Jól van gyerekek, ha vissza mentetek az elejére, akkor csináljuk és pörgessük le ugyan azt a vitát ezeregyszáztizenegyedjére!
A Gripen repülési karakterisztikájához legközelebb álló kiképző gép az a GripenD. És erről szerintem ne vitatkozzunk! Sem a Hawk, sem más kiképző státuszt kapó gép nem közelíti meg ennyire. A repüléshez jobban értő fórumlakókat amikor kérdeztük, ők azt mondták, hogy teljesen a nulláról is ki lehet egy tökéletesen profi pilótát képezni ezzel a géppel -nem teljesen releváns példa, de Maróth és Bocskor is ült az ülésében és nem zuhant le, szóval korrigálni lehet minden baklövést is-, de viszont ez óránként mondjuk tízszer többe kerül, mint az Alba.
Innen indulva ha nekünk csak ez a gyökkettő kritériumunk van, akkor 8 darab Gripen D-t kellett volna vásárolnunk és nem sírni Alca meg faszom tudja mi után.
Ámde ugyan ez a fórumtárs mondta azt, hogy a szintezős pilótaképzés is tökéletesen alkalmas a leendő pilóták felkészítésére, csak annyival jóval olcsóbb, hogy hosszútávon a gépek árának többszörösét spóroljuk meg. Nem azért, mert annyival jobb harci tulajdonságai vannak egy alacsonyabb szinten lévő kiképzőgépnek, hanem mert az L-39NG ára és repköltsége ennyivel kevesebb egy GripenE-nél. Nem az aranyárban lévő gép órája ketyeg nagyjavításig.
Innentől kezdve lépkedhetek lefelé. Meg lehet oldani a pilótaképzést csak AJT és GripenD bázisán? Csodálkoznék azon, ha nem lehetne, ha már a GripenD egyedül elvinné a hátán. Meg lehet oldani BJT+AJT+GripenD-vel? Igen. Nem szeretnék senkit untatni, hogy melyik olcsóbb.
Lehet érvelni egyik vagy másik koncepció mellett. De legyetek már szívesek a szakmai elvárásokat nem átlépni a vitában, mert én nem vagyok képzett repülésoktató, mint az a fórumtárs, aki ezt kijelentette, és követhetetlen az a vita, hogy a Ferrari kurva szar tehergépjárműnek és egyébként is kidobott pénz ennyit kifizetni egy kamionért! Eddig minden magyar vadászpilóta a hagyományos rendszerben tanult, amit pár éve lecseréltünk a Zlin+BJT+AJT+GripenD koncepcióra. Amit idén lecseréltünk a Zlin+L-39NG+AJT+GripenD koncepcióra. Annyi változott, hogy eddig nem a saját tulajdonunkban volt a BJT, hanem béreltük más államoktól/cégektől. Attól tettük függővé, hogy épp hol milyen NATO keretben szerveződik majd az új pilótaképzés. A fő kérdés, hogy az AJT-t továbbra is bérelni akarjuk-e (itt jön olyan szempont, hogy az AJT kategóriához elégséges-e a kis légtér, hogy bízunk-e egy tisztán magyar képzési programban vagy a Gripen D előtti utolsó szintet azt nemzetközi keretekben akarjuk-e megtartani)? És itt én erős kétségeket tartok fenn a miniszter személyével kapcsolatban, hogy ha ez eldöntendő kérdés még, akkor tud-e pártatlan döntést hozni.
És innen kezdve hagylak titeket érvényesülni. Mondjátok el, hogy szerintetek miért nem kell BJT, ami nem az én kitalációm, hogy a szintjének megfelelő tudást olcsóbban adja át, mintha azt is AJT vagy egyből GripenD-vel oktatnák!
De még egyszer kérném, hogy ne lépjetek túl a szakma keretein túlra, mert ha nem bármilyen repülési szakemberként elkezditek, hogy én egy BJT-től megkövetelem még az űrbe való kijutást... mielőtt valaki poénnak gondolná, Elon Musk megoldja jó pénzért kiképző vadászgépünkbe, akkor ugyan azt a meddő kört tesszük meg még egyszer.