Úgy jártak, mint mi a Gripennel anno. Vagy, amikor az egyszeri autóvásárló eldönti, hogy maximum, de tényleg maximum másfél millóért néz magának valami szerény kis használt Opelt, mert majd ami megmarad, abból vígal elautókázik.
Aztán addig-addig tologatja kifelé az igényeit, amíg már ott etetik a fejét az autószalonban, a vadiúj Audival. És nem, hogy megtakarít, de még jó nagy hitelt is vesz fel rá.
Mi is 1998-ban eldöntöttük, hogy maximum valam használt nyugati vadászgépet veszünk, mert ugye Bokros-csomag utórezgései, meg amúgy sincs pénz az újra (pedig korábban még az volt az ábrándos terv).
Aztán csak Gripen lett belőle, ami a módosíthatások után csak félig volt régi, félig meg totál új és a mixelés miatt még felárat is kellett fizetnünk.
Kelet Európában nem a platformnak kell komplexnek lennie, hanem a beszerzésnek. Az egész csomagnak.
Miért?
Mert itt nincs, illetve nem volt meg az alapja a nyugati technikának, tehát szemben a nyugati légierőkkel, ahol bátrabban lehet integrálni az épp eggyel újabb technológiákat is, itt az alapok is hiányoznak.
A horvátok az ezeréves MiG-21bisz után akarnak Rafale-ra ugrani.
Előbb talán vegyenek épkézláb mennyiségű egyhajtóműves F-16A/B-t V-re felhúzva, meg egy jó nagy kerek üzemeltetési csomagot.
- RBE2 AA AESA radar
- SPECTRA electronic warfare rendszer
- Meteor rakéta
- TALIOS célmegjelölő konténer
Ez mind felesleges a horvátoknak.
A horvát légierő, illetve a horvát haderő és maga az állam az elmúlt kb két évtizedben folyamatosan és megállíthatatlanul úgy szocializálódott, hogy egyre csak fogyatkozó, a végére már csak egy-két darabos MiG-21-es flottával, pár pilótával, majd' minden akárhanyadik héten repkedtek egyet erre, meg arra, aztán leszálltak. És ezt is alig bírták kigazdálkodni.
Most ezek akarnak 12 darab Rafale-t értelmes szinten hadrafogató állapotba tartani és normális feladatokat végrehajtani velük?!