Fridtjof Nansen osztály / F313 Helge Ingstad (Norvégia)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Nem is értem,hogy miért nem elektromotorral hajtják a tengelyt és akkor nem kéne 50-60 méteres csavartengely csak az áramot kellene elvinni a tengelycsonknál lévő elektromotorhoz.Ez már a 30-as években létezett turbo-elektromos meghajtásként ha jóll emlékszem a nevére.Én úgy tudom,hogy nem egy darabból van a tengely hanem több kisebből van összerakva ebből nekem azt diktálja a logika,hogy egy ütésnél előbb kellene elszakadnia a kötéseknek mint hogy megsérüljenek a perselyek pont azért,hogy ne follyon be a víz a perselyeken kersztül.
Az angolok most meglépték. a QE anyahajó pl. elektromos. Az azipodos meghajtást viszont inkább kihagyták. Jó 50 méteres tengelyeik vannak.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 614
12 764
113
Szigorúan laikusan. Értem én, hogy egy hajó nem Polski Fiat 125p négy tárcsafékkel (s akkor még az hol van egy kerámiatárcsás sportkocsitól!)
De bizonytalan helyzetben ("azt hittük, hogy...") nem kéne legalább a kihajtás teljesítményét csökkenteni? Lehet, hogy végül az a kis mértékű sebességvesztés is elég lett volna az ütközés elkerüléséhez.

Magamat fényezve; setét borsodiként kizárólag térképet használva jártam be Budapestet és környékét rendre 13-16 címet teljesítve (s ebben mindig volt egy-kettő új), úgy hogy általában 17-18 órakor már újra Miskolcon - tankoltam. A feladatban utódom (kütyümániás és érzéke is van hozzá) lassan egy éve végzi ugyanezt a feladatot. De csak 8-11 címet tud megcsinálni (ugye a cégek, laborok stb. bezárnak), a (10 éves) térképemet visszautasította, s kizárólag Waze-t használ.
Mire akarok ezzel kilyukadni?
A kiszolgáló kütyük, alkalmazások el is lustíthatják az agyat, a kreativitást, az átlátóképességet, a memóriát (soroljatok fel fejből annyi telefonszámot, mint amit harminc évvel ezelőtt tudtatok!)
Illetve a - néha túl - sok információ, technológiai lehetőség még ronthatja is az ítélő, verziókidolgozó, döntéshozó képességet.
Van egy olyan érzésem, hogy ez is közrejátszhatott.
Szerintem.

Na meg az időszak...jelentkezzen az, akinek a hajnali időszakban pengén vág az agya...( Az enyém ilyenkor az egysejtűek felé korrelál:confused:)
 
  • Tetszik
Reactions: Telak2

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Szigorúan laikusan. Értem én, hogy egy hajó nem Polski Fiat 125p négy tárcsafékkel (s akkor még az hol van egy kerámiatárcsás sportkocsitól!)
De bizonytalan helyzetben ("azt hittük, hogy...") nem kéne legalább a kihajtás teljesítményét csökkenteni? Lehet, hogy végül az a kis mértékű sebességvesztés is elég lett volna az ütközés elkerüléséhez.

Sajnos az autós példa nem túl nyerő. Autók esetében a manőverezés lényege az, hogy milyen jó a tapadás, ha élesebben kanyarodsz, a tapadás elveszhet, és a tapadás illetve a tehetetlenségi erő közötti csatában az utóbbi kezd el nyerésre állni - egyszerűbben lecsúszol az ívről. Emiatt manőverez jobban az autó kis sebességnél, hiszen kisebb a tehetettlenség kanyarodásnál.

Hajók esetén a manőverezésért (általában) a kormánylapát felel, amelynél viszont a mellete elhaladó víz mennyisége a döntő. Más szóval minél gyorsabban haladsz, annál több vizet térít el a kormánylapát, amely miatt annál nagyobb erő tolja a hajó farát a kitérítéssel ellentétes irányba. Persze ahogy az autós hasonlatnál, itt sem ennyire egyszerű, de ebből a példából talán látszik, hogy a hajósok nem szeretnek túlságosan lelassítani, mert akkor azzal a manőverezőképességük is szépen romlani kezd. Emiatt is kell a kikötőkben a toló/vontatóhajók segedelme a kikötéshez egy csomó hajónak (aztán jelent meg óriási találmányként a bow thruster, vagyis a hajóorr alatt keresztirányban elhelyezett, oldalra tolóerőt kifejtő hajócsavar).

