[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 131
12 176
113
@pöcshuszár
Köszönöm a válaszod,elfogadom.
Mivel nekem is hihetetlen volt kicsit a hasznos megengedett terhelés,ezért kicsit kutakodtam hogy miért is csak ennyi,itt a válasz.
A kutatás -mentés összes kelléke után,nem marad több mint 548KG! Igen ez valóban nem sok,esetleg ha nappal indul,a kereső reflektort lehet felejtősbe rakni,de egyebet nem igazán. Szóval alább a lista,hiánypótlás is egyben,mert látom,te is csak tapogatóztál mi mennyi lehet.
Kutató-mentő változatú helikopter :
Önsúly 2446,7 kg + csörlő 70,8 kg + Trakka kutató fényszóró 38 kg + EOS4 56,5 kg + 2 db ülés a tehertérbe 24,8 kg
Összesen : 2636,8 kg
Feltöltendő olajok :
Főreduktor: 12,25 kg
Végreduktor: 0,64 kg
Hidraulikaolaj: 2,04 kg
Hajtóműolaj: 5,39 kg
Forgószárnyagy-olaj: 1,86 kg
Összesen : 22.2 kg
Gépszemélyzet : 4 fő, személyenként 90 kg
Összesen : 360 kg
Egészségügyi felszerelés:
A szerződésben foglalt egészségügyi anyagok: „Disaster management kit” 32,4 kg (1 db összehajtható hordággyal számolva)
+ „Medical kit” 28,3 kg
Kiegészítő felszerelés: Medevac II hordágy 10 kg + Laerdal (LSU) motoros leszívó 4 kg, Vákuummatrac 8 kg
Összesen : 82,7
Személymentő felszerelés : Akkumulátoros (kompakt erővágó) Holmatro: 15 kg, alpinfelszerelés: 25 kg, Vízfelszíni mentőfelszerelés: 10 kg
Összesen : 60 kg
ÖSSZESÍTETT SÚLY : 3152 kg!
A fenti táblázatból látható, hogy a helikopter hasznos terhelhetősége 3700 kg-os maximális felszállótömegre számítva: 548 kg!
Azt nem tudom ,esetleg mit lehet ezekből nélkülözni,de gyanítom nem sok mindent. Ezért is centizett mindent a hozzáértő MEDIC...
Számomra,és gondolom más számára megint csak egy tanulság,hogy nem tudunk okosabbak lenni mint akik benne vannak.
Dehogynem tudunk.
Ha a tisztelt szagértők az 5 lapátos rotorral rendelték volna, akkor most nem kéne a kilogrammokat számolgatni.
 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
6 583
18 764
113
Miért nem? Csak kérdezem..tudom te mentős vagy! :rolleyes:
Mint konfiguráció biztos elférne.
Arra célzol hogy esetleg nem tudod "bekötni" a felsőt!?
Erre én is gondoltam,de az enyhébben sebesültet lehetne a felsőre tenni...vagy nem?
