Az USA lőszerellátási láncát tekintve nagymértékben függ Kínától és Oroszországtól. A kongresszus ezt akarja helyrehozni.
Lövedékek láthatók egy amerikai gyártmányú F-16V vadászgép előtt egy tajvani hadgyakorlat során 2020. január 15-én. (Chiang Ying-ying/AP)
WASHINGTON - Az Egyesült Államok az elmúlt években szinte teljes mértékben Kínára - és kisebb mértékben Oroszországra - támaszkodott a lőszerek előállításához nélkülözhetetlen kritikus ásványi anyag beszerzésében.
Az ásványi antimon kritikus fontosságú a védelmi ipari ellátási láncban, és a páncéltörő lövedékektől kezdve a robbanóanyagokon át a nukleáris fegyverekig, valamint különféle egyéb katonai felszerelések, például éjjellátó szemüvegek gyártásához szükséges.
Az antimon a közelmúltban a kongresszus azon törekvéseinek élvonalába került, amelyek a ritkaföldfém ásványok stratégiai tartalékának, az úgynevezett nemzeti védelmi készletnek a megerősítésére irányulnak. A készlet számos más, a védelmi ipari ellátási lánc szempontjából kritikus ásványi anyagot is tartalmaz, mint például titán, volfrám, kobalt és lítium, de a törvényhozók szerint a 2025-ös pénzügyi évre fizetésképtelenné válik, ha nem történik korrekciós intézkedés.
A képviselőház fegyveres szolgálatokkal foglalkozó bizottsága szerdán közzétett jogszabálytervezetében először próbálta kezelni Kína antimon ellátási láncot érintő befolyását. A törvényjavaslatot kísérő jelentés előírná, hogy a nemzeti védelmi készletek kezelője októberig tájékoztassa a bizottságot az antimon helyzetéről, és egyúttal "ötéves kilátásokat adjon ezen ásványi anyagokról, valamint az ellátási lánc jelenlegi és jövőbeli sebezhetőségéről".
"A bizottságot aggasztja az Oroszországgal és Kínával kapcsolatos legújabb geopolitikai dinamika, és az, hogy ez felgyorsíthatja az ellátási lánc megszakadását, különösen az antimon esetében" - jegyezte meg a jelentés.
A jogszabálytervezet azt is előírná a Védelmi Minisztérium számára, hogy vezessen be egy olyan politikát, amely szerint a kiégett akkumulátorokat újrahasznosítja, hogy "nemesfémeket, ritkaföldfémeket és stratégiai fontosságú elemeket (például kobaltot és lítiumot) nyerjen vissza az ellátási láncba vagy az Egyesült Államok stratégiai tartalékaiba".
A képviselőház készenléti albizottsága várhatóan csütörtökön hagyja jóvá a szövegtervezetet, a Fegyveres Erők Bizottsága pedig még ebben a hónapban az éves védelmi engedélyezési törvényjavaslat részeként fogja előterjeszteni a jogszabályt.
Miután Japán a második világháború alatt elvágta az Egyesült Államok antimonellátását Kínából, az Egyesült Államok egy idahói aranybánya ércéből kezdte el beszerezni az ásványi anyagot. Ez a bánya azonban 1997-ben beszüntette a termelést.
"Nincs hazai antimonbánya" - olvasható az amerikai földtani intézet, az U.S. Geological Survey 2020-as jelentésében. "Kína a bányászott és finomított antimon legnagyobb termelője, és az Egyesült Államok egyik fő importforrása".
A jelentés megjegyezte, hogy Kína "veszít piaci részesedést Oroszországgal, a világ második számú termelőjével szemben", Tádzsikisztán pedig a világ harmadik legnagyobb antimonszállítójaként egyre nagyobb teret nyer a globális piacon.
A törvényhozók közelmúltbeli érdeklődése a stratégiai ásványi anyagok nemzetvédelmi készletének megerősítése iránt jelentős fordulatot jelent a kongresszus számára, amely az elmúlt évtizedekben többször engedélyezte a tartalék több millió dolláros értékesítését más programok finanszírozására.
A hidegháború kezdetén, 1952-ben elért csúcspontján a készlet értéke mai dollárban számolva közel 42 milliárd dollár volt. Ez az érték tavalyra 888 millió dollárra zuhant.
A védelmi minisztérium a múlt hónapban benyújtotta saját jogalkotási javaslatát a kongresszusnak, amelyben arra kérte a törvényhozókat, hogy a védelmi engedélyezési törvényjavaslatban 253,5 millió dollárt engedélyezzenek további ásványi anyagok beszerzésére a készlet számára.
Seth Moulton képviselő (D-Mass.), aki a képviselőház fegyveres szolgálatok bizottságának tagja, áprilisban hét republikánus képviselő élén arra kérte a védelmi előirányzatok albizottságát, hogy a 23. pénzügyi évre további 264 millió dolláros finanszírozást biztosítson a készletekre.
