A légitársaságok visszatérnek a hidegháború korabeli légi folyosókra...
Az Oroszország és a Nyugat közötti kölcsönös szankciók miatt az Oroszország és Fehéroroszország feletti égboltot lezárták a nyugati légitársaságok előtt. Ennek következtében az Európa és Ázsia közötti járatok több órával meghosszabbodtak, ami többek között a költségekre is hatással van - írja a Libération. A cikk szerzője megjegyzi, hogy korábban csak a hidegháború idején történtek ilyen repülések Oroszország körül.
Libération: a légitársaságok visszatérnek a hidegháború korabeli légi folyosókra.
Az Ukrajna körüli helyzet következményei az égen is érezhetőek - írja a Libération. Február vége óta számos járatot, sőt útvonalakat is töröltek Oroszország és Fehéroroszország felett. De, mint a cikk szerzője megjegyzi, általában a bolygó légi folyosói megváltoztak, így egyes járatok most sok órával nőttek, ami befolyásolja a levegőben dolgozó személyzet idejét és a repülés költségeit. Ez a hidegháború idején volt így, amikor a nyugati légitársaságok járatai megkerülték a Szovjetuniót.
Például egy Isztambulból Moszkvába tartó járat korábban kevesebb mint három órát vett igénybe, most viszont majdnem négyet. A Tel Avivból induló repülőgép most három és fél óra helyett öt és fél óráig tart. Két lehetőségük van az útvonal megváltoztatására: vagy Lengyelországon keresztül, vagy Grúzián, a Kaszpi-tengeren és Kazahsztánon keresztül. A második légi folyosó ma már az egyik legforgalmasabbnak számít.
Az interkontinentális járatok esetében azonban még rosszabb a helyzet. Például a Finnair Helsinkiből Tokióba tartó járata az ideje nagy részét Oroszország felett töltötte. Most az ellenkező irányba repül, az Északi-sark és Alaszka fölé. A különbség hat és fél óra. A Finnair eddig is törölt ilyen jellegű járatokat, azt mondják, nem tudnak utasokat szállítani a korábbi célállomásokra, és átszervezik az ázsiai irányba történő üzemeltetést. A világjárvány előtt a légitársaság bevételeinek fele az Ázsia és Európa közötti járatokból származott.
Szakértők becslése szerint legalább 21 vállalat változtatta meg útvonalát a szankciók miatt. Putyin ugyanakkor rendeletet írt alá, amely lehetővé teszi az orosz légitársaságok számára, hogy lízingelt repülőgépeket használjanak.
Az utasok problémái mellett ezek a változások a légitársaságok alkalmazottai számára is nehézségekkel járnak, valamint magasabb repülési költségekkel, különösen az üzemanyag miatt. A szerző által megkérdezett szakértő becslése szerint egy Airbus SE A350-900-as repülőgép három plusz órája az égen átlagosan 16 000 dollárba kerül csak az üzemanyag miatt.
A cikk szerzője megjegyzi, hogy ezek a többletköltségek ahhoz vezetnek, hogy megkérdőjeleződik az útvonalak fenntartásának célszerűsége. A légitársaságok legalábbis emelni fogják a viteldíjakat.
A légitársaságok alkalmazottait már eddig is súlyosan érintette a világjárvány, és most még inkább aggódnak a jövő miatt. A Finnair például 100-180 pilóta és 150-380 fős személyzet elbocsátására számít.
És a helyzet nem valószínű, hogy egyhamar javulni fog - írja a Libération.
https://russian.rt.com/inotv/2022-03-20/Libration-aviakompanii-vozvrashhayutsya-k-vozdushnim
https://www.liberation.fr/internati...e-froide-20220317_JBN4PITXPBBUDFLQCBKROBLV7M/ - eredeti francia nyelven