Egy hadihajó (amit eleve inkább nagyobb sebességre terveznek) kormányosa számára sebességet csökkenteni nagy mumus, mert inkább bízik a manőverező-képességben és a sebességben, mint abban, hogy na, akkor majd elevickélünk valahogy kis sebességgel.

Szóval especiel azt még valahol én is értem, hogy miért nem erőltették a lassítást.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Szigorúan laikusan. Értem én, hogy egy hajó nem Polski Fiat 125p négy tárcsafékkel (s akkor még az hol van egy kerámiatárcsás sportkocsitól!)
De bizonytalan helyzetben ("azt hittük, hogy...") nem kéne legalább a kihajtás teljesítményét csökkenteni? Lehet, hogy végül az a kis mértékű sebességvesztés is elég lett volna az ütközés elkerüléséhez.

Magamat fényezve; setét borsodiként kizárólag térképet használva jártam be Budapestet és környékét rendre 13-16 címet teljesítve (s ebben mindig volt egy-kettő új), úgy hogy általában 17-18 órakor már újra Miskolcon - tankoltam. A feladatban utódom (kütyümániás és érzéke is van hozzá) lassan egy éve végzi ugyanezt a feladatot. De csak 8-11 címet tud megcsinálni (ugye a cégek, laborok stb. bezárnak), a (10 éves) térképemet visszautasította, s kizárólag Waze-t használ.
Mire akarok ezzel kilyukadni?
A kiszolgáló kütyük, alkalmazások el is lustíthatják az agyat, a kreativitást, az átlátóképességet, a memóriát (soroljatok fel fejből annyi telefonszámot, mint amit harminc évvel ezelőtt tudtatok!)
Illetve a - néha túl - sok információ, technológiai lehetőség még ronthatja is az ítélő, verziókidolgozó, döntéshozó képességet.
Van egy olyan érzésem, hogy ez is közrejátszhatott.
Szerintem.

Na meg az időszak...jelentkezzen az, akinek a hajnali időszakban pengén vág az agya...( Az enyém ilyenkor az egysejtűek felé korrelál:confused:)
Szerintem itt pont ez történt. Rég le kellett volna adni a "ütközés közvetlen veszélye" kürtjelet. Az felrázta volna a monitorokba feledkezett őrtisztet. A három hajóból egy se adta le.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Sajnos az autós példa nem túl nyerő. Autók esetében a manőverezés lényege az, hogy milyen jó a tapadás, ha élesebben kanyarodsz, a tapadás elveszhet, és a tapadás illetve a tehetetlenségi erő közötti csatában az utóbbi kezd el nyerésre állni - egyszerűbben lecsúszol az ívről. Emiatt manőverez jobban az autó kis sebességnél, hiszen kisebb a tehetettlenség kanyarodásnál.

Hajók esetén a manőverezésért (általában) a kormánylapát felel, amelynél viszont a mellete elhaladó víz mennyisége a döntő. Más szóval minél gyorsabban haladsz, annál több vizet térít el a kormánylapát, amely miatt annál nagyobb erő tolja a hajó farát a kitérítéssel ellentétes irányba. Persze ahogy az autós hasonlatnál, itt sem ennyire egyszerű, de ebből a példából talán látszik, hogy a hajósok nem szeretnek túlságosan lelassítani, mert akkor azzal a manőverezőképességük is szépen romlani kezd. Emiatt is kell a kikötőkben a toló/vontatóhajók segedelme a kikötéshez egy csomó hajónak (aztán jelent meg óriási találmányként a bow thruster, vagyis a hajóorr alatt keresztirányban elhelyezett, oldalra tolóerőt kifejtő hajócsavar).

Egy hadihajó (amit eleve inkább nagyobb sebességre terveznek) kormányosa számára sebességet csökkenteni nagy mumus, mert inkább bízik a manőverező-képességben és a sebességben, mint abban, hogy na, akkor majd elevickélünk valahogy kis sebességgel.

Szóval especiel azt még valahol én is értem, hogy miért nem erőltették a lassítást.
Hülyeségre nincs magyarázat.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 470
84 538
113
Szerintem itt pont ez történt. Rég le kellett volna adni a "ütközés közvetlen veszélye" kürtjelet. Az felrázta volna a monitorokba feledkezett őrtisztet. A három hajóból egy se adta le.

