[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ezt veszem előre :rolleyes::
Te egyébként dolgozol / dolgoztál SAR gépen?
Nem de már voltam meggyanúsítva, hogy vadászpilóta is vagyok! :)
Az újraélesztéshez sohasem elég a 2 fő. A motorosok, légimentők is a helyszínen lévőket vonnak be, illetve általában ők párhuzamban vannak riasztva, tehát 1 másik földi mentőegység is vonul a mentési feladatra. Tehát a 2 fő ott is csak egy "rövidebb" ideig áll fent. De általában mire odaér a kopter már van kint földi mentőegység. Nem tudom elképzelni, hogy 1 traumás CPR-t vagy akár 1 sima CPR-t is elkezdenének és kiemelnének vagy azzal kezdenék, hogy csörlővel kiemelik.. mert az bizony szakmai hiba, ha csak nem valami aknamezőn, 10 méteres körbezárta őket az erdőtűz vagy mondjuk omlásveszélyben vannak.. stb. De ugye itt is felmerül az időfaktor.. mikor lehetett a keringésmegállás.. ezt mikor észlelték, volt-e észlelő CPR, mi okozza a CPR-t, mennyi idő elteltével ért ki az első egység? ... Mert gondolom itt náluk ez rengeteg időt elvisz, a riasztás, felkutatás az érkezés és az effektív ellátás megkezdése. Technikailag a lucas, lélegeztetőgép nagy segítség tud lenni és 1 ember kitud váltani, de ugye azok alkalmazásainak a feltételeinek is biztosítottnak kell legyen.

Mikor kerül a beteg alá a hordágy, biztos, hogy az adott helyen egyből direktben kitudja csörlőni? Pl. erdő, vezetékek.. stb.

ALS ellátás előtt vagy után csörlőzöd?
előtt: a kopterben fogod intubálni + teljes ellátást adott esetben immobilizációval is? Van elég hely benne?
után: respirátor, perfurzor.. stb. biztosítani lehet, hogy ne mozduljon el a csörlőzés során?
Ezek mind mind olyan dolgok, amik szerintem jelenleg kerülnek kidolgozásra a SAR-ért felelős szerveknél.
De szerintem mindenképpen alkalmassá tehető a H145M a SAR feladatra, ha észszerűsítik a rendszert és kidolgozzák a megfelelő eljárásrendet.

Szerintem sem elég a 145M ha szállítani is akarnak vele és nem tud leszállni a kopter. Én nem gondolnám, hogy a transzportot neki kellene megoldaniuk, akkor lehet, hogy elég. Bár persze nem ismerem a felszerelést, az ellátási szintet,lehetőségeket és a gép belterét (kialakítás, felszerelés, hely).
A nejem mondta annak idején, hogy itthon pl. sokkal komolyabb felkészültséget igényel a mentőzés, mint pl. az USA-ban, merthogy ott elsősorban gyakran a "gázpedál terápiában" hisznek.
Én azt gondolom, hogy egy SAR gépnek (és a személyzetének) csak a legminimálisabb szinten kellene belemennie az dolog egészségügyi részébe.
Nekik a feladatuknak az kellene, hogy legyen, hogy tudják :
  • megtalálni
  • minimális szerszámigénnyel (akkus okosságok) kiemelni a roncsokból a sérültet.
  • alpintechnikával kiemelni a veszélyes szituból, ha szükséges
  • és minimálisan életben tartani, amíg perceken belül leszállítják egy kiérkezett normális mentő egységhez.
Slussz.

Háát.. nem tudom, hogy az MH-nál hogy van, de a légimentőknél mindig ott marad a pilóta a gépnél, hiszen ő felel érte.. és ott is kell maradjon tudomásom szerint.
Ez azért érdekes, mert én a saját szememmel láttam (teljes útzár, és csak bámészkodni tudtunk tisztes távolból) egy olyan esetet, amikor egy autópályás balesethez érkezett egy mentőhelikopter, és ott a pilóta, miután lerakta a gépet az autópályára (közben a rendőrök biztosították a teljes útzárat), leállította a hajtóművet, és simán ment az ellátásban segédkezni.
 
