1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Grumman F-14 Tomcat

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

  2. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A köztudatban az van, hogy az Intel 4004 volt az első mikroprocesszor. Csak a 2000-es években hozták nyilvánosságra, hogy az F-14-hez kifejlesztett MP944 volt az első. Ezt eddig nem tudtam, ma szaladtam bele véletlenül az infóba.
     
    fip7, antigonosz and Pocok75 like this.
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  5. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  6. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Inkább ide rakom.

    A 80adik Tomcat (BuNo160378) nem került iráni kézbe soha. Sokáig állt lekonzerválva Davis-Monthan-ban, majd felújítás után a kaliforniai Point Mugu támaszponton használták rakéta tesztekre. Majd vissza került a sivatagba.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    misinator, therob, fishbed and 2 others like this.
  7. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  8. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  9. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Szépség :D
    [​IMG]
     
    fishbed likes this.
  10. Roni

    Roni Well-Known Member

    Egy f-14 manőverezik olyan jól mint egy f-15 légiharc fegyverzettel ?
     
  11. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Ezt Molniék tudnák kifejteni, de azt hiszem, a Tomcat egyik gyengéje pont a hajtómű és a manőverező légiharc volt. Az F-15 ebben biztos, hogy jobb.
     
  12. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Nem, de nem ezért szeretjük az öreg macsekot :)
     
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Na de melyik Tomcat és melyik hajtómű? Volt abból egy jó erős verzó is, lényegében nulla limitációval. De persze ez volt a nehezebb is.
     
  14. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Az F-14A a TF-30-as hajtóművekkel. A B és D verziónak mennyivel javult a manőverező képessége a GE F100-GE400-asokkal?
     
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Azonos mennyiségű légiharc fegyverzet esetén marginális esetekben vette fel a harcot GE hajtóművel is az F-14 az F-15/F-16 páros ellen. Az F-14A meg aztán tényleg harmatos volt. Vannak Ps görbéim. Sok.
     
    Roni, arbalest and fishbed like this.
  16. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A HT összefoglaló írás kárára mennyire hasonlítsam össze a gépeket Ps görbével? Az F-14 anyagot én asszem pénzért vettem, ezért nem szívesen osztanám meg direkt linkben...

    F-14A-ról vannak diagramok 4+4 AIM-9+AIM-7-tal, ami a gép ASF légiharc konfigja. Azt lehet összevetni mondjuk az F-16A-val és egyes pontokban az F-15-tel. A diagramok nem azonos diagraom, egyes diagramoknál csak adott pontok hasonlíthatóak össze, nem az egész görbe tartomány. F-15-nél csak sust. turn rate diagramok vannak, ami a Ps = 0 értéknek felel meg.

    Vagy ez legyen egy későbbi mítosz oszlató kisebb írás?
     
  17. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Szerintem legyen mítosz oszlató. A Gondolatok című írás inkább általános jellegű legyen :)
     
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az összehasonlítást nehezíti, hogy az F-14-nél a turn diagramok 15k lábon vannak az F-16CJ-nél meg 10k és 20k lábon. Ezért egyes pontokat tudok öszehasnolítani...
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Na tévedtem találtam azonos magasságú diagramot úgy, hogy ráadásul kicsit az F-14A felé lejt a pálya. Stand by. Nem nagy analízis jön, de azért valami látszik majd. ;)
     
    arbalest likes this.
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Na, akkor a kiinduló feltételek. (Talán mégsem az F-14 felé lejt a pálya, de lásd később)

    F-14
    üres tömeg 39 000 lb
    4xAIM-7 adatpterrel = 2 400 lb
    4xAIM-9 adatperrel = 1 200 lb
    M61 Vulcan lőszer = 150 lb
    (darabja 0,1 kg x 675)
    -----------------------------------------------
    Ezzel a tömeg 42 750 lb
    Tehát a diagramon szereplő érték mellett a 11 000 font üzemanyag van, ez belső kapacitás 67%-a.

    F-16CJ (Ez az F-16A Block 1-nél gyengébb, mai napig az az ultimate dogfighter, ezen a PW -229 hajtümű sem segített.)
    üres tömeg 20 200 lb
    6xAIM-9 adatpterrel = 1620 lb (könnyebb az adapter)
    1xALQ-131 adatperrel = 700 lb
    M61 Vulcan lőszer ~120 lb
    -----------------------------------------
    Ezzel a tömeg 22 640 lb
    Tehát a diagramon szereplő érték mellett kb. 3600 font üzemanyag van, ez belső kapacitás 50%-a.