Olvass már!Senki nem volt a fregatton a monitorokba feledkezve!!!!
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
A terv:

DtoOJZpWoAA4Qqz.jpg

DtoOJ6RX4AAnj53.jpg

DtoOKkKW4AA6Tez.jpg

DtoOLE3WwAAz5CD.jpg
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 614
12 764
113
Nekem persze rögtön ezek jutottak eszembe...

Elolvasva a hírt:
https://htka.hu/2018/12/01/a-helge-ingstad-kiemelesenek-elokeszuletei/
... úgy érzem, igencsak észnél kell majd lenniük. (Nyilván nem nyeretlen kétévesek a projektben dolgozók)

A Rambiz nevű úszódaru két darujával együttesen akár 3300 tonnát is meg bír emelni.
A Gulliver úszódaru még egy picit nagyobb teherbíró képességű is, akár 4 000 tonnát is emelni képes.

Viszont a fregatt 5300 tonna körüli vízkiszorítású - száraz rekeszekkel ugye...
Elég egy gyorsan romló időjárás, aztán lesz egy igen látványos fail videónk...

Én mindenesetre nagyon drukkolok nekik.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Nem is értem,hogy miért nem elektromotorral hajtják a tengelyt és akkor nem kéne 50-60 méteres csavartengely csak az áramot kellene elvinni a tengelycsonknál lévő elektromotorhoz.Ez már a 30-as években létezett turbo-elektromos meghajtásként ha jóll emlékszem a nevére.Én úgy tudom,hogy nem egy darabból van a tengely hanem több kisebből van összerakva ebből nekem azt diktálja a logika,hogy egy ütésnél előbb kellene elszakadnia a kötéseknek mint hogy megsérüljenek a perselyek pont azért,hogy ne follyon be a víz a perselyeken kersztül.

Hadihajónál gondolom az is szempont lehet, hogy lehetőség szerint megmaradjon mechanikus szerkezetne, hiszen háborús helyzetben hamar elkezdhet röpködni az atom, az elektronikus cuccok, meg motorok azt nem annyira szeretik. Többnyire egyszerűbben javíthatók is.

Ciki lenne, ha egy flottacsoportra mert nuki csapás után, meg ha nincs is sérülés az összes romboló hirtelen béna kacsaként lebeg a vízen, mert a nuki elektro mágneses hullámai megsütötték az elektromotorokat. Mechanikusan összekapcsolt gőzturbinákat, dieseleket stb ez nem nagyon hatja meg.
 
M

molnibalage

Guest
Hadihajónál gondolom az is szempont lehet, hogy lehetőség szerint megmaradjon mechanikus szerkezetne, hiszen háborús helyzetben hamar elkezdhet röpködni az atom, az elektronikus cuccok, meg motorok azt nem annyira szeretik. Többnyire egyszerűbben javíthatók is.

Ciki lenne, ha egy flottacsoportra mert nuki csapás után, meg ha nincs is sérülés az összes romboló hirtelen béna kacsaként lebeg a vízen, mert a nuki elektro mágneses hullámai megsütötték az elektromotorokat. Mechanikusan összekapcsolt gőzturbinákat, dieseleket stb ez nem nagyon hatja meg.
És az egész mechanikus rendszer villamos vezérlése? Ma már a WC-t is lassan számítógéppel húzod le.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 470
84 538
113
Hadihajónál gondolom az is szempont lehet, hogy lehetőség szerint megmaradjon mechanikus szerkezetne, hiszen háborús helyzetben hamar elkezdhet röpködni az atom, az elektronikus cuccok, meg motorok azt nem annyira szeretik. Többnyire egyszerűbben javíthatók is.

Ciki lenne, ha egy flottacsoportra mert nuki csapás után, meg ha nincs is sérülés az összes romboló hirtelen béna kacsaként lebeg a vízen, mert a nuki elektro mágneses hullámai megsütötték az elektromotorokat. Mechanikusan összekapcsolt gőzturbinákat, dieseleket stb ez nem nagyon hatja meg.

Ha kisütötte az atom a teljes elektronikát akkor teeljesen mind1,hogy mozog-e a hajó vagy sem.