, ahol a csere elég szép tólóerő növekedéssel járna. Miért éri meg a RM-12-re lépni? Csak azért, mert a C/D Gripen még legalább 20 évet repül?
  • A jelenlegi Hornet üzemeltetők nagy részén nem látom azt, hogy hosszútávon üzemeltetni akarnák a flottát, egy részük cserélni fogja és 99%, hogy F-35-re.
  • Ha meg nem akar F-35-öt, akkor Boeing termék a Super Hornet.
Saját magát szúrná csak ezzel tökön a Boeing.

Más.
A linkelt cikkben lévő spanyol Hornet beszerzés volt anno a szakítás elég csúnya oka a McDonnell és a Northrop között.
Ez a két cég ugyanis korábban megállapodott, hogy az F-18-asból a Northrop ki fog fejleszteni egy könnyített land based F-18L verziót és a potenciális szárazföldi légierők felé mind a promóciót, mind pedig az értékesítést is maga fogja végezni. Az könnyen látható, hogy így a US Navy és Marines mellet más már nem jut a McDonnell-nek, így az utóbbiak, kihasználva, hogy a már meglévő verziók az ő nevük alatt futnak, nomeg eleve nagyobb a befolyásuk is, mindenhol a saját, hajófedélzeti gépüket kínálták.
A Northrop perre vitte a dolgot, de veszített. Súlyos ára lett a dolognak, mert az F-18L kifejlesztését törölni kellett, az elvégzett dizájn munka eredményei a McDonnell Douglas-ra szálltak és még a perköltséget is fizetniük kellett.
A végét nem értem a történetnek, hogy ez hogyan lehetséges.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 544
113
Szintén értelmetlen. 14+néhány gépes vegyes flotta? Hülye ötlet. A svédek szinte biztosan vállalják C/D gépek átadását, ha ők E-re váltanak majd. Pénz.

Az FA-50-ről volt szó, jenki részről "no go" van rá. És minek kéne bele RM12...?
Egyesek úgy kezelik az áthajtóművezést, mint valami sétát a parkban. Nagyon nem ez a helyzet.

Az F404GE400, ami a mostani F/A-18C/D flottában dolgozik, a jelenlegi JAS-39C/D Gripenek RM12-es hajtóművének alapja, fizikai méretei, bekötési pontjai azonosak.
A különbség annyi, hogy az RM12-es hajtóművek tolóerej kis mértékben nagyobb, de a fajlagos fogyasztása kisebb, mint az amerikai hajtóműveké.
Mivel az RM12-es az 60%-ban ugyanúgy GE hajtómű, mint az F404GE400, így a GE részéről se volna ördögtől való, hogy a Volvo Flygmotor, mint kvázi alvállalkozója termékével upgrade-elje a még mindig futó C/D Hornet flottát a világban. A saját F414-eseit (melyekbe szintén bedolgozik a Volvo) ugyanis nem tudná rentábilisen integrálni a C/D Hornetek-be, mivel itt már komolyabbak az eltérések, ezekre igaz az, hogy indokolatlan költségekkel járna az áthajtóművezés.
Az RM12-es az nem ilyen, az könnyebben beépíthető lenne és még a GE termelésébe se szólna bele, de 60%-ban még mindig nekik hozna pénzt.


A mostani szliácsi spanyol Hornet-demo belső kamerás videója. Érdemes megfigyelni a sebesség értékeket.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 196
60 040
113
Allesmor Obranna

Nagyon jó a videó!
Számomra az volt az érdekes benne, hogy nagyon alacsony sebességeken is repüli a gépet, 200 km/h alatt.
Néha 30 km/h-át mutat a számláló és közben is képes fordulni:eek:
 
  • Tetszik
Reactions: Roni