Mindenfajta rosszindulat nélkül, de ez számomra azt bizonyítja, hogy valami S-300-as valahol és valamikor megsemmisült, nem azt, hogy egyértelműen a szóbanforgó szlovák szállítmány...
Kérdés hol és mivel szemben. Néhány topic-ban erről nagyon sokat értekeztek a kollégák. Másrészt azért elég sok üzemanyag-tároló kapott lángra mostanság és nem csak az ukránoknál van dzsévelín és társai.
Ha most ideadnád nekem a német manualokat, hiába vagyok gépészmérnök és használom második nyelvként a németet, gondban lennék, ha szerelnem kellene. Egyik kollégám ilyenen szolgált, eltartott egy ideig, mire használni tudták. Másrészről ezekhez alkatrészek is kellenek - a kolléga elmondása szerint elég sok és nemélyik elég komplex.
Minden rosszindulat nélkül - csupán a tisztán látás miatt - írom.
Mindent erős kételyekkel fogadok, amiben az "ukrán/orosz kormánykörökből való források" szerepelnek.
PZH 2000
A Bundeswehr összesen 185 PZH 2000-est rendszeresített, ebből 2021-ben összesen 108 volt aktív állományban, ebből:
- 6 darab van a Baltikumban jelenleg
- a maradék meg összes aktívat jelenti - vagyis amit kiképzésre is használnak. (ezeket tudtam feltúrni a neten meg német fórumokban. A jelenleg aktív mennyiséget a védelmi miniszter nem tudta megmondani szombaton egy interjúban, most a válaszra vár fél Németország...)
Vagyis, az összes aktív PZH 2000-at kellene átadni az ukránoknak, meg tanuljanak bele, megszervezni a logisztikát, stb..
Ezzel kapcsolatban hallgattam a rádióban, hogy a Bundeswehr-nek az új PZH-k szállítása valamikor 2024 második felében indulhatna meg és kb. 2017-ben lehetne a flotta újra teljes - legalábbis ezt mondta valami német katonai ex-fejes. Közben arról is beszéltek, hogy az átadás esetén Németország teljes egészében elveszíti ezt a haditechnikát, illetve ha befutnak újabb rendelések, akkor azok jelentős késéseket fognak elszenvendi.
Az illető beszélt a szállításról is. Afganisztánba 2013-ban vittek ki a németek PZH-ket, An-124-es repülőkkel. A közúti szállításra annyit mondot, hogy 2022-ben mindenkinél van telefon és a közúton szállítandó járműveket nagyon egyszerű lenne követni. A légi szállítás viszont egy érdekes kapacitás-kérdés, illetve a repülőket is könnyű nyomon követni, Ukrajnában pedig csak közúton/vasúton lehetne szállítani a technikát.
Marder-ből kb. 35-öt tudnának az év végig leszállítani - mivel a német katonai vezetés a BW állományában lévők átadását megtagadta, vagyis a leselejtezett példányokat előbb fel kellene újítani, viszont a védelmi minisztérium szerint a nem használt járművek állapota "kérdéses". A tegnap esti híradásban mutatták, ahogy az ukrán nagykövet megint nekiállt balhézni, majd alkudozni, hogy ha heti 1 Marder jönne, az már nem lenne rossz...
Közben van egy olyan érdekes pont is a történetben, hogy az SPD-s védelmi miniszter lestoppolt az RM-nél 4 millió lőszert a Marder-ekhez, mondván, kelleni fog az ukránoknak. Itt volt némi "kommunikációs zavar" - ami a mai napig tart, vagyis a lőszerek is késedelmet fognak szenvedni az ex-fejes szerint.
Kiegészítések:
- a német gazdasági minisztérium nem dönt a fegyverek eladásáról, ez a mindenkori Bundessicherheitsrat és a Bundestag hatásköre
- a Biztonsági Tanács (Bundessicherheitsrat) Ennek tagja a mindenkori kancellár, alkancellár, a kancellári hivatal vezetője, a gazdasági, külügyi, belügyi, igazságügyi, védelmi és a munkaügyi miniszter. Ők 9-en döntenek egyszerű többség alapján, állásfoglalást határoznak meg, de ha pl. az emberi jogok vagy az esélye fennáll a fegyverek továbbadásának, akkor vétó van kapásból. Ezek az ajánlások államtitoknak számítanak - de pl. Merkel elég sokat beszélt ezekről, de mindig "nagy vonalakban"
- a parlament (Bundestag) viszont szintén benne lehet a döntésben. Eddig szinte mindig pártszövetség vezette Németországot, így mondjuk egy zöld külügyminiszter "nagy vonalakban" tájékozathatja a Bundestag-ot és szavazásra bocsájthat egy fegyver-exportot.
Február elején pl. még egyértelműen az ukrán fegyver-exportra mondandó NEM volt a főirány..