Basszus, ez részletes!Tegyük kicsit tisztába a fogalmakat. Van légifölény, ami vonatkozhat a légtér egy meghatározott részére, vagy egy időtartamra, és csak megnehezíti, de nem teszi lehetetlenné az ellenséges légierő tevékenységét. Valamint van légi uralom, ami időben folyamatos, és az egész (a harcokban érintett) légtérre vonatkozik. Az utóbbi jelenti azt, hogy az ellenségnek esélye sincs eredményesen tevékenykedni.
Az Orosz Légierő még akkor is képtelen lenne a térségben rendelkezésére álló 4 vadász(bombázó) ezreddel (38. iap Belbek, 3. gvszap. Krimszk, 31. gviap. Milerovo, és 14. gviap. Khalino) korlátlan légi uralmat fenntartani, ha hiba nélkül tennék a dolgukat. Mert az Ukrán légtérben végzendő feladatik mellett biztosítaniuk kell Oo. légterének védelmét is. (72 db korszerű Szu-30szm-ről, 12 db elavult Szu-27P-ről, és 12 db modernizált, de másodvonalas Szu-30m2-ről beszélünk! Illetve Szu-30szm már -1/2.)
De kétségtelenül bénáznak is, mert még az első napon sem tudták megszerezni a Kijev melletti repülőtéren harcoló desszantosok feletti légtérben a légifölényt sem, ahogy az előrenyomuló csapataik légi fedezetét sem tudják biztosítani. Mentségükre legyen szólva, ennyi géppel, ekkora légtérben, ilyen bonyolult harci helyzetben ez nem is lehet egyszerű. (Nincsenek igazi frontvonalak, mozgóharcok és találkozóharcok vannak.)
A harcoló csapatok közvetlen légitámogatásánál sem rózsásabb a helyzet. Erre igénybe vehetik a 37. szap. Gvardejszkoje, a 960. sap Primirsko-Arkhtarszk, az 559. bap. Morozovszk, 47. gvszap. Baltimor, és talán a 368. sap. (ha áttelepültek a Krímbe) gépeit. Ez max. 60 db különböző alváltozatokba tartozó Szu-25-ös csatagépet, 12 db elavult Szu-24-est és 48 db korsszerű Szu-34-es frontbombázót jelent. Ezek viszont - szerintem - kifejezetten gyengén teljesítenek, mert legalább 2 db Szu-25-ös elvesztése mellett, mindössze 1 (egy!) megsemmisített ukrán járműoszlopot lehet a számlájukra írni. Legalább is ennyiről van hír.
A helikopterekkel most nem foglalkoznék, mert ezt sem lesz türelme mindenkinek végig olvasni. De röviden: a harcihelikopterek (Mi-24/28, Ka-52) teljesítménye sem tűnik túl acélosnak, bár ezek legalább néha feltünnek a képeken / videókon. A szállítóheliket (Mi-8/26) viszont széleskörűen alkalmazzák, első sorban desszantok kiszállítására.
Köszönjük!