Bocsi csak éppen 24 órás műszakom töltöttem! Amúgy @pöcshuszár nagyon szépen összefoglalta az egész! Alapvetően, hogy 2 kritikus állapotú beteget egy ekkora gépben ellátni nem lehet! Fizikális képtelenség! A légi mentőknél is ha állapotrosszabodás történik, legyen egy keringésmegállás a beteggel az első adandó helyen le kell szállni mert érdemi szakmai munka repülés közben ilyen szűk helyen lehetetlen! Már alapból az, hogy szakmailag előírjak a beteg 360 fokos megközelíthetőségét megbukik! Ez nem arra van kitalálva, hogy repülő intenzív osztály révén több súlyos beteget szállítson! Arra ott lesz a KC-390 vagy az Airbus nem a helikopter! Csak gondolj bele van egy mellkason lőtt katonád akinek keringésmegállása volt, traumás reanimációja zajlik, mellkasát a feszülő légmell miatt sebészileg felnyítják esetleg becsövezik és ez az úton kimozdul, eltömődik és meg kell oldani azonnal mert újra feszülni fog! Le kell szállni mert nem férsz hozzá! Hát még emeletes ágyon ilyen 2! :rolleyes:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 666
46 813
113
@pöcshuszár
Köszönöm a válaszod,elfogadom.
Mivel nekem is hihetetlen volt kicsit a hasznos megengedett terhelés,ezért kicsit kutakodtam hogy miért is csak ennyi,itt a válasz.
A kutatás -mentés összes kelléke után,nem marad több mint 548KG! Igen ez valóban nem sok,esetleg ha nappal indul,a kereső reflektort lehet felejtősbe rakni,de egyebet nem igazán. Szóval alább a lista,hiánypótlás is egyben,mert látom,te is csak tapogatóztál mi mennyi lehet.
Kutató-mentő változatú helikopter :
Önsúly 2446,7 kg + csörlő 70,8 kg + Trakka kutató fényszóró 38 kg + EOS4 56,5 kg + 2 db ülés a tehertérbe 24,8 kg
Összesen : 2636,8 kg
Feltöltendő olajok :
Főreduktor: 12,25 kg
Végreduktor: 0,64 kg
Hidraulikaolaj: 2,04 kg
Hajtóműolaj: 5,39 kg
Forgószárnyagy-olaj: 1,86 kg
Összesen : 22.2 kg
Gépszemélyzet : 4 fő, személyenként 90 kg
Összesen : 360 kg
Egészségügyi felszerelés:
A szerződésben foglalt egészségügyi anyagok: „Disaster management kit” 32,4 kg (1 db összehajtható hordággyal számolva)
+ „Medical kit” 28,3 kg
Kiegészítő felszerelés: Medevac II hordágy 10 kg + Laerdal (LSU) motoros leszívó 4 kg, Vákuummatrac 8 kg
Összesen : 82,7
Személymentő felszerelés : Akkumulátoros (kompakt erővágó) Holmatro: 15 kg, alpinfelszerelés: 25 kg, Vízfelszíni mentőfelszerelés: 10 kg
Összesen : 60 kg
ÖSSZESÍTETT SÚLY : 3152 kg!
A fenti táblázatból látható, hogy a helikopter hasznos terhelhetősége 3700 kg-os maximális felszállótömegre számítva: 548 kg!
Azt nem tudom ,esetleg mit lehet ezekből nélkülözni,de gyanítom nem sok mindent. Ezért is centizett mindent a hozzáértő MEDIC...
Számomra,és gondolom más számára megint csak egy tanulság,hogy nem tudunk okosabbak lenni mint akik benne vannak.
Akkor nagyon nem lőttem mellé a számaimmal.
 