  • Tetszik
Reactions: pela3

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 905
4 660
113
Sziasztok,

A tudomasom szerint Magyarorszag legtereben kizarolag azert tartozkodhatnak nemzetkozi civil repulogepek, mert a Magyar Honvedseg vallalta, hogy legikatasztrofa eseten mentest vegez (es ezert minden egyes repulogep utan kap is penzt - marmint nem minden mentett, hanem minden a legterben repulo gep utan!).

Ebbol kovetkezoen az, hogy vannak legikatasztrofa eseten riaszthato erok, nem valami uri huncutsag, hogy nekunk meg erre is tellik, hanem szerzodesben vallalt kotelezettseg.

Hejce eseteben mintha azt irtak volna, hogy jelentos kesessel ertek ki a tuzoltok (ertsd: nem volt ut), tehat a muszaki mentest egyedul kellett megkezdeni.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Sziasztok,

A tudomasom szerint Magyarorszag legtereben kizarolag azert tartozkodhatnak nemzetkozi civil repulogepek, mert a Magyar Honvedseg vallalta, hogy legikatasztrofa eseten mentest vegez (es ezert minden egyes repulogep utan kap is penzt - marmint nem minden mentett, hanem minden a legterben repulo gep utan!).

Ebbol kovetkezoen az, hogy vannak legikatasztrofa eseten riaszthato erok, nem valami uri huncutsag, hogy nekunk meg erre is tellik, hanem szerzodesben vallalt kotelezettseg.

Hejce eseteben mintha azt irtak volna, hogy jelentos kesessel ertek ki a tuzoltok (ertsd: nem volt ut), tehat a muszaki mentest egyedul kellett megkezdeni.
Hogy jön ez ide?
Miért gondoljuk, hogy a minden felszerelést magukkal kellene vinniük minden egyes riasztáshoz?
Egy a Mátrában eltünt személy felkutatásához tök felesleges búvárfelszerelés, meg létra, meg valószínűleg a műszaki mentő felszerelés is.
De egy repülőgép szerencsétlenség esetén sem lesz szükség valószínűleg a vízből mentéshez szükséges cumóra.
Mi több ebben az esetben a műszaki cuccok kellenek elsősorban.
Civil mentőheliből lesz ott vagy 5-6 is egyszerre.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Vogon and fitom

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Ezek mind mind olyan dolgok, amik szerintem jelenleg kerülnek kidolgozásra a SAR-ért felelős szerveknél.
De szerintem mindenképpen alkalmassá tehető a H145M a SAR feladatra, ha észszerűsítik a rendszert és kidolgozzák a megfelelő eljárásrendet.
Remélem jó lesz és a gyakorlati tapasztalatok alapján 2. és 3. körben is fogják módosítani, finomhangolni. Az, hogy alkalmas-e az sokmindentől függ, de több helyen használják. Kérdés, hogy mi lesz a pontos feladata. De valószínűleg új eszközöket is be kell majd szerezni.

