Németország:Na, kicsit utána érdeklődtem ennek a "Bécsben üresek a polcok" dolognak. Az öcsém kint él évek óta, úgyhogy elég konkrét az infó. Szóval van néhány termék, ami nehezebben beszerezhető pl. étolaj, de van belőle. Viszont elmondta, hogy konkrétan Sopronban a legtöbb helyen csak a drágább olaj van, a multik saját márkás olcsóbb termékei tényleg hiányoznak. Ettől függetlenül Bécsben nincs hiány semmiből egyelőre, az ellátási színvonalon nem érződik nagyon a háború (mondjuk Ausztria nem is áll hadban senkivel). Egy autóalkatrész gyárban dolgozik középvezetőként, azt mondja, hogy a beszállítási láncokban vannak akadozások, de egyelőre mindent meg tudtak oldani. A megrendeléseik valamelyest visszaestek.
A gyárban egyébként egymás mellett dolgoznak csecsenek, ukránok, oroszok, törökök, és nem utálják egymást...
Építkezés:
Ukrán/orosz/lengyel/román/magyar/bolgár/szerb együtt melózik, semmi gixer. Ha a háborús téma előjön, akkor rendre az USA-Putyin-korrupció-nemlehetotthonmegélni-szétvanlopvaminden szöveget hallani
Boltok:
Olaj, liszt hiány, pékárukból kevesebb, a hús ára felment.
Mindennapok:
Drága üzemanyag, dráguló gáz/villany, elektronikai cucc vagy nincs vagy aranyárban, építőanyag egyre kevesebb - szemben a bankot építik át, 3 hónapja áll az építkezés, mert hol gipszkarton nem volt, most meg a sárgaréz-fitting hiányzik. A faanyag horror.
A városban rengeteg az ukrán rendszámos kocsi, többnyire dög SUV-ok, pár évesek. Néhány orosz/lengyel bolt kirakata be volt törve, de néhány hülye egy holland sajtboltot is megdobált.
Meló:
Az alapanyag-hiány mindent gallyra vág. Hónapok óta alig van gáz. Az ammónia-konverterek állnak, krakkoló-üzem csökkentett módban. Ritkaföldfémhez jutni missin impossible - ruthénium és társai az egekben.
Zirkonium, titán, palládium, tantál, wolfram felejtős, vagy kénytelen vagy Kínában gyártatni - mert hirtelen "nemvárt nehézségekkel szembesülnek" úgy 3 hónapja. Biliacél egyre inkább hiánycikk. Rengeteg varratnélküli cső meg vékonylemez (30mm-ig) jött az ukránoktól, mára ez nincs. A Dunaferr kiesett a finomlemez kategóriából, a meglévő cégeknél buga, koksz vagy gázhiány van.
Kapsz csövet úgy, hogy előre fizetsz, majd beleteszik záradékba, ha a cső ára a szállítás pillanatában magasabb, mint az előzetes ár, akkor a gyártónak jogában áll a különbözetet elkérni, vagy prompt piaci körülmények között értékesíteni a csövet. Ebben az esetben visszakapod a befizetett pénzt - mínusz kamatköltségek.
Egyre röbb kovácsüzem zár be, mert olyan alapanyag és energiaárak vannak, hogy nem éri meg Európában kovácsoltatni. Per pillanat van a következő 3 évre 140 nehéz berendezésem (reaktor, hőcserélő, gőzbontó, kolonna, stb.), folyamatos csúszás.
Egy fél méter vastag, 3 méter átmérőjű reaktorfedelet ma Európában nem tudnak lekovácsolni, mert 1 árából kapsz egyet Kínában kompletten meg a másodikat alapanyagárban.
Az Északi Áramlat 2 kiesik, fél éve nincs hozzá közöm, de már ott látható volt, mi lesz ennek a vége. Az LNG terminálok a vágyálom kategória. Akkor milliárd€ nagyságrend, ha relatíve olcsó az alapanyag. Most kb. 4x drágább a 9%-os Ni-ötvözet, mint 2 éve. Van egy 100000m³-es tartályom - minőségirányításilag hozzám tartozik - 1 éve nem tudok alapanyag szállítót auditálni, mert Európában nincs, Ázsiában meg folyamatos lezárások vannak.
Felmerült, hogy sok reaktor esetében robbantásos plattírozást alkalmazzunk, de a gyártok panaszkodnak a megszigorított robbanóanyag beszerzésre.
Rengeteg csavar jött ukrán/belorusz/orosz üzemekből - olcsón foszfátoznak, illetve nitridálnak olyan technikával, ami Európában tilos. Ez is kiesett. A kínaiak behúzták a féket a rézpiacon, nagymérető csapágybronz felejtős. Nikkel-csavarok vagy más, magas vagy alacsony hőmérsékletre szavatolt mechanikai tulajdonságú kötőelem szintén nyista.
Kína zárt a covid miatt, rengeteg hajó áll a kikötők előtt. Forgácsolólapka - főként Dél-Koreából jött - szintén hiánycikk. Egyre több a papírmunka a kettős alkalmazású technológiák és termékek miatt.
Szóval minden csudajó. Nagyjából ezt látom testközelből.