  • Tetszik
Reactions: éber and Venom85

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
6 583
18 764
113
Akkor nagyon nem lőttem mellé a számaimmal.
Nem! Jól leírtad! A súlyhatárokat nem ismerem annyira az biztos, hogy a EC-135-ös között is van külömbseg mert anno mikor szekundáltam csak Budaörsön engedtek repülni pl Szentesen nem, mert a +1 embert ( engem) a gép nem bírta! Hogy ott 2 különböző teljesítményű 135-s volt! Anno magyaráztàk nem emlékszem! Viszont aki nem ült ilyenben fingja sincs milyen kicsi a hely benne! Mondjuk a 145m nagyobb!
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 208
11 000
113

Ahhoz, hogy ez a kétfős csapat a H145M helikopterekre kerüljön, létre kellett hozni a honvédség légimentő képességét. A jelenlegi állás szerint két olyan orvosra, dr. Kiss Attila századosra és dr. Dobos Attila főhadnagyra esett a választás, akik amellett, hogy főállásban a Honvédkórház (MH EK - Magyar Honvédség Egészségügyi Központ) intenzív osztályán dolgoznak, a kórházi környezeten kívüli mentésben is van a légimentők helikopterein illetve az Országos Mentőszolgálat mentőautóin szerzett tapasztalatuk. A légimentő képesség kialakításához szabad kezet kaptak és gyakorlatilag a nulláról építették fel azt az MH EK és háttérintézményei segítségével. A feladathoz adott volt a H145M helikopter, mint platform, adott a gyártó által a helikoptertípusra jóváhagyott felszerelés, a parancs pedig az volt, hogy szereljenek fel egy gépet és töltsék meg egészségügyi szakmai tartalommal. Magyarországon a helikopteres légimentést a Légimentő Nonprofit Kft. látja el EC 135P2-es helikopterekkel, ezért a feladat egyedisége miatt a szakfelkészítést ők végezték, és a honvédségi rendszert is a civil változat mintájára hozták létre.

med-05.jpg

A gyári ajánlás szerinti kéthordágyas elrendezés

A légimentésben fontos szempont a helikopter mérete, mivel egy kisebb gép korlátozott méretű helyen is le tud szállni, és a leszállóhely szinte bárhol lehet. Ugyanakkor a szükséges felszerelés és a szakszemélyzet elhelyezése a túl kicsi gép utasterében problémás lehet. A légimentők által használt helikoptereknél a H145M valamivel nagyobb, maximális felszállósúlya egy tonnával nehezebb, a hajtóművei erősebbek, több üzemanyagot vihet magával és nagyobb a hatótávolsága. Terhelés szempontjából ez nagyobb rugalmasságot ad. A gyári ajánlás szerint a H145M légi kiürítő (Medevac) változata két hordágy plusz két ülés kialakítású, de ezzel a kialakítással nem tudták volna betenni a szükséges felszerelést. Kompromisszumos megoldás, ha az egyik ülés helyére kerül az egészségügyi felszerelés, de akkor csak egy fő fért volna el hátul. Figyelembe véve, hogy a hazai tapasztalat szerint a légimentésben egy fekvő sérült a jellemző, és a legoptimálisabb az a felállás, hogy a kétfős team csak egy sérülttel foglalkozik, a gyári ajánlást elvetve, az egy hordágyas kialakítás mellett döntöttek.
med-02.jpg

Nagyon jó!
És hát jellemző, hogy nem a honvedelem.hu ír egy terjedelmes és lényegi tartalommal bíró cikket - bármiről.
 

