[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 361
11 318
113
Harmadannyi embert lehet vele menteni, fektetni, meg ellátni, mivel eleve a személyzet - felcser létszám és EÜ. felszerelés is rögtön limitálva van a jóval kisebb méret, és hasznos terhelhetősége miatt. Csörlőt jóval erősebbet is lehet rá tenni, mert megbírja jobban mint a picur.

Egy nagy előnye van, jóval komplexebb helyeken is meg tud függeni/leszállni valóban, mivel kisebb 50x50 helyett 25x25 is elég neki, illetve kisebb a rotorszele, ami azért jó dolog.

Ettől függetlenül ha ki kell szedni egy rommá lőtt rajt jó pár sebesülttel, egy Mi-17 elviszi azt amit 3-4 H-145M.
Pár órája írtad, hogy tudod, hogy nem a Minyóval egy kategória, hanem a Mi-2-vel.
Ne csinálj már bohócot magadból!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 820
47 189
113
Pár órája írtad, hogy tudod, hogy nem a Minyóval egy kategória, hanem a Mi-2-vel.
Ne csinálj már bohócot magadból!
Nem is az a kategória, nyugalom! Leírtam pusztán hogy ha mennyiséget kell vinni akkor a Mi17 ebben jobb. Azért ezzel hasonlítom, mert eddig és most ez volt/van ebben a feladatkörben.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 820
47 189
113
De miért a Mi-17hez hasonlítod? Azt még mindig a H225M váltja majd,és nem a 145M. Almát a körtével. Épp ez a lényeg,hogy lesz egy közepes és egy könnyű típus,tehát akár SAR feladatnál azt küldheted,ami adott esetben idális. Ha egy raj kimentéséről van szó,akkor mehet a Mi-17/H225,ha meg a mátrában egy balesetet szenvedett sziklamászót kell összekaparni egy zsebkendőnyi területről,akkor meg ott van a H145M.
Pont ezt írtam le, nyugalom! Azért hasonlítom ezeket össze, mert ezek vannak!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Nem is az a kategória, nyugalom! Leírtam pusztán hogy ha mennyiséget kell vinni akkor a Mi17 ebben jobb. Azért ezzel hasonlítom, mert eddig és most ez volt/van ebben a feladatkörben.
Csak értelmetlen, mert Mi-17 legkésőbb '23-ban elköszön. És onnantól nincs tovább.Semmilyen formában nem lehetséges ez.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 820
47 189
113
Csak értelmetlen, mert Mi-17 legkésőbb '23-ban elköszön. És onnantól nincs tovább.Semmilyen formában nem lehetséges ez.
Így van. Ezért írtam le hogy azért bár a 145 jó dolog, sem a 24-est mint harci, sem a 17-est pótolni mindenben nem fogja tudni. A 225 - el együtt majd fogják tudni a Medevac, SAR feladatokat. Spike integrációval és valami harci drón/harci helivel együtt harci feladatokra is alkalmasak lesznek érdemben. A kérdés, hogy mikorra.
 
  • Tetszik
Reactions: Chima3ra

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Így van. Ezért írtam le hogy azért bár a 145 jó dolog, sem a 24-est mint harci, sem a 17-est pótolni mindenben nem fogja tudni. A 225 - el együtt majd fogják tudni a Medevac, SAR feladatokat. Spike integrációval és valami harci drón/harci helivel együtt harci feladatokra is alkalmasak lesznek érdemben. A kérdés, hogy mikorra.
Ez miért szempont per pillanat? Amire Magyarországnak kell békeidőben, arra elegendő a H145M is. Igazság szerint a Mi-k jelenleg is csak minimálisan tudnak többet. Ott is csak a teheremelő képesség lesz az, ami a Mi-17-tel hiányozna, de elvileg a H225M-ek beérkezése ezt orvosolja.
Az, hogy ezek után megjelennek újabb képességek, az már csak plusz lesz.
 
W

Wilson

Guest
Harmadannyi embert lehet vele menteni, fektetni, meg ellátni, mivel eleve a személyzet - felcser létszám és EÜ. felszerelés is rögtön limitálva van a jóval kisebb méret, és hasznos terhelhetősége miatt. Csörlőt jóval erősebbet is lehet rá tenni, mert megbírja jobban mint a picur.

Egy nagy előnye van, jóval komplexebb helyeken is meg tud függeni/leszállni valóban, mivel kisebb 50x50 helyett 25x25 is elég neki, illetve kisebb a rotorszele, ami azért jó dolog.

Ettől függetlenül ha ki kell szedni egy rommá lőtt rajt jó pár sebesülttel, egy Mi-17 elviszi azt amit 3-4 H-145M.