    Akkor a torzítások listája...
    • Azért tettem rá az ALQ-131-et a gépre, mert az F-14 integrált ECM-mel bír. Ha ezt nem vinné az F-16, akkor ennyivel több keró lehetne a 26 000 fontban, akkor 60% belső mennyiség lenne.
    • Igazából a gép teljes tömege mellett, ha ennyivel nagyobb lenne a Ps görbében szinte meg sem érezné, mert a teljes tömeg 2%-kal lenne csak nagyobb. Még 70% belső üzemanyaggal is alig kisebb Ps értékekek kapnánk, mint a diagramon az eltérés a tömegben 5% lenne, ha 3600 font helyett 5000 font keró lenne és a teljes tömeg 26 000 lb helyett 27 400 lenne.
    • Az F-14-en ott van 4xAIM-7. Ez BVR, ami dogban vagy ott van vagy nincs. Ha ezzel csökkene az F-14 tömege, akkor is csak 51 400 lb lenne, ami alig -5%. A légellenállás már számottevőb faktor lenne, de ennek hatása is 10% táján van úgy saccra.
    Ezek után a két diagram, ebből nézem az eredményeket. A hajtóművek típusa és a gépek konfigja rajta van. Az F-14A esetén konkrétan. Az F-16CJ-nél a DI = 100 felül becsüli a légellenállást. Az ALQ-131-nél a LANTIRN TGP-t vettem figyelembe, de a 6xAIM-9+adaterrel is + LANTIRN kb. DI = 90.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Mi a kapott eredmény a Ps = 0 vonalon, ami az állandósult forduló szögsebesség magassávesztés nélkül?

    F-14A F-16CJ
    M0,2 3,5 3,5 fok/sec
    M0,4 9,0 11,0 fok/sec
    M0,6 11,5 12,5 fok/sec
    M0,8 11,5 13,5 fok/sec
    M1,0 8,5 9.0 fok/sec

    Az F-14A max értéke 12,5 fok/sec M0,75-nél, az F-16CJ-é 13,5 M0,85 táján.
    A forduló sugarak leolvasása vagy számítása házi feladat. :)

    Ez alapján akkor jöhetne az asztalt verő tiltakozás, hogy milyen fasz az F-14A, nemhogy a GE hajtóműves F-14B. Mi a bibi? Hát az, hogy a manőverező légiharc nem vízszintes fordulókból áll...

    Az F-15 írásban is volt róla szó, hogy az F-15-ig a gépek egyre erőteljesebbk lettek, de a forduló sugaruk egyre nőtt, ezt úgy komenzálták, hogy emelkedés közben tartották a sebességet és így a forduló sugár távolság vetülete kisebb, tehát emelkedés közben is tartották a régebbi géphez képest a forduló sugarat.

    Namármost mi van akkor, ha függőleges manővereket is nézzük?

    Ps = 400 láb/sec (125 m/sec) emelkedésnél iszonyatosan széles tartományon (M0,6-0,8) magasabb az forduló szögesebbésge az F-16CJ-nek, mint az F-14A-nak. 7-9 fok/sec között van és nő. Az F-14-nél a Ps = 400 láb/sec vonal max. értéke 7 fok és iszonyatosan szűk tartományban van. M0.6-nál már csak 300 láb/sec értéket tud tartani 5,5 fok/sec fordulással.

    Mi a helyzet, süllyedés körbei fordulóról van szó, pl. egy leborítás alján? F-16CJ-nél a -800 láb/sec (248 m/s)-mél iszonyatosan széles tartományban 17,5 fok a szögsebesség 6-8,5G-s forduló is kijön. F-14A-nál szűjebb tartományban van ez meg és kisebb sebességnél letörik a görbe 14 fok alá.

    Az M1.2 pont még érdekes, ott az F-14A veri Ps értékben az F-16CJ-t. M1,1-nél még azonosak, aztán az F-16CJ Ps görbéje valamiért letörik. (Sanszosan az F-14 variasárny ebben az átmeneti tatományban jobb, mint az F-16 high subsonicra belőt szárnya.) Ennek sok jelentősége nincs, mert ez legfeljebb akkor van, amikor a dogfight elején esetleg nagy sebesség volt.

    Ez alapján azt lehet mondani, hogy kis sebességű tartományban az F-14A 10 ezer lábon úgy ahogy tartja magát, de magas szubszonikus zónában ahol függőleges - főleg emelkedő - manőverek vannak, ott azért elég szép különbségek vanank. Gyengébben emelkedik miközben gyengébben fordul. És akkor az TF-30 pomázs jelenségeiről még szó sem esett. Nem lehetett közel sem úgy rángatni a gépet, mint még egy problémás F100-zal replő F-16A Block1-et sem, aminek a Ps értékei ennél pár százalékkal jobbak tudtommal. GE hajtóművel azonos keró mennyiséggel az eredmények lényegesen közelebb lehetnek, de arról nincs diagramom.

    Az F-15A-nál a Ps = 0 értéket tudom kinézni majd otton a manualból, az most nincs nálam.
     
    misinator, fip7 and arbalest like this.

Ezen oldal megosztása