A legújabb AW249-es helikopterek váltják fel a magyar Mi-24-est? [ELEMZÉS]
JULIUSZ SABAK
A hadiipari együttműködésről szóló olasz-magyar tárgyalások során kiemelt figyelmet fordítottak az új AW-249 NEES felderítő és kísérőhelikopter, a pilóta nélküli légi rendszerek és a drónellenes rendszerek (C-UAS) fejlesztésére. A megbízott országos fegyverkezési igazgató, Tömböl László tábornok szerint ezek prioritások a magyar honvédség modernizációs terveiben.
Mindkét ország küldöttsége február 17-én Firenzében, a Segretariato Generale Della Difesa (Segredifesa – Védelmi Főtitkárság) székhelyén találkozott. Az olasz delegációt Luciano Portolano tábornok védelmi főtitkár és nemzeti fegyverzeti igazgató vezette, Magyarországot pedig a megbízott nemzeti fegyverzeti igazgató, tábornok képviselte. Tömbol László.
Mindkét fél érdekelt a kiterjedt ipari és katonai együttműködésben, amely a 2013-as kétoldalú kormányközi megállapodásnak köszönhetően valósulhat meg.
Az
olasz fél megerősítette, hogy az ipar kész minden szükséges támogatást megadni a magyar fegyveres erők modernizációs igényeihez, kiterjedt ipari együttműködés keretében is. Ez megfelel Magyarország elvárásainak, amely nem annyira fegyverszállítókat, mint inkább stratégiai partnereket keres a védelmi iparban. Természetesen a fegyveres erők kiemelt programjainak részeként.
Ezzel kapcsolatban kiemelt figyelmet fordítottak a Leonardo Helicopters AW249 NEES felderítő és kísérőhelikopter (olaszul: Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta) fejlesztésére, amely az AW129 gépek utódja lesz, mivel úgy vélték, kimerítették műszaki és korszerűsítési képességeiket.
Tavaly szeptemberben hajtotta végre első repülését az első AW249-es prototípus, és jelenleg ez az osztály legújabb konstrukciója a világon. Eddig csak Olaszország döntött úgy, hogy 48 darabot vásárol. Többek között ebben a programban való együttműködést javasolták. Lengyelország a Kruk program ajánlatának részeként, de Varsó a Boeing AH-64E Apache helikopterek vásárlását választotta. Felismerték, hogy a Kruk program prioritásai eltérnek a NEES programban felvázolt prioritásoktól.
Magyarország érdekes partnernek bizonyulhat Olaszország számára az együttműködés és a társfinanszírozás, valamint a programban való részvétel szempontjából, hiszen sok kelet-közép-európai országhoz hasonlóan olyan Mi-24-es helikopterekkel rendelkezik, amelyek előbb-utóbb, de inkább amint lehetőség szerint olyan kialakításra kell cserélni, amellyel a gyártó nem ellenséges a NATO-val szemben. Magyarországnak mindössze 8 darab Mi-24-es helikoptere van, és egyelőre nem is tervezte ezek gyors cseréjét, olyan többcélú gépekre koncentrálva, mint a HForce rendszerrel felszerelt könnyű H145M és közepes H225M Caracal, amely lehetővé teszi a nem irányított fegyverek használatát, valamint a a jövőben a rakétákhoz és az irányított rakétákhoz való alkalmazkodás lehetősége is.
Az Olaszországgal az AW249 programról folytatott megbeszélések bizonyos változást sugallhatnak a légi közlekedés prioritásaiban. E
gépek esetleges budapesti részvétele és megvásárlása utat nyithat ezeknek az új helikoptereknek más közép-európai országok fegyvertárába. Ez minden bizonnyal jó hír lenne a gyártó számára, ami lehetővé tenné, hogy felvehesse a versenyt az amerikai pályázókkal. Eddig Lengyelország az AH-64E Apache mellett döntött, míg Csehország az AH-1Z Vipert vásárolja meg. Románia tárgyalásokat folytat a támadóhelikopterek esetleges vásárlásáról is.
A Leonardo Helicopters ajánlata, ha Magyarország választja, régiónk harmadik szereplője lehet ebben a kategóriában.
Az AW249-es AH-249A változatban, amely elsőként kerül az olasz fegyveres erők rendelkezésére, több mint kétszer annyi fegyvert szállít, mint a jelenleg üzemelő AH-129, és sokkal nagyobb sebességet és repülési hatótávot ér el. Ez a nagyobb, akár 8 tonnás felszálló tömegnek és a jóval erősebb motoroknak köszönhetően lesz lehetséges. A munka felgyorsítása érdekében az AW249-ben a 8,6 tonna tömegű AW149 többcélú helikopter erőátviteli rendszerét használták. Ez egy ötlapátos rotor és négy lapátos farokrotor, amelyet két amerikai GE CT7-2E1 motor hajt, egyenként 1490 kW (2000 LE). Integrált kipufogógáz-elosztó rendszert használnak. A gép aktív érzékelő és önvédelmi rendszerekkel is rendelkezik az irányított rakéták ellen.
Az új repülőgépváz felépítését illetően a Leonardo Helicopters úgy döntött, hogy a bevált utat követi, de facto kibővítette az AW129 rendszert ágyúval és optoelektronikus fejjel az orrban, tandem személyzeti kabinnal és hosszú, keskeny törzsgel. A hajótest oldalain azonban hosszú sponsonok lesznek, amelyekben pl. nagyobb üzemanyagtartályok, érzékelők és repüléselektronika. A fegyverzet a 20 mm-es ágyúkon kívül különféle típusú levegő-levegő és légfelszín rakétákat tartalmaz, köztük Hellfire és Spike NLOS-t, és esetleg az Akeron család európai irányított rakétáit is. Az olasz gép az erős és nagy hatótávolságú fegyverzetre, valamint a magas szintű helyzetfelismerésre és gyorsaságra helyezte a hangsúlyt, nem a páncélzatra, mint a biztonságot növelő tényezőre. Az idő eldönti, mennyire lesz hatékony ez a megoldás, és megfelel-e a magyar haderőnek.