Andy Vajna gyakorlatilag egy dolgot csinált: rendet egy olyan kuplerájban, ahol közel a tűzhöz bárki elsíbolhatott annyi pénzt amennyit ezen blog összes tagja egy év alatt megkeres. Lehet azon vitatkozni hogy mennyi művészfilmet kaszált el csírájában, mennyi kommersz lett legyártva azalatt amíg filmipari atyaúristen volt - de nem fizettek ki milliárdokat megélhetési bűnözőknek kamu forgatókönyvért, kamu előkészítésért, stb. Az elődei megtették, 7-8000-es nézőszámokat produkálva senkit sem érdeklő filmekkel.
Alap: a film üzlet VAGY művészet. Ha üzlet, akkor be kell(ene) hozza az árát, többnyire közönségfilmről beszélünk. Ha művészfilmről, akkor az csak akkor hozza vissza a beletett pénzt, ha a gyártási költség nem száll el. Utóbbi esetben le kell mondani mindenről ami drága (nagy stáb, sok kamera, minimális CGI, drága forgatási helyszínek, néha stúdióbérlés, sorolhatnám..) Nyilván vannak kis pénzből nagyot szóló mozik, csak ez inkább erősíti a szabályt..Vajna előtt elkészülhettek olyan (itthoni költségvetésben számolva) megaprodukciók mint a Szent Korona (800.000 néző, de ebből 750.000 kirendel általános iskolás), Hídember, Londoni férfi (ez mondjuk a kedvencem ha pénzkidobásról van szó). Milliárdokból..
Ugyanebben az időszakban készült kis támogatással a Kabay Barna-Gyöngyössy Bence fémjelezte Meseautó/Hippolit/Egy szoknya egy nadrág/Egy bolond százat csinál kombó, ami a 200.000-es nézettséget simán vitte, vagy az olyan filmek, mint pl. a Rap Revü, Rómeó Oláh Gábortól - azért bukott meg, mert nem volt pénz marketingre és senki nem tudta hogy mozikban játsszák...
Amikor Vajnát kinevezték, évente sokkal kevesebb film (forgatókönyv, stb) készült, de amibe belefogtak az legalább elkészült.
Érdemes utánanézni Koltai Róbert kisfiának a bűnügyi történetének (a net nem felejt
), jól jellemzi azt a korszakot. És persze sok más is van még.