T
Törölt tag 1586
Guest
Azt még csak most reszelgetik.A T7 Red Hawk direkt maradt ki vagy csak mert még nincs gyártásban?
Az se biztos hogy lesz light attack verziója.
4-5 év múlva meglátjuk...
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Azt még csak most reszelgetik.A T7 Red Hawk direkt maradt ki vagy csak mert még nincs gyártásban?
Akkor a Tejas eltávolításával, tképpen jobbnak tartod a cseh gépeket mint a Tucanót. Mert én pl csak erre akartam felhívni a figyelmet, ogretank hsz-e kapcsán.A cikk szerkesztőjével nem tudok vitatkozni, de az én 10-es training / light attack listám:
- Advanced Hawk
- KAI T50
- AMX
- M346 FA
- Yak 130
- L-15
- L159 ALCA
- L39 NG
- A29 Super Tucano
- AT-6 Wolverine
10éve igérgetik a KAI T50 együléses könnyűvadász verzióját is.Azt még csak most reszelgetik.
Az se biztos hogy lesz light attack verziója.
4-5 év múlva meglátjuk...
Igen, természetesen.Akkor a Tejas eltávolításával, tképpen jobbnak tartod a cseh gépeket mint a Tucanót. Mert én pl csak erre akartam felhívni a figyelmet, ogretank hsz-e kapcsán.
DIRCM.A megoldás.Azonkivűl ma már COIN környezetben se ritka a MANPAD,viszont másut sincs mindenhol.Mai turbopopok meg simán elvannak már 5000méter felett is Még hosszabb ideig is,mint egy sugárhajtású.És nagy magasságban meg az ellen vadászgépeitől,meg nagy(obb) hatósugarú légvédelmi rakétáitol kell tartani.Igen, természetesen.
Szerintem a légcsavaros gépek legfeljebb COIN bevetésekre alkalmasak ahol nincs MANPAD veszély.
Ezek a turboprop gépek sokkal kevésbé alkalmasak arra hogy tartósan a MANPAD-ok zónája fölött (+5000 m) járőrözve hajigáljanak PGM fegyvereket.
Az 5000 m-alatti meg földközeli harceljárásokkal meg igen könnyű célpontjai az egyébként sem túl gyors gépek mindenfajta csöves meg MANPAD légvédelemnek.
A jeteknek - ideértve még az L39-est is - nagyobb a csúcsmagasságuk és emiatt alkalmasabbak arra hogy MANPAD környezetben is bevethetőek legyenek.
Mutass nekem DIRCM et intenzíven manőverező harcászati repülőgépen...DIRCM.A megoldás.
A fizika meg le van szarva, mi...?.Mai turbopopok meg simán elvannak már 5000méter felett is Még hosszabb ideig is,mint egy sugárhajtású
.Mutass nekem DIRCM et intenzíven manőverező harcászati repülőgépen...
A DIRCM egyenlőre csak a lomha teherszállító gépeknek.meg helikoptereknek jelent NEM 100%-ban megbízható megoldást
A fizika meg le van szarva, mi...?
A légcsavaros meghajtás hátránya hogy a légcsavarok hatásfoka a magasság és a sebesség növekedésével arányosan csökken.
Az A29 prospektusban szereplő 10 km csúcsmagasság üres géppel, maximum hajtómű teljesítménnyel, tiszta szárnyakkal elérhető maximum magasság ahol a gép semmiféle komoly manővert nem tud végrehajtani anélkül hogy az átesést kockáztassa.
Max felszálló súllyal, utazó hajtómű teljesítménnyel, elvárt némi manőverező képességgel, számítva némi jegesedésből eredő Cl max romlásra a max utazó magasság jó ha a fele lesz a maximum magasságnak.
És milyen hasznos terhet vittek? Ja, semmit, külső függesztésű felülről ledobott légibomba vagy a 30 mm-es "kádakkal" kb. béna kacsák lettek a gépek. A gépek hasznos terhelése kimerült a 150-200 kg géppuska/gépáúgy lőszerben (így saccra). Ha nekiálltál lerontani az aerodinamikájukat, akkor végül is volt a vadász vs. vadász párbajban.A csehek miben bizva költöttek pénzt az NG-re?
.
A régi propelleresek is elvoltak 5000m felett. Heppes Aladár irta: „Kevés kivétellel a honi légvédelmi harcok nagy magasságban (7000–9000 m-en) folytak le, 10–30 gépes támadócsoporttal 60–120 bombázó ellen szoros kötelékben és 40–80 kísérő vadász oltalma alatt."
A 7000-8000 m-en támadó bombázók gyakorlatilag a csúcsmagasságuk közelében az átesés határ közvetlen közelében, közlekedtek ami azt jelenti hogy néhány fokos bedöntésű lapos fordulókon kívül más komolyabb manőverre képtelenek voltak.A csehek miben bizva költöttek pénzt az NG-re?
.
A régi propelleresek is elvoltak 5000m felett. Heppes Aladár irta: „Kevés kivétellel a honi légvédelmi harcok nagy magasságban (7000–9000 m-en) folytak le, 10–30 gépes támadócsoporttal 60–120 bombázó ellen szoros kötelékben és 40–80 kísérő vadász oltalma alatt."