A nejem mondta annak idején, hogy itthon pl. sokkal komolyabb felkészültséget igényel a mentőzés, mint pl. az USA-ban, merthogy ott elsősorban gyakran a "gázpedál terápiában" hisznek.
Én azt gondolom, hogy egy SAR gépnek (és a személyzetének) csak a legminimálisabb szinten kellene belemennie az dolog egészségügyi részébe.
Nekik a feladatuknak az kellene, hogy legyen, hogy tudják :
  • megtalálni
  • minimális szerszámigénnyel (akkus okosságok) kiemelni a roncsokból a sérültet.
  • alpintechnikával kiemelni a veszélyes szituból, ha szükséges
  • és minimálisan életben tartani, amíg perceken belül leszállítják egy kiérkezett normális mentő egységhez.
Háát nem tudom ezt mikor mondta, régen még lehetett igaz is. Ma pedig besétálsz 1 érettségivel, megkapod a pdf tananyagot, ha szerencséd van foglalkoznak veled, leginkább azon az állomáson ahová kerülni fogsz és ha szorgalmas vagy és normális emberek mellé kerülsz + tanulsz, akkor bent maradsz és használható is leszel. Sok helyen nagyon lent van a léc... Bp-n például botrányos, persze ott is van sok jó szakember.. de azért vicc, hogy aki 6 éve mentőzik az már sok helyen öregnek számít a szakmában.. Az USA-ban is van ALS meg BLS szint, csak ott sokkal több szintre tagolva, ott is nyilván az adott állam törvényei és a szolgálatató határozza meg a beavatkozási lehetőségeket. Nem szabad lenézni őket.. náluk az oktatási szint és lehetőség is más már BLS szinten, szerintem sokkal jobbak, mint mi. Nálunk kevés cucc van az autón, nagyon nehezen megy az új eszközök integrálása (nem a tudáshiány miatt), van ahol a mentési rendeletnek megfelelő felszerelést sem tudja biztosítani az OMSZ.. az USA-ban picit másabb.. mi még mindig Cramer-sínnel bohóckodunk a SAM splint helyett , pedig az mindenkinek sokkal jobb lenne, de ez csak 1 példa. Az itthoni mentőápoló hülyének van nézve kb, meg mi sz*rból kell várat építsünk, igen ez ebből a szempontból sokkal nehezebb. Lehet, hogy nekünk nehezebb és fejben jobban ott kell lennünk , hiszen nincs megfelelő felszerelésünk hozzá vagy csak körülményesen lehet alkalmazni, az usában meg előveszik és kb fele annyi idő alatt megcsinálják, lehet, hogy nem kell hozzá akkora tudás de azt a hiányzó tudást maga az eszköz pótolja. Illetve még a 90es években valóban élvonalban volt a magyarországi életmentés.. mára a románok is elhúztak mellettünk, rendszer szinten is. Mi oda süllyedtünk, hogy azt kell folyamatosan mutogatni, hogy milyen jó a rendszer és ezzel elfedni a hibákat. Én nagyon a képzési rendszerben és az eszközellátásban látom a hiányosságokat itthon, amivel senki nem akar foglalkozni. Jelenleg nem tudtak választ adni, hogy 1 mentőápoló ha balesetbe fut milyen ellátási szintet csinálhat a helyszínen (szolgálaton kívül). A szolgálatatóknál egyértelmű, de ott ugye minőségbiztosítás, oktatás és vizsga van ami "kompetenciát ad és véd" az adott munkakörben. Nekem van olyan felszerelésem ami az omszhoz talán 5 év múlva fog rendszeresítésre kerülni.. saját pénzből vettem meg, mert egyszerűsíti a beavatkozást és a beteg túlélési esélyét növeli. (Persze ezt az omsznál nem használhatom és nem is használom. Ott használom ahol örülnek neki és támogatják is, hogy minél jobb ellátást kapjon a bajbajutott.)

Szóval: BLS szinten nagyon szeretágazó de inkább gáz ha nincs mögötte 1 csapat aki felfelé húzza.
ALS szinten pedig.. ott már azért elég kemény tudás van. Csak mondjuk minden 5.-7. ALS szintű.. a többi BLS. Helikopterek esetén csak ALS szintről beszélhetünk elvileg.

Az akkus gépek jók, csak a méretük és erejük korlátozott, de szerintem egyébként elég lehet, kivéve a láncfűrészt.
Az a baj a minimálisan életben tartással, hogy ha a helyszínen lehetőséged van rá, akkor törvényileg is el kell kezd az emeltszintű ellátást, mert valóban mielőbbi mellkaskompresszió.. , defi, lélegeztetés, gyógyszerelés fogja megmenteni. Ha kritikus állapotú beteget mozgatsz, akkor bármikor keringésmegállásba mehet át. Ezek a folyamatok meg nem percek lesznek.

Én felvetném még azt is, hogy az érkező más mentőerők és eszközök bejuttatása az adott területre. (Ezt pl csak több kritikus állapotú sérült / beteg esetén tudom elképzelni.)