A MI-17-et nem a H-145-el kell összehasonlítani hanem inkább a H-225-el :).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 420
63 659
113
A Mi-17 SAR feladatokra alkalmatlan! Ezt bizonyította a tavalyi ejtőernyős baleset is.
Nálunk csak azért alkalmazzák, mert nincs más.
Itt van egy félreértés.
A Mi-17 kiváló SAR gép, de főleg evakuálásra, illetve repülő kórházként (volt, illetve lehetne) jó.
Ez utóbbira még a H225M se lesz olyan jó, hiába azt szánják váltótípusnak.

Amire te gondolsz, az a konkrét ejtőernyős mentése. Fán fennakadt emberhez szakszerűtlenül és koncepció nélkül kötelet dobni, felette többször alacsonyan megfüggeni száraz időben, hogy jól letörjenek az ágak… na erre akkor már inkább a H145M lenne a jobb, de méginkább az alpinista technológia.

Szóval a tavalyi ernyős tragédia nem a Mi-17-es SAR alkalmatlanságát, hanem az akkori rendszer csődjét bizonyította.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 820
47 189
113
Itt van egy félreértés.
A Mi-17 kiváló SAR gép, de főleg evakuálásra, illetve repülő kórházként (volt, illetve lehetne) jó.
Ez utóbbira még a H225M se lesz olyan jó, hiába azt szánják váltótípusnak.

Amire te gondolsz, az a konkrét ejtőernyős mentése. Fán fennakadt emberhez szakszerűtlenül és koncepció nélkül kötelet dobni, felette többször alacsonyan megfüggeni száraz időben, hogy jól letörjenek az ágak… na erre akkor már inkább a H145M lenne a jobb, de méginkább az alpinista technológia.

Szóval a tavalyi ernyős tragédia nem a Mi-17-es SAR alkalmatlanságát, hanem az akkori rendszer csődjét bizonyította.
Így van. Oda a kisebb rotorszél miatt pont jobb lett volna a H-145M, de mivel el volt korhadva a fa, lehet hogy az is pont úgy letörte volna a szerencsétlenül járt felakadt siklóernyőst. Egyszerűen zárt koronára nem szabad ledobni kötelet, életveszély a helikopterre nézve is, meg a mentendő személyre is.

Ott alpinista módszer lett volna a megfelelő, persze mindenki utólag okos már csak, sajnos.
 
W

Wilson

Guest
Így van. Oda a kisebb rotorszél miatt pont jobb lett volna a H-145M, de mivel el volt korhadva a fa, lehet hogy az is pont úgy letörte volna a szerencsétlenül járt felakadt siklóernyőst. Egyszerűen zárt koronára nem szabad ledobni kötelet, életveszély a helikopterre nézve is, meg a mentendő személyre is.

Ott alpinista módszer lett volna a megfelelő, persze mindenki utólag okos már csak, sajnos.

Annyiban nem, hogy a szerencsétlen siklóernyős hiába kérlelte őket, hogy nem kell helikopter már úton van a segítség.Nem hallgattak rá,amúgy már volt előzménye a dolognak egy korábbi pilisi mentésnél a MI-17-es rotorszele komoly problémát okozott és ezt követően volt is egyeztetés arról, hogy ilyen esetekben nem küldik a MI-17-t.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 820
47 189
113
Annyiban nem, hogy a szerencsétlen siklóernyős hiába kérlelte őket, hogy nem kell helikopter már úton van a segítség.Nem hallgattak rá,amúgy már volt előzménye a dolognak egy korábbi pilisi mentésnél a MI-17-es rotorszele komoly problémát okozott és ezt követően volt is egyeztetés arról, hogy ilyen esetekben nem küldik a MI-17-t.
Azért nem hallgattak rá, mert ha a palira idő közben ráesteledik, és megjön a civil alpinista aki mondjuk a sötétben valamit eltol, akkor azt senki sem szerette volna megmagyarázni. Most már tudjuk hogy jobb megoldás lett volna. Én úgy tudom a fent rekedt áldozat is képzett alpinista/kötéltechnikai szakember volt, neki akartak lejuttatni kötelet.

Utólag és messziről mindenki marha okos, én nem voltam ott, illetve azt sem lehet ám sokszor kívülről látni, hogy mennyire van belülről elkorhadva egy fa! Egészséges fa nem törik el ennyitől!

Baleset volt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 420
63 659
113
Nyilvánvaló, hogy a világ legjobb kórházhelikoptere az MCsSz Mi-26-osa.
Kétség nem fér hozzá.
Mégis, mit használ az MCsSz légimentésre? Ka-226-ost és BO-105-öst!
Nyilván egy tömegszerencsétlenséghez ezek a kis gépek egyenként kevesek, de ha a helyszínen megjelenik a Mi-26-os, akkor tökmindegy, hogy mennyi ágy, meg mekkora műtő van benne, ha egyszer kő kövön nem marad, ha leszáll.
Hiába lennének amúgy jobbak a túlélési esélyei egy sérültnek, mintha az amúgy kiváló és gyors BO-105-össel vinnék el a kórházba.
A mentőhelikopter és a kórházhelikopter között ez a nagy különbség.