éber

Well-Known Member
2020. december 15.
782
2 304
93
Ahogy tegnap kutakodtam,egyéb érdekességre is leltem,ami szintén nekem vadonatúj információ volt,és még a wiki is ezt az infót hozza, (HIBÁSAN) hogy a H-145M könnyű helikopter.
Nos nem könnyű,hanem nehéz B kategóriás!
A Wikiben is javítani kellene, (ha esetleg itt van köztünk aki szerkeszti) hogy professzionális legyen és pontos a meghatározás.
"A H145M típusú helikopter az EASA1 dokumentumrendszerében a függőleges le- és felszállási képességgel rendelkező
légi járművek (VTOL)2 kategorizálására két dokumentum tekinthető relevánsnak: a CS-27,
Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Small Rotorcraft [3]
és a CS-29 Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Large Rotorcraft [4].
A CS-27 1. fejezetének (a) pontja alapján könnyű VTOL légi járműnek azon eszközt kell
tekinteni, amelynek maximális súlya nem haladja meg a 3175 kg-ot, illetve legfeljebb 4 fő
szállítására képes. Ugyanezen dokumentum meghatározza azt, hogy a legfeljebb 3175 kg-os,
illetve maximálisan 9 fő szállítására képes VTOL-eszközt közepes kategóriájú helikopternek
kell tekinteni. Ezzel párhuzamosan a CS-29 1. fejezetének (c)–(f) pontjai azt mondják ki, hogy
„A” kategóriás nehéz VTOL légi járműnek kell tekinteni 9072 kg-ot meghaladó és 10 főnél
többet szállítani képes helikoptereket. „B” kategóriás helikopternek minősül mindazon VTOL
légi jármű, amely 9072 kg-nál könnyebb és 9 vagy annál kevesebb személy szállítására képes.
Ugyanebbe a kategóriába sorolandó azon VTOL-eszköz, amelynek súlya ugyan meghaladja
a 9072 kg-ot, azonban csupán 9 fő vagy annál kevesebb szállítására alkalmas.
Mindezekből következik, hogy a H145M helikoptert az EASA szabályzói szerinti Nehéz „B”
kategóriás légi járműnek kell azonosítani. Mindezt mi sem bizonyítja nyilvánvalóbban, hogy
a helikopter hivatalos üzemeltetési kézikönyve (FLM)3 szerint a légi járművet a CS-29 köve-
telményeinek megfelelően tanúsították [2]."
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 002
91 942
113
Ahogy tegnap kutakodtam,egyéb érdekességre is leltem,ami szintén nekem vadonatúj információ volt,és még a wiki is ezt az infót hozza, (HIBÁSAN) hogy a H-145M könnyű helikopter.
Nos nem könnyű,hanem nehéz B kategóriás!
A Wikiben is javítani kellene, (ha esetleg itt van köztünk aki szerkeszti) hogy professzionális legyen és pontos a meghatározás.
"A H145M típusú helikopter az EASA1 dokumentumrendszerében a függőleges le- és felszállási képességgel rendelkező
légi járművek (VTOL)2 kategorizálására két dokumentum tekinthető relevánsnak: a CS-27,
Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Small Rotorcraft [3]
és a CS-29 Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Large Rotorcraft [4].
A CS-27 1. fejezetének (a) pontja alapján könnyű VTOL légi járműnek azon eszközt kell
tekinteni, amelynek maximális súlya nem haladja meg a 3175 kg-ot, illetve legfeljebb 4 fő
szállítására képes. Ugyanezen dokumentum meghatározza azt, hogy a legfeljebb 3175 kg-os,
illetve maximálisan 9 fő szállítására képes VTOL-eszközt közepes kategóriájú helikopternek
kell tekinteni. Ezzel párhuzamosan a CS-29 1. fejezetének (c)–(f) pontjai azt mondják ki, hogy
„A” kategóriás nehéz VTOL légi járműnek kell tekinteni 9072 kg-ot meghaladó és 10 főnél
többet szállítani képes helikoptereket. „B” kategóriás helikopternek minősül mindazon VTOL
légi jármű, amely 9072 kg-nál könnyebb és 9 vagy annál kevesebb személy szállítására képes.
Ugyanebbe a kategóriába sorolandó azon VTOL-eszköz, amelynek súlya ugyan meghaladja
a 9072 kg-ot, azonban csupán 9 fő vagy annál kevesebb szállítására alkalmas.
Mindezekből következik, hogy a H145M helikoptert az EASA szabályzói szerinti Nehéz „B”
kategóriás légi járműnek kell azonosítani. Mindezt mi sem bizonyítja nyilvánvalóbban, hogy
a helikopter hivatalos üzemeltetési kézikönyve (FLM)3 szerint a légi járművet a CS-29 köve-
telményeinek megfelelően tanúsították [2]."
Hívjuk az arab bevándorlóat.. @Aladeen ;)
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 664
3 990
113
Megjegyzem,hogy vietnamban az UH-1 D es H modellek ketoldalt egymas felett harmadsaval hat sebesultet tudtak szallitani.Koztuk ket-harom ulokepes sebesult,1-2 szaniteccel.
Katonai sebesultszallitas kicsit mas szempontú valos haboruban,mint a bekebeli polgari mentes .A helyszinen nincs orvos,az a mogottes yeruleten van a sebesultellato helyen,meg tabori korhazban .A cel,hogy a szanitec elsosegelye utan minnel gyorsabban jussanak a sebesultek a jol felszerelt ellatohelyre.Nins kapacitas szallitas kozbeni ellatasra,maguknak a sebesulteknek kell a szallitoter.
Polgari mintaju sebesultmentesre csak alacsony intenzitasu konfliktusban van mód.
Szia,