Ez azért érdekes, mert én a saját szememmel láttam (teljes útzár, és csak bámészkodni tudtunk tisztes távolból) egy olyan esetet, amikor egy autópályás balesethez érkezett egy mentőhelikopter, és ott a pilóta, miután lerakta a gépet az autópályára (közben a rendőrök biztosították a teljes útzárat), leállította a hajtóművet, és simán ment az ellátásban segédkezni.
Nem mondom, hogy nem így volt, én nem emlékszem, hogy találkoztam volna ilyennel, bár soha sem figyeltem.. de persze elképzelhető ha olyan a szituáció. Akkor viszont ott a rendőrök figyeltek a gépre. Az is becsapós lehet sokaknak, hogy a paramedikus elől ül a pilóta mellett.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Én felvetném még azt is, hogy az érkező más mentőerők és eszközök bejuttatása az adott területre. (Ezt pl csak több kritikus állapotú sérült / beteg esetén tudom elképzelni.)
Tömeges szerencsétlenség esetén szerintem alap, hogy a leszállt gépből kipattan a 3 fő, és a pilóta azonnal fordul is a segítségért. Sokkal hasznosabb az, hogy a következő fordulóval mondjuk 2 mentőtisztet/orvost meg 2 mentőápolót pakol ki, mintha a pilóta is menne nyomkodni a ballont.
Nem mondom, hogy nem így volt, én nem emlékszem, hogy találkoztam volna ilyennel, bár soha sem figyeltem.. de persze elképzelhető ha olyan a szituáció. Akkor viszont ott a rendőrök figyeltek a gépre. Az is becsapós lehet sokaknak, hogy a paramedikus elől ül a pilóta mellett.
Erre egészen pontosan emlékszem, mert senki sem maradt a gépben.
 
  • Tetszik
Reactions: pela3

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Hogy jön ez ide?
Miért gondoljuk, hogy a minden felszerelést magukkal kellene vinniük minden egyes riasztáshoz?
Egy a Mátrában eltünt személy felkutatásához tök felesleges búvárfelszerelés, meg létra, meg valószínűleg a műszaki mentő felszerelés is.
De egy repülőgép szerencsétlenség esetén sem lesz szükség valószínűleg a vízből mentéshez szükséges cumóra.
Mi több ebben az esetben a műszaki cuccok kellenek elsősorban.
Civil mentőheliből lesz ott vagy 5-6 is egyszerre.
Attól függ.
Honnan tudod, hogy nem lesz ingajárat? Nekem is volt már olyan, hogy több mentőhelikoptert reptettem a helyszínemre, ebből 1 volt betegátadásban, 1 pedig hazaúton volt és tankolnia kellett. Ők sem úgy indultak neki, hogy hopp most ezt elvisszük és utána közvetlenül repülünk tovább, ráadásul messzire.. de a Mátrában eltűnt személyre elég lehet a rendőrségi kopter és vagy kutya is. Honnan tudod, hogy nem esett le valami sűrűs fás részen lévő kisebb hasadékba,árokba, ahová csak létrán tudsz lejutni és kötéltechnika kell a feljutáshoz.. esetleg utatvágni. Mentem én már mentőcsoportal olyan helyre, ahol előttem vágták az ösvényt láncfűrésszel.. o_O

Sőt soha sem tudhatod, hogy mi lesz és ezért is "menő" ez a szakma, egy barátomék épp "idegenben" voltak Veszprém megyében amikor rájukszóltak, hogy adnak 1 címet nézzék már meg, mert valami vörös valami folyik állítólag.. na hát meglepődtek a kiérkezéskor, a végét meg sajnos már sokan ismerik.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and fishbed