Igen, olyan magasságban folytak a légiharcok, kénytelenek voltak oda felmenni, mert a bombázók és a kísérővadászok is olyan magasságban repültek - többségben turbófeltöltős (B-17, B-24, P-38, P-47) vagy a motorról hajtott (P-51, így az ellenük felszálló Me-109 is) feltöltős motorokkal!! Mikor viszont a mai könnyű LGT-gépeket tervezték, szó se volt számukra magassági harci bevetésről és precíziós fegyverzetről, hagyományos bombák, rakéta-sorozatlövők és géppuska/gépágyú bevetésére készültek. A PGM és az éjszakai bevetés képessége csak az egyre sűrűbben előforduló MANPADS miatt később vált fontossá, így nem is 5-6000m-es üzemi magasságra tervezték ezeket. Így nem is szeretik ezt a magasságot harci teherrel, magyarán korlátozásokkal tudják (kevesebb függesztménnyel, rövidebb ideig), de messze nem ez a gazdaságos üzemi tartományuk.A csehek miben bizva költöttek pénzt az NG-re?
.
A régi propelleresek is elvoltak 5000m felett. Heppes Aladár irta: „Kevés kivétellel a honi légvédelmi harcok nagy magasságban (7000–9000 m-en) folytak le, 10–30 gépes támadócsoporttal 60–120 bombázó ellen szoros kötelékben és 40–80 kísérő vadász oltalma alatt."
.És milyen hasznos terhet vittek? Ja, semmit, külső függesztésű felülről ledobott légibomba vagy a 30 mm-es "kádakkal" kb. béna kacsák lettek a gépek. A gépek hasznos terhelése kimerült a 150-200 kg géppuska/gépáúgy lőszerben (így saccra). Ha nekiálltál lerontani az aerodinamikájukat, akkor végül is volt a vadász vs. vadász párbajban.
Amit fel kellett adni a kísérővadászok miatt és csak a Me-262-esen tért vissza rakéta..
.
Ne értsd félre nem azt állitom, hogy egy turboprop gép jobb, vagy egyenértékű mint mondjuk a topic témáját adó L-39!
.
Viszont ha már felvetetted, megjegyzem, a németek pl repültek bombázók ellen szárny alá függesztett fegyverzettel, kezdetben a Nebelwerfer igen ormótlan inditócsöveivel, majd később a jóval jobb aerodinamikájú R4M rakétákkal.
Kolumbiábol van legjobban adat a Super Tucano bevetéséről.Ott jol bevált,magashegyi körülmények között is.Sok helyen bevetették még,de nincs róla nagyon infó.Mindenesetre az jelent valamit,hogy a ténylegesen harci felhasználóknak eszük ágában sincs L39NGre váltani őket.A 7000-8000 m-en támadó bombázók gyakorlatilag a csúcsmagasságuk közelében az átesés határ közvetlen közelében, közlekedtek ami azt jelenti hogy néhány fokos bedöntésű lapos fordulókon kívül más komolyabb manőverre képtelenek voltak.
A vadászok, dettó annyi különbséggel hogy azok bombateher híján a kisebb tömegük miatt képesek voltak egy-két ezer méterrel magasabbra emelkedni mint a bombázók.
Mindenesetre a vadászok közötti komoly fordulóharcok NEM 7-8000 m-en zajlottak hanem sokkal lejjebb.
Ha az A29-est a MANPAD szint felett akarod használni PGM fegyverekkel akkor kb. azt várjuk el tőle hogy az egyébként nem túl combos 1500 kg maximum fegyver terheléssel felszállva órákat járőrözzön a kiinduló reptértől esetleg több száz km távolságban, +5000 m magasan, ott manőverezzen, és ha lentről kérik, dobáljon PGM fegyvereket.
ERRE a feladatra egy jet meghajtású trainer / light attack gép határozottan alkalmasabb.
Dél Amerikában a fakoronák magasságában repülő kokain csempész repülőgépek elfogására meg mélyen az őserdőben lévő kokain laborok elpusztítására használják a Tucanokat.Kolumbiábol van legjobban adat a Super Tucano bevetéséről.Ott jol bevált,magashegyi körülmények között is.Sok helyen bevetették még,de nincs róla nagyon infó.Mindenesetre az jelent valamit,hogy a ténylegesen harci felhasználóknak eszük ágában sincs L39NGre váltani őket.
A helikopterek sebessége és dinamikus manőverező képessége meg sem közelíti a merevszárnyú gépekét. Még az új generációsoké is csak alulról kapirgálja a sebességet, dinamikus manőverező képességnek a forgószárny viszont durva akadálya.Az új generációs gyors "helikoptereknek" is terveznek DIRCMet,mint a Bell Valor.Azok meg már elég gyorsak.Manőverlimit alighanem azért lenne,de ezt egy autómatika szabályozhatja.És lehet rájuk csabdaszórót is tenni.
