Itt van egy félreértés.
A Mi-17 kiváló SAR gép, de főleg evakuálásra, illetve repülő kórházként (volt, illetve lehetne) jó.
Ez utóbbira még a H225M se lesz olyan jó, hiába azt szánják váltótípusnak.
Amire te gondolsz, az a konkrét ejtőernyős mentése. Fán fennakadt emberhez szakszerűtlenül és koncepció nélkül kötelet dobni, felette többször alacsonyan megfüggeni száraz időben, hogy jól letörjenek az ágak… na erre akkor már inkább a H145M lenne a jobb, de méginkább az alpinista technológia.
Szóval a tavalyi ernyős tragédia nem a Mi-17-es SAR alkalmatlanságát, hanem az akkori rendszer csődjét bizonyította.
Nem! A SAR az search and rescue.
Search EO torony nélkül? Rescue normális csörlő nélkül?
A Mi-17 személyszállítónak készült az orosz anyácska kebelére. Mind polgári, mind katonai célra.
Jelenleg egy Ikarusz busszal próbálunk mentőautó feladatokat ellátni.
Szerintem nagyon nem arra kell méretezni egy mentőautót, hogy 20 évente előfordul egy ipari katasztrófa, ahol egyszerre több sérültet kell kezelni. Idehaza a legtöbb SAR feladatot kiválóan el fogja tudni látni a H145M is.
Nincsen olyan, hogy repülő kórház.
Az ellátást nem lehet a levegőben elvégezni. Különösen nem egyszerre több betegen.
Az, hogy a hodály Mi-17-esben sok hely van, az nem áll ok-okozati összefüggésben az itthoni feladataival.
Kicsit úgy érzem, hogy csak azért pakoltak minden elérhető mentő eszközt bele, mert volt benne bőven hely.
A SAR feladatokhoz nem kell ám rengeteg dolog. Nálunk gyakorlatilag minden esetben pillanatokon belül olyan helyre tudják szállítani a sérültet, ahol egy rohammentő elláthatja. De ha spéci berendezések kellenek egy mentéshez, akkor a katasztrófa védelem eszközei is elérhetőek.
Amire itthon alkalmasnak mondanám a mi-17-et, az a kijuttatás, és a csapatszállítás, meg a külső teher emelés. De ezekre a H225M is alkalmas lesz. A kérdés a lépték.
Egy könnyűlövész szakasz teljes felszereléssel való elvitelére már alkalmatlan a Mi-17 is.
Azért írtam, hogy MÁR, mert lehet, hogy a tervezésekor még megoldotta ezt. Ma már túl sok a felszerelés.
Onnantól meg mindegy, hogy most 2, vagy 3 rajt visz el egy helikopter. Ezért lesz nálunk megfelelő a H225M.