A Mi-17-es Medevac/SAR jellege másfajta bevetéseket tesz csak lehetővé.

A különféle spec feladatok, különféle megoldásokat igényelnek. Nekünk az a bajunk, hogy nincs elég pénzünk a kellően diverz helikopterflottára.
Így vonódnak össze - nem feltétlen szerencsésen - feladatkörök és képességek.
 
W

Wilson

Guest
Azért nem hallgattak rá, mert ha a palira idő közben ráesteledik, és megjön a civil alpinista aki mondjuk a sötétben valamit eltol, akkor azt senki sem szerette volna megmagyarázni. Most már tudjuk hogy jobb megoldás lett volna. Én úgy tudom a fent rekedt áldozat is képzett alpinista/kötéltechnikai szakember volt, neki akartak lejuttatni kötelet.

Utólag és messziről mindenki marha okos, én nem voltam ott, illetve azt sem lehet ám sokszor kívülről látni, hogy mennyire van belülről elkorhadva egy fa! Egészséges fa nem törik el ennyitől!

Baleset volt.
Annyiban nem értek veled egyett, hogy ha az ürge kijelenti, hogy köszi,de jön a segítség és megoldják akkor mi a f.... vonul fel a fél katasztrófavédelem azt pedig végképp nem értem, hogy az első sikertelen kísérlet után miért erőltették tovább a helikopteres mentést, hollott már az első kísérletnél is látszott, hogy nagyon veszélyes a dolog.Nem véletlen, hogy húzzák a nyomozást mint a rétestésztát.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and gepard145

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 420
63 659
113
A magyar igényeknek normálisan az Apache - Black Hawk - Chinook triumvirátus lenne megfelelő.
Van erre pénz?
Nincs.

Ha megnézzük ezt a fenti hármast és erősen hunyorítunk, belenézünk a pénztárcánkba, kitekintünk a politikai széljárásra és a piaci-gazdasági viszonyrendszerekre, akkor elég hamar beleláthatjuk a dologba a német-francia H145M/H225M párost, meg esetleg némi drónt.
Ez a realitás.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Itt van egy félreértés.
A Mi-17 kiváló SAR gép, de főleg evakuálásra, illetve repülő kórházként (volt, illetve lehetne) jó.
Ez utóbbira még a H225M se lesz olyan jó, hiába azt szánják váltótípusnak.

Amire te gondolsz, az a konkrét ejtőernyős mentése. Fán fennakadt emberhez szakszerűtlenül és koncepció nélkül kötelet dobni, felette többször alacsonyan megfüggeni száraz időben, hogy jól letörjenek az ágak… na erre akkor már inkább a H145M lenne a jobb, de méginkább az alpinista technológia.

Szóval a tavalyi ernyős tragédia nem a Mi-17-es SAR alkalmatlanságát, hanem az akkori rendszer csődjét bizonyította.
Nem! A SAR az search and rescue.
Search EO torony nélkül? Rescue normális csörlő nélkül?
A Mi-17 személyszállítónak készült az orosz anyácska kebelére. Mind polgári, mind katonai célra.
Jelenleg egy Ikarusz busszal próbálunk mentőautó feladatokat ellátni.
Szerintem nagyon nem arra kell méretezni egy mentőautót, hogy 20 évente előfordul egy ipari katasztrófa, ahol egyszerre több sérültet kell kezelni. Idehaza a legtöbb SAR feladatot kiválóan el fogja tudni látni a H145M is.
Nincsen olyan, hogy repülő kórház.
Az ellátást nem lehet a levegőben elvégezni. Különösen nem egyszerre több betegen.
Az, hogy a hodály Mi-17-esben sok hely van, az nem áll ok-okozati összefüggésben az itthoni feladataival.
Kicsit úgy érzem, hogy csak azért pakoltak minden elérhető mentő eszközt bele, mert volt benne bőven hely.
A SAR feladatokhoz nem kell ám rengeteg dolog. Nálunk gyakorlatilag minden esetben pillanatokon belül olyan helyre tudják szállítani a sérültet, ahol egy rohammentő elláthatja. De ha spéci berendezések kellenek egy mentéshez, akkor a katasztrófa védelem eszközei is elérhetőek.
Amire itthon alkalmasnak mondanám a mi-17-et, az a kijuttatás, és a csapatszállítás, meg a külső teher emelés. De ezekre a H225M is alkalmas lesz. A kérdés a lépték.
Egy könnyűlövész szakasz teljes felszereléssel való elvitelére már alkalmatlan a Mi-17 is.
Azért írtam, hogy MÁR, mert lehet, hogy a tervezésekor még megoldotta ezt. Ma már túl sok a felszerelés.
Onnantól meg mindegy, hogy most 2, vagy 3 rajt visz el egy helikopter. Ezért lesz nálunk megfelelő a H225M.