Próbálj meg folyamatokban gondolkodni.Nagy magasságban meg az ellen vadászai szedik le őket könnyedén.
Sokat nem kell gondolkodni mert az L39NG Eu.i környezetben legfeljebb kiképző repülőgépnek alkalmas.Igazábol el kéne dönteni,hogy tulajdonképpen mire is kellenek a gépek.Ha csakés kizárólag pilótaképzésre,PC21.
De ha légi rendészeti és könnyű támadó feladatokat is elvárunk,akkor már számot kell vetni vele,hogy jellemzően milyen körülmények között lesznek alkalmazva.Más tulajdonságok fontosak egy gépesitett,páncélos "klasszikus" manőverezőharcban,és más egy COIN,vagy hibrid,4.generációs harcban.
Szerintem nekünk nem Kursz vagy Golán-fensik 2.0ra kéne felkészülnünk,hanem a jugó és kelet ukrajnai zagyvalékokra.Ráadásul mifelénk sokkal rosszabb fegyverellátottságra.Jol felszerelt reguláris egységek a front kis részét tudják csak lefogni,a nagyobb részen rosszúl felszerelt irregulárisokkal lehet számolni.Ott meg nem lesz minden bokorban MANPAD.Ami azt illeti,nekünk pl egy db sincs.
A cikk szerkesztőjével nem tudok vitatkozni, de az én 10-es training / light attack listám:
- Advanced Hawk
- KAI T50
- AMX
- M346 FA
- Yak 130
- L-15
- L159 ALCA
- L39 NG
- A29 Super Tucano
- AT-6 Wolverine
Sokat nem kell gondolkodni mert az L39NG Eu.i környezetben legfeljebb kiképző repülőgépnek alkalmas.
Egy light attack gépnek kell (kellene) hogy legyen:
- radar;
- MAWS, RWR,
- IR, radar decoy (esetleg vontatott csali)
- Link16
- függeszthető TGP vagy beépített EO/IR
.Az infracsapdát meg a hajadra kenheted ha egy IIR szenzorral szerelt MANPAD-ot fogsz ki..
Nagyjából.Próbálj meg folyamatokban gondolkodni.
Addig amíg a légifölény nem biztosított (értsd: az ellenséges vadászgépek a levegőben vannak) és az ellenség radaros légvédelme nincs elnyomva addig a light attack gépek pilótái ki se jönnek a kantinból. Ott buliznak a harci helikopter pilótákkal együtt
Vagy felvállalod a veszteségeket. Mert egy nem nuki háború esetén, ha a VSz megindult volna nyugatnak, akkor ez nem működött volna így...Amikor a légierő már ura a légtérnek és a SEAD gépek végeztek az ellenséges radarokkal és csatolt részeikkel, no akkor jöhetnek a harci helik meg esetleg a light attack gépek amiknek a feladata a saját szárazföldi erők támogatása (CAS) illetve az ellenség technikai eszközeinek és földi infrastruktúrájának a támadása lehet.
Ámen.Sokat nem kell gondolkodni mert az L39NG Eu.i környezetben legfeljebb kiképző repülőgépnek alkalmas.
Csak ennek mi értelme? Amit ráköltesz egy vérgyenge platformra és a rajta levő cumóra, abból kb. AESA radarosra fegyverzed át a Gripeneket, de minimum MAWS meg az összes gépre és annyi csapásmérő fegyvert vehetsz, hogy eltemeted alá a Gripent. Szó szerint.Egy light attack gépnek kell (kellene) hogy legyen:
- radar;
- MAWS, RWR,
- IR, radar decoy (esetleg vontatott csali)
- Link16
- függeszthető TGP vagy beépített EO/IR
Ezek közül az L39 re egyedül a TGP függesztés lehetősége van meg..
Szu 25? A10? Az alca a mai vilag ezen kategoriaja pl..
Még az sem kell. Papíron a 30+ éves kettős érzékelős Igla is immúnis rá...
Nagyjából.
Vagy felvállalod a veszteségeket. Mert egy nem nuki háború esetén, ha a VSz megindult volna nyugatnak, akkor ez nem működött volna így...
Irak légvédelmét nem tudták leépíteni több hét alatt úgy, hogy a Koalíciónak 2000+ harcászati gépe volt. És Irak nem támadott.
Ámen.
Csak ennek mi értelme? Amit ráköltesz egy vérgyenge platformra és a rajta levő cumóra, abból kb. AESA radarosra fegyverzed át a Gripeneket, de minimum MAWS meg az összes gépre és annyi csapásmérő fegyvert vehetsz, hogy eltemeted alá a Gripent. Szó szerint.
A light attack plane az én szememben a repipar egyik bullshitje. A szerbek ellen nem mertek ilyen gépeket bevetni, de igazából sehol.
Vagy felvállalod a veszteségeket. Mert egy nem nuki háború esetén, ha a VSz megindult volna nyugatnak, akkor ez nem működött volna így...
Irak légvédelmét nem tudták leépíteni több hét alatt úgy, hogy a Koalíciónak 2000+ harcászati gépe volt. És Irak nem támadott.