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 342
96 711
113
Ismét H145M helikopterből hajtottak végre ejtőernyős ugrásokat légcellás ejtőernyőkkel Szolnokon néhány napja. A típussal időről-időre végrehajtott feladat a H145M üzemeltetők körében igencsak különlegesnek mondható, miután egyedül a Thai Királyi Haditengerészet állományába tartozó H145M helikopterből végrehajtott ejtőernyős ugrásokról lelhető fel nyilvános információ. Ők egyébként, ha minden igaz a világon elsőként ugrottak a típusból 2019 elején.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 187
81 053
113
625e6c3fb779a021267315.jpg
625e6c3fdc061719341716.JPG
625e6c4046c17090064382.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 187
81 053
113
Évértékelő és feladatszabó értekezletet tartottak az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison (MH 86. SZHB)

A 2021. évben a haderőfejlesztésnek köszönhetően megérkezett mind a húsz darab H145M típusú könnyű helikopter és tovább folytatódott a pilótaképzés, valamint a műszaki állomány át- és továbbképzése. A honi légierő történetében először, a szolnoki helikopterbázison alakult olyan – a nemzetközi elvárásoknak megfelelő – szervezet, amely jogosult a H145M helikopterek karbantartására, javításukra és légi alkalmasságuk folyamatos ellenőrzésére. Ezek után a különleges műveleti légi képességet is abszolválta a kijelölt pilóta állomány.

A koronavírus-járvány által kialakult többletfeladatok végrehajtása mellett mérföldkövek jelentek meg a bázis képességeiben, amelyek a Magyar Honvédség képességeit is egyedülállóan bővítették. Az előretolt repülésirányító csoport (JTAC) valamint a speciális ejtőernyős kiképző csoport (SEKICS) eredményei ismét hatalmas elismeréssel öregbítették a bázis hírnevét. A 2022. év meghatározó feladata lesz felkészülni a H225M típusú helikopterek fogadására, valamint a hangárkomplexum építésének előkészítése.

x625e6265b31a0310967398.JPG.pagespeed.ic.HtW9GmFNTy.webp
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 292
34 947
113

"Mozgalmas délutánja volt a szolnoki helikoptereseknek csütörtökön, ugyanis a jelek szerint több különböző feladat, kiképzési és gyakorló repülések is zajlottak egy időben a katonai repülőtér és gyakorló légtereiben. Külön érdekesség, hogy egyik-másik H145M helikopteren a különleges műveleti feladatok során használt „FAST ROPE” kötél rögzítésére szolgáló tartógerendák is rögzítve vannak, feltehetően miután már zajlik a BLACK SWAN 2022 többnemzeti különleges műveleti gyakorlat."
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Lassan vége a tavasznak és 70 mm-es rakétás lövészet se volt még ha jól emlékszem.... pedig 2022 tavaszára ígérték.
Igazság szerint tudom, hogy volt róla szó, de nem emlékszem, hogy konkretizáltuk volna. A találgatás megvolt a Gripenek kapcsán is.
Kicsit beugratós volt a kérdés, csak mert ha eddig nem volt meg, akkor nemrég felrakott képekből már tudhatjuk....
Nem az MSA sisakra gondolok, hanem a Thales Scorpion system Hobitjére:
625e6c3fb779a021267315.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 187
81 053
113
Igazság szerint tudom, hogy volt róla szó, de nem emlékszem, hogy konkretizáltuk volna. A találgatás megvolt a Gripenek kapcsán is.
Kicsit beugratós volt a kérdés, csak mert ha eddig nem volt meg, akkor nemrég felrakott képekből már tudhatjuk....
Nem az MSA sisakra gondolok, hanem a Thales Scorpion system Hobitjére:
Arra gondolsz hogy nem látod az üveglapot a szeme előtt vagy arra hogy valami modernebb sisakot vettek amin már nem így van megoldva?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Arra gondolsz hogy nem látod az üveglapot a szeme előtt vagy arra hogy valami modernebb sisakot vettek amin már nem így van megoldva?
Nem feltétlen, de szerintem nem kis kijelző van a sisakban.
Elsősorban a fülketetőre gondoltam.
Ott megjelentek a optikai elmozdulás érzékelő referencia pontjai.
Használ más is ilyet, vagy csak a Thales sisakja?