Szerintem itt az a kerdes lenyege, hogy "oroszosan szamolva" azt nezzuk, hogy hany embert mentunk meg; vagy "nyugatiasan" azt szamolva, hogy hany embert vesztunk el legiszallitas kozben (ugye itt szemleletbeli kulonbseg van: az elso esetben alapvetoen ugy szamolunk, hogy azok mar halottak, de ha szerencsejuk van, akkor megis maradhatnak eletben).

Valoszinuleg, ha beraknak 6 serultet egy UH-1 D-be, atlagosan 2-nel tobbet vesznek ki elve; mikozben ha 2-t raknak be, akkor ez nyilvanvaloan nem igy van.

Egyebkent szerintem a Role-1 kepesseg nagyon sok helyen elerheto, es ott mar van orvosi ellatas, tehat onnan tovabbszallitva mar elvaras kell legyen, hogy kepesek legyenek beavatkozni szallitas kozben is, amire akkor sem alkalmas az egymas folotti 3 agy, ha fel tud szallni a helikopter (nyilvan az H-145M nem tudna).

Osszefoglalva: nem veletlenul szakemberek azok a szakemberek, akik 1 a'gyat terveztek oda.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 474
31 877
113
Szia,

Szerintem itt az a kerdes lenyege, hogy "oroszosan szamolva" azt nezzuk, hogy hany embert mentunk meg; vagy "nyugatiasan" azt szamolva, hogy hany embert vesztunk el legiszallitas kozben (ugye itt szemleletbeli kulonbseg van: az elso esetben alapvetoen ugy szamolunk, hogy azok mar halottak, de ha szerencsejuk van, akkor megis maradhatnak eletben).

Valoszinuleg, ha beraknak 6 serultet egy UH-1 D-be, atlagosan 2-nel tobbet vesznek ki elve; mikozben ha 2-t raknak be, akkor ez nyilvanvaloan nem igy van.

Egyebkent szerintem a Role-1 kepesseg nagyon sok helyen elerheto, es ott mar van orvosi ellatas, tehat onnan tovabbszallitva mar elvaras kell legyen, hogy kepesek legyenek beavatkozni szallitas kozben is, amire akkor sem alkalmas az egymas folotti 3 agy, ha fel tud szallni a helikopter (nyilvan az H-145M nem tudna).

Osszefoglalva: nem veletlenul szakemberek azok a szakemberek, akik 1 a'gyat terveztek oda.
Vietnamban amcsik voltak, és oroszosan szamoltak.
Ez inkabb a konfliktus jellegetol,es a sebesultek szamatol fugg.Ha napi 2-3 debesultel lehet szamolni,akkor megy az orvosos mentoheli.De ha joval többel egy intenziv hactevekenyseg közepette,akkor meg mindenki oroszosan csinalja a dolgot.UH60 hoz is van emeletes sebesülteketo hordagykeszlet ma is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
Az kimondottan üdvözlendő lenne, ha a katonai gépeket (személyzettel együtt) is bevonnák időről időre a hazai normál légimentésbe is. Ezzel folyamatosan magas fokon lehetne tartani az állomány képességeit.
Minek? Hogy hamar lepörögjön az üzemi rep.óra a 70-80%ban felesleges reptetésekre? Honnan és hová küldöd őket? Mert,hogy mondjuk Szegedre vagy Nyíregyházára elég soká érnének el. Az éjszakai repülésben lehetne ráció, csak mindenki azt felejti , hogy nem véletlen a mentőhelikopter pilóta az egyik legmagasabb szint.. nálunk nagyon nem akarják az éjszakai repülést. A honvédség gépei éjszakai repülés során nem igazán repülnek be a panelek közelébe, vagy autópálya felett, a magasfeszkós drótoknál. A kettő nagyon különböző. Lehet, hogy a pilóta képes rá, de valószínűleg nincs akkora nyereség, mint rizikó.