"A jelenlegi készlet nem elegendő a nagyhatalmi verseny követelményeinek kielégítésére" - írták a törvényhozók. "A [nemzeti védelmi készlet] már nem képes fedezni a Védelmi Minisztérium szükségleteit az azonosított anyagok túlnyomó többségére vonatkozóan az ellátási lánc megszakadása esetén".
https://www.defensenews.com/congres...ammo-supply-chain-congress-wants-to-fix-that/
Lövedékek láthatók egy amerikai gyártmányú F-16V vadászgép előtt egy tajvani hadgyakorlat során 2020. január 15-én. (Chiang Ying-ying/AP)
WASHINGTON - Az Egyesült Államok az elmúlt években szinte teljes mértékben Kínára - és kisebb mértékben Oroszországra - támaszkodott a lőszerek előállításához nélkülözhetetlen kritikus ásványi anyag beszerzésében.
Az ásványi antimon kritikus fontosságú a védelmi ipari ellátási láncban, és a páncéltörő lövedékektől kezdve a robbanóanyagokon át a nukleáris fegyverekig, valamint különféle egyéb katonai felszerelések, például éjjellátó szemüvegek gyártásához szükséges.
Az antimon a közelmúltban a kongresszus azon törekvéseinek élvonalába került, amelyek a ritkaföldfém ásványok stratégiai tartalékának, az úgynevezett nemzeti védelmi készletnek a megerősítésére irányulnak. A készlet számos más, a védelmi ipari ellátási lánc szempontjából kritikus ásványi anyagot is tartalmaz, mint például titán, volfrám, kobalt és lítium, de a törvényhozók szerint a 2025-ös pénzügyi évre fizetésképtelenné válik, ha nem történik korrekciós intézkedés.
A képviselőház fegyveres szolgálatokkal foglalkozó bizottsága szerdán közzétett jogszabálytervezetében először próbálta kezelni Kína antimon ellátási láncot érintő befolyását. A törvényjavaslatot kísérő jelentés előírná, hogy a nemzeti védelmi készletek kezelője októberig tájékoztassa a bizottságot az antimon helyzetéről, és egyúttal "ötéves kilátásokat adjon ezen ásványi anyagokról, valamint az ellátási lánc jelenlegi és jövőbeli sebezhetőségéről".
"A bizottságot aggasztja az Oroszországgal és Kínával kapcsolatos legújabb geopolitikai dinamika, és az, hogy ez felgyorsíthatja az ellátási lánc megszakadását, különösen az antimon esetében" - jegyezte meg a jelentés.
A jogszabálytervezet azt is előírná a Védelmi Minisztérium számára, hogy vezessen be egy olyan politikát, amely szerint a kiégett akkumulátorokat újrahasznosítja, hogy "nemesfémeket, ritkaföldfémeket és stratégiai fontosságú elemeket (például kobaltot és lítiumot) nyerjen vissza az ellátási láncba vagy az Egyesült Államok stratégiai tartalékaiba".
A képviselőház készenléti albizottsága várhatóan csütörtökön hagyja jóvá a szövegtervezetet, a Fegyveres Erők Bizottsága pedig még ebben a hónapban az éves védelmi engedélyezési törvényjavaslat részeként fogja előterjeszteni a jogszabályt.
Miután Japán a második világháború alatt elvágta az Egyesült Államok antimonellátását Kínából, az Egyesült Államok egy idahói aranybánya ércéből kezdte el beszerezni az ásványi anyagot. Ez a bánya azonban 1997-ben beszüntette a termelést.
"Nincs hazai antimonbánya" - olvasható az amerikai földtani intézet, az U.S. Geological Survey 2020-as jelentésében. "Kína a bányászott és finomított antimon legnagyobb termelője, és az Egyesült Államok egyik fő importforrása".
A jelentés megjegyezte, hogy Kína "veszít piaci részesedést Oroszországgal, a világ második számú termelőjével szemben", Tádzsikisztán pedig a világ harmadik legnagyobb antimonszállítójaként egyre nagyobb teret nyer a globális piacon.
A törvényhozók közelmúltbeli érdeklődése a stratégiai ásványi anyagok nemzetvédelmi készletének megerősítése iránt jelentős fordulatot jelent a kongresszus számára, amely az elmúlt évtizedekben többször engedélyezte a tartalék több millió dolláros értékesítését más programok finanszírozására.
A hidegháború kezdetén, 1952-ben elért csúcspontján a készlet értéke mai dollárban számolva közel 42 milliárd dollár volt. Ez az érték tavalyra 888 millió dollárra zuhant.
A védelmi minisztérium a múlt hónapban benyújtotta saját jogalkotási javaslatát a kongresszusnak, amelyben arra kérte a törvényhozókat, hogy a védelmi engedélyezési törvényjavaslatban 253,5 millió dollárt engedélyezzenek további ásványi anyagok beszerzésére a készlet számára.
Seth Moulton képviselő (D-Mass.), aki a képviselőház fegyveres szolgálatok bizottságának tagja, áprilisban hét republikánus képviselő élén arra kérte a védelmi előirányzatok albizottságát, hogy a 23. pénzügyi évre további 264 millió dolláros finanszírozást biztosítson a készletekre.
"A jelenlegi készlet nem elegendő a nagyhatalmi verseny követelményeinek kielégítésére" - írták a törvényhozók. "A [nemzeti védelmi készlet] már nem képes fedezni a Védelmi Minisztérium szükségleteit az azonosított anyagok túlnyomó többségére vonatkozóan az ellátási lánc megszakadása esetén".
https://www.defensenews.com/congres...ammo-supply-chain-congress-wants-to-fix-that/