Ezt veszem előre :
De szerintem mindenképpen alkalmassá tehető a H145M a SAR feladatra, ha észszerűsítik a rendszert és kidolgozzák a megfelelő eljárásrendet.
Én azt gondolom, hogy egy SAR gépnek (és a személyzetének) csak a legminimálisabb szinten kellene belemennie az dolog egészségügyi részébe.
Nekik a feladatuknak az kellene, hogy legyen, hogy tudják :
Nem de már voltam meggyanúsítva, hogy vadászpilóta is vagyok!Te egyébként dolgozol / dolgoztál SAR gépen?
Az újraélesztéshez sohasem elég a 2 fő. A motorosok, légimentők is a helyszínen lévőket vonnak be, illetve általában ők párhuzamban vannak riasztva, tehát 1 másik földi mentőegység is vonul a mentési feladatra. Tehát a 2 fő ott is csak egy "rövidebb" ideig áll fent. De általában mire odaér a kopter már van kint földi mentőegység. Nem tudom elképzelni, hogy 1 traumás CPR-t vagy akár 1 sima CPR-t is elkezdenének és kiemelnének vagy azzal kezdenék, hogy csörlővel kiemelik.. mert az bizony szakmai hiba, ha csak nem valami aknamezőn, 10 méteres körbezárta őket az erdőtűz vagy mondjuk omlásveszélyben vannak.. stb. De ugye itt is felmerül az időfaktor.. mikor lehetett a keringésmegállás.. ezt mikor észlelték, volt-e észlelő CPR, mi okozza a CPR-t, mennyi idő elteltével ért ki az első egység? ... Mert gondolom itt náluk ez rengeteg időt elvisz, a riasztás, felkutatás az érkezés és az effektív ellátás megkezdése. Technikailag a lucas, lélegeztetőgép nagy segítség tud lenni és 1 ember kitud váltani, de ugye azok alkalmazásainak a feltételeinek is biztosítottnak kell legyen.
Ezek mind mind olyan dolgok, amik szerintem jelenleg kerülnek kidolgozásra a SAR-ért felelős szerveknél.Mikor kerül a beteg alá a hordágy, biztos, hogy az adott helyen egyből direktben kitudja csörlőni? Pl. erdő, vezetékek.. stb.
ALS ellátás előtt vagy után csörlőzöd?
előtt: a kopterben fogod intubálni + teljes ellátást adott esetben immobilizációval is? Van elég hely benne?
után: respirátor, perfurzor.. stb. biztosítani lehet, hogy ne mozduljon el a csörlőzés során?
De szerintem mindenképpen alkalmassá tehető a H145M a SAR feladatra, ha észszerűsítik a rendszert és kidolgozzák a megfelelő eljárásrendet.
A nejem mondta annak idején, hogy itthon pl. sokkal komolyabb felkészültséget igényel a mentőzés, mint pl. az USA-ban, merthogy ott elsősorban gyakran a "gázpedál terápiában" hisznek.Szerintem sem elég a 145M ha szállítani is akarnak vele és nem tud leszállni a kopter. Én nem gondolnám, hogy a transzportot neki kellene megoldaniuk, akkor lehet, hogy elég. Bár persze nem ismerem a felszerelést, az ellátási szintet,lehetőségeket és a gép belterét (kialakítás, felszerelés, hely).
Én azt gondolom, hogy egy SAR gépnek (és a személyzetének) csak a legminimálisabb szinten kellene belemennie az dolog egészségügyi részébe.
Nekik a feladatuknak az kellene, hogy legyen, hogy tudják :
- megtalálni
- minimális szerszámigénnyel (akkus okosságok) kiemelni a roncsokból a sérültet.
- alpintechnikával kiemelni a veszélyes szituból, ha szükséges
- és minimálisan életben tartani, amíg perceken belül leszállítják egy kiérkezett normális mentő egységhez.
Ez azért érdekes, mert én a saját szememmel láttam (teljes útzár, és csak bámészkodni tudtunk tisztes távolból) egy olyan esetet, amikor egy autópályás balesethez érkezett egy mentőhelikopter, és ott a pilóta, miután lerakta a gépet az autópályára (közben a rendőrök biztosították a teljes útzárat), leállította a hajtóművet, és simán ment az ellátásban segédkezni.Háát.. nem tudom, hogy az MH-nál hogy van, de a légimentőknél mindig ott marad a pilóta a gépnél, hiszen ő felel érte.. és ott is kell maradjon tudomásom szerint.