Ezen felül, feltételezem, hogy a felszerelésük inkább területspecifikus, mint általános. Szóval nem hiszem, hogy egy újszülött vagy gyermekellátására lenne rajta felszerelés.

Ráadásul nálunk legtöbbször az van, hogy átül a mentőbe a doki és úgy visszük a beteget.. mert az a gyorsabb
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 208
11 000
113
Minek? Hogy hamar lepörögjön az üzemi rep.óra a 70-80%ban felesleges reptetésekre? Honnan és hová küldöd őket? Mert,hogy mondjuk Szegedre vagy Nyíregyházára elég soká érnének el. Az éjszakai repülésben lehetne ráció, csak mindenki azt felejti , hogy nem véletlen a mentőhelikopter pilóta az egyik legmagasabb szint.. nálunk nagyon nem akarják az éjszakai repülést. A honvédség gépei éjszakai repülés során nem igazán repülnek be a panelek közelébe, vagy autópálya felett, a magasfeszkós drótoknál. A kettő nagyon különböző. Lehet, hogy a pilóta képes rá, de valószínűleg nincs akkora nyereség, mint rizikó.

Ezen felül, feltételezem, hogy a felszerelésük inkább területspecifikus, mint általános. Szóval nem hiszem, hogy egy újszülött vagy gyermekellátására lenne rajta felszerelés.

Ráadásul nálunk legtöbbször az van, hogy átül a mentőbe a doki és úgy visszük a beteget.. mert az a gyorsabb

Tök jó, hogy valaki leír ilyeneket.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 666
46 813
113
Minek? Hogy hamar lepörögjön az üzemi rep.óra a 70-80%ban felesleges reptetésekre? Honnan és hová küldöd őket? Mert,hogy mondjuk Szegedre vagy Nyíregyházára elég soká érnének el.
Esetükben is simán meg lehet határozni szektorokat, nem egész országos lefedésre gondoltam. Az üzem és repóra így is úgy is lepörög. Akkor is, ha éjszaka ki kell menni egy közúti balesethez, meg akkor is, ha tökig felfegyverzett KRD-seket dobnak ki a Romvárosban. Én nem gondolom, hogy ezek felesleges reptetések lennének.
Az éjszakai repülésben lehetne ráció, csak mindenki azt felejti , hogy nem véletlen a mentőhelikopter pilóta az egyik legmagasabb szint.. nálunk nagyon nem akarják az éjszakai repülést.
Nyilván azért nem, mert se nincsenek kiképezve, se nincs éjjellátójuk, ami megkönnyíthetné a dolgot.
A honvédség gépei éjszakai repülés során nem igazán repülnek be a panelek közelébe, vagy autópálya felett, a magasfeszkós drótoknál. A kettő nagyon különböző. Lehet, hogy a pilóta képes rá, de valószínűleg nincs akkora nyereség, mint rizikó.
Én egyfajta autopálya-mentő jelleggel alkalmaznám őket. Akár Budapest központtal (mert itt a legnagyobb a gyorsforgalmi út lefedettség). A közúti baleset annyiban hasonlít a háborús körülményekhez, hogy elsősorban traumás sérülteket kell ellátni, így szakmailag hasznos lehet.
Ezen felül, feltételezem, hogy a felszerelésük inkább területspecifikus, mint általános. Szóval nem hiszem, hogy egy újszülött vagy gyermekellátására lenne rajta felszerelés.
Ezt mondjuk a fenti felhasználás esetén a diszpécser is le tudja kezelni. Egyszerűen olyan esetekhez küldik őket, amivel tudnak is mit kezdeni.
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
Esetükben is simán meg lehet határozni szektorokat, nem egész országos lefedésre gondoltam. Az üzem és repóra így is úgy is lepörög. Akkor is, ha éjszaka ki kell menni egy közúti balesethez, meg akkor is, ha tökig felfegyverzett KRD-seket dobnak ki a Romvárosban. Én nem gondolom, hogy ezek felesleges reptetések lennének.

Nyilván azért nem, mert se nincsenek kiképezve, se nincs éjjellátójuk, ami megkönnyíthetné a dolgot.

Én egyfajta autopálya-mentő jelleggel alkalmaznám őket. Akár Budapest központtal (mert itt a legnagyobb a gyorsforgalmi út lefedettség). A közúti baleset annyiban hasonlít a háborús körülményekhez, hogy elsősorban traumás sérülteket kell ellátni, így szakmailag hasznos lehet.

Ezt mondjuk a fenti felhasználás esetén a diszpécser is le tudja kezelni. Egyszerűen olyan esetekhez küldik őket, amivel tudnak is mit kezdeni.
Szektorok: Akkor szétdobod a gépeket és építesz nekik légibázist, ami minden feltételnek megfelel?

Igen, csak nem mindegy, hogy mire pörög az üzemóra.

Nem, nem csak azért. Leginkább azért pl. mert nagyon kevés doki vállalja az éjszakai repülést.

Az "autópálya-mentő" jelleggel pedig megint az értelmetlen kategória. Laikusként értelmesnek tűnhet, de a gyakorlatban nem működne. Alapvetően nem szeretik és problémáznak, ha teljes útzárat kell csinálni márpedig anélkül a gép nem száll le a pályára. Másik opció, ami müködik a légimentőknél, hogy arra alkalmas területre száll le a gép és a személyzetért, illetve a felszerelésekért valaki kimegy.. általában rendőr vagy a mentőegység egyik tagja. Na ugye az erre alkalmas területek a benzinkutak parkolói kb, amik nem 5 km-renként vannak,.. tehát az eleve kevés helyszíni erőt megbontod, hogy a mentő elmenjen a helikopterhez majd eztkövetően lehajt a pályáról, vissza arra a felhajtóra amin keresztül eljuthat a balesethez, ami addigra már beáll és máris alsó hangon +10-15p , aztán helyszíni ellátás után a beteget beteszed az autóba , majd elviszitek a kopterhez vagy nagyon ritkán a kopter odarepülhetne .. (ha lenne teljes útzár , de általában nincs .. csak halálos balesetnél vagy beszorult / pályatestre repült sérültnél , vagy ha balesetes jármű foglalja el az utat), de ez a ritkább. Mindenki azthiszi, hogy a helikopter mennyire gyors és hűha.. ahha, tényleg gyors, a levegőben. De amíg a személyzet a beteghez jut, utána míg a beteg bekerül a kopterbe, felszáll majd leszáll.. megy 1 másik mentő a heli elé (ami nem a tetőre száll le), mert a helikopteren nincs hordágy.. és máris ott tartasz, hogy földi egységgel kb ugyanakkor érkezel oda, csak nagyobb betegbiztonság mellett. Nagyon jó dolog az a heli, csak tudni kell alkalmazni, ha a beteg spec. elhelyezést igényel vagy tényleg nagyobb távra (időben) kell szállítani és van érdemi nyereség, akkor oké.

Nem diszpécser, hanem mentésirányító. Ráadásul nem, nem tudják, sokan most sem. Eleve már ott nehéz, hogy általában a pontos helyszínt sem tudják megadni, sok a "nem megyek oda" ember is, na meg az információk is, amikor mondjuk a szalagkorlát mellett áll meg az autó és nem tud kiszállni az autóból fizikai akadály miat.. azt is sokszor beszorult sérültnek veszik amire meg igen is kellene a kopter.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and fishbed